Tinkerbell

Slaap adviezen!

SLAAPADVIEZEN
*Creeer een aangename slaap-omgeving
*Stille donkere kamer(evt. oordopjes, gezichtsmasker)
*Maak kamer vertrouwd(muziekje)
*Zorg voor een goede ventilatie tijdens slapen
*Zorg voor een goede temperatuur(18 graden)
*Houd 's nachts rekening met afkoeling(voldoende kleding)
*Korte slaapperioden(powernap) kan alertheid vergroten
*Slaapmiddelen zo weinig mogelijk gebruiken

voeding

*Niet hongerig naar bed gaan/ niet te zwaar eten
*Anders is de maag erg actief en houd u wakker

*Matig met alcohol
*Helpt bij inslapen/ geeft onrustige slaap/ vaak wakker

*Niet roken
*Nicotine bevordert aanmaak adrenaline = stimulerende stof die hersenen oppept en bloeddruk doet stijgen

*Vier uur voor slapen gaan geen cafeine meer nemen
*Cafeine werkt na 15 a 30 minuten
*Stimulerende werking, minder diepe slaap

*Koolhydraatrijke maaltijd bevordert slaperigheid
*Pasta's, granen, rijst, aardappelen, groente, fruit

*Eiwitrijke maaltijd bevordert waakzaamheid
*Vlees, zuivelprodukten, peulvruchten, sojaprodukten, gevogelte, vis en ei

*Volgende producten kunt u altijd eten:
*Water, bouillon, groentesap, rauwkost, boter, vetten

*Iets warms drinken voor het slapen gaan is rustgevend

beweging

*Lichaamsbeweging zorgt dat je lichaam vermoeid raakt
*Niet net voor slapen gaan een forse inspanning
*Rustig beginnen, rustig eindigen
*In ieder geval 2x 1 uur per week
*24 uur tussen twee trainingen
*Probeer verzuurde spieren te voorkomen
*Drink voldoende tijdens sporten in warme omstandigheden
*Train nooit als u zich niet lekker voelt(griep)

ontspanning

*Lees iets ontspannends voor het slapen gaan
*Als je piekert schrijf het dan op
*Voer uren voor het naar bed gaan geen zware gesprekken
*Ontspanningsoefeningen (reduceren stress)
*Spierspanning: 1 voor 1 lichaamsonderdelen spannen/ ontspannen
*Ademhaling: bewust sturen/ regelen van ademhaling
*Meditatie: ritmische herhaling van woorden of concentratie op 1 object
*Yoga: door oefeningen optimaal gebruik maken van je energie
*Muziek: je eigen muziek of speciale muziek met klanken
*Autogene training


De circadiane klok regelt de dagelijkse ritmen van veel fysiologische processen.

Dit schema laat de circadiane patronen zien van iemand die vroeg opstaat, die rond het middaguur luncht en ’s nachts slaapt. Hoewel deze ritmen meestal gesynchroniseerd worden met de cyclus van licht en donker kunnen andere factoren – zoals omgevingstemperatuur, etenstijden, stress en inspanning – ook invloed hebben.

(Bovenaan beginnen en met de klok mee:)

12 (00.00 uur) Middernacht;
2 A.M. (02.00 uur) Diepste slaap;
4.30 A.M. (04.30 uur) Laagste lichaamstemperatuur;
6.45 A.M. (06.45 uur) Sterke stijging van de bloeddruk;
7.30 A.M. (07.30 uur) Melatonineproductie stopt;
8.30 A.M. (08.30 uur) Meestal ontlasting;
10 A.M. (10.00 uur) Alertheid maximaal;
12 (12.00 uur) Middag;
2.30 P.M. (14.30 uur) Coördinatie maximaal;
3.30 P.M. (15.30 uur) Snelste reactietijd;
5 P.M. (17.00 uur) Spierkracht en efficiëntie hart en vaten maximaal;
6.30 P.M. (18.30 uur) Hoogste bloeddruk;
7 P.M. (19.00 uur) Hoogste lichaamstemperatuur;
9 P.M. (21.00 uur) Melatonineproductie begint;
10.30 P.M. (22.30 uur) Ontlasting onderdrukt

Afbeelding

Hoeveel slaap heb je nodig
De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt.

Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

In onze maatschappij worden we beloond voor inspanning, niet voor ontspanning. We ‘moeten’ van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van alles. Dat leidt ertoe dat we in onze dag steeds minder tijd inruimen voor ontspanning. Deze manier van leven leidt tot een hoge hersenactiviteit. Mensen die slecht slapen hebben zowel overdag als ’s nachts een hogere hersenactiviteit dan goede slapers. Voor hen is het belangrijk de hersenactiviteit te vertragen. Door regelmatig overdag rust te nemen en voor het naar bed gaan enige tijd ‘niets’ meer te doen kan je dat bewerkstelligen.
Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning door de dag is dus voldoende voor herstel. De kans is groot dat je er op die manier beter tegen kunt als je ten minste de 4 tot 5 uur kernslaap per nacht haalt.


Slaap en leeftijd
De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt niet alleen van je persoonlijke behoefte af maar wordt ook beïnvloed door je leeftijd.
Baby’s slapen ongeveer 16 tot 18 uur. Dat neemt dan geleidelijk af tot je in de twintig bent. Tijdens de puberteit is er overigens een tijdelijke toename van de slaapbehoefte. Deze wordt door pubers meestal genegeerd. Op oudere leeftijd neemt de duur van de nachtslaap vaak af maar als je de dutjes overdag meerekent is er nauwelijks verschil in de totale hoeveelheid slaap, opgeteld over de 24 uur.
Er zijn nog meer verschillen. Hoe diep je slaapt is ook afhankelijk van leeftijd. Kinderen slapen dieper dan volwassenen. Vooral in het begin van de nacht. Ouderen slapen minder diep. Vanaf ongeveer je veertigste wordt de diepe slaapfase geleidelijk steeds korter. Bij ouderen is die er vaak nauwelijks meer. Bovendien liggen zij ’s nachts vaker en langer wakker en hebben ze minder remslaap.

Leeftijd
in jaren
aantal
uren
slaap

baby 16

2-4 13

5-9 11

10-12 10

13-24 9

25-49 7,5

>50 6
| | | | | |
20.00 24.00 4.00 8.00 12.00 16.00 uur
Overzicht van gemiddeld aantal uren slaap per etmaal bij verschillende leeftijden. De donkerblauw ingekleurde hokjes geven slaap aan, de lichtblauwe hokjes wakker in bed.
inactieve gebruiker

Re: Slaap adviezen!

tv (pauw en witteman) of radio (casa luna/ simek/ jeane kooimans) bij je bed, kan ook geweldig goed werken (niet cynisch bedoeld, verzet gewoon je gedachtes op een erg goeie manier vinnik)
arti

Re: Slaap adviezen!

Is er ook een advies om 'met zin' en 'uitgerust' en 'energiek' de dag te beginnen?
inactieve gebruiker

Re: Slaap adviezen!

goed voor jezelf zijn ;)
inactieve gebruiker

Re: Slaap adviezen!

oa door te zorgen voldoende en ook lekker te slapen :) Weet het hoor Arti, dat we zo in een cirkelredenering terechtkomen. Vertel eens wat meer over jezelf he?! (in een eigen topic misschien?)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Slaap adviezen!

Gemiddeld heb je zo'n zeven tot negen uur slaap per nacht nodig, omdat het lichaam tijdens de slaap enkele belangrijke fysiologische veranderingen doormaakt. Tijdens de slaap herstelt en verfrist het lichaam zich. Bij een tekort aan slaap komt het lichaam niet volledig tot herstel en zal het overdag niet optimaal functioneren.

Symptomen van te weinig slaap
Hoe merk je dat je tekort slaapt?
Kan je na de lunch met moeite je ogen open houden?
Slaap je in het weekend en op vakantiedagen langer dan op werkdagen?
Heb je een groot alarm nodig om 's ochtends wakker te worden of kom je met moeite je bed uit?
Lukt het je zelden een film op tv af te zien of een boek te lezen omdat je toch in slaap valt?
Kost het je moeite uit je stoel te komen en aan de slag te gaan.
Heb je moeite om je te concentreren op routine taken
Heeft je partner een snurk probleem? Hierdoor kan je bewust of onbewust telkens wakker schrikken en misschien weer moeilijk in slaap komen.


Levensstijl en slaapgewoonten
Ga pas naar bed als je je slaperig begint te voelen.
Haal de TV uit je slaapkamer
Volg een vaste voor-het-slapen-gaan routine, waarbij je bijvoorbeeld iedere avond mediteert, een kop kruidenthee drinkt of naar rustige muziek luistert. Op een gegeven moment went je lichaam aan deze gewoonten.
Probeer geen dutjes overdag te doen.
Ga zo veel mogelijk op de dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.
Als je sport of oefeningen doet, doe dan dan tenminste vier uur voordat je gaat slapen.

Misschien wordt je beter gehumeurd wakker van muziek uit een wekkerradio dan dat je wreed in je slaap gestoord wordt door het alarm van een electrische wekker.

Slaap nooit met alle ramen dicht, ook niet in de winter. Hou je slaapkamer koel en je zal beter slapen.

Voeding
Zorg dat wat je eet en drinkt je nachtrust niet verstoord.
Gebruik geen alcohol, cafeïne en nicotine vlak voor het slapen.
Ga niet slapen met een hele volle of hele lege maag. Neem bijvoorbeeld een kop kruidenthee, die bloemen, kruiden, fruit en specerijen kunnen bevatten. Kruidenthee is cafeïnevrij in tegenstelling tot normale theesoorten.

Thee van kruiden die je kunnen helpen slapen zijn: kamille, hop, passiebloem, lavendel, haver, ginseng en valeriaan, of een combinatie ervan.

Alternatieve therapiën die de slaap bevorderen zijn:

Meditatie
Moeite om in slaap te vallen. Probeer deze rustgevende zen meditatie eens voor het slapen gaan:

Schakel felle lichten uit en ga op het bed zitten, bij voorkeur in kleermakerszit. Kies een plek op de muur waar je op uit kijkt. Concentreer je op je ademhaling, adem in door je neus, let erop dat je buik zich uitzet als je inademt en dat je schouders ontspannen naar beneden hangen.

Tel langzaam tot 10, terwijl je inademt op de oneven en uitademt op de even nummers.

Als je jezelf erop betrapt dat je gedachten afgeleid worden, breng je aandacht dan weer terug op je ademhaling en de plek op de muur.

Yoga
Yoga is een prima manier om je dag te beginnen en/of te eindigen. In de ochtend kun je wat stimulerende oefeningen doen die de bloedsomloop op gang brengen en je energiek maken. 's Avonds kan je je beter beperken tot wat rustige, langzame oefeningen, die je ontspannen. Neem wat lessen en probeer het in te passen in je dagschema.

Acupunctuur
Een onderzoek heeft uitgewezen dat een acupunctuur behandeling tijdens zeven tot tien dagen het normale slaappatroon bij 59% van de mensen helemaal herstelde en gedeeltelijk bij 21%.

Aromatherapie
Neem 30 minuten voor je naar bed gaat een warm bad met één of meer druppels essentiële olie in het water.

Dit kan zijn:
Kamille
Hop
Lavendel
Mandarijn
Majoraan
Neroli
Sandelhout
Ylang-ylang

Massage
Vermeng je eigen relaxerende massage olie door vijf druppels van twee of drie van je favoriete oliën in een basisolie, b.v. amandelolie.

Masseer je nek en schouders. Bij kinderen die moeilijk slapen masseer je de handen, voeten en achterkant van de benen met een druppel lavendel en kamille olie gemengd met een basisolie.

Doe een paar druppels van het mengsel op je kussen of op een doekje naast je bed.


Bron: Gezondheidsrubriek.nl
Inzicht als Uitweg..
Tinkerbell

Re: Slaap adviezen!

Slapeloosheid maakt depressief
dinsdag 08 april 2008
Anders dan gedacht is slapeloosheid geen symptoom maar een oorzaak van depressie. Dat concluderen twee psychiaters onafhankelijk van elkaar naar aanleiding van een Amerikaans en een Zwitsers onderzoek. Slaaptekort verergert bovendien slaapwandelklachten. Nederlandse onderzoekers komen met een oplossing: een pyjama die de huidtemperatuur ietsje verhoogt zorgt voor meer diepe slaap en minder wakker worden.
inactieve gebruiker

Re: Slaap adviezen!

Toch was dit niet helemaal onbekend, in het boek 'Onderstromen' van Martha Manning wordt weergaloos beschreven hoe haar slapeloosheid een ernstige depressie in de hand werkt
Tinkerbell

Re: Slaap adviezen!

Klopt, dit is al heel lang bekend, maar alleen ter bewust wording. ;)
Rogresalor

Re: Slaap adviezen!

arti schreef:Is er ook een advies om 'met zin' en 'uitgerust' en 'energiek' de dag te beginnen?
Volmondig ja, maar het kost je wel iets.
Naar de sauna en moet jij opletten ;)


Ik ben het met de theorie van TS wel eens, maar zelf heb ik ook het boek van James Maas gelezen en een goede nachtrust houd via mijn ogen in:

->Om 22:00 naar bed en om 06:00 eruit. Late films doen je geen goed en eten ook niet
->Zo koud mogelijk slapen en het liefst met het raam open (mits je boven woont)
->Niet een te dik dekbed ondanks de kou, maar met vorst slaap je eigenlijk het best.
->Geen kunstoffen op je bed, dus een katoenen laken en katoenen linnen.
->Eet 3 uur voor het slapen gaan niets.
->Drink eventueel een kop warme melk met honing (triptofaan)

Wordt je nat of klam wakker en moet je shirt eigenlijk de droger in dan heb je of te warm geslapen of een stevige nachtmerrie gehad waar je geen weet meer van hebt.

In de winter als het vriest dat het kraakt heb ik mijn raam open en de radiator onder het raam afgedekt met een badlaken. Mijn slaapritme is bijster goed te noemen want ik ging gisteren om 23:13 naar bed en een of andere gek beld hier om klokslag 4 uur aan de deur, tja, nu ben ik wakker, bedankt ehh,,
Die gek heb ik even de waarheid verteld, is hij helemaal bekrompen :angry:

Een of andere junk die iets wilde ofzo, maar wie me om 4 uur wakker belt (deurbel) moet toch een goede reden hebben.

1. Hoe kwam hij het portiek binnen?
2. Waarom belt hij bij mij aan?

Mijn buurman moet altijd om 4:15 opstaan voor zijn werk en ik ben net even langs hem geweest en bij hem heeft hij dus ook aangebeld. Gelukkig zijn we nuchtere mensen en kan ik ook om 4 uur iemand goed de waarheid zeggen. De volgende keer bel ik de politie (daar dreigde ik mee en over was het)

Anders lag ik nu nog te slapen :| mafketel.
Rogresalor

Re: Slaap adviezen!

Als ik zo vrij mag zijn om in te gaan op de quote:

Mystica schreef:Gemiddeld heb je zo'n zeven tot negen uur slaap per nacht nodig, omdat het lichaam tijdens de slaap enkele belangrijke fysiologische veranderingen doormaakt. Tijdens de slaap herstelt en verfrist het lichaam zich. Bij een tekort aan slaap komt het lichaam niet volledig tot herstel en zal het overdag niet optimaal functioneren.

Tijdens het slapen vernauwen de synapsen zich en dat zorgt voor een betere hersensfunctie overdag

Symptomen van te weinig slaap
Hoe merk je dat je tekort slaapt? (Zeer duf wakker worden, moeite met op gang komen, de 2 bakken en 2 peuken)
Kan je na de lunch met moeite je ogen open houden? (Geen last van een after diner dip hier)
Slaap je in het weekend en op vakantiedagen langer dan op werkdagen? (Juist korter)
Heb je een groot alarm nodig om 's ochtends wakker te worden of kom je met moeite je bed uit? (Helemaal geen wekker nodig :) )
Lukt het je zelden een film op tv af te zien of een boek te lezen omdat je toch in slaap valt? (Ik kijk op de late avond geen film, maar val nooit in slaap als ik film kijk)
Kost het je moeite uit je stoel te komen en aan de slag te gaan. (Helemaal niet, ik ben degene die een eind aan de pauze maakt en als eerste weer opstaat)
Heb je moeite om je te concentreren op routine taken (ja, heel erg, maar dat is mijn autisme)
Heeft je partner een snurk probleem? Hierdoor kan je bewust of onbewust telkens wakker schrikken en misschien weer moeilijk in slaap komen. (Geen partner en heerlijk stil, sommige zeggen daty ik snurk, maar daar heb ik geen weet van natuurlijk [wink] )


Levensstijl en slaapgewoonten
Ga pas naar bed als je je slaperig begint te voelen. (dat zou bij mij verkeerd uitpakken, heb vaste bedtijd en door het ritme slaap ik binnen 30 minuten als een roos :slaap: )
Haal de TV uit je slaapkamer (of zet het ding niet aan of uit)
Volg een vaste voor-het-slapen-gaan routine, waarbij je bijvoorbeeld iedere avond mediteert, een kop kruidenthee drinkt of naar rustige muziek luistert. Op een gegeven moment went je lichaam aan deze gewoonten. (en het geeft afhankelijkheid zodat vakanties weer erg lastig worden omdat je daar niet je ritueel kan doen. Mijn ritueel is een jointje voor het slapen gaan, maar dat doe ik maar niet in het buitenland)
Probeer geen dutjes overdag te doen.
Ga zo veel mogelijk op de dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. (MEE EENS)
Als je sport of oefeningen doet, doe dan dan tenminste vier uur voordat je gaat slapen. (MEE EENS)

Misschien wordt je beter gehumeurd wakker van muziek uit een wekkerradio dan dat je wreed in je slaap gestoord wordt door het alarm van een electrische wekker. (of zorgen dat je optijd slaapt en heel die wekker vergeten)

Slaap nooit met alle ramen dicht, ook niet in de winter. Hou je slaapkamer koel en je zal beter slapen.
(mijn woorden ;) )

Voeding
Zorg dat wat je eet en drinkt je nachtrust niet verstoord.
Gebruik geen alcohol, cafeïne en nicotine vlak voor het slapen.
Ga niet slapen met een hele volle of hele lege maag. Neem bijvoorbeeld een kop kruidenthee, die bloemen, kruiden, fruit en specerijen kunnen bevatten. Kruidenthee is cafeïnevrij in tegenstelling tot normale theesoorten.

Thee van kruiden die je kunnen helpen slapen zijn: kamille, hop, passiebloem, lavendel, haver, ginseng en valeriaan, of een combinatie ervan.

Alternatieve therapiën die de slaap bevorderen zijn:

(Niets op aan te merken)

Meditatie
Moeite om in slaap te vallen. Probeer deze rustgevende zen meditatie eens voor het slapen gaan:

Schakel felle lichten uit en ga op het bed zitten, bij voorkeur in kleermakerszit. Kies een plek op de muur waar je op uit kijkt. Concentreer je op je ademhaling, adem in door je neus, let erop dat je buik zich uitzet als je inademt en dat je schouders ontspannen naar beneden hangen.

Tel langzaam tot 10, terwijl je inademt op de oneven en uitademt op de even nummers.

Als je jezelf erop betrapt dat je gedachten afgeleid worden, breng je aandacht dan weer terug op je ademhaling en de plek op de muur.

Yoga
Yoga is een prima manier om je dag te beginnen en/of te eindigen. In de ochtend kun je wat stimulerende oefeningen doen die de bloedsomloop op gang brengen en je energiek maken. 's Avonds kan je je beter beperken tot wat rustige, langzame oefeningen, die je ontspannen. Neem wat lessen en probeer het in te passen in je dagschema.

(Yoga is prima en als je onrustig bent de volgende oefening: Ga op de grond zitten met je benen recht voor je uit.
Trek je linkerbeen krom en pak met beide handen het rechte been vast en op elke uitademing ga je iets verder richting je voet en een geoefend Yogaleerling kan zijn tenen vastpakken. Doe dit nu met je andere been)


Acupunctuur
Een onderzoek heeft uitgewezen dat een acupunctuur behandeling tijdens zeven tot tien dagen het normale slaappatroon bij 59% van de mensen helemaal herstelde en gedeeltelijk bij 21%.

(Naalden [schock] )

Aromatherapie
Neem 30 minuten voor je naar bed gaat een warm bad met één of meer druppels essentiële olie in het water.

Dit kan zijn:
Kamille
Hop
Lavendel
Mandarijn
Majoraan
Neroli
Sandelhout
Ylang-ylang

Massage
Vermeng je eigen relaxerende massage olie door vijf druppels van twee of drie van je favoriete oliën in een basisolie, b.v. amandelolie.

Masseer je nek en schouders. Bij kinderen die moeilijk slapen masseer je de handen, voeten en achterkant van de benen met een druppel lavendel en kamille olie gemengd met een basisolie.

Doe een paar druppels van het mengsel op je kussen of op een doekje naast je bed.


Bron: Gezondheidsrubriek.nl

Terug naar “Medicatie”