twitter


Aanbieding

Advertentie

Pubers hebben veel minder psychische problemen als ze uit gezinnen komen, waarin de maaltijd samen wordt gegeten.



Die conclusie wordt afgeleid uit onderzoek door de Universiteit van Alicante in Spanje. Men denkt nu het gezamenlijk eten een ritueel is dat saamhorigheidsgevoelens geeft. Pubers zonder noemenswaardige problemen doen ook wat meer mee aan gezinsfeestjes en religieuze feesten, en brengen meer tijd door met familieleden buiten het gezin, dan hun leeftijdgenoten met psychische stoornissen.

Beide groepen (pubers met en zonder problemen) blijken ongeveer evenveel tijd te besteden aan tv-kijken, maar de groep zonder problemen deed wat vaker aan sport.

Conclusie van het onderzoeksteam: “De rituelen vergemakkelijken de positieve veranderingen tijdens de persoonlijkheidsontwikkeling”. Ze raden hulpverleners die in de klinische setting met adolescenten werken aan om wat vaker informatie te verzamelen over de rituelen die in het gezin gebruikelijk zijn. Dit om de eventuele sociale en gezinsfactoren in kaart te brengen die de ontwikkeling van de jongere beïnvloeden.

(Journal of Epidemiology and Community Health)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/gezinsmaaltijd-draagt-bij-tot-ongehinderde-persoonlijkheidsontwikkeling/trackback


Comments are closed.