Gebruikersavatar
Wil51
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2020 18:06

Stress of klachten door lichamelijke oorzaak

Ik heb de diagnose gegeneraliseerde angststoornis. Ik heb regelmatig hyperventilatie aanvallen of een acute paniekaanval. Engste klacht is de pijn op de borst. Huisarts deed er altijd vrij laconiek over, omdat het niet uitstraalt naar armen, kaak, etc. Inmiddels intake gesprek gehad voor psycholoog. Deze vond dat ik toch nog eens met de huisarts mijn klachten moest overleggen. Ik had net een tandartsbehandeling gehad waar ik angstig voor was en toen meteen door voor afspraak bij de huisarts. Deze ging bloeddruk meten en vond deze te hoog en ook snelle hartslag maar wel regelmatig. Ik vond de hoge bloeddruk niet verwonderlijk na tandarts bezoek en nacht ervoor niet geslapen.. Bij thuis meten is deze lager. Maar huisarts wil meteen medicatie aanpassen en naast de bloedruk verlager ook een betablokker voorschrijven. Vind ik eng, want in rust is mijn hartslag tussen de 50 en 65 en dan zou die toch te laag worden denk ik. En ze geeft een spray voor onder de tong. Als de pijn borst meteen weg is bij gebruik spray moet ik toch naar cardioloog. Ik ben zeer angstig geworden sinds bezoek huisarts omdat deze voor mij gevoel 180 graden gedraaid in haar mening. Jaren lang zegt ze alle klachten zijn veroorzaakt door stress en chronische hyperventilatie. En nu ineens die spray voorschrijven. Mijn vrouw werkt als praktijkondersteuner bij huisarts en begeleid patienten met hart en vaat ziekten. Zij vindt voorschrijven betablokker vreemd. Eerst pas je namelijk de bloeddruk verlager medicatie aan. Zij denkt dat ik met ontspanningsoefeningen het eerst moet proberen. Betablokkers kunnen ook vervelende bijverschijnselen geven. Deed ik eerst ook en bloeddruk was toen gezakt van 182/93 naar 133/76 in paar weken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stress of klachten door lichamelijke oorzaak

Zo op het eerste gezicht deel ik je twijfels over het advies van je huisarts om je medicatie aan te passen en jou bètablokkers voor te schrijven. Je hebt bovendien het voordeel dat je vrouw praktijkondersteuner bij een huisarts is en patiënt met hart- en vaatziekten begeleid, het lijkt me dat zij in staat is een geldige second opinion te geven.
Langdurige stress kan het risico op hart- en vaatziekten vergroten, maar het is niet zeker of dat bij jou het geval is.

Ontspanningsoefeningen kunnen zeker geen kwaad op te proberen een angstaanval op te vangen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Wil51
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2020 18:06

Re: Stress of klachten door lichamelijke oorzaak

Ik heb een intake gesprek gehad bij Lievegoed. Een instelling die op basis van antroposofie werkt. Krijg ik een brief dat de ze psychologische begeleiding gaan stoppen, wegens bezuinigingen. Dat hadden ze 2 weken geleden toch ook al wel geweten tijdens intake gesprek. Waarom mij toch op wachtlijst zetten? Gelukkig een andere, zelfstandig werkende psycholoog gevonden en 4 januari eerste gesprek.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stress of klachten door lichamelijke oorzaak

Wil51 schreef: 09 nov 2022 22:47 Ik heb een intake gesprek gehad bij Lievegoed. Een instelling die op basis van antroposofie werkt. Krijg ik een brief dat de ze psychologische begeleiding gaan stoppen, wegens bezuinigingen. Dat hadden ze 2 weken geleden toch ook al wel geweten tijdens intake gesprek. Waarom mij toch op wachtlijst zetten? Gelukkig een andere, zelfstandig werkende psycholoog gevonden en 4 januari eerste gesprek.
Soms weten ze het niet en doen ze er alles aan iets te voorkomen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”