Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Hoi

Laatste 2 jaar had/heb ik een leuke LAT relatie. Leuk omdat we erg op elkaar gesteld zijn, LAT, omdat we idd voorlopig op 300km afstand van elkaar wonen, maar het laatste jaar ongeveer 3 maand samen doorgebracht hebben op buitenlandse bestemming en een leuke tijd hadden daarmee. Wederzijdse interesses, waarden ih leven etc etc.

Kleine 2 weken geleden kwam het er smorgends in bed plots uit, dat ze twijfelt. Mss toch eigenlijk liever een relatie met vrouw wil (ze is bi), maar ook niet zeker wist of dat de reden is. Ik was helemaal onderste boven, kapte alles af, vroeg haar dan maar naar huis te gaan. Ze wist het precies ook niet van waar het kwam, maar dat gevoel was er plots.

Na 3 dagen hebben we elkaar opnieuw gezien om te babbelen. Bleek dat we wederzijdse twijfels hadden, zij over mij of ik echt wel van haar houd, ik twijfelde lang in begin vanwege leeftijdsverschil (17), en gewoon onzekerheid v mezelf. In begin deed zij hard haar best om mij binnen te halen. We vertelden nu honderduit, en later verder over whatsapp, over onze gevoelens en blijkt dat die meer matchen dan dan we zelf dachten. We waren blij dit allemaal over elkaar te horen. We houden echt van elkaar, en zij kan het haar niet inbeelden om mij te verliezen in haar leven. Die claim was er onmiddellijk net na haar twijfel. Intiem ook geen klachten.
Ik van mijn kant heb die dagen heel duidelijk mijn liefde voor haar uitgedrukt met leuke attenties (300km gereden om haar te zeggen dat ik van haar houd, etc ... had ik ook echt zin om te doen) om duidelijk te tonen dat ik nergens aan twijfel.

Ze is nu op reis voor 10 dagen, en ik nam me voor om wat afstand te houden. Geen initiatief op whatsapp van mijn kant, gewoon wat uit haar hoofd blijven. Echter herneemt zij constant gesprekken via whatsapp. Blijkt nu ook dat ze zich ginds niet zo goed voelt en beter thuis was gebleven om uit te rusten na maanden hard studeren (te hard, maar geslaagd).

Ik weet niet goed waar ik aan toe ben. Ben ik nu plotsklaps de goede vertrouwensvriend? Is deze relatie eigenlijk niet over maar gewoon een dip, ...? Ze herhaalt vaak tijdens gesprekken, en als ik toon dat ik blijf om haar geven, dat ik haar een warm gevoel bezorg. Ik zei ook dat ik eigenlijk mijn best doe voor haar om wat uit haar hoofd te verdwijnen tijdens haar vakantie (en dus geen initiatief neem op whatsapp), maar dat dat niet hoefde, dat ze het leuk vindt om van mij te horen.

Wat denken jullie? Wat te doen in deze situatie?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

silko schreef:Wat denken jullie? Wat te doen in deze situatie?
Ik denk dat jullie beiden goed moeten nadenken wat jullie precies van elkaar verwachten. Jullie hebben beiden niet voor niets twijfels over deze relatie, dat zijn punten om eens goed uit te zoeken. Het komt wel vaker voor dat mensen er achter komen dat ze hele goede vrienden maar geen liefdespartners zijn. Als je er vrede mee kunt hebben geen intieme relatie meer met elkaar te hebben moet je deze vriendschap zeker aanhouden. Jullie hebben geen ruzie, dus lijkt het me geen probleem dat jullie hier eens een goed gesprek met elkaar over voeren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Ik zou zeggen, geef het nog wat tijd ...

Lat - relatie, 2 jaar, 300 km, recent 3 maanden samen doorgebracht, leeftijdsverschil, zoeken naar identiteit (bi) : geef toe niet direct ideale omstandigheden om een goeie relatie te laten overleven :)

Het 'aftasten' van elkaar duurt langer (is zij/hij de juiste ?) en ook de wederzijdse verwachtingen kunnen zo wat te veel 'gekleurd' worden. Blijft men dan een periode langer fysisch bij elkaar (op elkaars 'lip' om dat zo te zeggen) , dan wordt de relatie en elkaars verwachtingen op de proef gesteld en kan twijfel ontstaan.
Hou er ook rekening mee dat, door elkaars nabijheid en de duur van de relatie, deze tot meer 'volwassenheid' komt. De kleine irritaties, meningsverschillen, tics, elkaars (onbewuste)gewoontes, ... komen meer bovendrijven en kunnen eveneens twijfels doen ontstaan.

Zelfs in de beste relaties komen deze periodes van twijfels geregeld voor. En daar zit juist de formule voor een goeie relatie : overkomt men deze twijfels door op een evenwichtige manier aan beide kanten te schaven aan de eisen en verwachtingen van elk, of niet. Overleeft de relatie de overgang tussen de compromisloze "verliefdheid" naar een meer volwassen "liefdesrelatie" ?
Dit heeft tijd nodig en inspanningen : een goede relatie is er niet vanzelf, die moet worden gemaakt.

Ik begrijp dat zij door het uiten van haar twijfels jouw vertrouwen heeft geschokt. Maar is dit voor jou al voldoende om te spreken over "ex". Indien zo, ok dan is het zo. Maak haar dat dan ook duidelijk.
Is dit niet zo, dan denk ik dat het geen oplossing is om "uit haar hoofd te blijven".Het lijkt me eerlijk gezegd meer een beetje chantage ... (ook dit komt in de beste relaties voor :) , maar ik vind het niet erg productief).

Het is dus niet alles of niets. Het is zwoegen om tot een goeie relatie te komen. Ben je in deze relatie met haar bereid tot hard labeur ? en is zij dat ook ? Dan raad ik ook dat goed gesprek van 'volhoudertje' aan. Maar doe dit niet over de telefoon of via whatsapp.
Dit verdient minimum een aantal uur letterlijk bij elkaar in een open communicatie, zowel verbaal als non- verbaal en met ruimte om diep in te gaan op elkaars gevoelens. Een "nu moet je kiezen" houding is nefast.

Het is dus ook aan jou ....

Succes !
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

dankjewel Tsoort en Volhoudertje. Ik denk zeker dat we eigenlijk niet opgeven voor elkaar. Het stoort haar helemaal niet dat ik rond haar blijf cirkelen, wel in tegendeel. Bij vrienden heb ik het over haar nog altijd als vriendin en ik liet haar dat ook weten. Dat deed haar deugd en ze koesterde dat duidelijk.
Mocht ze dat echt niet op prijs stellen dan hoorde ik dat ook wel zeker van haar eigenlijk.

Ik wil er echt voor vechten. Dat is voor mij duidelijk. En het klopt dat we inderdaad hoge nood hebben aan enkele uren bij elkaar. Babbelen, niet babbelen, gewoon fysiek er zijn naast elkaar. Dat gaan we zeker doen volgende week als ze terug is uit vakantie.

Voor mij is het een nieuw gegeven dat iemand twijfels uit waarbij ik er in begin meer een ex van maakte dan zij van mij. De vorige ervaringen waren altijd deur gewoon toe en gedaan. Vandaar mijn foute reflex.

De gesprekken die we al hadden tot nu (echter te veel over app) waren vooral positief en eerder positieve openbaring. De komende weken hebben we meer tijd voor elkaar waarvan we zeker gebruik zullen maken.

Dank je voor jullie waardevolle inzichten!
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Hoi, ik wou jullie even een update geven.

Ze zit nu een goede week in Canada (bijna terug) en al die tijd zijn we eigenlijk nauw in contact gebleven.
Ik blijf heel open over mezelf wat ze ontzettend apprecieert.
Terloops had ik geopperd om toch maar best eens elkaar te zien na haar vakantie omdat dat whatsapp babbelen toch veel mist ook. Uiteindelijk stelde ik voor om samen enkele dagen vakantie door te brengen bij zodat we gewoon bij elkaar kunnen zijn en veel tijd voor elkaar hebben. Daarop antwoordde ze letterlijk "dat zou ik inderdaad eigenlijk leuk vinden" (alsof ze op dat voorstel zat te wachten).

Ik begin te merken dat mijn duidelijkheid haar ergens deugd doet en er dus alles behalve van wegloopt. OF wat ze misschien wou zien voor mij .. dat ik er echt wil voor gaan voor haar.

Ze weet nu al een heel stuk meer van mij ... maar ik ondertussen nog steeds niet van haar (voorlopig nog niet meer openheid van haar) ...

Ik kijk uit naar het tripje dat we gaan plannen met de caravan om ons ergens te verliezen in de natuur ...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

silko schreef:Ze weet nu al een heel stuk meer van mij ... maar ik ondertussen nog steeds niet van haar (voorlopig nog niet meer openheid van haar) ...

Ik kijk uit naar het tripje dat we gaan plannen met de caravan om ons ergens te verliezen in de natuur ...
Ik wens jullie veel vakantie plezier, hopelijk levert het samen zijn ook meer duidelijkheid.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Ze apprecieert ontzettend de moeite die ik doe voor haar, zegt ze, maar ze weet niet of ik nog iets van haar moet verwachten. "Ik zou het heel graag willen ... :(" zegt ze.

Klinkt echt verwarrend en geen idee hoe hier op te reageren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

silko schreef:Klinkt echt verwarrend en geen idee hoe hier op te reageren.
Het is toch duidelijk? Ze vindt je aardig, maar ze houdt niet genoeg van je om een relatie met je
te hebben. Meestal volgt dan het zinnetje "maar ik hoop dat we toch vrienden kunnen blijven."
Dat betekent dat het geen zin heeft om verder aan te dringen. Daar zul je het mee moeten doen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

dan kan je dat ook gewoon duidelijk communiceren vind ik de afgelopen 2 weken ipv te genieten van de intenties die ik haar geef en daarop mij dan verkeerde signalen te geven (hartjes, ik kus je ...)

dit komt eerder beetje als een koude douche na het verloop van de gesprekken die we gehad hebben en voel me wat gepakt. ik begrijp haar gevoel. dat staat er los van.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

silko schreef:dit komt eerder beetje als een koude douche na het verloop van de gesprekken die we gehad hebben en voel me wat gepakt. ik begrijp haar gevoel. dat staat er los van.
Het is heel begrijpelijk dat jij je zo voelt. Het komt heel vaak voor dat mensen bang zijn om iemand af te wijzen, maar toch ook gecharmeerd zijn van de aandacht die ze krijgen. Praat hier eens over met je vrienden, dan zul je er waarschijnlijk achter komen dat jouw verhaal er één uit duizenden is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Afgelopen 2 weken (na onze ontmoeting en gebabbel een weekend lang) was het laatste week vooral verschrikkelijk oppervlakkige small talk op whatsapp.

Afgelopen woensdag was haar laatste keer en ik heb er niet meer op gereageerd, en ook eigenlijk gewoon de no-contact die ikzelf had aangenomen en wat ik al eens had aangegeven.

Tot deze morgend, opnieuw een bericht: "Ik hoop dat alles goed gaat. Ben je momenteel in Brussel?".

Ja tuurlijk dat het niet bijster gaat en waarom zo ze willen weten waar ik ben? Als het is om af te spreken dan vraag je dat best voluit. Zoniet lijkt het maar een vraag om de vraag.

Wat moet ik hier nu mee? Zoals ik eerder al zei kan ik er bijna een klok op juist zetten als ik stil word ... en dan komt ze er weer.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Het is mogelijk om contacten op WhatsApp te blokkeren, maar dat wist je ongetwijfeld wel.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
silko
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jul 2016 14:20

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

thx, ik had ze op 'mute' gezet. als je blockt, ben je dan de volledige conversatie kwijt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Als je iemand blokkeert, dan zul je geen nieuwe berichten meer ontvangen van die persoon.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
ireneverweij
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2016 11:05

Re: relatie is plots over, ex neemt niet de minste afstand

Ha Silko, ben benieuwd hoe het afgelopen is. Ik lees in jouw verhaal dat jullie relatie zich kenmerkt door aantrekken en afstoten. Misschien kun je het hier met haar over hebben en vragen of ze dit herkent. Wanneer trekt zij zich terug (en praat ze over twijfels) en wanneer besluit ze terug te komen? Gaat het misschien ook over angst voor intimiteit? Jullie wonen 'veilig' ver uit elkaar en 'goeie gesprekken via de app' zijn natuurlijk ook niet echt intiem te noemen..

Ik wens je veel succes!
hartelijke groet, Irene Verweij

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”