twitter


Aanbieding

Advertentie

Frisdrank, afgekeurd en bestreden door gezondheidsfreaks, kan het geheugen verbeteren. Twee blikjes is voldoende om het vermogen om informatie vast te houden met 20% te verbeteren. Dat zou ook voor ouderen gelden die kampen met vergeetachtigheid. Tot die opmerkelijke conclusies komen neurowetenschappers van de universiteit in Glasgow.



blikje frisdrankHet onderzoek van het team van deze universiteit richtte zich op de Hippocampus. Dit is het gebied van de hersenen dat nieuwe informatie onthoudt. Het gebied zou bij mensen met dementie niet langer goed functioneren.

Het team gebruikte geheugentests en technieken om hersenactiveit te meten om vast te stellen hoe vrijwilligers reageerden op de frisdranken met suiker. Geconstateerd werd dat de hippocampus verhoogde activiteit liet zien nadat de proefpersonen met suiker gezoet drinken hadden genuttigd.

Bovendien verbeterde de geheugenprestatie bij de groep met 17% door het suikerdrankje. De prestaties van deze groep werden vergeleken met die van de controlegroep.



Normaal gesproken neemt het gehalte aan bloedsuiker toe, zodra mensen te maken krijgen met een stressvolle situatie. Vooral in de hippocampus zou dit suiker gebruikt worden. Daardoor worden gevaarlijke omstandigheden zoveel beter ingeprent dan normale zaken, waardoor overlevingskansen kunnen toenemen.

Het onderzoek besloeg echter een kleine groep van 25 vrijwilligers in de leeftijd van 18 tot 52 jaar. In het onderzoek moest deze groep mensen een rij woorden inprenten. De groep die het drankje nam dat 25 gram suiker bevatte,wat gelijkstaat aan de hoeveelheid suiker in een blikje cola, liet een verbetering op de geheugentaak zien van 17%.



(Bron: Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental

Volume 19, Issue 8 , Pages 523 – 535
)



De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/frisdrank-met-prik-geeft-geheugen-een-oppepper/trackback


Comments are closed.