Tupotosti

Dingen die ik te vaak te horen krijg.

Ik kwam een site tegen over dingen die je niet moet zeggen tegen iemand die depressief is. Het klopte voor mij min of meer. Dus dacht ik: Ik ga die lijst voor mezelf maken en een beetje aanpassen. Zodat mensen rekening met mij kunnen houden. Dus hier zijn 10 dingen die je mij echt niet moet vertellen.

1. Blijf positief.
Dat weet ik, maar hoe? Voor mij voelt het alsof er al niks meer positief is in het leven. Ja, af en toe even lachen omdat ik iets grappigs tegenkom. Maar dat betekent niet dat ik gelijk weer supervrolijk ben. Ik ben nog steeds hetzelfde. Ik ben vrolijk -> Er gaat één ding mis en ik heb er al geen zin meer in.

2. Probeer anders te denken.
Is er dan iets mis met wat ik denk? Het is misschien vreemd in jouw ogen maar dat wil nog niet zeggen dat het verkeerd is. Net als bij het eerste ding dat je niet tegen mij moet zeggen: Vertel me maar eens hoe ik anders moet denken? Wat moet ik denken? Hoe moet ik veranderen? Moet ik zoals jij denken? Misschien wil ik dat helemaal niet!

3. Verman je een beetje.
Dit is misschien nog wel het ergste. Er zijn echt teveel mensen die denken dat mensen die depressief zijn zich aanstellen. Denk je echt dat wij dit zelf willen? Denk je dat wij het leuk vinden om zo te moeten zijn? Het is al erg genoeg dat het zo’n beetje onmogelijk is om me beter te voelen. Dus dan moet je me ook nog vertellen dat ik het toch moet doen?

4. Waarom moet je depressief zijn?
Dat weet ik toch niet? Ik wou dat ik het wist. Ik weet ook niet hoe en waarom het gebeurd is. Dus stel alsjeblieft niet zo’n domme vraag.

5. Kijk hoe goed je het hebt. Wees daar een beetje dankbaar voor.
Ik ben dankbaar voor wat ik heb. Maar wat heeft dat te maken met depressie? Dokters zeggen allemaal dat depressie behandeld moet worden zoals elke andere ziekte. Jij hebt het ook goed, wees daar ook dankbaar voor. En stop met ziek zijn en overal bacteriën overheen te niezen. Ik vind het helemaal niet leuk dat mensen me zien als een ondankbaar verwend nest. Want dat ben ik echt niet.

6. Ga iets doen, dan ga je je beter voelen.
Wat moet ik doen dan? Ik ben moe, ik heb geen energie meer over. De trap op en af lopen kost al moeite. En gym, nog erger. Iets doen zorgt er niet voor dat ik me beter voel. Ik heb niet eens veel energie meer over om na te denken over wat ik zou kunnen doen. Ik wil gewoon slapen. Meer zit er niet in.

7. Wat is er mis met jou?
Wist ik het maar! Ik wil niet zo zijn, dus ik zou blij zijn als iemand me kon vertellen waarom ik zo ben.

8. Je zou dit moeten doen, je zou dit niet moeten doen…
Het is mijn leven, ik doe wat ik wil. Als ik het wil eindigen (niet dat ik dat op dit moment wil) dan doe ik dat. Wil ik veel of te weinig eten? Dan maak ik dat zelf wel uit!

9. Mensen in andere delen van de wereld hebben niets te eten, gaan dood van de honger, hebben geen familie, etc. Wees dankbaar voor wat je hebt.
Maar er wordt mij altijd verteld mezelf niet te vergelijken met anderen. Ziet niemand dan hoe tegenstrijdig dit is? Gewoon omdat er mensen zijn die het slechter hebben dan ik, moet ik me daarmee vergelijken? Daar heb ik toch niets aan? Ik snap wat je probeert te zeggen. Kijken wat ik heb, en dat er genoeg mensen zijn die dat niet hebben. Maar hoe lost dat mijn probleem op?

10. Het zit allemaal in je hoofd.
Helemaal niet! Eigenlijk wel, maar daar kan ik niks mee. Ik vind het ook niet leuk dat ik niet anders kan denken, dat ik niet een knop kan omschakelen.

Als ik de keuze had, zou ik echt niet depressief zijn geweest.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15140
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dingen die ik te vaak te horen krijg.

Tupotosti schreef:Ik kwam een site tegen over dingen die je niet moet zeggen tegen iemand die depressief is. Het klopte voor mij min of meer. Dus dacht ik: Ik ga die lijst voor mezelf maken en een beetje aanpassen. Zodat mensen rekening met mij kunnen houden. Dus hier zijn 10 dingen die je mij echt niet moet vertellen.
Goh, ik hoop voor je dat iedereen op dit forum je lijstje even uitprint en binnen hand bereik naast de computer gaat leggen om te checken wat ze wel en niet tegen je moeten zeggen. :)

Welkom op het forum overigens, Tupotosi. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24455
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dingen die ik te vaak te horen krijg.

Welkom op het forum. :)

1. Blijf positief.
Dat weet ik, maar hoe? Voor mij voelt het alsof er al niks meer positief is in het leven. Ja, af en toe even lachen omdat ik iets grappigs tegenkom. Maar dat betekent niet dat ik gelijk weer supervrolijk ben. Ik ben nog steeds hetzelfde. Ik ben vrolijk -> Er gaat één ding mis en ik heb er al geen zin meer in.
Dat er op een gegeven moment weer positiviteit terug zou moeten en kunnen komen is niet zo gek gedacht. Maar nu zit je in een periode dat je dat niet ziet en wellicht ook niet zo voelt.
Je noemt als punt op dat je af en toe nog wel kan lachen als je iets tegenkomt wat grappig is. Je hoeft ook niet meteen weer rond te springen als een vrolijk veulentje, want dat gaat nou eenmaal niet "zomaar." Maar dat je af en toe toch kan lachen, is toch wel fijn. Als het ook nog zo is dat je dat niet meer kan, ben je eigenlijk nóg verder van huis. Dus ondanks dat je daarna bijna direct weer wat somberder bent, kan je je daaraan vasthouden. (En het uitbouwen naar nog een beter gevoel.) Wat heb jij daarvoor nodig?
2. Probeer anders te denken.
Is er dan iets mis met wat ik denk? Het is misschien vreemd in jouw ogen maar dat wil nog niet zeggen dat het verkeerd is. Net als bij het eerste ding dat je niet tegen mij moet zeggen: Vertel me maar eens hoe ik anders moet denken? Wat moet ik denken? Hoe moet ik veranderen? Moet ik zoals jij denken? Misschien wil ik dat helemaal niet!
Je hoeft natuurlijk niet precies hetzelfde te denken als een ander, niemand is immers hetzelfde. Je hoeft dus ook niet precies hetzelfde te denken als iemand anders om je uiteindelijk toch al wat fijner te kunnen voelen. Waar voel jij je prettig bij?
3. Verman je een beetje.
Dit is misschien nog wel het ergste. Er zijn echt teveel mensen die denken dat mensen die depressief zijn zich aanstellen. Denk je echt dat wij dit zelf willen? Denk je dat wij het leuk vinden om zo te moeten zijn? Het is al erg genoeg dat het zo’n beetje onmogelijk is om me beter te voelen. Dus dan moet je me ook nog vertellen dat ik het toch moet doen?
Jij gaat er in dit geval dus eigenlijk vanuit dat iemand die wel eens zegt "Verman je een beetje" denken dat ze zich aanstellen? Dat hoeft niet, hoor.
Net zo min dat het echt niet hoeft te betekenen dat ze denken dat iemand het wilt.
Niet iedereen is hetzelfde, he? Houd daar rekening mee. Het zou wat zijn, als iedereen hetzelfde dacht en deed. [AAI]
Wat heb jij allemaal al geprobeerd dan om je beter te voelen? Waar ben je allemaal achteraan gegaan?
Onderaan je bericht staat iets over keuzes. Die heb je wel. ;) Ook als het heel rot gaat. Dan kan het echt nog wel beter worden. Al is het nu heel moeilijk te geloven en gaan dingen helaas heel moeilijk momenteel. Is het op dit moment logisch dat je de keuzes niet ziet. Je mag wel even stilstaan om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Welk pad wil je graag op?
Jij hebt een account aangemaakt op het forum, waar je welkom bent, welk doel heb je? :)
4. Waarom moet je depressief zijn?
Dat weet ik toch niet? Ik wou dat ik het wist. Ik weet ook niet hoe en waarom het gebeurd is. Dus stel alsjeblieft niet zo’n domme vraag.
Gelukkig stelt niet iedereen die vraag. Toch is die vraag voor een "buitenstaander" of zelfs soms van iemand anders die de gevoelens kent, best begrijpelijk.
5. Kijk hoe goed je het hebt. Wees daar een beetje dankbaar voor.
Ik ben dankbaar voor wat ik heb. Maar wat heeft dat te maken met depressie? Dokters zeggen allemaal dat depressie behandeld moet worden zoals elke andere ziekte. Jij hebt het ook goed, wees daar ook dankbaar voor. En stop met ziek zijn en overal bacteriën overheen te niezen. Ik vind het helemaal niet leuk dat mensen me zien als een ondankbaar verwend nest. Want dat ben ik echt niet.
Je hoeft ook niet ondankbaar te zijn om je toch niet lekker in je vel te voelen. Maar het is voor anderen die dat niet zo ervaren soms moeilijk omdat zich voor te stellen.
Zelfs als ze het ontzettend graag willen begrijpen.
6. Ga iets doen, dan ga je je beter voelen.
Wat moet ik doen dan? Ik ben moe, ik heb geen energie meer over. De trap op en af lopen kost al moeite. En gym, nog erger. Iets doen zorgt er niet voor dat ik me beter voel. Ik heb niet eens veel energie meer over om na te denken over wat ik zou kunnen doen. Ik wil gewoon slapen. Meer zit er niet in.
Die opmering is hoe pijnlijk die voor jou ook mag klinken, niet altijd zo vreemd. Het kan heel goed zijn dat je je toch over een poosje beter gaat voelen. Heb je gesprekken met de hulpverlening? Heb je voor jezelf actie ondernomen voor hulp hierbij? (Het kan zijn dat ik de vragen eerder heb gesteld, maar dat vind ik zelf niet zo erg.)
7. Wat is er mis met jou?
Wist ik het maar! Ik wil niet zo zijn, dus ik zou blij zijn als iemand me kon vertellen waarom ik zo ben.
Niet onverstandig. Ik zou zeggen, als je dat graag wilt weten, kan je een afspraak maken bij de huisarts die kan zorgen voor een doorverwijzing naar een hulpverlener. (Na bespreken wat bepaalde klachten zijn die je hebt.)
Het lijkt er in ieder geval op dat je in de put zit, maar alleen aan dat gegeven heb je niet zo heel veel, denk ik. Dat weet je zelf ook.
8. Je zou dit moeten doen, je zou dit niet moeten doen…
Het is mijn leven, ik doe wat ik wil. Als ik het wil eindigen (niet dat ik dat op dit moment wil) dan doe ik dat. Wil ik veel of te weinig eten? Dan maak ik dat zelf wel uit!
Ik vind het eigenlijk al best zorgelijk dat je er over nadenkt. :knuffel: :knuffel:
Wellicht nogmaals dus over bovenstaande nadenken. (Inschakelen van begeleiding.)
En dat mensen dat zeggen, is misschien heel vervelend, maar ergens denk ik ook bezorgdheid, willen helpen, steunen, ookal voelt het niet altijd prettig.
De zorgen, als die er zijn, vind ik wél terecht.
9. Mensen in andere delen van de wereld hebben niets te eten, gaan dood van de honger, hebben geen familie, etc. Wees dankbaar voor wat je hebt.
Maar er wordt mij altijd verteld mezelf niet te vergelijken met anderen. Ziet niemand dan hoe tegenstrijdig dit is? Gewoon omdat er mensen zijn die het slechter hebben dan ik, moet ik me daarmee vergelijken? Daar heb ik toch niets aan? Ik snap wat je probeert te zeggen. Kijken wat ik heb, en dat er genoeg mensen zijn die dat niet hebben. Maar hoe lost dat mijn probleem op?
Inderdaad niet altijd even gemakkelijk. [AAI]
10. Het zit allemaal in je hoofd.
Helemaal niet! Eigenlijk wel, maar daar kan ik niks mee. Ik vind het ook niet leuk dat ik niet anders kan denken, dat ik niet een knop kan omschakelen.
Je weet dus zelf heel goed dat je hier tegenstrijdig bent. Iemand zegt dat het (misschien) allemaal in je hoofd zit. Je zegt diegene dat dat helemaal niet zo is, maar komt daarop terug.
Maar of dat een "discussie" waard is, betwijfel ik. Een goede uitlaatklep, feedback, heb je misschien meer aan. Maar dat kan je zelf beslissen.


Ik hoop dat je toch hier iets aan hebt. Sterkte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Dingen die ik te vaak te horen krijg.

Hoi Tupotosti,
welkom op het forum....! En idd: ik herken een aantal van dit soort akelige opmerkingen - stuk voor stuk, om uit je vel te springen!!
Tupotosti schreef: 1. Blijf positief.
Dat weet ik, maar hoe? Voor mij voelt het alsof er al niks meer positief is in het leven.
Oh...ben je depressief? Maar je moet ook niet depressief zijn!
(Alsof je tegen iemand met griep zou zeggen: "Maar j emoet ok geen griep hebben!")
Tupotosti schreef:2. Probeer anders te denken.
Dat heet: het paard achtere de wagen spannen.
op zich kan het zin hebebn, om je eigen nare gedachten wat te relativeren:"Zucht - ach ja, omdat ik ziek ben, denk ik dit soort nare dingen, niets aan om die gedachten te krijgen!"
(Maar dat je het gevolg weg zou kunnen halen en dat de oorzaak dan verdwijnt - mwah....)

En verder mag je in dit land denken en voelen en geloven wat je wilt.
Een groot goed!
Tupotosti schreef:3. Verman je een beetje.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Tupotosti schreef:4. Waarom moet je depressief zijn?
Dat weet ik toch niet? Ik wou dat ik het wist. Ik weet ook niet hoe en waarom het gebeurd is. Dus stel alsjeblieft niet zo’n domme vraag.
Nou - idd.
Als een verstandig therapeut dit voorzichtig en respectvol vraagt, wat ging er nou aan vooraf, hoe was het laatste jaar voor je depressie voor jou...? - dan heeft het nog zin. (Een depressie kan een reactie zijn op te veel stress, het kan volgen op uitgeput zijn, depressie kan worden uitgelokt of in stand worden gehouden door trauma - als je dat soort dingen weet, valt er iets tegen te doen.)
Tupotosti schreef:5. Kijk hoe goed je het hebt. Wees daar een beetje dankbaar voor.[/b]
Ik ben dankbaar voor wat ik heb. Maar wat heeft dat te maken met depressie?
Idd - zo is dat maar net!!
Tupotosti schreef:6. Ga iets doen, dan ga je je beter voelen.
Wat moet ik doen dan? Ik ben moe, ik heb geen energie meer over. De trap op en af lopen kost al moeite. En gym, nog erger. Iets doen zorgt er niet voor dat ik me beter voel.
...wat mij in de oren klinkt, als dat jij hetzij voor, hetzij tijdens je depressie uitgeput bent geraakt.
En dan moet eerst de uitputting als uitputting worden aangepakt - daarna heetf het zin, om te beginen met "elke dag een blokje om". En dan uiterst geleidelijk op gaan bouwen naar elke dag een half uur bewegen. (En doe je het sneller, dan trekken je bijnieren het simpelweg niet en wordt de depressie alleen maar erger.)

Tupotosti schreef:7. Wat is er mis met jou?
:evil: :eek: :evil: :eek:
("...dat kun je toch zien?!!")
Tupotosti schreef:8. Je zou dit moeten doen, je zou dit niet moeten doen…
Het is mijn leven, ik doe wat ik wil.
Ja zeg, dat ge.be.moei, daar word je ook vrolijk van... NOT.

Tupotosti schreef:9. Mensen in andere delen van de wereld hebben niets te eten, gaan dood van de honger, hebben geen familie, etc. Wees dankbaar voor wat je hebt.
Maar er wordt mij altijd verteld mezelf niet te vergelijken met anderen. Ziet niemand dan hoe tegenstrijdig dit is? Gewoon omdat er mensen zijn die het slechter hebben dan ik, moet ik me daarmee vergelijken?
Jaja, net hoe het de spreker zelf maar goed uitkomt dus....!
Tupotosti schreef:10. Het zit allemaal in je hoofd.
Nou nee, depressie doortrekt je hele hormoonstelsel en wat al niet. Je bent echt lichamelijk ziek.
Het manifesteert zich in oa. je nare stemming en duffe hoofd en akelige gedachten.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Dingen die ik te vaak te horen krijg.

Als ik het samen mag vatten, dan komt het erop neer dat mensen vooral tegen je zeggen dat je je niet aan moet stellen en het je eigen schuld is dat je je zo voelt. Daar zou ik ook woedend van worden. Goed dat je het zo op een rijtje kan zetten!
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”