Een gezond dieet kan het gedrag van kinderen met ADHD verbeteren als andere behandelingen en geneesmiddelen tekortschieten.
Dat stellen onderzoekers van de Northwestern University Medical School.
De onderzoekers bestudeerden verschillende recente wetenschappelijke studies naar het verband tussen voeding en ADHD. Niet alle onderzoeken komen tot dezelfde conclusie. Vandaar dat de onderzoekers voeding zien als alternatieve of tweede aanpak bij de behandeling van ADHD. Daarbij zien de onderzoekers meer heil in een gezond voedingspatroon, dan in strikte diëten waarbij bepaalde voedingsmiddelen vermeden moeten worden.
In de verschillende studies vonden de onderzoekers geen hard bewijs voor het negatieve effect van bijvoorbeeld suiker, frisdrank en kleurstoffen op het gedrag van de kinderen met ADHD.
Ook tekorten aan bepaalde mineralen zoals zink of ijzer leken niet tot druk gedrag te leiden. Een gezond voedingspatroon rijk aan vis, groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen is volgens de onderzoekers het meest belovend.
“Het aanleren van een gezond voedingspatroon aan zowel de ouders, als de kinderen zelf is de meest praktische aanvullende behandeling van ADHD”, aldus de onderzoekers. Andere wetenschappers zijn iets voorzichtiger. Zij benadrukken dat er nog altijd meer vragen dan antwoorden zijn. Vervolgonderzoek lijkt dan ook noodzakelijk. (Bron: Gezondheidsnet)



