Gebruikersavatar
Aristoteles3608
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2022 06:04

Bewustzijn

Hoe kan men nog genieten en in het moment opgaan als alles 'aan' staat. Als je in een groep mensen continu bezig bent met het analyseren, doordenken, achterhalen etc. van gedachtes en gedrag. Dit niet kunnen loslaten en daardoor niet kunnen genieten van sociale gelegenheden, zelfs met je beste vrienden. Ik bijvoorbeeld niet meer vrijuit dansen. Ik kan niet meer een opmerking of mening geven zonder dat kapot te analyseren. Spontaniteit bestaat dan ook niet meer, bij iedereen. Ben ik dan iets aan het ontkennen of heb ik gewoon een sociale allergie. Eerlijk gezegd is mijn oordeel, na het 'sociaal scannen' van mijn omgeving, uiteindelijk negatief en veroordelend. Hoe kan men over alles nadenken, in elke situatie, over elke prikkel, en dan toch genieten?.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Bewustzijn

Allereerst welkom op het forum Aristoteles

Interessant dat je forumnaam een bekende filosoof uit de oudheid is, die het redeneren heeft uitgevonden. Hij schreef ook onder andere over kunst. Dat maakt het juist zo boeiend, want in kunst zit vaak spontaniteit. ;) Hij was bezig met biologie, ook daarin zit vaak spontaniteit. ;)
Spontaniteit bestaat weldegelijk wel. Anders kun je bepaalde dingen niet maken of in verder komen.

Ik herken wel een beetje het probleem van het overdenken en analyseren, maar ik ben spontaniteit nooit verloren.
Ben ik dan iets aan het ontkennen of heb ik gewoon een sociale allergie. Eerlijk gezegd is mijn oordeel, na het 'sociaal scannen' van mijn omgeving, uiteindelijk negatief en veroordelend.
Hier zeg je het goed, het is JOUW oordeel, JOUW mening en die mening is inderdaad vooroordelend en niet meteen gangmakend.
Hoe kan men over alles nadenken, in elke situatie, over elke prikkel, en dan toch genieten?.
Ik denk dat heel veel mensen niet over alles nadenken, niet over elke prikkel en ook niet over elke situatie. En als ze dat wél doen, ze het uiteindelijk kunnen laten rusten en zichzelf vooral toestaan om eens niet bezig te zijn met analyseren, omdat het nog altijd maar een oordeel is van een situatie, en daarmee niet altijd de waarheid.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”