2summer

AD en onzekerheid

Hallo,
Ik heb last van dystime depressie. En ben hiervoor sinds ong. 1 jaar onder behandeling bij GGZ en eerder bij een psycholoog van 2 jaar. De oorzaak ligt deels in mijn karakter, maar is ook ontstaan omdat ik mijn hele leven (nu 30 jaar) een zeer laag zelfvertrouwen heb. De laatste paar jaar hevig onzeker en sociale angst ontwikkelt. Ik durf in groepen niks te zeggen. Het is niet zo dat ik in de winkel bijvoorbeeld iemand niet durf aan te kijken, de oppervlakkige omgang met iemand gaat prima. Het is dus alleen bij intiem contact en nieuwe mensen bijv. op de werkvloer of bedrijfsfeestjes van mijn partner. Assertiviteitscursussen hebben geen resultaat gehad.
Mijn vraag is zal een antidepressivum ook helpen om van mijn onzekerheid af te komen? Of is AD puur en alleen voor een depressie te verminderen? Bij mij is het namelijk zo dat ik door mijn onzekerheid ook een depressie heb, omdat ik contact leggen en erop uit trekken angstig vind.
Bijzonder vriendelijk bedankt voor reacties.
zonnigwolkje

Re: AD en onzekerheid

hallo 2summer,

als ik je berichtje zo lees denk ik dat je een dyshymestoornis bedoeld. Ik ben daar zelf ook mee gediagnostiseerd. Het verschil tussen een dysthymestoornis en een depressie is dat een dysthymestoornis minimaal 2 jaar moet duren en dat de klachten net zijn als bij een depressie maar dan minder heftig je kunt nog wel in de dagelijkse samenleving functioneren. Bij een depressie zijn je sombere klachten van kortere duur meestal maar een paar maanden en beheersen ze je hele leven het is bijna onmogelijk of zelf onmogelijk om te functioneren.

maargoed je vraag! antidepressie hebben effect op de stof serotonine. als je depressief bent heb je te weining serotonine. Serotonine zorgt ervoor dat je, je vrolijk voelt. Antidepressiva helpen deze stof aan te vullen hierdoor ga je,je minder somber voelen. Als je beter in je vel zit kan dit ook effect hebben op hoe je tegen jezelf aan kijkt.
Ik vraag me alleen af of ze ook echt helpen tegen onzekerheid. Als dat zo was zou ik meteen beginnen met slikken ben zelf ook nogal onzeker. Onzekerheid heeft ook meer te maken met angst als met somber gevoel. Ik denk dat middelen tegen angs beter zullen helpen bijv middelen die worden gebruikt bij podiumangst.

Maar als je het zeker wilt weten zou ik je adviseren om langs een apotheek te gaan of langs de huisarts! die kan jou precies vertellen wat voor effect bepaalde medicijnen hebben en of deze zinvol voor jou kunnen zijn!

hoop dat je er wat mee kunt!

groetjes zonnigwolkje
B.Nikolik

Re: AD en onzekerheid

Ik denk dat de onzekerheid een onderdeel is van elke depressie. Als de depressie wordt bestreden zal de zelfvertrouwen versterkt worden.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: AD en onzekerheid

2summer schreef:
Mijn vraag is zal een antidepressivum ook helpen om van mijn onzekerheid af te komen?
Over woorden kuin je altijd debatteren, maar ik ben geneigd om "nee" te antwoorden.
...het hangt er van af, wat je precoes bedoelt, met "onzekerheid".

Als je bijv. systematisch bent afgekraakt door je omgeving: dat soort ellende, daar heb je een goede therapeut voor nodig. En informatie en liefst ook een steunende groep mensen om je heen.

As je in een omgevig leeft, waar je opeen of ander manier de regels nietsnapt en geen begrijpelijke feedback krijgt - dan benje "terecht" onzeker. HEEL NAAR, maar pillen helpen niet.

"Angst" is een superalgemeen woord, maar als je lichaam constant 'in alarm' gaat - dat is een toestand die eenbeetje vermindert door AD. Dus als dat aan de orde is, kan hetslikken van AD zin hebebn: je zet dan een soort roze chemische bril op. Dat kan een zegen zijn. Maar laten we het beestje wel bij de naam noemen: het IS symptoombestrijding. Dat kan heel nuttig zijn, maar het is wat het is en niet meer dan dat.
B.Nikolik

Re: AD en onzekerheid

Terecht onzeker of niet terecht, het heeft uiteindelijk allemaal te maken met chemische processen in de hersenen. Die kun je beinvloeden met AD`s dus in principe zou het wel helpen om een AD te slikken.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: AD en onzekerheid

Eh.. er zijn reductionisten, die het hele menselijke leven terugbrengen tot processen in de hersenen.

Als je onzeker bent, omdat je 'de regels niet kent' of niet weet, HOE je je aan die "regels" moet houden -
dan kan die chemische roze bril een zegen zijn -
maar de informatie en het oefenen kun je in geen geval overslaan. (Informatie verwerken en oefenen emet de nieuwe informtie zijn op gegeven moment ookchemische processen in de hersenen...)

En als je onzeker bent, omdat je jezelf eigenlijk een angsthaas vindt - kan het zin hebben om pillen te slikken, maar wellicht dat het ook zin heeft, om samen met een gpede psycholoog een aantal angstende nek om te draaien...

Terug naar “Medicatie”