Cathwill

Kan het zo doorgaan?

Hoi :)
Een opeenvolging van nare gebeurtenissen, inmiddels vijf jaar geleden, lijken nog steeds veel invloed op me te hebben. Ik was toen 13, en doodongelukkig, ik kwam in serieuze problemen terecht en heb er nooit goed over kunnen praten. Ik weet nog dat ik toen altijd uitkeek naar de dag dat ik 18 zou worden: dan zal alles gewoon verleden tijd zijn, en zal ik weer een normaal leven leiden, dan is alles weer goed.

Maar nu ben ik 18, maar er is niets veranderd. Vijf jaar lang voel ik me slecht, maar ook vijf jaar lang heb ik maar steeds weer opnieuw gedaan alsof het heel goed met me gaat. Ik heb vaak genoeg de kans gekregen om geholpen te worden, maar elke keer loog ik. Ik lach, doe vriendelijk en opgewekt, en wordt nooit boos. Maar van binnen voel ik me steeds slechter in plaats van beter. En dit ben ik van plan de rest van m'n leven vol te houden. Ik heb geheimen en er zijn dingen waar ik te bang voor ben om over te praten, maar al die dingen geven mij ook geen rust. Ik ben bang dat ik bepaalde emoties heb uitgeschakeld soort van.... Hoewel ik wel woede voel, ben ik de afgelopen jaren nog nooit boos geweest, en ik vraag me af of dat wel goed is. Ik durf ook geen hechte relaties aan te gaan, omdat ik bang ben dat ik niet eerlijk zal zijn tegenover de ander, aangezien ik niet over mezelf kan praten.
Ik denk dat ik hulp nodig heb, officieel zeg maar. Ik wil heel graag over bepaalde gebeurtenissen praten met iemand, maar ik kan het gewoon écht niet. En daarom kies ik er liever voor om het zo maar door te laten gaan, zolang er niemand is die het merkt.

Na dit hele verhaal is mijn vraag eigenlijk: Denk je, dat als ik op deze manier gewoon doorga, het allemaal erger wordt? Kan dit leiden tot ernstige dingen zoals dat je ineens een inzinking krijgt ofzo? Want daar ben ik een beetje bang voor.

Ik klink misschien nu wel heel raar, maar ik weet niet goed ik hoe ik dit op moet schrijven... Ieg, wat raden jullie aan?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Kan het zo doorgaan?

Je geeft zelf al het antwoord. Je hebt geheimen waar je niet over wilt praten. Dat beperkt je als je een vriendschap wilt sluiten. Als je dat belangrijk vind en je wilt eraan werken dan kan je het beste hulp gaan zoeken. Je kan ook hier over praten. Ik heb hier op dit forum ook mijn hoekje bij de vertrouwelijke berichten.

Maar niets moet, dat mag je zelf bepalen.

En ik zeg soms ook wel dat het met mij goed gaat, terwijl dat niet zo is. Maar zeggen dat het goed gaat is gemakkelijker want anders heb je een hoop uit te leggen is mijn gedachte.

En het niet boos kunnen worden, ook ik heb dat. En in bepaalde gevallen is dat lastig..

Ik zou je adviezeren om je hart te luchten.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Kan het zo doorgaan?

Hoi Cathwill,
welkom op het forum, en goed, om in elk geval hier alvast te praten...!
Ik kan zeggen, dat ik als incestvrouw een heleboel van wat je vertelt, herken.
Cathwill schreef: Een opeenvolging van nare gebeurtenissen, inmiddels vijf jaar geleden, lijken nog steeds veel invloed op me te hebben. Ik was toen 13, en doodongelukkig, ik kwam in serieuze problemen terecht en heb er nooit goed over kunnen praten.
Je was al doodongelukkig en dan komt er nog eens een serieus probleem bovenop... Hoei!!!
En kennelijk heeft dit al die jaren (van voor je 13e tot en met nu) "gewoon" door kunnen gaan. (Geen ouders of vrienden die je liefdevol aan het jasje trekken: "Niet om het een of ander, maar hoe gaat het nu met jou...?")
Cathwill schreef:Ik weet nog dat ik toen altijd uitkeek naar de dag dat ik 18 zou worden: dan zal alles gewoon verleden tijd zijn, en zal ik weer een normaal leven leiden, dan is alles weer goed.
Ik heriner me nog dat ik besloot: "Ik zing het uit, hier in huis en op school, ik maak dat ik goede cijfers heb, dan mag ik studerenen op kamers - en dan begin ik daar helemaal opnieuw." Nu ja, dat helemaal opnieuw beginnen was zo makkelijk nog niet, maar als je 18 bent, heb je wel veel meer mogelijkheden.
Cathwill schreef:Maar nu ben ik 18, maar er is niets veranderd. Vijf jaar lang voel ik me slecht, maar ook vijf jaar lang heb ik maar steeds weer opnieuw gedaan alsof het heel goed met me gaat.
Dat heet "overleven". En je kunt goede redenen hebben, om te overleven! (Bij incest is dat evident, mijn ex broer wilde uiteraard dat ik zweeg en de schijn opheld, maar er kunnen vele, vele redenen zijn.)
Cathwill schreef: Ik heb vaak genoeg de kans gekregen om geholpen te worden, maar elke keer loog ik.
Gosh, tja - wat is jouw verhaal...?
Cathwill schreef: Ik lach, doe vriendelijk en opgewekt, en word nooit boos. Maar van binnen voel ik me steeds slechter in plaats van beter.
Die twee zinnen kan ik goed bij ekaar optellen. Je ontkent je gevoel, en dat is simpelweg niet leuk.
Cathwill schreef:En dit ben ik van plan de rest van m'n leven vol te houden. Ik heb geheimen en er zijn dingen waar ik te bang voor ben om over te praten, maar al die dingen geven mij ook geen rust.
Je kunt leren, om je woede er op een goede, ongevaarlijke manier uit te laten komen. Het hoeft niet altijd destructief te zijn!!!
Dat je momenteel bang bent voor dat stuwmeer aan weggestopte emoties, dat kan ik me levendig voorstellen, maar er zijn goede manieren om het stuwmeer leeg te krijgen.
Cathwill schreef:Ik ben bang dat ik bepaalde emoties heb uitgeschakeld soort van....
;) Vast wel.
Cathwill schreef: Hoewel ik wel woede voel, ben ik de afgelopen jaren nog nooit boos geweest, en ik vraag me af of dat wel goed is.
Op den lange duur is dat niet goed voor je, "het vreet aan je van binnen".
Cathwill schreef:Ik durf ook geen hechte relaties aan te gaan, omdat ik bang ben dat ik niet eerlijk zal zijn tegenover de ander, aangezien ik niet over mezelf kan praten.
Naar hoor - je gaat toch alsjeblieft niet je hele leven kluizenaar zitten te zijn...?
Cathwill schreef:Ik denk dat ik hulp nodig heb, officieel zeg maar. Ik wil heel graag over bepaalde gebeurtenissen praten met iemand, maar ik kan het gewoon écht niet. En daarom kies ik er liever voor om het zo maar door te laten gaan, zolang er niemand is die het merkt.
Er zijn vele vormen van "officiele hulp". Wel zijn daar een aantal zaken belangrijk. Kies voor iemand, die bijv. ervaring heeft mbt. nare dingen.
Geen eerste lijnspsycholoog, omdat het denk ik wel nodig is, dat je eerst, geleidelijk aan een vertrouwensband moet opbouwen. (Een eerstelijns is een nuttig iets, maar draait om plm. 10 gesprekken en klaar.)
Voor jou is die vertrouwensband opbouwen misschien wel het allerbelangrijkste, en sowieso een stevige klus in zichzelf, iets dat je echt moet "leren", voordat je aan de eigelijke nare dingen kan gaan beginnen.
En het verwerken van een (of meer) trauma ('s) doe je in fasen: de eerste fase heet officieel "stabiliseren". Je leert, om jezelf rustig te kunnen maken, zonder je emoties te ontkennen, jezelf te troosten en te bemoedigen. Je praat over dingen zoals macht met je hulpverlener.
Pas daarna gaan jullie de echte rotverhalen aan. En dat heft anno nu niet meer met het hele rotverhaal 10x te vertellen. Met emdr gaat het veel sneller, je kunt er ook andere non verbale dingen bij doen, zoals tekenen, dansen, noem maar op.
Cathwill schreef:Na dit hele verhaal is mijn vraag eigenlijk: Denk je, dat als ik op deze manier gewoon doorga, het allemaal erger wordt? Kan dit leiden tot ernstige dingen zoals dat je ineens een inzinking krijgt ofzo? Want daar ben ik een beetje bang voor.
Ja, dat kan.
Waar dat breekpunt zit, dat verschilt van mens tot mens, maar jaren- en jarenlang overleven ipv. leven: het is gewoon verre van leuk.
En bespaar jezelf de inzinking, daar win je ook niets mee.
Hoe eerder je gaat leven (ipv. overleven, half leven) hoe fijner het is.

En die "sprong wagen" - dat is griezelig, dat klopt.
Maar er zijn ook een heleboel technieken en tips over wat je kunt doen, om het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.
Cathwill

Re: Kan het zo doorgaan?

koen0069 schreef:Je geeft zelf al het antwoord. Je hebt geheimen waar je niet over wilt praten. Dat beperkt je als je een vriendschap wilt sluiten. Als je dat belangrijk vind en je wilt eraan werken dan kan je het beste hulp gaan zoeken. Je kan ook hier over praten. Ik heb hier op dit forum ook mijn hoekje bij de vertrouwelijke berichten.

Maar niets moet, dat mag je zelf bepalen.

En ik zeg soms ook wel dat het met mij goed gaat, terwijl dat niet zo is. Maar zeggen dat het goed gaat is gemakkelijker want anders heb je een hoop uit te leggen is mijn gedachte.

En het niet boos kunnen worden, ook ik heb dat. En in bepaalde gevallen is dat lastig..

Ik zou je adviezeren om je hart te luchten.
Vriendschap en liefde is zeker belangrijk in het leven, en ik zou ook wel hulp willen krijgen, alleen ik kan het gewoon echt niet. Zelfs hier, anoniem op het forum, vind ik het al doodeng om te praten, laat staan om te vertellen wat er allemaal is gebeurd.
Hoe heb jij die stap kunnen zetten, om hier je hart te luchten?

Hoi Janneke,

het spijt me te horen dat je incest hebt meegemaakt, en dat je dit herkent.
Mijn ouders zijn hele lieve, goede mensen. Maar ik denk dat ook zij een beetje slachtoffer zijn geworden door mij, of wat ik heb meegemaakt. Daarom vind ik het erg moeilijk om met hen te praten, omdat het hun ook pijn doet. Het lijkt erop dat ze er wel al overheen zijn en gewoon verder zijn gegaan met leven, vooral m'n moeder was eerst nog vaak best depressief, maar nu is ze een stuk blijer. Dat wil ik niet kapot maken, dat is vooral waarom ik niet wil zeggen dat het niet goed met me gaat. Als ik naar een psycholoog zou gaan, dan zouden zij het wel moeten weten, want ik woon thuis. Maar ik wil niet dat ze weer bezorgd over me zijn...
"mijn verhaal" durf ik niet echt op het internet te zetten, deels omdat ik me er gewoon voor schaam, en deels omdat ik bang ben dat er toevallig hier iemand op zit die ik ken, en mij dan herkent.
Ik ben bang om mensen teleur te stellen, of ze boos op mij te maken, daarom doe ik eigenlijk altijd wat me gezegd wordt en ben ik nooit boos. Het is alsof mijn leven alleen nog maar bestaat uit angst. Ik ben overal bang voor: Ik ben bang dat ik mijn ouders ongelukkig maak, ik ben bang voor mensen, ik ben bang voor mezelf dat ik helemaal gek begin te worden, ik ben bang voor het donker, ik ben bang om te falen voor de examens die eraan komen, ik durf mijn gevoelens niet te uiten, etc. etc.

Het lijkt me inderdaad wel fijn, dat als ik ooit naar een psycholoog oid ga, dat ik diegene kan vertrouwen.

Ik ben er wel van overtuigd dat op deze manier leven ook echt niet bepaald prettig is. Maar daarnaast zie ik het leven al lang niet meer als iets leuks, maar als iets waar je gewoon doorheen moet gaan ofzoo.

Hoe graag ik iets ook wil, mijn angst gaat altijd voor. Ik wil wel hulp zoeken, maar durf het gewoon echt niet...

(bedankt allebei voor het lezen en reageren)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24455
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Kan het zo doorgaan?

Hallo Cathwill, warm welkom op het forum..!!! :knuffel:

Wat knap dat je op deze manier begint te praten. Want een begin, is een begin. (En je "moet" bij het begin beginnen om later (nog) verder te komen.)
In je eerste bericht geef je al wat dingen aan, niet in detail, maar wel dat je er erg mee zit en dat geeft nog meer redenen om je toch open te stellen, want het zou zo enorm zonde zijn als dit nog heel veel langer gaat duren. (Een hele toekomst, met toekomstplannen.) Dat je het leven nu niet leuk vind kan ik mij voorstellen het is ook niet leuk als jij je zo rot voelt. [AAI] [AAI]
Het is goed dat je ervoor jezelf over nadenkt wat je nu écht zou willen. Het geeft ook echt aan dat je het toch anders wilt.
Je wilt je ouders geen pijn doen. Maar je ouders zijn je ouders en de meesten, gaan we nu dan vanuit, willen graag aan hun kinderen meegeven dat ze over dingen kunnen praten, dat ze er zijn voor hun kinderen, dat eerlijkheid toch wel heel belangrijk is. (Uiteindelijk natuurlijk ook voor jezelf. ;)) Dat je het moeilijk vind om erover te praten en nu ook (nog) op het forum, is begrijpelijk. Dat heeft ook tijd nodig. Waarschijnlijk zou je hier ook nog wel moeten wennen, puur omdat er ook hier misschien wat vertrouwen moet komen.
Dus nogmaals: neem er de tijd voor. Je komt hier op het forum, met wellicht als doel, je wat beter te voelen, te openen. Of wellicht, voor steun, een beetje begrip, feedback. Of welke reden voor jou dan ook. En dat is, ook al heeft iedereen dat wel eens nodig, eng als je het niet of nauwelijks hebt gekregen (een bepaalde periode.)
En tja- totdat iemand het merkt zo doorgaan, breekt je uiteindelijk op. Dat ga jij niet volhouden.
Dus om antwoord te geven aan de vraag of het erger kan worden als je zo doorgaat: Ja, dat kan zeker. Geestelijk, maar ook lichamelijk, want psychisch leed, kan deels ook overslaan op lichamelijke ongemakken. (Bijvoorbeeld spierspanning, hoofdpijnen, maagklachten, enzovoort.) Dat is niet prettig. Alles behalve dat.

Schaamte is een rotgevoel. :knuffel: :knuffel: Maar er is wel iets nodig, om duidelijk te maken dat het niet gaat zoals het nu gaat en dat je erdoorheen lijkt te zitten. Dus naast de schaamte ook het gevoel dat het toch goed zou zijn om te delen.
En juist omdat je bang bent voor mensen maar ook vooral voor jezelf dat je gek begint te worden, zou er toch actie ondernomen moeten worden, om je rustiger te laten worden, om weer een beter gevoel te krijgen, om beter om tye leren gaan met bepaalde gebeurtenissen (die je nog er niet naar wilt zetten misschien.)

Wat dat btreft ook hartstikke goed: nadenken over een psycholoog.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Kan het zo doorgaan?

Hoi Cathwill,
Vriendschap en liefde is zeker belangrijk in het leven, en ik zou ook wel hulp willen krijgen, alleen ik kan het gewoon echt niet. Zelfs hier, anoniem op het forum, vind ik het al doodeng om te praten, laat staan om te vertellen wat er allemaal is gebeurd.


Ik heb er ook begrip voor dat je het doodeng vind om te praten. :knuffel: En dat is ook niet erg. Iedereen doet de dingen op zijn eigen tempo. Er is dus hierin geen goed of fout. En zoals Memories aangaf vind ik het knap dat je heb aangemeld en dit stuk van je af heb geschreven. Elke stap is er één.
Hoe heb jij die stap kunnen zetten, om hier je hart te luchten?
Ik zocht informatie over asperger en schreef mij hier in. En gaanderweg heb ik mijn hoekje gevonden. Onderwerpen opschrijven waarmee ik zit. Meelezen bij berichten van anderen. Herkenning van anderen bij mij. Troost ontvangen en geven. Herkenning bij anderen. En ook onzinnige dingen die plaats vinden op het forum. Ik vind dit forum dus ook erg gezellig.

Ik kan hier goed mijn ei kwijt. Dit is nog even wat interactiever dan schrijven in mijn dagboek. En als je van echt heel interactief wilt kan je ook in de chat terecht.
Understand: you been understood
Cathwill

Re: Kan het zo doorgaan?

Memories schreef:Hallo Cathwill, warm welkom op het forum..!!! :knuffel:
Hoi Memories! Bedankt :)
Het zou mooi zijn als ik wat meer durfde, om stappen te ondernemen en weer te kunnen genieten van het leven. Maar het is alsof ik dat mezelf niet toelaat. Ik ben bang dat, als ik mijn geheimen en gevoelens vertel, mijn hele wereld ineen stort, ook al is die wereld niet fijn. Al die tijd heb ik zelf alles gedaan, vertouw(de) ik niemand anders, het is heel gek om het dan ineens te delen... Volgens mij heb ik zo vaak tegen mezelf gezegd dat ik m'n mond moet houden, dat ik er echt heel bang voor ben geworden om ook maar iets te zeggen. (Beetje vaag uitgelegd misschien)

Ik weet dat m'n ouders het echt op prijs zouden stellen als ik eerlijk tegenover ze ben, en ze hebben inderdaad al zo vaak gezegd dat als er wat is ik het moet zeggen. Maar er is zolang zoveel spanning tussen ons geweest, en dat is nu eindelijk een beetje weg. Ik kan het niet verdragen om weer die spanning te voelen tegenover mijn ouders en andersom.

Het is fijn dat er zo positief gereageerd wordt hier op het forum. Maar toch zal ik echt nog moeten wennen inderdaad. Ik weet niet of ik ooit hier m'n verhaal doe, haha, maar dat zien we wel.

Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? Zeg maar, als ik nog een paar jaar op deze manier blijf doorgaan, kan je dan al van die klachten krijgen? Of gaat dat over een periode van, weet ik veel, 10 jaar ofzo? :p

Bedankt voor de reactie :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24455
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Kan het zo doorgaan?

Hoi Cathwill,
Hoe snel gaat zoiets eigenlijk? Zeg maar, als ik nog een paar jaar op deze manier blijf doorgaan, kan je dan al van die klachten krijgen? Of gaat dat over een periode van, weet ik veel, 10 jaar ofzo? :p
Dat kan ik je niet precies zeggen natuurlijk. Maar dat kan zomaar opspelen. Als jij alles al die tijd voor je hebt gehouden, stapelt en stapelt het.
Op een gegeven moment komt er een moment dat er keihard in je gezicht geslagen wordt figuurlijk. Dan komt er een moment dat het echt niet meer gaat, zoals het gaat. Dan word je eigenlijk met de neus op de feiten gedrukt en dat moment kan er sneller zijn dan je denkt of verwacht. Ik kan niet zeggen, of het nu al in werking is natuurlijk, of het nu al aan de gang is, maar wat ik wel opmerk is dat je behoorlijk vast zit. Met emoties en hoe je dingen aan zou moeten pakken. Als dat zo blijft, is er een kans dat je het niet eenvoudiger voor jezelf maakt maar ingewikkelder. Omdat je niets toelaat. Niet veel laat merken.

Dat is zo jammer voor je toekomst die echt nog wel veel beter kan worden. Maar deels heb je dat zelf in de hand. Wat ben je van plan met de tijd die voor je ligt? Heb je dromen waar je naar verlangt? Op deze manier doorgaan, kan bepaalde dingen, behoorlijk belemmeren. Natuurlijk is het allemaal moeilijk en eng. Maar er zijn soms moeilijke en enge dingen nodig om vooruit te komen en er ook uit te komen.

Soms moet het eerst ingewikkelder worden voor dat het gemakkelijker gaat. :knuffel: :knuffel: [AAI]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gootje

Re: Kan het zo doorgaan?

Hey Cathwill,

Een wat late reactie van mij.
Om antwoord te geven op jouw vraag van je topic en na wat ik heb gelezen..... ik denk dat je zelf ongeveer al het antwoord hebt gegeven.... je bent jaren aan het "overleven" geweest, goed natuurlijk, en misschien nog wel mogelijk voor 1 maand-1 jaar- 10 jaar- ....??? wie zal het weten. Maar ik denk doordat je de eerste stap gezet hebt om er hier op het forum over te starten en dat je er dus echt over aan het nadenken bent dat het niet de beste optie is om zo door te gaan. Immers overleven is zwaar, leven is tof. Maarjah... das makkelijker gezegd dan gedaan, en daarbij moet je het (hoe hard het ook is) zelf doen. Al willen wij je natuurlijk alle mogelijke hulp bieden.

Wat betreft het niet kunnen uiten van je emoties... Heeeeel lastig. Op zich het je er al van bewust zijn dat de emoties er wel zijn en dat je ze zelf wegsteekt is al een stap in de goede richting. (heeft bij mij 1.5 jaar aan therapie gekost om dat voor mezelf helemaal duidelijk te krijgen, nu kan ik op zijn minst mijn emoties benoemen.... uiten zou de volgende stap moeten zijn....). Misschien is het al nuttig (en misschien ook wel heel eng) om eens bij jezelf na te gaan waar je zo bang voor bent als je je emoties wel zou uiten. Wat zou er gebeuren? Je mag het altijd delen, maar kan me voorstellen dat het al eng genoeg is om erover na te denken. Opschrijven voor jezelf is wel nuttig, dan kan je het van je af schrijven.

Wat betreft het zoeken van hulp. Das idd heeel lastig. Ook hier kan ik je enkel wat tips en adviezen meegeven. Denk wel dat het nuttig is om eens een keer iemand over al je diepere gevoelens te contacteren. Een geschikt persoon hiervoor bijvoorbeeld is de huisarts. Dat is een neutraal persoon wat je gemakkelijk aan je ouders kan zeggen (geen taboe rond psychische/psychiatrische dingen.... weet niet hoe groot die bij jou thuis zijn.... ). De huisarts kent je als het goed is al langer en kan ook proberen samen met jou de situatie wat in te schatten en kijken wat er verder nodig is, of misschien zelfs dat gewoon naar de huisarts gaan al voldoende is. Mochten je ouders de zelfde huisarts hebben, don`t worry, ze hebben beroepsgeheim en mogen dus niets tegen je ouders zeggen als jij dat niet wil.
Wat betreft het betrekken van je ouders hierin.... ik kan alleen maar aanraden het wel te doen. Op het moment dat jij verder ontwikkelt (je leert je meer te uiten, gaat meer dingen willen zeggen) en je ouders weten van niets, dan wordt de stap alleen maar groter en groter om ze uiteindelijk ook maar iets te vertellen. (Ik ben ervaringsdeskundige hier helaas.... heb mijn ouders ook niets verteld van psycholoog/psychiater... en nu na 1.5 jaar was het heeeeeeel moeilijk om ze (verplicht) in te lichten, en kan ik ze eigenlijk ook niet veel vertellen.... maar swat)...

Succes cathwill!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Kan het zo doorgaan?

Cathwill schreef: Vriendschap en liefde is zeker belangrijk in het leven, en ik zou ook wel hulp willen krijgen, alleen ik kan het gewoon echt niet. Zelfs hier, anoniem op het forum, vind ik het al doodeng om te praten, laat staan om te vertellen wat er allemaal is gebeurd.
Hoi Cathwill,
ik kwam van de week een opmerking tegen, die stelde, dat je als mens op alle grote veranderingen in je leven per definitie veel tijd nodig hebt, om je er op in te stellen. (Oeroude gewoonte: voor je gaat trouwen, eerst verloven, tegenwoordig ook eerst samenwonen, en pas echt ja zeggen als je daar aan toe bent.)
En om *een of andere* reden heb je jezelf in de 'overlevingsstand' gezet - en om daar van de ene seconde op de ander uit te stappen, nee. Ook daar heb je tijd voor nodig. Gun jezelf die tijd!!

Cathwill schreef:Hoi Janneke,
het spijt me te horen dat je incest hebt meegemaakt, en dat je dit herkent.
Mijn ouders zijn hele lieve, goede mensen.
Lief van je! Op zich is incest idd walgelijk en mijn exbroer hoef ik ook niet meer te zien, maar de oude feiten doen geen pijn meer. (Hiephoi, verwerken was een grote opluchting, kan ik je zeggen.)
En voor alle duidelijkheid: ik herken het "overleven" - je kunt om wel honderd redenen besluiten, dat je dat nu maar moet gaan doen.
Cathwill schreef:Maar ik denk dat ook zij een beetje slachtoffer zijn geworden door mij, of wat ik heb meegemaakt. Daarom vind ik het erg moeilijk om met hen te praten, omdat het hun ook pijn doet. Het lijkt erop dat ze er wel al overheen zijn en gewoon verder zijn gegaan met leven, vooral m'n moeder was eerst nog vaak best depressief, maar nu is ze een stuk blijer. Dat wil ik niet kapot maken, dat is vooral waarom ik niet wil zeggen dat het niet goed met me gaat. Als ik naar een psycholoog zou gaan, dan zouden zij het wel moeten weten, want ik woon thuis. Maar ik wil niet dat ze weer bezorgd over me zijn...
Dat is idd de "verknoping", die je in elke familie hebt. En idd: lieve en goede ouders hebben 'plaatsvervangend' pijn, als het niet goed gaat met hun kind. Plus mogelijk schuldgevoel: "Had ik als ouder nu maar dit anders gedaan of meer zus of meer zo." (OF je daarmee nou de ellende voor je kind had kunnen voorkomen, is op zichzelf nog een hele grote vraag, maar veel ouders piekeren hier wel over.)
En dat maakt idd dat praten met je ouders over hoe jij je voelt, niet gemakkelijk is. Of beter gezegd: ingewikkeld. Want als jij zegt, dat je je @^&@!$& voelt, trekken ze het zichzelf aan - wat jij niet wilt. Wat op jouw beurt wel weer heel lief van je is!!!

Maar uiteindelijk: wat lieve ouders willen voor hun kinderen, is dat ze zich prettig voelen (en niet dat ze maar aan het overleven zijn - zeker niet dat ze terwille van hun ouders aan het overleven zijn).

Je zou op termijn (...doe een en ander in JOUW tempo!!) een beetje kunnen smokkelen met de waarheid. Niet zeggen "hoe beroerd het al een tijd gaat", maar zeggen, dat je naar een psycholoog wilt, omdat je merkt dat gebeurtenis X "je gaat beinvloeden - en dat je dat niet wilt".
Waarop lieve ouders ogenblikkelijk zullen reageren met zoiets als: "Natuurlijk! Dat mag jouw leven niet vergallen, ga maar gauw!"

Wat dan wellicht wel weer ingewikkeld is om te horen, want het vergalt je leven al een ele tijd, zonder dat zij dat dus weten... Maar dan zitten jullie in elk geval op 1 lijn: goed, dat jij naar de psycholoog gaat.
En naarmate je je masker wat meer laat vallen, kun je de psycholoog "de schuld" geven, dwz. dat in therapie blijkt, dat het toch wel heftig was. Maar dan is het voor je ouders makkelijker, om jou zonder masker te zien: ''dat is kennelijk helaas de pijn die bij goede therapie hoort'' (zo denken zij, op zich is dat niet nodig!!) - de pijn is er, maar is bezig opgeruimd te worden.
Cathwill schreef:"mijn verhaal" durf ik niet echt op het internet te zetten, deels omdat ik me er gewoon voor schaam
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Schaamte heb je in soorten en maten.
Veel mensen schamen zich, puur enkel en alleen omdat ze akelig behandeld zijn. Heel rot!!
Schaamte is een uiterst pijnlijke emotie, waarin je jezelf afwijst. (...en dat kan een functie hebben. Als gezegd: grote veranderingen, daarvoor heb je als mens tijd nodig om je er op in te stellen. Schaamte zou wellicht een kwestie kunnen zijn, van afstand nemen van jezelf.)

Maar laat het wel duidelijk zijn, dat zelfs als je rationeel rondloopt met allerlei dingen van "Had ik dit maar anders gedaan" etc.: voor wat jou werd aangedaan ben jij niet verantwoordelijk!
Cathwill schreef:en deels omdat ik bang ben dat er toevallig hier iemand op zit die ik ken, en mij dan herkent.
Anonimiteit is een groot goed.
Wellicht kun je bepaalde details er uit halen, namen weglaten, etc. - maar dat je hecht aan 'ik wil niet herkend worden' is volstrekt terecht.
Cathwill schreef:Ik ben bang om mensen teleur te stellen, of ze boos op mij te maken, daarom doe ik eigenlijk altijd wat me gezegd wordt en ben ik nooit boos.
Dat is een heel zwaar leven...!!!
Want jouw belang en jouw gevoel komen er niet in voor.

En idealiter: fijne, goede mensen vinden jou een waardevol mens om wie jij bent - niet omdat je zo gehoorzaam bent.
Dus op termijn heeft het beslist zin, om wel te gaan zeggen, wat jij wilt, hoe jij dingen ervaart, wat jij voelt als jouw belang, etc.etc. - en "de echte vrienden (inclusief, zo hoop ik vurig, je familie)" vinden dat alleen maar goed.
Cathwill schreef:Het is alsof mijn leven alleen nog maar bestaat uit angst. Ik ben overal bang voor: Ik ben bang dat ik mijn ouders ongelukkig maak, ik ben bang voor mensen, ik ben bang voor mezelf dat ik helemaal gek begin te worden, ik ben bang voor het donker, ik ben bang om te falen voor de examens die eraan komen, ik durf mijn gevoelens niet te uiten, etc. etc.
:knuffel: :knuffel: :knuffel:

(Als dingen tegen zitten, dan roept de ene angst de volgende tevoorschijn. technisch gesproken: je schrik- en stresssystemen gaan steeds sneller bij ieder klein, niet ideaal dingetje reageren. Waardoor je steds minder rust krijgt. En op basis van dat gebrek aan rust word je ook weer alerter, en op gegeven moment hyperalert.)
Cathwill schreef:Het lijkt me inderdaad wel fijn, dat als ik ooit naar een psycholoog oid ga, dat ik diegene kan vertrouwen.
Ja, vertrouwen tussen mensen, dat is iets heel erg waardevols.
(En vertrouwen beschamen is een soort heiligschennis.)
Cathwill schreef:Hoe graag ik iets ook wil, mijn angst gaat altijd voor. Ik wil wel hulp zoeken, maar durf het gewoon echt niet...
Ja, angst is er op gericht, dat jij zou overleven. En neemt dus altijd prioriteit.
Heel practisch: je ziet iets in je ooghoek, waarvan je autonome zeuwstel denkt "dat kan gevaarlijk zijn" - en je spring in een reflex opzij. Dat gebeurt zelfs, als het licht "alleen maar" op je netvlies viel, maar jij met je bewuste geest absoluut nog iet weet, wat je nou precies ziet.
Zo overleefden we ooit wilde dieren, maar zo beschermen we tegenwoordig onze psyche.
Jij hebt jezelf *om een of andere reden* op overleven gezet, wat dus inhoudt, dat je je hebt voorgenomen, om je emoties in te slikken, te doen alsof er niets aan de hand is, etc. etc - en die "code", die gewoonte, dat voornemen verbreken heeft voeten in de aarde. Als gezegd: het is een verandering, waar je tijd voor nodig hebt.
Maar je houdt ook in, dat je een ander standpunt inneemt tegenover je emoties, tegenover je naaste omgeving - en tegenover de oorspronkelijke reden, om de boel in te slikken en je niet te uiten. (En ik hoop vurig, dat die oorspronkelijke reden niet meer van toepassing is, en je die "gewoonte" dus veilig kunt laten gaan - maar zelfs als dat zo is, kan het werk zijn, om jezelf daarvan te overtuigen!!)
Cathwill

Re: Kan het zo doorgaan?

Hallo allemaal,

zelf kan ik het nog haast niet geloven, maar heb afgelopen weekend het aan m'n ouders verteld, en ze vinden een psycholoog een heel goed idee. We zullen een afspraak maken met de huisarts en dan kijken we verder. Het was wel even heel spannend, maar ben uiteindelijk wel blij dat ik het verteld heb.
Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan en of de psycholoog zal/kan helpen en of ik alles durf te vertellen.
:)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24455
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Kan het zo doorgaan?

Cathwill schreef:Hallo allemaal,

zelf kan ik het nog haast niet geloven, maar heb afgelopen weekend het aan m'n ouders verteld, en ze vinden een psycholoog een heel goed idee. We zullen een afspraak maken met de huisarts en dan kijken we verder. Het was wel even heel spannend, maar ben uiteindelijk wel blij dat ik het verteld heb.
Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan en of de psycholoog zal/kan helpen en of ik alles durf te vertellen.
:)
Wat goed en klasse dat je al zover bent dat je eerlijk bent geweest en nu verder kan richting hulpverlening. [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Kan het zo doorgaan?

Cathwill schreef:Hallo allemaal,

zelf kan ik het nog haast niet geloven, maar heb afgelopen weekend het aan m'n ouders verteld, en ze vinden een psycholoog een heel goed idee.
JOEPIE!!!!
cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Dat scheelt enorm!!! Rondlopen met een geheim, dat je leven vergalt, daar is niets, maar dan ook niets aan.
Dat geheim bestaat nu niet meer - heel fijn!
Cathwill schreef: Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan en of de psycholoog zal/kan helpen en of ik alles durf te vertellen.
:)
Tja - er is een subtiliteit bij "alles durven vertellen".
Aan de ene kant: om ''de diagnose te stellen'' - of nu ja, te weten wat er zoal speelt, welke invloeden er allemaal zijn, heeft het natuurlijk zin als je zo veel als mogelijk vertelt.
Tegelijkertijd snappen de meeste goede psychologen ook wel, dat niet iedereen maar meteen alles er uit gooit.
Een psychotherapeut vertelde mij ooit "...maar dat mag toch?! Naarmate het verrtouwen groeit, vertel je meer!" (...maar eerlijk gezegd vroeg ze me in datzefde gesprek ook het hemd van het lijf,. Waarbij ik op gegeven moment ook zei: "nu even niet meer".)

En sowieso: als gebeurtenis X geen kwestie meer is, waar jij over moet en zal zwijgen, dat helpt ook al!!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”