dania

Medicijnen bij sociale fobie?

Ik las op internet dat je als ondersteuning ook antidepressiva kan gebruiken bij sociale fobie.
Ik ben al in therapie maar hoewel ik weet dat mijn gedachtes niet reeël zijn blijven ze maar komen.
Ik wil toch wat relaxter worden en meer de deur uit dus misschien toch medicijnen?
Wie heeft er ervaring en/of tips.
Betty

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Dania,ik heb zelf baat gehad bij medicijnen die mijn onredelijke angst weg haalden.
waardoor ik weer leerde te vertrouwen op mij zelf en het uiteindelijk ook weer zonder ze aan kon.

Zelf had ik Tranxene,wel een zwaar verslavend middel het hielp wel goed.Of valium,de diazepam en zo.
Je kan er in ieder geval over praten toch?

http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp?ID ... =infotekst
dania

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Pfff ik bel de huisarts, die wil niks voorschrijven. Moet ik eerst weer contact opnemen met mijn psychologe en die moet dan contact met hem opnemen.
net of hij mij niet vertrouwt ofzo. Ik vind het erg vreemd.
Bij sommige mensen word het te pas en te onpas voorgeschreven maar ik moet er bijna om smeken. Het moet toch niet gekker worden!
Ik moest eerst contact opnemen met de psych en voorlopig maar aan de oxazepammetjes blijven.
Ik krijg steeds meer een hekel aan mijn arts, hij neemt me niet echt serieus. Natuurlijk willen ze er wel controle op houden maar kom op zeg doet iedere arts zo moeilijk.
En wat als de psych zegt is niet nodig terwijl ik vind van wel?
Bij alles in mijn leven gaat het weer moeilijk, ik word er niet goed van.
Ik moet voor alles drie keer zo hard vechten lijkt het wel.
En ik kom sterk over dus denken ze vaak dat het wel wat meevalt.
dania

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Wat het ook is, heb ik eindelijk moed verzameld om te bellen en mijn verhaal te doen krijg ik dit, waar ik dus al bang voor was..
Het maakt me boos dat ik vaak niet "gehoord" word. Dat komt weer voort uit mijn verleden, blijkbaar trek je het nu dan nog aan.
Helaas kan ik wel denken jammer dan maar ik ben wel van hun afhankelijk om medicijnen te krijgen. Het is niet Amerika waar mensen zonder recept valium enzo kunnen krijgen
Was het maar waar....
Maar aan de andere kant is dat ook niet goed. Daar kampen veel mensen met een medicijnverslaving.
Betty

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Dania,ik dacht dat je helemaal geen medicijnen kreeg maar je hebt al oxazepam.

Oxazepam is al een medicijn wat tegen angst werkt en het zelfde doet als wat ik geschreven had.
Zou dubbel op zijn dan.
dania

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Nee dat is niet waar volgens mij. Oxazepam is een ander middel dan SSRI's of MAO-remmers.
Ik heb gelezen dat middelen als Zoloft of Seroxat beter helpen bij sociale fobie klachten.
Bovendien is Oxazepam verslavend en heeft het best bijwerkingen.
Ik gebruikte het ook niet overdag, alleen 1 voor het slapen gaan.
Maar wil dus nu juist iets wat mijn angstklachten vermindert.
In plaats van Oxazepam dus (dat afbouwen) niet ernaast
Betty

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Zou kunnen dat Oxazepam een ander middel is.

Misschien is er een middel dat je overdag kunt innemen waar je het het hardste nodig hebt.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Hoi Dania,
hoe akelig het ook is: ik snap je arts wel: er zijn volgens mij geen pillen in de handel die irreeele gedachten (die je dus niet hebebn wilt) wegsturen.
Rot hoor: op een moment dat je assertief bent en denkt "Ik wil NU geeveedee dat het gedonder afgelopen is!!" levert het je niets op.
En zeker als je als oxazapam slikt, snap ik (sorry) wel dat je arts terughoudend is. Oxazepam houdt je in je angst. (Er zijn betere middelen om te slapen en om overdag relexter te zijn, bijv. via een orthomoelcualire arts.)
(Oxazepam remt je REMslaap en dat is minder leuk dan het kliunkt: tijdens je REMslaap verwerk je je angst en nare ervaringen, een middel dat je REMslaap remt draagt er aan bij, dat je langer klachten houdt dan "strikt noodzakelijk".)

Trouwens, ik heb slechte ervaringen met termen als "irreele gedachten".
Zo vertelde ik ooit aan mijn psychologe nummer 2 dat ik het griezelig vond, om weerwoord te leveren, ik vreesde in situatie X een klap te krijgen.
Vond zij irreeel.
Fijn voor haar: in mijn ervaring is het een feit: dit soort dingen gebeuren soms.
Daarmee was die angst voor mij dus geen irreeele gedachte, maar een gedachte, gecombineerd aan een trauma.
Die zijn wel weg te krijgen (ik ben een fan van emdr) maar alleen door ze heel nuchter te zien voor wat ze zijn.


En even iets heel anders, wat ik bliksems goed herken: "ik kom zo sterk over" en als ik dan om hulp vraag, gelooft niemand dat het nodig is.
Op zich is dat een punt, dat het vierkant waard is, om goed onderzocht te worden.
Als gezegd: mijn ervaring is, dat een boel mensen in de psychiatrie erg weinig nadenken over zaken als 'macht', machtsverschil en machteloosheid.
Als incestvrouw heb ik nogal wat machtsmisbruik doorstaan.
Door idd niet te veel te laten merken hoe erg ik een en ander vond.
Dat IS op het akelige moment erg zinnig - later keert zo'n mechanisme zich tegen je.
...en therapie op het niveau van "Janneke durft niet te laten zien hoe ze zich voelt, maar dat is een neurose en dat moet ze maar leren" heeft geen enkele zin...

Hoe jij aan het "gedrag" bent gekomen, dat je je sterk naar de buitenwereld toe presenteert (wat heussies waar zinnig kan zijn, hoor!) kan uiteraard een compleet andere verhaal zijn dan het mijne, maar wellicht is dat wel een invalshoek die de moeite waard is.
LolitaL

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Ik ga niet naar een psycholoog ofzo, maar ik had hier gelezen over st-janskruid, dus ik ben dat eens gaan kopen in het Kruidvat. Ik neem het nu.. misschien 1 week en een paar dagen, maar ik voel er nog niets van denk ik. Hm ik weet het eigenlijk niet. Ik wil ook dat er wonderpillen bestaan tegen sociale fobie :-p
Calimero1969

Re: Medicijnen bij sociale fobie?

Dania nog aanwezig op deze site ? :question:

Terug naar “Medicatie”