Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Het onderwerp van dit topic is de volgende: Heilige/religieuze boeken. Met als verlengde: Of iemand heilige en/of religieuze boeken in huis heeft.
Of iemand er ook iets uithaalt zoals warmte, troost, bezinning, bewustwording, kracht, hoop, levensvreugde, eenwording, liefde, vriendschap, diepgang, houvast, verbondenheid en ga zo maar door.

In dit topic kan je het ook hebben over Heilige boeken in de samenleving en in verhouding tot de samenleving.
Het betekent dat je iedere religie en/of geloofsovertuiging (of filosofie ligt eraan hoe je bepaalde religies of geloofsovertuigingen uitlegt) mag bespreken. Open en eerlijk. Maar met respect en met de hand reikend naar anderen. Kritisch maar vriendelijk.
En mocht het toch niet zo vriendelijk worden, dat we er met elkaar goed uitkomen.

Ook kan je hier aankaarten en bespreekbaar maken wat je kijk is op scholen waar je religieuze boeken tegenkomt. En leerlingen die op een openbare school zitten en juist geen of juist wel redelijk wat meekrijgen over Godsdienst.

Daarnaast is het mogelijk om een eigen visie te geven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Memories, zie jij een verschil tussen een heilig boek of een religieus boek? Of kan het ook beide zijn?
Is elk religieus boek ook een heilig boek?
En kan een christen de koran ook een heilig boek vinden? Of kan deze ook de Rigveda, heilig vinden? Of maakt dat niet uit? Of is dat een persoonlijk iets?

Zomaar wat vragen die naar boven toe komen.. Misschien pietluttig, maar wel belangrijk vind ik om duidelijkheid te scheppen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Memories, zie jij een verschil tussen een heilig boek of een religieus boek? Of kan het ook beide zijn?
Nee daar zie ik geen verschil in. Maar een niet-religieus boek kan wel heilig zijn.

En inderdaad: Het kan ook beide zijn.
Is elk religieus boek ook een heilig boek?
Voor mij wel. En ik ga er gevoelsmatig vanuit dat het over het algemeen ook zo aangenomen word.
En kan een christen de koran ook een heilig boek vinden?
Ja hoor. De Koran is een heilig boek van de Islam. Maar de Koran hoeft niet eenzijdig te zijn voor Moslims. Het schrift word niet minder heilig als in dit geval een Christen de Koran ook heilig vind.
Net zoals dat 'Een Memo' geen verschil ziet in de heiligheid van een Koran, een Bijbel, een Tanach of een Tora, de Veda's, de Tao, enzovoort.
Of kan deze ook de Rigveda, heilig vinden?
Jazeker. :)
Of maakt dat niet uit? Of is dat een persoonlijk iets?
Het zou zo kunnen zijn dat het soms iets persoonlijks is, hoeft niet. Want uiteindelijk heb je het sowieso over belangrijke geschriften.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Dank je wel memories :knuffel:
Dit was precies wat ik wou: op alle vragen antwoord krijgen. Ik zal er over nadenken.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Ik heb naast de Bijbel nog een Bhagavad Gita, die ik als tiener heb gekocht. Het ging me meer om de mooie plaatjes dan om de inhoud. Je kent ze misschien wel, die kleurrijke plaatjes van Brahma, Shiva en Vishnu.
In de Bijbel lees ik eigenlijk ook niet, hoewel ik soms wel eens een passage online bekijk.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

volhoudertje schreef: 17 okt 2018 11:07 Ik heb naast de Bijbel nog een Bhagavad Gita, die ik als tiener heb gekocht. Het ging me meer om de mooie plaatjes dan om de inhoud. Je kent ze misschien wel, die kleurrijke plaatjes van Brahma, Shiva en Vishnu.
In de Bijbel lees ik eigenlijk ook niet, hoewel ik soms wel eens een passage online bekijk.
Welke passage bekijk je weleens online, waarom juist die dan? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Het Hooglied en Spreuken vind ik af en toe wel eens mooi om te lezen. Verder vind ik het ook interressant om passages in het Engels of Duits na te lezen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Ik heb een aantal religieuze boeken. Maar de Bijbel en de Tanach ontbreken nog steeds. En toch gaat het tijd worden dat ook de Tanach in mijn boekenkast terecht komt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heilige/religieuze boeken (in huis.)

Ik heb sinds een jaartje ook een Koran in huis. Heel af en toe een Soerah is best interesant. Sommige verhalen uit de Bijbel en de Koran komen gewoon overeen,dus dat is bekend terrein.

Wat ik nog steeds een keer wil hebben is een Bijbel met etsen van Gustave Doré, die etsen zijn gewoon schitterend.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Spiritualiteit”