Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Eerste vraag van de week in 2016. Over groeien.

Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent van het forum?
Waarin ben je gegroeid? Waardoor ben je gegroeid?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Memories schreef:Eerste vraag van de week in 2016. Over groeien.
Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent van het forum?
Waarin ben je gegroeid? Waardoor ben je gegroeid?
Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent van het forum? Dat zal ongetwijfeld, ik ben op een paar maanden na namelijk tien jaar lid van dit forum. In tien jaar kan er veel gebeuren. Ik ben in de eerste plaats al geen jonge man meer en kijk daarom sowieso anders tegen het leven aan dan mensen die dertig jaar jonger zijn dan ik.

Ik hoef niet zo nodig meer iets na te streven of doelen te bereiken, dat is best wel prettig en het leeft ook lekker makkelijk. Vanaf een bepaalde leeftijd veranderen mensen niet meer zo veel meer, het enige wat gebleven is, is een voorliefde voor een makkelijke levensstijl. En aan die makkelijke levensstijl houd ik liefst zo lang mogelijk vast.

Als je een bepaalde manier van leven wilt continueren moet je keuzes maken. Ik ben altijd een verstokt roker geweest, ik heb uitgerekend dat ik in 35 jaar een peuk van dertig kilometer lengte heb gerookt. Het besef dat het beter is om de nicotine voorgoed af te zweren zou je misschien als 'groei' kunnen zien. Het is verstandiger om toch een beetje beter op je gezondheid te letten als je nog langer mee wil gaan. Niet dat ik nu ook brood en koolhydraten in ban heb gedaan, of 's morgens aan zo’n vieze groene smoothie lebber, met die modieuze idioterie doe ik niet mee.

Tja, dat is er natuurlijk wel veranderd, sinds ik niet meer rook ben ik flink gaan schransen en snoepen, daardoor ben ik wat in de breedte gegroeid. Maar dat is een ander soort groei. 001_tongue

Verder is er niet zo veel verschil met tien jaar geleden, met uitzondering van het moderatorschap natuurlijk. Maar ook die positie heeft veel te maken met 'makkelijk' willen leven. Het is comfortabeler om wat meer achter de schermen aanwezig te zijn dan in het volle licht. Ik heb geen tot weinig behoefte om persoonlijke dingen op het forum te delen, wat dat betreft heb ik het forum niet eens nodig.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Verder is er niet zo veel verschil met tien jaar geleden, met uitzondering van het moderatorschap natuurlijk. Maar ook die positie heeft veel te maken met 'makkelijk' willen leven. Het is comfortabeler om wat meer achter de schermen aanwezig te zijn dan in het volle licht. Ik heb geen tot weinig behoefte om persoonlijke dingen op het forum te delen, wat dat betreft heb ik het forum niet eens nodig.
Toch mooi dat jij je mening niet onder stoelen of banken schuiift bij bijvoorbeeld de stellingen. Niet dat iedereen er natuurlijk altijd mee eens is, maar daarom zijn het ook stellingen. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Viooltje-senga
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 okt 2013 18:46

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

amai! zal niet zijn!! ben nu 1meter73
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Viooltje-senga schreef:amai! zal niet zijn!! ben nu 1meter73
:lol: :lol:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Erg interessante vraag memories, heb het meer in het algemeen geïnterpreteerd en heb de moeite genomen dit uit te werken in een word-bestand.

Tevens vind ik het bij nader inzien een beetje “te” persoonlijk en te lang voor een forum. Dus bewaar ik het voor mezelf. Ik betwijfel ook ten zeerste dat iemand werkelijk boodschap aan mijn al of niet persoonlijke groei heeft. :D Voor mezelf was het in ieder geval verhelderend hierover te reflecteren.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Kyron schreef:Erg interessante vraag memories, heb het meer in het algemeen geïnterpreteerd en heb de moeite genomen dit uit te werken in een word-bestand.

Tevens vind ik het bij nader inzien een beetje “te” persoonlijk en te lang voor een forum. Dus bewaar ik het voor mezelf. Ik betwijfel ook ten zeerste dat iemand werkelijk boodschap aan mijn al of niet persoonlijke groei heeft. :D Voor mezelf was het in ieder geval verhelderend hierover te reflecteren.
Vraag mij dan alleen af waarom je reageert op deze manier terwijl je het uiteindelijk te persoonlijk vind? In ieder geval is niets te lang voor het forum als je het mij vraagt. Maar het is altijd een eigen keuze of je deelt of niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Vraag mij dan alleen af waarom je reageert op deze manier terwijl je het uiteindelijk te persoonlijk vind?


Omdat het mij al positief leek van iemand te horen dat iemand nadenkt over uw vraagje, ook al reageert hij/zij niet met zoveel woorden. Mogelijk vergis me me daarin en vind je dat ik dan best helemaal niks zeg? Als u dat vind, dan zal ik daar voortaan rekening mee houden, en me helemaal onthouden van reactie. In ieder geval, Ik bedoel het positief hoor, memories ;)
In ieder geval is niets te lang voor het forum als je het mij vraagt. Maar het is altijd een eigen keuze of je deelt of niet.
Uiteraard ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Kyron schreef:
Vraag mij dan alleen af waarom je reageert op deze manier terwijl je het uiteindelijk te persoonlijk vind?


Omdat het mij al positief leek van iemand te horen dat iemand nadenkt over uw vraagje, ook al reageert hij/zij niet met zoveel woorden. Mogelijk vergis me me daarin en vind je dat ik dan best helemaal niks zeg? Als u dat vind, dan zal ik daar voortaan rekening mee houden, en me helemaal onthouden van reactie. In ieder geval, Ik bedoel het positief hoor, memories ;)
In ieder geval is niets te lang voor het forum als je het mij vraagt. Maar het is altijd een eigen keuze of je deelt of niet.
Uiteraard ;)
Dat is ook positief, ik was/ben alleen van je gewend dat je wel uitgebreidt op vragen ingaat. Maar zo is het ook prima. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Memories schreef:
Kyron schreef:
Vraag mij dan alleen af waarom je reageert op deze manier terwijl je het uiteindelijk te persoonlijk vind?


Omdat het mij al positief leek van iemand te horen dat iemand nadenkt over uw vraagje, ook al reageert hij/zij niet met zoveel woorden. Mogelijk vergis me me daarin en vind je dat ik dan best helemaal niks zeg? Als u dat vind, dan zal ik daar voortaan rekening mee houden, en me helemaal onthouden van reactie. In ieder geval, Ik bedoel het positief hoor, memories ;)
In ieder geval is niets te lang voor het forum als je het mij vraagt. Maar het is altijd een eigen keuze of je deelt of niet.
Uiteraard ;)
Dat is ook positief, ik was/ben alleen van je gewend dat je wel uitgebreidt op vragen ingaat. Maar zo is het ook prima. :nod:
Is ook zo, ik reageer op weinig topics maar als er ergens voor gekozen heb om ergens op te reageren zet ik daar meestal wel mijn tanden in, en reageer ik soms wel uitgebreid ja, ook al kan ik ook wel erg kort van stof zijn hoor. ;)

Maar bij nader inzien en mijn tekst nog eens nagelezen te hebben denk ik waarom niet? Het is ook enkel de laatste alinea dat me deed aarzelen om de tekst te publiceren, omdat het voor mij erg persoonlijk aanvoelt, de rest is wat ludieker geschreven … Als je oppervlakkig de letters leest, dan zal je misschien denken, moet je daar zo terughoudend over zijn? (want ik schreef erg globaal), maar het is meer het gevoel dat ik erbij heb dat erg persoonlijk aanvoelt… Soms worden diepere dingen spontaan opgeroepen zeg maar. Maar dat ziet men niet in zwart-witte letters op een scherm … Dat is bij deze met jouw vraagje althans gelukt… :)

Maar goed dus nu toch na aarzeling de integrale tekst: een aantal uren geleden geschreven:

Dan zou ik zeggen:

Kwestie hoogtelengte : geen centimeter

Kwestie breedte lengte: misschien lichtjes, wat te maken met een cursus dat ik momenteel volg als hobby: sommelier – wijn… en tegenwoordig nog verbreedt naar bier omdat ik het zo raar vind als Belg ten slotte veel kennis van wijn tot je te nemen en niks van de Belgische rijkdom van het bier….

En zulk soort cursussen brengt ook een flinke portie proeven met zich mee en nieuwe wijnen uitproberen. En daar wijn nogal veel calorieën bevatten… En wijn uitspuwen zie ik als een belediging aan de wijngod dionysos. :D

Maar mogelijk is mijn vermeende breedtegroei een illusie, want sommige hebben de waan dat ik afgevallen ben… Is natuurlijk prettig om te horen.

Maar ik let er wel op om voor de rest vrij gezond te eten want ik hou er niet van “daar” te groeien en allerlei vet mee te sleuren. Veel te vermoeiend allemaal. 006

Kwestie kennis: ongetwijfeld

Kwestie persoonlijke groei afhankelijk van mijn lidmaatschap hier: In de zeer beperkt aantal verhalen waar ik heb proberen mee in te leven, misschien ben ik altijd wel ergens gegroeid, doordat de wisselwerking, het nadenken over iets, in een verhaal invoelen erin verdiepen, jezelf dingen horen zeggen dat ik voor het eerst zo verwoord, ergens wel groei met zich meebrengt. Tevens zou ik dan eerder van een beperkte groei spreken, doordat de contacten die ik hier heb zijn zeer kortstondig, en meestal duren zolang een topic loopt, … (Want van de chat-functie hier maak ik nauwelijks gebruik van), en privé - gesprekken begin ik hier nauwelijks.

Kwestie persoonlijke groei in het algemeen: Dat vind ik het moeilijkst om op te antwoorden, in de zin van ja of nee. In de periode waarin ik hier “geregistreerd” ben, maar nog niet schreef hier, heb ik wel gebeurtenis meegemaakt dat mijn manier van denken voelen over iets wel ingrijpend heeft beïnvloed. Dat maakt dat ik bepaalde dingen belangrijker vind, meer waarde aan hecht en andere dingen minder. Apart dat ik weer aan deze gebeurtenis denk: Als ik de vraag: “Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?” door me heen laat gaan… Ik was daar niet meer zo meer mee bezig. Het kwam uit mijn onbewuste naar boven zeg maar. :)

Wat een lange uitleg hierboven denk ik nu en dan denk ik erbij wie kan mijn al of niet persoonlijke groei eigenlijk een barst schelen. Maar ik heb het geschreven dus zal ik nu maar op het knoppeke verzenden drukken zeker. 001_rolleyes
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

leuke beschrijving toch :nod:

en lang, dat komt nog niet in de buurt van lang, zolang het onderhoudend is en leuk om lezen.

Er zijn zinnen die een eeuw duren in vergelijking bij wijze van spreken.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

momo schreef:leuke beschrijving toch :nod:

en lang, dat komt nog niet in de buurt van lang, zolang het onderhoudend is en leuk om lezen.

Er zijn zinnen die een eeuw duren in vergelijking bij wijze van spreken.
Hartelijk dank Momo, voorts is dat ook een verschil met zoveel jaar geleden dat ik nu humor veel belangrijker vind. Eén van mijn belangrijkste waarden. Vroeger was ik veel serieuzer.
Het doet me bijv. denken aan dat ik als kind vroeger veel jommekes stripboeken las. Toen ik een jaar of 19- 20 was, heb ik die allemaal verkocht, omdat ik me te grooooot voor vond . Nu zoveel jaar later, koop ik weer terug diezelfde jommekes die ik toen verkocht had, maar als ik ze nu lees dan donder ik zo van het lachen dat ik moet oppassen voor de buren vanwege de dunne muren. :D (geluidsoverlast)

Ik ben in ieder geval gevoeliger geworden voor de ludieke, speelse kant van het bestaan. Als ik zo op mijn leven tot nu toe terugkijk zijn ook de beste contacten met mensen waar er een flinke dosis humor in zat, deze mix tussen HUmanitas en aMOR. Heerlijk!!! De korste afstand tussen 2 mensen.

Ook een goed middel trouwens om een onaangename werkelijkheid te leren aanvaarden, doordat het in staat kan stellen in alle somberheid toch nog een lichtpuntje te zien.

Wat lengte forumbijdrage betreft, probeer ik wel voor te zorgen dat de onbekende lezers hier niet te veel in mijn bijdragen hoeven te scrollen.

In de tijd dat schrijfsels nog met pen en papier werden geschreven en bezorgd door de postkoets, en ik brieven heb geschreven naar West-Vlaanderen tot Limburg, soms naar Nederland ook, liet ik me vaak echt gaan, 7 tot 20 bladzijden soms. Maar die werden dan door niet meer dan 1 persoon gelezen en door 2 personen die elkaar op een bijzondere manier mogen, waarbij ik ook lange brieven terugkreeg. Maar dat is dan wel in een totaal andere context.

Toch vroeg ik me ook toen al af in het begin van een contact: Vind je mijn brieven niet te lang? Ik heb altijd het tegendeel gehoord.

Maar die angst mensen maar te vervelen, is altijd wel ergens gebleven merk ik nu. In die zin is mijn groei daarin nogal beperkt… :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Mooi(e) stukje(s) Kyron! [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Kyron schreef:Maar die angst mensen maar te vervelen, is altijd wel ergens gebleven merk ik nu. In die zin is mijn groei daarin nogal beperkt… :)
Dan weet je wellicht welk doel jij je zelf nog moet stellen. ;-) Je stukjes zijn overigens niet vervelend, dus dat valt alleszins mee.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Pams
Berichten: 1276
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:26

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Ja. Maar misschien ga ik er op een ander moment nog eens dieper op in. Als ik het niet vergeet. :lol:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Pams schreef: 24 apr 2019 01:27 Ja. Maar misschien ga ik er op een ander moment nog eens dieper op in. Als ik het niet vergeet. :lol:
Dat vind ik dus ook. Jij bent enorm gegroeid.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Pams
Berichten: 1276
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:26

Re: Vind jij dat je gegroeid bent sinds je lid bent?

Memories schreef: 22 mei 2020 19:40
Pams schreef: 24 apr 2019 01:27 Ja. Maar misschien ga ik er op een ander moment nog eens dieper op in. Als ik het niet vergeet. :lol:
Dat vind ik dus ook. Jij bent enorm gegroeid.
Mega vergeten dus. 011
Dankjewel Memo, dat vind ik echt lief!

Ik vind ook dat ik gegroeid ben. Dat is denk ik ook logisch omdat ik hier kwam als 15 jarig meisje, en ik nu 25 ben. Ik denk dat ik rustiger geworden ben, misschien soms iets te stil, maar ik ben ook voorzichtiger geworden met mijn uitspraken. Ik weet niet meer precies hoe ik hier was toen ik hier net kwam, maar ik weet dat ik mensen best wel ongerust heb gemaakt met bepaalde uitspraken. Ik geloof niet dat ik dat nu nog steeds doe.

Verder weet ik niet zo goed waarin ik hier nog meer gegroeid ben, maar ik vind dit al heel wat om over mezelf te zeggen. :lol:

Terug naar “Vraag van de week”