Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

De laatste jaren merk ik erg aan mezelf dat ik steeds onverschilliger lijk te zijn over mijn single-bestaan.
Althans als ik bepaalde gevoelens bij mijzelf zo nu en dan waar lijk te nemen.
Dit kan echter ook doorschieten in gevoelens van eenzaamheid en ook onmacht en frustratie.
Het lijkt dus heen en weer te schommelen
Soms weet ik echt niet meer hoe ik met mijn situatie om moet gaan; het lijkt best wel wat perspectiefloos soms te zijn.
Natuurlijk zou ik meer uit mijn eigen (comfort)zone moeten gaan komen; dat geef ik zeer zeker toe.
Maar daarmee ben je er nog niet.
Het kan zo moeilijk zijn om nieuwe contacten te leggen en iemand echt te leren kennen.
Niet dat ik een beperkt sociaal netwerk heb.
Eigenlijk ben ik hier best tevreden over.
Toch heb ik vaak wel het gevoel dat er iets mist in mijn leven.
Het kan echter natuurlijk niet zo zijn dat iemand anders deze 'leegte' zou moeten gaan opvullen.
Daar wil ik mijn niet te afhankelijk in opstellen.
Toch kan ik de eenzaamheid hierin soms wel voelen.


Hoe ervaren jullie eenzaamheid in de liefde, in het singlebestaan etc?
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Erg jammer dat er tot dusver nog niet gereageerd is in dit topic.
Vind het zelf best een interessant onderwerp.
Heb mezelf vandaag op een dating-site gezet voor mensen met ASS (autisme).
Nog niet echt veel animo, maar de eerste stap is gelukkig weer gezet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Jon schreef: 21 dec 2018 21:17 Erg jammer dat er tot dusver nog niet gereageerd is in dit topic.
Daar kan ik wel een antwoord op geven Jon, maar ik geloof niet dat het ’t soort antwoord is waar je op zit te wachten.
Maar goed, daar komt-ie:

Het single bestaan bevalt mij prima. Aan mijn lijf geen polonaise, ik vind het wel best zo. Ik doe geen enkele moeite om nieuwe mensen te ontmoeten en ik stel me ook niet ‘beschikbaar’ op. In datingsites ben ik totaal niet geïnteresseerd en ik ga ook niet naar ouwe lullen disco avonden.

Ik vind het alleen zijn helemaal top, maar dat heeft waarschijnlijk ook met leeftijd te maken. Ik hoef, althans wat partners en relaties betreft, niet meer zo nodig. Maar als je wat jonger bent, dan wil je nog geloven dat er iets aan je leven ontbreekt als je alleen bent. Die fase ben ik voorbij en heb ik al lang achter me gelaten.

Ik sta volledig onverschillig tegenover zaken als daten, relaties etc. Dat boeit me echt niet meer. Maar eenzaam ben ik gelukkig niet, en daar gaat het om. ;-)

Heb je wat aan dit antwoord, Jon?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Hnklmnn
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:07

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Hallo Jon,

Sorry als je hierdoor de indruk hebt gekregen dat ik er Niet op wil reageren.

Ik heb je bericht wel gelezen toen die geplaatst is, maar het kost mij altijd een tijd om er over na te denken en erop te reageren.
Dat probleem heb ik vaak bij vragen over gevoelens en dat soort dingen.
Ikzelf ben nu 28 jaar, heb ook ASS en heb dan wel een paar keer een date gehad met een dame. Maar dat pakte nooit goed uit, omdat ik te onzeker ben. Dus heb het er eigenlijk daarbij gelaten.
Het kost mij aardig wat energie om contacten te leggen, laat staan te onderhouden.
Dat heb ik ook met het aanleggen van gewone vriendschappen.
Communicatief ben ik niet zo sterk in ‘real life’, en dat zorgt voor veel stress. Ik heb ook altijd veel tijd voor mijzelf nodig om bij te tanken van de dagelijkse situaties.
Verder zie ik er ook niet echt het nut ervan in, aangezien ik ook nooit kinderen hoef.
Maar dat zijn puur mijn eigenaardigheden, en daar wil ik een ander ook niet mee opzadelen.

Nja denk dat je aan mijn antwoord niet zoveel hebt, maar goed het is in ieder geval wel een eerlijk antwoord.

Groetjes, Hnklmnn
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

volhoudertje schreef: 21 dec 2018 23:10
Jon schreef: 21 dec 2018 21:17 Erg jammer dat er tot dusver nog niet gereageerd is in dit topic.
Daar kan ik wel een antwoord op geven Jon, maar ik geloof niet dat het ’t soort antwoord is waar je op zit te wachten.
Maar goed, daar komt-ie:

Het single bestaan bevalt mij prima. Aan mijn lijf geen polonaise, ik vind het wel best zo. Ik doe geen enkele moeite om nieuwe mensen te ontmoeten en ik stel me ook niet ‘beschikbaar’ op. In datingsites ben ik totaal niet geïnteresseerd en ik ga ook niet naar ouwe lullen disco avonden.

Ik vind het alleen zijn helemaal top, maar dat heeft waarschijnlijk ook met leeftijd te maken. Ik hoef, althans wat partners en relaties betreft, niet meer zo nodig. Maar als je wat jonger bent, dan wil je nog geloven dat er iets aan je leven ontbreekt als je alleen bent. Die fase ben ik voorbij en heb ik al lang achter me gelaten.

Ik sta volledig onverschillig tegenover zaken als daten, relaties etc. Dat boeit me echt niet meer. Maar eenzaam ben ik gelukkig niet, en daar gaat het om. ;-)

Heb je wat aan dit antwoord, Jon?
Vind het mooi en treffend geschreven hoor.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Hnklmnn schreef: 21 dec 2018 23:49 Hallo Jon,

Sorry als je hierdoor de indruk hebt gekregen dat ik er Niet op wil reageren.

Ik heb je bericht wel gelezen toen die geplaatst is, maar het kost mij altijd een tijd om er over na te denken en erop te reageren.
Dat probleem heb ik vaak bij vragen over gevoelens en dat soort dingen.
Ikzelf ben nu 28 jaar, heb ook ASS en heb dan wel een paar keer een date gehad met een dame. Maar dat pakte nooit goed uit, omdat ik te onzeker ben. Dus heb het er eigenlijk daarbij gelaten.
Het kost mij aardig wat energie om contacten te leggen, laat staan te onderhouden.
Dat heb ik ook met het aanleggen van gewone vriendschappen.
Communicatief ben ik niet zo sterk in ‘real life’, en dat zorgt voor veel stress. Ik heb ook altijd veel tijd voor mijzelf nodig om bij te tanken van de dagelijkse situaties.
Verder zie ik er ook niet echt het nut ervan in, aangezien ik ook nooit kinderen hoef.
Maar dat zijn puur mijn eigenaardigheden, en daar wil ik een ander ook niet mee opzadelen.

Nja denk dat je aan mijn antwoord niet zoveel hebt, maar goed het is in ieder geval wel een eerlijk antwoord.

Groetjes, Hnklmnn
Zeer herkenbaar en ik heb zeer veel aan jouw antwoord.
Voor wat betreft onzekerheid naar vrouwen toe.
Ook met het onderhouden van contacten en vriendschappen, ondervind ik regelmatig problemen.
Communicatief ben ik ook niet zo sterk in de zin dat ik moeilijk met conflictueuze situaties kan omgaan of met harde opmerkingen oid
Heb de neiging om me te aardig cq pleasend op te stellen en niet daadwerkelijk mijn gevoel te tonen.
Dat kan in de communicatie nog weleens voor problemen zorgen!
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Vaak ervaar ik het leven als anoniem.
Natuurlijk voel ik ook wel verbondenheid met mensen, zoals met familie, vrienden, werkvloer etc.
Toch vind ik het vaak wel moeilijk om nieuwe contacten te leggen.
Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Heb vaak moeite om mensen te begrijpen; voel me als ASS'er toch wat anders.
Met vrouwen is dit al helemaal lastig.
Vooral omdat ik een onzekere en onrustige houding heb.
Dat stoot blijkbaar al gelijk af.
Het gevoel van vervreemding ligt erg op de loer.
Men eist tegenwoordig zoveel van elkaar.
Ben nu 42 jaar en ik ervaar het leven als nog harder en complexer dan ca 15 a 20 jaar geleden.
En toen vond ik het al keihard.
Met de mogelijkheden online lijkt alles tegenwoordig makkelijker te zijn, maar niets is minder waar.
Men is tegenwoordig steeds sneller geneigd om oordelen te hebben en om hierin conclusies te trekken.
Zelf heb ik hier ook weleens last van.
Je wordt als het ware helemaal in deze tijd met van alles en nog wat meegezogen wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Hnklmnn
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:07

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Het is tegenwoordig echt niet makkelijker geworden.
En dat zeg ik, 28jaar en dus eigenlijk opgegroeid met computers.
Niemand denkt meer ‘echt’ na over oordelen of meningen enzo, ze roepen het gewoon. En als je gekwetst word dan is dat jou probleem en niet die van hun.
Een welgemeende sorry of uitleg bestaat ook niet meer, en zoiets kleins kan zoveel betekenen.

Nee de wereld is in mijn ogen kapot, door de snelle, als maar meer gerichte en prestatiegerichte maatschappij.

Soms voel ik mij heel oud wanneer ik dit zeg, want vaak kijken leeftijdgenoten mij heel scheef aan.
Maar een echte reactie en uitleg, nee dat hoef je niet te verwachten, en ga je ook niet krijgen.

Ik hoop dat er ooit iets gaat gebeuren, waardoor die hele snelle maatschappij weer afzakt tot een rustige, vredige en weldoordachte wereld.
Waar aandacht voor elkaar, in welke vorm dan ook, weer terug komt.

( Een tijd nooit mee heb gemaakt, en stiekem wel heel graag zie)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Nee de wereld is in mijn ogen kapot, door de snelle, als maar meer gerichte en prestatiegerichte maatschappij.

Soms voel ik mij heel oud wanneer ik dit zeg, want vaak kijken leeftijdgenoten mij heel scheef aan.
Maar een echte reactie en uitleg, nee dat hoef je niet te verwachten, en ga je ook niet krijgen.
Ik zal je om deze mening nooit scheef aankijken. Toch hoop ik, en gelukkig bestaat er echte hoop, dat we het allemaal ook weer een klein beetje kunnen helen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Jon schreef: 22 dec 2018 11:40 Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. Degene die niet scoort zal altijd klagen afgeserveerd te zijn, terwijl de andere partij zal verzuchten dat het vervelend is om de zoveelste kneus af te wijzen die al te nadrukkelijk op zoek was naar contact.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

volhoudertje schreef: 22 dec 2018 16:05
Jon schreef: 22 dec 2018 11:40 Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Wat is dan een betere methode om nieuwe contacten te leggen, volgens jou?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

koen0069 schreef: 22 dec 2018 16:46
volhoudertje schreef: 22 dec 2018 16:05
Jon schreef: 22 dec 2018 11:40 Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Wat is dan een betere methode om nieuwe contacten te leggen, volgens jou?
Moet eerlijk zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. Hoezo zou dat meteen het slechtste zijn?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

volhoudertje schreef: 22 dec 2018 16:05
Jon schreef: 22 dec 2018 11:40 Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. Degene die niet scoort zal altijd klagen afgeserveerd te zijn, terwijl de andere partij zal verzuchten dat het vervelend is om de zoveelste kneus af te wijzen die al te nadrukkelijk op zoek was naar contact.

Hier ben ik het ook niet mee eens.
En is iemand gelijk een kneus omdat diegene op zoek is naar wat geborgenheid, liefde, intimiteit etc?
Zal wel weer aan mij liggen, maar ik kijk hier toch heel anders tegenaan.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Hnklmnn schreef: 22 dec 2018 15:02 Het is tegenwoordig echt niet makkelijker geworden.
En dat zeg ik, 28jaar en dus eigenlijk opgegroeid met computers.
Niemand denkt meer ‘echt’ na over oordelen of meningen enzo, ze roepen het gewoon. En als je gekwetst word dan is dat jou probleem en niet die van hun.
Een welgemeende sorry of uitleg bestaat ook niet meer, en zoiets kleins kan zoveel betekenen.

Nee de wereld is in mijn ogen kapot, door de snelle, als maar meer gerichte en prestatiegerichte maatschappij.

Soms voel ik mij heel oud wanneer ik dit zeg, want vaak kijken leeftijdgenoten mij heel scheef aan.
Maar een echte reactie en uitleg, nee dat hoef je niet te verwachten, en ga je ook niet krijgen.

Ik hoop dat er ooit iets gaat gebeuren, waardoor die hele snelle maatschappij weer afzakt tot een rustige, vredige en weldoordachte wereld.
Waar aandacht voor elkaar, in welke vorm dan ook, weer terug komt.

( Een tijd nooit mee heb gemaakt, en stiekem wel heel graag zie)
Hier ben ik het wel grotendeels mee eens.
Toch was het vroeger niet altijd veel beter.
In de jaren tachtig en negentig was de maatschappij ook behoorlijk hard.
En eigenlijk is de huidige maatschappij een voortzetting hiervan.
We hebben alleen ook weer met nieuwe ontwikkelingen te maken hierin.
Misschien is het sociale klimaat altijd wel hard geweest.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Jon schreef: 22 dec 2018 18:41
volhoudertje schreef: 22 dec 2018 16:05
Jon schreef: 22 dec 2018 11:40 Met dating wordt je bij het minste of geringste afgeserveerd en in het uitgaansleven is het ook moeilijk om contacten te leggen.
Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. Degene die niet scoort zal altijd klagen afgeserveerd te zijn, terwijl de andere partij zal verzuchten dat het vervelend is om de zoveelste kneus af te wijzen die al te nadrukkelijk op zoek was naar contact.

Hier ben ik het ook niet mee eens.
En is iemand gelijk een kneus omdat diegene op zoek is naar wat geborgenheid, liefde, intimiteit etc?
Zal wel weer aan mij liggen, maar ik kijk hier toch heel anders tegenaan.
Jon, het ligt niet aan jou. Niemand is gelijk een kneus, of in mijn ogen, nooit een kneus als iemand op zoek is daar naar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

Memories schreef: 22 dec 2018 19:07
Jon schreef: 22 dec 2018 18:41
volhoudertje schreef: 22 dec 2018 16:05

Dating en uitgaan zijn de twee slechtste methodes om nieuwe contacten te leggen. Tenminste, als je hoopt succes te hebben, dan zul je in de meeste gevallen namelijk altijd nul op het request krijgen.
Er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. Degene die niet scoort zal altijd klagen afgeserveerd te zijn, terwijl de andere partij zal verzuchten dat het vervelend is om de zoveelste kneus af te wijzen die al te nadrukkelijk op zoek was naar contact.

Hier ben ik het ook niet mee eens.
En is iemand gelijk een kneus omdat diegene op zoek is naar wat geborgenheid, liefde, intimiteit etc?
Zal wel weer aan mij liggen, maar ik kijk hier toch heel anders tegenaan.
Jon, het ligt niet aan jou. Niemand is gelijk een kneus, of in mijn ogen, nooit een kneus als iemand op zoek is daar naar.
Dank je voor reactie, Memories.
Dat doet me wel weer goed!
:knuffel:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Tussen onverschilligheid en eenzaamheid

koen0069 schreef: 22 dec 2018 16:46 Wat is dan een betere methode om nieuwe contacten te leggen, volgens jou?
In ieder geval niet door er teveel van uit te gaan dat uitgaan of daten iets zal opleveren.
Je kent dat liedje wel "We're out all night to get lucky." Dat gaat 'm vrijwel nooit worden.
Mensen ontmoet je meestal via vrienden, kenissen, werk, dat soort dingen. En het is vaker toeval dan gepland.
Jon schreef: 22 dec 2018 18:41 En is iemand gelijk een kneus omdat diegene op zoek is naar wat geborgenheid, liefde, intimiteit etc?
Natuurlijk is niemand een kneus omdat diegene op zoek is naar geborgenheid, liefde of intimiteit, maar in het uitgaansleven
of op datingsites lopen veel kneuzen rond die nèt even iets te wanhopig op zoek zijn. Dat kan zelfs behoorlijk irritant zijn.
Afgewezen worden is pijnlijk, maar de vlieger gaat natuurlijk niet op dat het altijd aan de ander ligt, of dat je te snel afgeserveerd wordt. In het uitgaansleven of op een datingsite is niemand verplicht een ander een kans te geven.
Dan kun je lopen knorren dat de maatschappij hard is geworden, maar daar ligt het echt niet aan.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”