Gebruikersavatar
Lia567
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2022 15:19

Iets houdt me tegen

Hallo allemaal,

Ik heb last van een bore-out omdat ik geruime tijd werk heb gedaan onder mijn niveau. Dit in combinatie met Corona/thuis werken maakte me erg somber, tot het depressieve af.
Ik heb mij ziek gemeld en mijn werkgever heeft alle begrip. Ik mag, op hun kosten, met een coach aan de slag om een nieuwe baan te vinden (wat wel past bij mij en waar ik blij van word)
Niets te klagen dus, en dat heb ik over het algemeen ook niet.

Ik kan mijn dagen op dit moment invullen hoe ik dat wil, maar iets houdt me daar in tegen met als gevolg dat ik niet heel veel doe op een dag.
Ik heb genoeg "hobby's", een auto zodat ik kan gaan en staan waar ik wil, heel veel schilderspullen liggen, tekenspullen etc. maar ik kan mij er niet toe zetten om iets op te pakken. Ik wil wel maar heb tegelijkertijd ook geen zin.

Ik zing in een band maar ook dit vind ik momenteel erg lastig om op te pakken. Ik kan er echter geen vinger achter krijgen waarom. Ik heb alleen het gevoel dat "iets" mij tegen houdt. Iets in mij zegt: doe maar niet. Nergens aan beginnen. Ik word er beetje moedeloos van.

Is dit herkenbaar? En zo ja, tips?

groetjes,

Lia
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iets houdt me tegen

Hallo Lia, allereerst welkom op 't fotum!

De Corona crisis heeft er bij veel mensen flink ingehakt, gecombineerd met jouw meest recente werkervaring waarbij je werkmoest doen wat onder je niveau lag, is dat voldoende reden om somber en neerslagtig van te worden.

Het is te makkelijk om je inertiie, het niet handelen, toe te schrijven aan de sombere gevoelens waar je op dit moment mee te kampen hebt. Je geeft overigens zelf aan dat je over het agemeen weinig reden tot klagen hebt. Indedaad, als je werkegever begrip heeft voor je situatie heeft en je alle ruimte geeft om nieuw werk te vinden wat wel bij je past, heb je zeker niet slecht getroffen. Maar misschien wringt ook hier onbewust de schoen voor wat betreft weinig uitdahing krijgen, je krijgt de coaching immers aangreikt.

Misschien is het voor je zelfinzicht handig om eens een persoonlijkheidtest te doen. Er bestaan onlne enneagrammen tests, waarbij aan de hanf van een aantal vragen gekeken wordt welk persoonlijkheidstype op jou van toepassing is.

Er zijn negen tyepes:
Enneagram Type 1: De Perfectionist.
Enneagram Type 2: De Helper.
Enneagram Type 3: De Succesvolle Werker.
Enneagram Type 4: De Romanticus.
Enneagram Type 5: De Analist.
Enneagram Type 6: De Loyalist.
Enneagram Type 7: De Levensgenieter.
Enneagram Type 8: De Baas.

Misschien neig je naar perfectionisme en heb je daarom bij voorbaat al geen zin meer om te schilderen, aan de slag te gaan met zingen in je band.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Psych101
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2022 09:46

Re: Iets houdt me tegen

Het klinkt alsof je het moeilijk hebt en dat is begrijpelijk. Het is normaal om je somber en neerslachtig te voelen als je een tijd lang onder je niveau hebt gewerkt en dat in combinatie met de huidige situatie rondom Corona heeft geleid tot een bore-out. Het is ook normaal dat je moeite hebt om je dagen te vullen en dat je geen zin hebt om bepaalde dingen te doen, zelfs als je daar anders wel plezier aan beleeft.

Een goed eerste stap om deze situatie te verbeteren is om te proberen meer structuur in je dag te brengen. Dit kan door bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan en te gaan slapen, en door vaste tijden in te plannen voor activiteiten zoals eten, beweging en ontspanning. Zo kun je voorkomen dat je de hele dag in bed blijft liggen en geen motivatie hebt om iets te doen.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat het oké is om soms niet in staat te zijn om iets te doen, zelfs als je dat anders wel zou willen. Dit is vooral belangrijk als je je somber voelt, omdat dit kan betekenen dat je energie- en motivatieniveau lager is dan normaal. Het is belangrijk om vriendelijk voor jezelf te zijn en jezelf de tijd te geven om te herstellen.

Als je het moeilijk hebt om iets te vinden wat je leuk vindt om te doen, kan het helpen om iets te proberen wat je normaal gesproken niet zou doen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwe hobby zijn, of het uitproberen van een nieuwe activiteit. Het is belangrijk om uit te proberen wat voor jou werkt en om niet te hard voor jezelf te zijn als het niet meteen lukt.

Tenslotte kan het helpen om met iemand te praten over hoe je je voelt. Dit kan een vriend of familielid zijn, maar het kan ook bij mij zijn want mijn beroep is coaching. Ik help graag mensen zodat ze zichzelf beter begrijpen en waarom je zo voelt en om te werken aan een oplossing.

Ik hoop dat dit een beetje helpt en dat je snel weer meer energie en motivatie krijgt. Als je vragen hebt of als je het moeilijk hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met een professionele hulpverlener voor advies en ondersteuning. Het is belangrijk om hulp te zoeken als je het moeilijk hebt en om niet te lang te wachten voordat je actie onderneemt. Veel sterkte!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”