TheEmperor85

Onhandelbare autistische collega

Sinds juni dit jaar heb ik een nieuwe baan bij, welbeschouwd dezelfde werkgever als hiervoor,maar toch weer niet. Het zit op hetzelfde terrein, deels onder dezelfde vlag, maar dan 2km verderop.

Ányway, een nieuwe werkplaats betekend ook nieuwe collega's. Ik werd tijdens mijn sollicatiegesprek al 'gewaarschuwd' voor de collega waar ik een team mee zou gaan vormen,en dus intensief mee samen zou gaan werken.
" Het is een nogal aparte man, met hele strikte eigen regeltjes, en probeer daar vooral niet 1mm naast te gaan zitten want dan krijg je het nog eens goed uitgelegd"..
*Autist* dacht ik direct. Nou inderdaad...

Alle systemen zijn anders als bij m'n vorige baan, in totaal 11 compleet nieuwe programma's/systemen en 6 machines die ik hiervoor nog nooit gezien had. Een normaal mens zou iemand die nieuw is, rustig gaan inwerken. Zo niet mijn collega. Na 2 dagen verwonderde hij zich er openlijk over dat ik het nogsteeds niet begreep.
"Er zijn 3 treinen die we bevoorraden, elke trein heeft 4 batches, elke batch heeft 2 units,elke unit heeft 2 lijnen. Wat snap je nou niet?"

Elke trein,batch en unit heeft elke dag een nieuwe planning die je god-knows-where vandaan moet halen, niets is chronolisch genummerd, alles kan op het laatste moment veranderen, en maak voorál niet 1 fout want we produceren resp. styreen, buthylacrylaat,polyethileen en stikstof, en 1x een verkeerd knopje indrukken betekend een verkeerd geladen trein, wat enkele 10.000en euro's aan schade betekend.
Oh,en het mengsel van elke stof veranderd per 2 seconden live op de schermen voor je, dus houd de parameters vooral goed in de gaten...
En wel monsters nemen van alles wat je produceert en laadt he? Je moet er toch niet aan denken dat de machinist niet weet wat ie in z'n karretje krijgt...

Nu ben ik opzich wel wat gewend. En een baan zonder uitdaging vind ik ook niet leuk. De eerste dag keek ik eens rond in de controleroom naar m'n collega's, die met een telefoon per oor en een heel scala aan schermen voor zich, zeer geconcentreert hun werk deden.
Ik denk dat ik dat ook wel kan..na 2 maanden!! Niet 2 dagen!

M'n collega begrijpt niet dat ik met anderhalve week ervaring iets anders werk dan hij, met zijn 16 jaar ervaring.
En dat zal hij laten weten ook. De laatste 3 dagen heb ik naar eigen gevoel een hele goede shift gedraait, op een paar schoonheidsfoutjes na ging het gewoon perfect. Maar deze schoonheidsfoutjes zijn voor hem dus reden om de héle-godganse-dag te lopen zeiken.

Ja, ik was vantevoren gewaarschuwd, en nee, niemand van mijn andere collega's denken er dan ook maar aan met hem samen te werken, dus ja, ik ben gedoemd met hem samen te werken. En ik wordt er een beetje hopeloos van. Het is mijn droombaan. Top of the bill. Met aan alle kanten groeimogelijkheden, studie-mogelijkheden,een CAO van heb-ik-jou-daar.. En ik kan het heel goed met elke andere collega vinden, behálve met mijn teamgenoot.
Ik ben zelf ook autistisch, ik heb zelf in vorige functies ook mensen opgeleid, en ik hoorde ook wel eens dat ik wat te snel ging,maar dit??
Ik draai een perfécte shift,alleen ik pak één keer een krat met grondstoffen via de achterkant op met de heftruck, verkeerde kant dus.
5-uur-lang..heb ik dat aan moeten horen.
Alle andere collega's,ook uit andere ploegen lachen er om als ik zoiets vertel, maar ík werk er mee. Elke dag! En ik wordt er behoorlijk onzeker van. Het is gewoon niet leuk meer zo...

Me weg laten pesten door een autist,nee dat gaat me niet gebeuren.
Maar wat ik er wel mee aan moet; ik weet het niet meer.. Forum58
Iemand een idee?... :unsure:
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Onhandelbare autistische collega

Dat is een lastige, vooral omdat je zelf ook niet zo flexibel bent op dat gebied.je hebt tijd nodig om de nodige skills onder de knie te krijgen, duidelijke en coherente uitleg stap voor stap en daarna kan je het ahw met je ogen dicht.

Kan iemand ander(rustig persoon ) je niet inwerken?
Zo niet kan je met die meneer praten en uitleggen hoe je in elkaar zit ensamen een passende oplossing vinden.
Dat je vb; mag aangeven als er iets is wat je nog niet snapt dat hij dan een stap terug gaat met de uitleg?

Ik schreef vb. als we een nieuw programma moesten leren alles op stap voor stap en ging het erna wel een halve dag zelf uittesten en dan had ik het onder de knie, of pakte zelf het boek erbij . Aan een cursus die werd gegeven en onderbroken door vragen had ik niks, ik kon dat niet me eigen maken op die manier.Achteraf kwam dan iedereen alles aan mij vragen :lol:

Uiteindelijk ben je aangenomen door jouw capaciteiten en als ze die ten volle willen benutten is het toch beter dat je het leerproces efficient in je kan opnemen.
Je geeft aan dat men weet dat het een rigide persoon is, kan je dat niet aankaarten bij een leidinggevende tot je opleiding erop zit?

En van opmerkingen zoals 'kan je dat nu nog niet' moet je je niet onderuit laten halen.
Dan zeg je 'nog niet misschien, ik moet nog veel leren , maar eens ik het kan kan ik het ook perfect! ' [045]

Laat de frustratie niet de bovenhand krijgen op de ambitie, want je gaat spijt hebben dat je de kans laten verzieken hebt door 1 persoon en je reactie erop.
Ik denk niet dat het onder pesten kan gebracht worden, sommige mensen zijn zo op zichzelf gefocust en denken geen seconde na over wat er buiten hun plaseriferie valt :D Je moet je reactie erop aanpassen, want hun veranderen dat is pas een onbegonnen zaak.

008
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
TheEmperor85

Re: Onhandelbare autistische collega

momo schreef:Kan iemand ander(rustig persoon ) je niet inwerken?
Zo niet kan je met die meneer praten en uitleggen hoe je in elkaar zit ensamen een passende oplossing vinden.
Dat je vb; mag aangeven als er iets is wat je nog niet snapt dat hij dan een stap terug gaat met de uitleg?
Hij is de aangewezen persoon om me op te leiden, alle andere ploegen zitten momenteel vol. En aangeven dat ik iets niet snap durf ik al helemaal niet, want dan maakt hij een 'mijn-hemel' gebaar en krijgt hij een soort van denigrerings drang die de rest van de dag niet meer ophoudt. "ik hoop dat je dat wél snapt?" "ik hoop dat ik dat níet uit hoef te leggen?" " Ik neem aan dat zelfs jou dat nog wel lukt?"..
momo schreef: Je geeft aan dat men weet dat het een rigide persoon is, kan je dat niet aankaarten bij een leidinggevende tot je opleiding erop zit?
Dat is inderdaad bekend, en niemand in de ploeg mag hem eigenlijk. Hij is een beetje het pispaaltje, en dat vind ik ook wel weer zielig voor hem.
Maar over een maand heb ik een eerste evaluatiegesprek, en het zal weinig uitmaken maar ik ga het dan toch aangeven.

momo schreef: Laat de frustratie niet de bovenhand krijgen op de ambitie, want je gaat spijt hebben dat je de kans laten verzieken hebt door 1 persoon en je reactie erop.
Daar ben ik inderdaad erg bang voor :( Ik heb zolang uitgekeken naar een baan als dit, en er zit een zeer waardevolle opleiding aanvast waar ik het nieuwe schooljaar mee begin..dat ga ik niet weggooien omwille van 1 persoon,al is het dan mijn directe collega. Ik zou er alleen zo graag mee om willen leren gaan...de jongens die voor mij kwamen hebben het bijltje er op den duur wél bij neergelegd, omwille van hem..Degene die het het langst volhield was 2 jaar daar..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Onhandelbare autistische collega

Ik zou er met je collega over praten. Uitleggen dat het te snel voor je gaat en dat je hier alleen maar onzeker van wordt. Dat het niet stimulerend en motiverend is als je steeds negatief wordt benaderd. Lukt dat niet dan dien je hierover met je leidinggevende in gesprek te gaan. Je kan dan ook al aangegeven wat je er zelf aan gedaan hebt en wat daar het resultaat van was.

Een medewerker dient in principe eerst zelf te proberen zijn problemen met collega's op te lossen. Lukt dat niet dan dien je naar je leidinggevende te gaan en het daar bespreekbaar te maken met vermelding wat je er al mee gedaan hebt. Een beetje leidinggevende zal daar graag van op de hoogte zijn en je helpen met het probleem op te lossen want die heeft er alle belang bij dat medewerkers goed kunnen functioneren.
Inzicht als Uitweg..
TheEmperor85

Re: Onhandelbare autistische collega

Je hebt gelijk Mystica. Praten met hem is niet mogelijk,maar met de shiftleader erover praten is zeker een optie.Ga ik ook doen op m'n eerste evaluatiegesprek.


Vervelende is alleen dat me ter oren is gekomen dat ik 'zijn laatste kans' ben. Hij werkt er al 16 jaar,en heeft net iets téveel collega's versleten..
Ik weet het ; je werkt voor jezelf, maar het geeft me toch een akelig gevoel een boekje over hem open te doen.

Morgen is zijn laatste dag voor zijn vakantie. Als z'n gedrag niet veranderd als hij terug is ga ik toch eens praten met iemand...
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Onhandelbare autistische collega

Of dat nou heel vervelend voor hem is of niet, dat moet inderdaad niet jouw zorg zijn. Dat klinkt wat hard maar in dit soort situaties moet je er voor zorgen dat jij dat krijgt wat je nodig hebt om goed te functioneren. Anders komt het er dadelijk op neer dat jij niet goed functioneert en vlieg jij er uit. Dat wil je niet..
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”