Gebruikersavatar
Juultje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2024 20:22

Geen gelijkwaardige relatie. Dat heb ik op tijd ingezien.

Hoi allemaal. lang verhaal, maar heerlijk om dit even van mij af te schrijven, alvast dank voor het lezen :)
Ruim 14 jaar geleden een slopende relatie gehad van 1,5 jaar met een verwoestende narcist. Dit heeft mij 1,5 jaar gekost om hier bovenop te komen. En natuurlijk kwam ik er helaas achter ( en met mij vele) met wat voor persoon ik te maken had, na het beëindigen van de relatie. Informatie over narcisten heel veel gelezen en jawel ik had het ergste soort :) . Ik wist wel, dat het niet aan mij lag.

Mijn leven weer op de rit, alles goed voor elkaar. Er ,kwam er een heel liefdevolle (lat) relatie van 6 jaar, maar helaas kreeg ik in de loop van deze jaren niet het gevoel en de onvoorwaardelijke liefde dat dit voor de rest van mijn leven zou zijn. Hij is nu sinds 5 jaar mijn beste vriend, spreken elkaar vaak en hij heeft al jaren een vriendin en ik ben oprecht heel blij voor hem. We hebben een vriendschap voor het leven.
Na weer een paar jaar alleen te zijn geweest , kwam ik een leuke kerel tegen .
Beetje bij beetje begon ik trekken van narcisme te herkennen.
Ook dit heerschap liet zijn ware aard zien ( na 3 maanden) , proberen te isoleren , gemene opmerkingen tegen mij, in het begin was hij onder de indruk van mijn werk, dat werd het tegenovergestelde. Gemene opmerkingen over mijn
volwassen kinderen, bij mijn vrienden, afgunstig Elke vorm van kritiek, hoe onnozel ook, is een aanval.

Met dank aan de slopende relatie van lang geleden herkende ik veel en kon mij hiertegen wapenen. . Ik bleef zachtaardig, ik gaf absoluut geen kritiek, bleef vrolijk, attent.
Het was ook niet zo dat ik mijzelf totaal wegcijferde. Ik gaf echt wel mijn mening in discussies. Maar nooit op zijn handelen.

Ik wachtte heel rustig af op het moment dat hij ruzie zou gaan zoeken, nou dan kon hij wachten tot ik 1 ons woog, want ik dat liet ik onder geen voorwaarde gebeuren . Ik zat ondertussen ook heel geduldig te wachten tot ik een stiltebehandeling zou krijgen.
Op een avond bij hem thuis, gezellig gegeten en gekletst , Niets aan de hand.
Gingen tv kijken, dus ik kruip tegen hem aan, geen reactie. Vervolgens gingen we naar bed, hij draaide zich direct om, ik nog naar hem toe kruipen en omarmen, geen reactie. De volgende ochtend stonden we altijd te knuffelen bij het koffiezetapparaat, dus ik omarm hem, geen reactie, vroeg nog. Is er iets? Nee er was niets. Ik kreeg het gevoel dat hij mij weg wilde hebben, Dus ik zei. Wil je mij dadelijk op de trein zetten ?

Nou haha dat was niet tegen dovemans oren gezegd, Met gierende banden werd ik op de trein gezet. Heb hem een appje gezonden dat ik weer thuis was. Geen reactie. Huppethee, daar was hij dan De Stiltebehandeling. die had ik in de slopende relatie vele malen gekregen en maakte mij toen radeloos.

Dit duurde 1 dag, 2 dagen 1 week ? Ondertussen had ik wel zijn nummer uit mijn telefoon gehaald. Ter bescherming voor mijzelf dat ik hem niet zou appen. En jawel, hoe voorspelbaar daar kwam hij uit het niets na 16 dagen, hoe het met mij ging en wat ik het weekend ging doen? Ik heb diezelfde dag nog gereageerd. Hoi, gaat goed met mij, ik heb deze afgelopen weken na kunnen denken en wij zitten niet op dezelfde golflengte qua relatie. Ik vind je echt een hele mooie, leuke intelligente man, we hebben een leuke gezellige tijd gehad echter ik wil het hierbij laten. Natuurlijk wens ik je alle geluk toe,
Ik had zijn gezicht weleens willen zien toen hij mijn antwoord las, Dit was een antwoord wat hij totaal niet zag aankomen.

Hij ging mij manipuleren/ hoovering via whatsapp Haalde al zijn charme uit de kast, dat ik zo lief, leuk ben, dat we nooit ruzie hebben gehad enz. Ik reageerde altijd zachtaardig , gaf geen kritiek en ook dat ik het vervelend voor hem vond. Op een gegeven moment kwamen er appjes waarbij hij zich gedroeg als slachtoffer. Hij was aan het daten, maar niemand kon aan mij tippen. Ook hier reageerde ik aardig op. Er kwamen ook smekende appjes. Na 8 maanden, had ik al heel wat appjes gehad en ik dacht.
ik ga met jou maar eens een gesprek aan face to face . Wilde dit niet via Whatsapp doen.
Oh bay the way; Al zijn vorige relaties (en dat zijn er nogal wat) zijn beëindigd door ruzie. En altijd was het de schuld van de ander.

We hadden afgesproken voor het restaurant op het terras. Ik was op tijd en zat als enige op het terras. Hij kwam 5 minuten later. Ik zag hem al van verre aankomen en hij deed net of hij mij niet zag en 5 meter voor mij..
Ow zit je hier? Ik zag je helemaal niet :lol:

Ik in gedachte….let the game begin. Aan tafel was het heel gezellig, lekker kletsen en lachen. Ook zo herkenbaar, alles uit de kast halen om mij weer terug te krijgen. Hoe gaat het met daten vroeg hij aan mij. Ik zei, even geen zin meer, komt wel weer een keer.
Hij zei, ik heb een vriendin, ze kon mij natuurlijk niet weerstaan zo’n mooie man als ik. Ik antwoorde . Oh wat leuk, ik ben echt blij voor je (en dat meende ik ook echt. Ik heb geen last van jaloersheid). En zei tegen hem... ja he he das logisch als ze jou zien dan hoppa vallen ze als blokken voor je.

De vriendin werd direct verbannen naar de datefase, hij wist het nog niet, vriendin werd een beetje afgekraakt, had b.v. honden en ja al die haren, vriendin kwam uit zeer slechte relatie en had ook een slechte relatie met haar dochter.
(Ik dacht oei oei hoop dat haar ogen open gaan)
maar hij zat nog wel op datingsite ’s. Ben er maar niet op ingegaan.

En daar kwam hij; We hadden het zo leuk, we deelden zoveel enz waarom is onze relatie over ?
Ik op rustige en vriendelijke toon:
Je hebt mij van de 1 op andere dag uit je leven verbannen, de dag voor je dit deed zag ik een leuke man als een blad van een boom veranderen in een steen, koud, emotieloos, verstard , ik was geen blik meer waardig, alsof ik niet meer bestond. Vervolgens laat je weken niets van je horen. Ik ben mij kapot geschrokken ik dacht wat is dit, dit heb ik nog nooit meegemaakt. (leugentje om bestwil ;-)) Heb je enig besef wat dit met iemand doet die dit moet ondergaan? Dat dit echt heel vervelend en zelfs gemeen gedrag is. Dit geen normaal gedrag is in een relatie als je van iemand houd. Dit doe je niemand maar dan ook niemand aan.
Iemand compleet doodzwijgen en dan vervolgens komt., uit het niets Hey hoi gaat het? Heb je het weekend iets te doen? Of er niets is gebeurd?

Dit geeft precies aan waarom wij totaal anders in een relatie staan. Een relatie moet gebaseerd zijn op wederzijds respect en elkaar van alles gunnen elkaar gelukkig maken. En mocht er iets zijn dan ga je met elkaar het gesprek aan, maar ga je de ander niet negeren/ doodzwijgen. , okay dat kan 1 dagje of maximaal 2 om even de boel weer op een rijtje te krijgen…maar meer dan 2 weken? Daarom hebben wij geen gelijkwaardige relatie. Waarom heb je dit eigenlijk gedaan? Hij was totaal verward en uit het veld geslagen. Hij zei..eehhh jij zal wel iets gezegd hebben. Ik vroeg, wat heb ik dan gezegd? Hij haalde zijn schouders op. Hij kon mij niet aankijken. De uiterst spraakzame man…daar kwam geen geluid meer uit.

Ik zei, ik houd van je maar niet het houden van zoals het in een gezonde relatie hoort, dat heb je bij mij door wat je hebt gedaan kapot gemaakt. Nog even koffie gedronken, en heb het verder luchtig gehouden. En ruim op tijd naar huis gegaan.

Ik ben ervan overtuigd dat hij dit nooit had verwacht. Hij had verwacht, zoals al zijn relaties over zijn gegaan dat ik hem zou aanvallen op zijn gedrag waardoor er ruzie /discussie zou ontstaan en dat is precies wat een narcist wil,

En dat gunde ik hem nou net niet. . Het geeft mij veel voldoening dat ik het geduld had om op deze manier te reageren.. Of hij hierdoor tot inzicht zou kunnen komen, dat is aan hem. Ik vermoed van niet J 027
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Narcist. maar nu had ik het op tijd door

Welkom op het forum,

Jij geeft aan dat hij een narcist is. Lang niet iedereen met zulk gedrag is een narcist. Het label word de laatste jaren snel geplakt. Heeft hij een diagnostisch onderzoek gehad?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Juultje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2024 20:22

Re: Narcist. maar nu had ik het op tijd door

Memories schreef: 23 feb 2024 18:49 Welkom op het forum,

Jij geeft aan dat hij een narcist is. Lang niet iedereen met zulk gedrag is een narcist. Het label word de laatste jaren snel geplakt. Heeft hij een diagnostisch onderzoek gehad?
Hoi Daar heb je gelijk in. Maar dat het abnormaal ongezond gedrag is voor een gelijkwaardige relatie . dat is voor mij een feit.

Ik voel mij geen slachtoffer hoor , ik ben positief ingesteld. Heb ook 2 gezonde relaties gehad 1ste relatie met een ? heeft 1,5 jaar geduurd, de druppel ? begon mij te slaan, en dat pik ik van niemand, diezelfde dag nog weggegaan en yep daarna er behoorlijk aan onderdoor gegaan. Maar weer bovenop gekomen met een levenservaring rijker.( of ik op deze levenservaring nu echt zat te wachten ) nw relatie relatie heeft 3 maanden geduurd ,,na ongeveer  2 maanden zag ik trekken van nr 1 en na de stilte behandeling heb ik direct de relatie beëindigd. . ? uitleg wilde waarom ik er een punt achter had gezet. Nou...die uitleg heeft hij van mij heel duidelijk tijdens het gesprek gekregen. En ja, dat voelde voor mij als genoegdoening en als een afsluiting. Dus positief verhaal omdat ik het heel snel inzag. Grote blij :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geen gelijkwaardige relatie. Dat heb ik op tijd ingezien.

Ik heb de topictitel even veranderd. Dat sluit meer aan bij waar het over gaat.

Ik zie inderdaad dat je er een positief topic over hebt gemaakt. Dat is heel fijn en oprecht is dat een stap voorwaarts voor iemand. Toch lees ik tussen de regels door echt niet alleen maar positiviteit en komt het bijna als geforceerd over. Dat is na zulke ervaringen begrijpelijk. Maar ervaringen als slaan endergelijke heeft impact. Vaak wil iemand naar de buitenwereld door extra positief te zijn en dat positief zijn juist extra te benadrukken, mensen laten geloven dat het nu heel erg goed gaat. Dat iemand er geen last meer van heeft en dat het zonder pijn en verdriet, of eventueel herbelevingen endergelijke door kan gaan met leven. Vooral ook omdat ze dat van zichzelf moeten. Maar ze komen zichzelf daarin vaak tegen. De bal komt vaak heel hard terug.

Je eindigt onder andere met de woorden grote blij en een blije emoticon. Dat is natuurlijk prima. Maar ik moet zeggen dat ik daar met een glimlachje naar kijk omdat ik weet hoe coping en verbergen werkt. Het hele verhaal schreeuwt naast dat positieve stukje bijna een grote HELP SOS uit. En dat mag je in eerste instantie ontkennen hoor, dan doen ze allemaal, maar dat is wel wat het uitstraalt. Je schrijft het in het positieve verhalen gedeelte en dat is ook positief. Maar je schrijft het ook niet zomaar op zo'n forum. En ook niet zomaar alleen maart omdat het een positief verhaal is. Daar zit altijd meer achter. Niemand besluit alleen maar zich lid te maken van een forum met deze strekking om alleen maar holladijee zo'n verhaal neer te pennen. En dat er veel speelt... dat schijnt volledig door je verhaal heen.

Neem vooral de tijd ervoor. Als het helpt: We zien jou. Schrijf maar van je af.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Juultje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2024 20:22

Re: Geen gelijkwaardige relatie. Dat heb ik op tijd ingezien.

dank je voor het aanpassen. ik begrijp je wel. Natuurlijk heeft het iets met mij gedaan. Je geeft toch je hart weer aan iemand, deze keer gelukkig heel kort. Maar de manier waarop ik het heb afgesloten was voor mij echt een genoegdoening. Ik heb geen last van b.v. liefdesverdriet of dat ik er de hele dag mee bezig ben. Ik ben gewoon echt heel blij dat ik het op tijd inzag. en dat wilde ik kwijt. was lekker om het van mij af te schrijven werkte lekker therapeutisch :-) . En door met mijn leven en dat is best een heel leuk gezellig vol leven. Voor je het weet ben je van deze aardbodem verdwenen :tongue: . groet J.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Geen gelijkwaardige relatie. Dat heb ik op tijd ingezien.

Juultje schreef: 28 feb 2024 22:59 dank je voor het aanpassen. ik begrijp je wel. Natuurlijk heeft het iets met mij gedaan. Je geeft toch je hart weer aan iemand, deze keer gelukkig heel kort. Maar de manier waarop ik het heb afgesloten was voor mij echt een genoegdoening. Ik heb geen last van b.v. liefdesverdriet of dat ik er de hele dag mee bezig ben. Ik ben gewoon echt heel blij dat ik het op tijd inzag. en dat wilde ik kwijt. was lekker om het van mij af te schrijven werkte lekker therapeutisch :-) . En door met mijn leven en dat is best een heel leuk gezellig vol leven. Voor je het weet ben je van deze aardbodem verdwenen :tongue: . groet J.
Fijn dat het werkt om af en toe van je af te schrijven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Positieve verhalen en tips”