Gebruikersavatar
letopkekXD
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2016 17:09

Misdiagnose?

Ik ben gediagnosticeerd met Aandachtstekortstoornis en PDD-NOS. Maar ik begin de laatste tijd te twijfelen of ik dit wel heb. Ik kan me wel gewoon focussen op bepaalde opdrachten, alleen als ik geen zin heb, doe ik ook niks. Ik word ook redelijk moe van school omdat het zo repetitief is & saai.

Maar goed, nu het PDD-NOS gedeelte, ik heb wat onderzoek gedaan en ik kwam tot de conclusie dat je de emoties van andere niet kan lezen en geen empathie voelt & je niet kunt inleven in anderen. Ik kan dit degelijk wel, als iemand verdrietig is ga ik ook niet druk doen en maak ik me wel zorgen om hem/haar. Als iemand verdrietig is ben ik ook verdrietig. Maar, ik heb wel soort van sociale fobie, als iemand me aankijkt ben ik bang dat hij me gaat uitschelden omdat ik raar kijk ofzo en dan raak ik soort van in paniek. Dat laat ik niet aan de buitenkant zien, maarja. Met vrienden die ik wat langer ken heb ik dit niet zo.

Mijn juffrouw noemt me dromerig & teruggetrokken maar ben ik dan meteen autistisch? Ik kan ook gewoon humor begrijpen en lachen...

Er is wel iets vreemds met die diagnose, ik las oude observaties van me terug en die konden niet echt vaststellen wat ik precies heb. Uiteindelijk werd het PDD-NOS.

Ik weet het niet, ik hoop ook dat iemand me wat inzicht kan geven :)
elgebak

Re: Misdiagnose?

Dat je ergens mee bent gediagnosticeerd geeft geen zekerheid dat je het ook daadwerkelijk hebt. Zelf ben ik ook ooit gediagnosticeerd met pdd-nos, maar volgens alle hulpverleners die daarna kwamen heb ik dat zeker niet.

Wat jij wel en niet hebt kunnen wij hier op het forum niet beoordelen. En zelfs voor (ervaren) hulpverleners kan die beoordeling lastig zijn. Mijn eigen ervaring is dat 4 hulpverleners 4 verschillende meningen hadden over de diagnostiek. Een diagnose betekent volgens mij niets meer dan de interpretatie van de hulpverlener of dient het in sommige gevallen enkel als een 'toegangskaartje' tot een vergoeding van de zorgverzekeraar.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Misdiagnose?

letopkekXD schreef:Ik ben gediagnosticeerd met Aandachtstekortstoornis en PDD-NOS. Maar ik begin de laatste tijd te twijfelen of ik dit wel heb. Ik kan me wel gewoon focussen op bepaalde opdrachten, alleen als ik geen zin heb, doe ik ook niks. Ik word ook redelijk moe van school omdat het zo repetitief is & saai.

Maar goed, nu het PDD-NOS gedeelte, ik heb wat onderzoek gedaan en ik kwam tot de conclusie dat je de emoties van andere niet kan lezen en geen empathie voelt & je niet kunt inleven in anderen. Ik kan dit degelijk wel, als iemand verdrietig is ga ik ook niet druk doen en maak ik me wel zorgen om hem/haar. Als iemand verdrietig is ben ik ook verdrietig. Maar, ik heb wel soort van sociale fobie, als iemand me aankijkt ben ik bang dat hij me gaat uitschelden omdat ik raar kijk ofzo en dan raak ik soort van in paniek. Dat laat ik niet aan de buitenkant zien, maarja. Met vrienden die ik wat langer ken heb ik dit niet zo.

Mijn juffrouw noemt me dromerig & teruggetrokken maar ben ik dan meteen autistisch? Ik kan ook gewoon humor begrijpen en lachen...

Er is wel iets vreemds met die diagnose, ik las oude observaties van me terug en die konden niet echt vaststellen wat ik precies heb. Uiteindelijk werd het PDD-NOS.

Ik weet het niet, ik hoop ook dat iemand me wat inzicht kan geven :)

Hoi Letopkek,
houd je vast: ik bende mening toegedaan, dat pddnos geen diagnose is. Ja, het staat in allerlei boekjes, dat wel. Het is de afko. van "er is iets in je ontwikkeling als mens niet goed verlopen, maar ik zeg niet wat precies". - En diagnose betekent in mijn woordenboek dat je een situatie door en door (dia) weet, kent en begrijpt (gnosis).
De diagnose pddnos wordt ook tamelijk slordig gesteld. Voor een boel ontwikkelingstaken die je hebt als mens heb je bijvoorbeeld kennis nodig van lichaamstaal. Er zijn allerlei redenen waarom allerlei mensen moeite hebben met lichaamstaal lezen en spreken. Jij meldt zelf je sociale fobie. Accoord, wat is de kip, wat is het ei...? Als je bang bent, zijn er helaas nare mensne die daar misbruik van maken, die angst kan dus nog terecht zijn ook. Je kunt je soms "wapenen" door heel goed lichaamstaal te lezen, als jij dat om reden 1, 2 3 of 4 lastig vindt is dat heel naar.
Maar door dan alleen maar te zeggen "er is iets fout gegaan in je ontwikkeling, punt" - dat lost de zaak niet op.
Terwijl zowel fobiën als 'gedoe met lichaamstaal' op te lossen zijn.
(....en door het etiket ppdnos te geloven, plus de aanname dat dat niet overgaat. - ja, dan gaat het waarschijnlijk ook niet over, maar dat is een valkuil waarje niet in hoeft te trappen. )
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

Maar buiten alles Janneke, het is wél zo, dat als een diagnose in het autismespectrum aan de orde komt en die diagnose is kloppend, dat het niet over gaat.
Autisme heb je, dat krijg je niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

En ik ben van mening dat PDD-NOS wel een diagnose is. Hoe apart en vaag de uitleg erover ook kan zijn. Het word niet voor niets meegenomen in de boekjes.
(Net als EMDR, wat voor sommige goed helpt, wat voor sommigen eerst niet en dan wel helpt en wat voor sommige ook verschrikkelijk veel kan vernielen en kapot maken en alles verergeren. Met de discussie die er al over EMDR de ronde gaat.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

Ik zie het al helemaal voor mij: Je hebt PDD-NOS, maar dat is geen diagnose hoor!! "Huh? Geen diagnose?"
Nee joh, ze kwamen alleen uit op PDD-NOS uiteindelijk rondom autisme, maar het is geen diagnose hoor.

Natuurlijk is dat wel een normale diagnose.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Misdiagnose?

Memories schreef:En ik ben van mening dat PDD-NOS wel een diagnose is. Hoe apart en vaag de uitleg erover ook kan zijn. Het word niet voor niets meegenomen in de boekjes.
(Net als EMDR, wat voor sommige goed helpt, wat voor sommigen eerst niet en dan wel helpt en wat voor sommige ook verschrikkelijk veel kan vernielen en kapot maken en alles verergeren. Met de discussie die er al over EMDR de ronde gaat.)

Ik zie effe niet wat emdr er mee te maken heeft.

On topic: heb jij de discussie over de DSM-5 gevolgd?
(Het standaardboek, waar de verschillende ""soorten autisme"" in beschreven worden.)

Ter wille van de duidelijkheid kan het charme hebben om te zeggen "ik heb diagnose dit en dat uit de dsm" - dan weet zorgverlener nummer x wat degene die die diagnose stelde bedoelde.
Daarbij kun je allerlei vragen hebben, variërend van
'had degene die de diagnose stelde het bij het rechte eind' tot
'wat staat hier nu eigenlijk' tot
'wat levert dit nu voor nieuwe inzichten op' tot
(etc.).....
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

Laat maar Janneke dit word een discussie zonder einde. En ja ik heb de discussie gevolgd over de DSM en ik weet ook wat het is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Viooltje-senga
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 okt 2013 18:46

Re: Misdiagnose?

dms 5 word nu alleen autismespectrumstoornis aan gegeven, geen pdd-nos, of asperge

nu dacht ik gelezen te hebben dat pdd-nos, bepaalde kenmerken van autisme heb maar niet voldoende om autiste te zijn
ik heb wat onderzoek gedaan en ik kwam tot de conclusie dat je de emoties van andere niet kan lezen en geen empathie voelt & je niet kunt inleven in anderen. Ik kan dit degelijk wel, als iemand verdrietig is ga ik ook niet druk doen en maak ik me wel zorgen om hem/haar. Als iemand verdrietig is ben ik ook verdrietig.

nu, ik weet niet of je man of vrouw bent, de testen voor autisme zijn gebaseerd op mannen voor een diagnose

maar veel vrouwen met autisme kunnen wel empathie voelen en zicht met andere inleven, het verschil is, als ze de situatie ook zelf hebben meegemaakt dan zeker wel, het niet hebben meegemaakt of kennen zal ze
meestal niet kunnen inleven

senga
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

nu dacht ik gelezen te hebben dat pdd-nos, bepaalde kenmerken van autisme heb maar niet voldoende om autiste te zijn
Naar mijn weten was en is PDD-NOS een vorm van autisme. :) Maar dat doet nu allemaal verder niet ter zake.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Viooltje-senga
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 okt 2013 18:46

Re: Misdiagnose?

pdd-nos is een meer een twijfels geval van heb je autisme of niet

je voldoe niet aan al de critea's van autisme, wel aan het randje

ik vind dat wel belangrijk te weten wat eigenlijk pdd-nos inhoud, want daar gaat het juist om ;)
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Gebruikersavatar
Viooltje-senga
Berichten: 186
Lid geworden op: 13 okt 2013 18:46

Re: Misdiagnose?

een aanraden om er meer van te weten is het boek

" autismespectrumstoornissen bij volwassenen" van annelies spek

een praktische gids voor volwassenen met ass, naastbetrokkenen en hulpverleners
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Misdiagnose?

Viooltje-senga schreef:pdd-nos is een meer een twijfels geval van heb je autisme of niet

je voldoe niet aan al de critea's van autisme, wel aan het randje

ik vind dat wel belangrijk te weten wat eigenlijk pdd-nos inhoud, want daar gaat het juist om ;)
Twijfel punt of niet...
Ik ben benieuwd of we nog een reactie krijgen van de topicstarter. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: Misdiagnose?

ik heb ook lang rond gelopen met het idee dat ik anders was. en dat was ik uiteindelijk ook (om autisme maar een stempel te geven...). wat jij ervaart, herken ik in mezelf. ook ik begrijp humor, kan me (vaak genoeg) inleven in anderen, herken de uitdrukkingen op gezichten en kan me soms goed focussen.

en toch ben ik absoluut autistisch. daar is voor mij geen twijfel bij. want bijvoorbeeld ook die sociale onzekerheid vind ik bij mezelf terug. niet weten hoe iets gezien wordt of hoe je moet reageren. of je reageert wel, maar dan anders dan anderen verwachten.

ik kan natuurlijk niet vaststellen of jij ppd-nos (bestaat deze omschrijving nog?) hebt, maar als je mij vraagt of de diagnose 'autisme' bij jou klopt, dan kan ik je wel vertellen dat jouw diagnose niet verkeerd hoeft te zijn.
overigens ben ik zelf gediagnosticeerd met asperger...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Misdiagnose?

jazzauti schreef:Ik kan natuurlijk niet vaststellen of jij PDD-NOS (bestaat deze omschrijving nog?)
Die omschrijving bestaat nog steeds, maar komt in de DSM V niet meer voor. Het is eigenlijk een diagnose
die gegeven wordt aan mensen die niet alle, maar wel een aantal kenmerken van autisme bezitten.
Vrij vertaald houdt de diagnose PDD-NOS eigenlijk het volgende in: "Er is iets met je, maar we weten niet precies wat."
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”