janVos

Waarom geen TOM TOM

Het volgende deel geeft heel goed en positief weer hoe je ook met je leven kan omgaan.

Citaat:


Zoals ik al zei reizen is mooi, reizen is ervaren. Reizen is zien en ontdekken. En dat is dus ook de reden dat ik geen tom tom wil. Dan wordt de reis je ook al verteld in plaats van dat je hem ervaart, een ander vertelt je waar je heen gaat en wat je gaat doen. Ik doe dat zelf. En soms gaat dat mis, een klein beetje mis of heel erg mis. En dat levert of frustratie op of verassing je weet niet wat je mee gaat maken of wat je zult ervaren. En dat is het mooie van reizen en daarmee ook van verdwalen.

Verdwalen is eigenlijk niets anders dan onverwacht in onbekend terrein komen, en op die momenten kan je alleen maar doen wat je zelf bedenkt je eigen keuzes maken en je eigen beslissingen nemen over je volgende stappen. Het kan soms even duren voordat je door hebt dat je bent verdwaald maar je merkt het altijd, en soms kom je daardoor op een betere plaats dan je bestemming was en soms moet je je een weg terug vinden of een volledig nieuwe bestemming uitzoeken. Maar dwaling geeft altijd een stuk van jezelf bloot dat je voorheen misschien nog niet kende.

Dus daarom geen tom tom.

Gepubliceerd door Crepe Suzette
Opa Black

Re: Waarom geen TOM TOM

Een TomTom heb je dan ook alleen maar nodig als je snel en onbezorgt van A naar B wilt komen.
Als je niets te doen hebt heb je zo'n ding ook niet nodig.... dan kun je alle tijd nemen om dromerig je weg te zoeken en het avontuur aan te gaan.
Helaas moeten veel mensen brood op de plank hebben en zijn dagelijks aan het werk.
Daarom zijn velen onder ons erg blij met dit hulpmiddel.
Siddartha

Re: Waarom geen TOM TOM

Als ik de tomtom gebruik dan reis ik juist ontspannender. Ik kan dan juist meer van de omgeving genieten omdat ik niet de hele tijd kaart hoef te lezen. Bovendien is mijn richtingsgevoel dermate slecht (valt niet mee om dat te zeggen als man) dat ik altijd verdwaal.
Bibbertje

Re: Waarom geen TOM TOM

Een tom tom stuurt je vaak ook nog de verkeerde kant uit, grote omwegen. Soms stuurt ie je links af en dan kijk je links en dan isser alleen maar een groot kanaal.. suicide tomtom zeker...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom geen TOM TOM

Siddartha schreef:Bovendien is mijn richtingsgevoel dermate slecht (valt niet mee om dat te zeggen als man) dat ik altijd verdwaal.
Mijn richtingsgevoel is ook nul komma nul, ik verdwaal met een beetje geluk
zelfs in een winkelcentrum. :)
Nooit meer een leven zonder Tom Tom. Ik zet 'm meestal op die Vlaamse
mevrouw, die vind ik zo lief.
* Liebe Macht Frei *
Opa Black

Re: Waarom geen TOM TOM

Prachtige uitvinding zo'n pratend doosje.
MissM

Re: Waarom geen TOM TOM

ik kan erg goed kaartlezen en bordjes volgen, geen tomtom nodig dus
Leeuwtjuh

Re: Waarom geen TOM TOM

Een TomTom is grappig en handig... Mijn moeder heeft er 1tje en het brengt je perfect naar je bestemming. Als je wilt verdwalen, gebruik je hem gewoon niet ;)

Overigens weet mijn moeder nog niet echt hoe ze hem moet gebruiken, ze was totaal verbaasd toen ik haar vertelde dat ze bepaalde afslagen niet zelf hoefde in te schatten, maar dat ze op de meters daaronder moest kijken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom geen TOM TOM

Probleem is wel dat het een gewild object is om te stelen.
Ik had de Tom Tom een keertje op de ruit laten zitten toen ik
inkopen ging doen bij de supermarkt. Duurde maar een kwartiertje,
maar een paar boefjes hadden het snel in de gaten en snel een
mijn zijruitje ingetikt.
* Liebe Macht Frei *
surfingerik

Re: Waarom geen TOM TOM

ik ben vorig jaar op vakantie 500 kilometer om gereden door 2 x achter elkaar een foutje te maken.
als ik het me goed herinder moesten we naar liege maar reden we naar luik (ik kan het omdraaien) toen we er achter dat we verkeerd reden hebben we de ring brussel naar parijs gepakt maar weer verkeerd gekeken en toen was het dus korter om via luxenburf te rijden van plaats terug. zonde van de benzine en de tijd, daarom een tom tom.
maar goed nu geen tom tom, want wat hebben we gelachen en nog steeds een goed verhaal al kan ik nog steeds de steden niet goed vertellen. Dat maakt op vakantie gaan zo leuk, zelf uitpluizen waar je heen gaat en maar hopen dat je het goed heb, tja en anders ga je lekker kamperen waar je uit komt!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Waarom geen TOM TOM

Ik vind het erg relaxed rijden met een navigatie systeem. Ik hoef niet meer te stressen over welke afslag ik nou toch moest hebben. Mijn leesbril op en af te zetten terwijl ik auto rijd om te zien welke straat ik nou weer moet hebben. Ik ben tenminste op tijd op mijn afspraak en hoef niet te gaan lopen dwalen in een woonwijk met een wirwar aan eenrichtingsverkeer en woonerven waar ik van zijnlangzalzeleven nooit meer uit kom... Je hebt van die steden met wijken die lijken op een doolhof en waar je enkel rondjes blijft rijden zonder er uit te kunnen komen.

Lange leve het navigatiesysteem. Truus helpt me in uno momento zo uit de penarie als kwijt gereden ben. Ik ben dan zo blij dat ik ze bij me heb... ze moet alleen niet leegraken want dan heb ik dus een vet probleem en moet ik weer gaan lopen puzzelen met een stratengids en leesbril in de auto.

Dwalen doe ik wel in het weekend als ik vrij ben en de tijd er voor heb... maar niet als ik ergens moet zijn op uur en tijd..
Inzicht als Uitweg..
xavier2203

Re: Waarom geen TOM TOM

Mijn richtings gevoel is behoorlijk goed, omdat ik bijna altijd weet welke kanten de windstreken zijn. En dat ik dan weer kan waarnemen aan de stand van de zon ivm de tijd enzo. Daarnaast speelt mijn geheugen een grote rol. Bijvoorbeeld als ik drie jaar geleden voor het laatst in (ik zeg maar wat) Groningen ben geweest en ik zou er nu weer komen, dan zouden vele omgevings details weer naar boven komen. Kennelijk heb ik drie jaar geleden een bakje gecreerd genaamd "Groningen" en gaat dat vandaag pas weer open. Probeer ik thuis het bakje te openen dan lukt dat trouwens niet.

1 keer een Tom Tom gebruikt trouwens, geen problemen mee gehad. De stem tussendoor stoort alleen mijn muziek in de auto en de conversaties.
PinkFloyd

Re: Waarom geen TOM TOM

surfingerik schreef:
als ik het me goed herinder moesten we naar liege maar reden we naar luik (ik kan het omdraaien)
Liege is luik maar dit terzijden,

Ikzelf heb heel europa doorkruist zonder tom tom en altijd gekomen waar ik moest zijn. Soms reed je eens verkeerd en moest je hulp vragen aan een toevallige pasant maar ik ben er altijd aangekomen.

Toch vind ik de tom tom wel handig. Vaak ook ga ik zo maar een ritje maken ,zonder echt te weten waar naartoe als ik het dan beu word zet ik m'n tom tom aan en rijd zo weer naar huis.
Zoeza

Re: Waarom geen TOM TOM

Ik rijd standaard altijd minimaal èèn keer verkeerd en calculeer dat in als ik ergens op tijd moet zijn. Soms lijkt het me wel handig maar ik vind het ook niet erg als ik de weg niet weet om het aan iemand te vragen. Mijn ex deed dat nooit en stopte ook niet als ik het wel wilde doen. Hij was te eigenwijs om toe te geven dat hij het zelf niet wist denk ik. :tongue:
Storm13

Re: Waarom geen TOM TOM

Ik heb er ook eentje hoor. Zou niet meer zonder kunnen :oops:
Pokemonk

Re: Waarom geen TOM TOM

Liever een tomtom dan een garminkukel , ideaal zo'n pratende belg tegen je
Trout Mask Replica

Re: Waarom geen TOM TOM

Ik ben erg tevreden met mijn Garmin...
Zoeza

Re: Waarom geen TOM TOM

Omdat ik graag zelf nadenk. Ik vind dat zoeken wel iets hebben. Ik hoef niet alles voorgekauwd te krijgen. Soms verwens ik mezelf wel eens dat ik er geen heb en neem ik me voor om er zo snel mogelijk èèn aan te schaffen maar toch bedenk ik me steeds weer. Ik blijf dus gewoon vertrouwen op mijn uitstekende richtingsgevoel, mijn hollandse mond en mijn charmes natuurlijk :D
Positive

Re: Waarom geen TOM TOM

Ja een zoezazoeza is best wel spannend in de auto. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele ervaring rijker. :lol: Dus ik blijf toch ook maar bij google maps en topografie die in mijn koppie zit. Hierdoor wordt koppie alleen maar meer getraind.
Trout Mask Replica

Re: Waarom geen TOM TOM

ik ben dyslectisch en chaotisch en vertrouw mijn geheugen niet.... Wel ben ik veel onderweg voor mijn werk, steeds weer naar andere adressen. Oorspronkelijk vergde dat veel voorbereiding (routes op kaarten uitzoeken en opschrijven, uitprinten van routeplannerresultaten) en het rijden in druk verkeer met een routebeschrijving op de knie. Dat laatste was erg gevaarlijk (ik heb tijd nodig om te lezen wat er staat, die tijd neem ik het verkeer om mij heen niet waar). Toen ik ergens in de negeniger jaren bij een Oostenrijkse vriend een Garmin zag wist ik onmiddellijk dat dat voor mij een oplossing was. Welliswaar was het ding erg langzaam, in steden soms een doffe ellende door continu herberekenen, maar ik had de informatie op een klein schermpje steeds op dezelfde plek.

Een GPS is niet ideaal, op een aantal trajecten weet ik een betere route dan het ding aanwijst, maar het geeft me de zekerheid dat ik op de juiste plaats aankom en me volledig op het verkeer kan richten (en op radio één of een hoorspel of zo op de snelweg).

Terug naar “Positieve verhalen en tips”