Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Als 10-jarig jongetje kwam ik vanuit Israël naar Nederland met mijn familie. Toen mijn moeder klein was, had ze hele grote angsten. Dat valt te begrijpen met constante dreigingen. Het is ook heel vreemd, om als kind, soldaten op straat te zien, en dan in een land (Nederland) te komen waar angst niet lijkt te bestaan onder de bevolking en alles heel veilig is. Ik vraag me gewoon af of angst in Nederland wel bestaat. Ik bedoel niet de angst voor een enge film, waardoor je een nachtje niet kan slapen, maar echte angst voor iets. Mijn vader zei, toen ik klein was, dat je in Nederland nergens bang voor moet zijn, behalve voor belastingen. Mijn moeder heeft nog wel hele erge angsten overgehouden. Ze heeft nog steeds last van de dreigingen daar en de angsten daar. Ze vertelde me dat ik nog te klein ben om veel dingen te horen te krijgen en dat ze later mij duidelijkheid geeft. Ik ben ook iemand die daar niet moeilijk over doet, maar het is allemaal heel moeilijk te begrijpen voor mij.

Ik heb helemaal geen angsten hier... Ik had natuurlijk wel wat ''angsten'' die bij een puber kunnen voorkomen, maar ik merk nu ik wat ouder word (bijna 20), dat ik angstloos ben: ik ben bijvoorbeeld niet bang voor een presentatie, als nieuweling komen in een nieuwe grote groep die elkaar langer kent, alleen thuis in het donker zitten met een horrorfilm.

Het enige wat ik raar vind is dit: als ik op straat loop in Nederland, dan voel ik nog steeds alsof ik op mijn hoede moet zijn. Dan kijk ik soms achter me of controleer ik de mensen om me heen of ik vreemde figuren zie. Misschien omdat ik zo als kind ben opgegroeid. Blijft dit mijn hele leven zo? Het gebeurt gewoon vanzelf.

Is het dus waar dat oorlog een permanent litteken kan zetten op mensen en vooral kinderen?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Hoi Gabriel,

Ik vind van wel dat er angsten bestaan in Nederland. Ik reken belasting er niet eronder, want dat is gewoon een voorrecht om Nederlander te zijn. Er worden grootste dingen gedaan van onze centen, dus het is een voorrecht, maar daar mag je het oneens mee zijn.

Nederland is een redelijk stabiel land, maar er zijn momenten in het verleden dat ik vond dat er een angstcultuur heerste in Nederland. Ik denk ook dat als je hele leven in Nederland woont, dus niet in landen komt waar godsdienst/ territorium / volkerenoorlogen dreigen, dat je een ander beeld hebt van angst als dat je woon in zo'n land. Er is angst maar er is ook angst. Angst in sommige gevallen is erger dan in andere gevallen. Angst voor je leven is wat anders als angst voor grote hoogten.
Mijn vader zei, toen ik klein was, dat je in Nederland nergens bang voor moet zijn, behalve voor belastingen.
Ik kan mij dat niet heugen dat dit een familielid ooit heeft gezegd.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Is het dus waar dat oorlog een permanent litteken kan zetten op mensen en vooral kinderen?
Ja, dat is waar. Vooral op kinderen.

Op je vraag over het bestaan van angst in Nederland kan ik kort zijn, die bestaat uiteraard, net zoals in andere landen. Als je het nieuws en de actualiteiten gevolgd hebt, dan zal het je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat een deel van de autochtone bevolking in Nederland vooral bang is gedomineerd te worden door de Islam en buitenlanders.

Angst voor oorlog of concrete oorlogsdreiging hebben Nederlanders niet of nauwelijks, het grootste deel van de bevolking bestaat immers uit baby-boomers die vlak na de oorlog geboren zijn. Het is een generatie mensen die de verschrikking van oorlog, bezetting en terreur nooit aan den lijve heeft ondervonden. Bovendien zijn Nederlanders behoorlijk naïef en geloven ze dat hun land bij internationale conflicten neutraal kan blijven.

Nederlanders zijn in het algemeen niet zo bang uitgevallen, dat kan ook niet anders, want een groot deel van het land ligt immers onder de zeespiegel. Nederlanders behoren ook tot de gemiddeld langste mensen ter wereld, ook dat zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan de onverschrokkenheid van het Nederlandse volk. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Wat je beschrijft over je moeder klinkt als een PTSS, post traumatisch stress syndroom. Dit houden veel mensen over als ze hele heftige en traumatische ervaringen hebben meegemaakt waar ze angsten aan over houden. Vaak zie je dat dit soort mensen nog steeds leven met angsten uit het verleden, ze hebben nachtmerries, worden vaak getriggerd door allerlei onschuldige dingen (bijv. bij vuurwerk knallen worden ze weer bang voor ontploffende bommen of bij een bepaald geluid schieten ze helemaal in de angst die ze hebben meegemaakt in het verleden bij dat soort geluid). Het trauma zit vast in hun hersenen en houdt ze psychisch gevangen. Het is onverwerkt opgeslagen en heeft een enorme lading. Oorlogsslachtoffers hebben hier vaak last van en nu in de asielzoekerscentra zullen er ook veel zitten met dit soort angsten.

In Nederland leven we relatief veilig en mensen die gezond en in relatieve rust groot gebracht worden hier, zullen doorgaans geen PTSS of andere angststoornissen hebben. Angststoornissen zie je alleen bij mensen die geweld of verwaarlozing hebben meegemaakt. Dan praat je over huiselijk geweld, emotionele verwaarlozing, mishandelingen of zaken als ernstige ziekten, verkrachting etc.
Inzicht als Uitweg..
elgebak

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Minerva schreef:In Nederland leven we relatief veilig en mensen die gezond en in relatieve rust groot gebracht worden hier, zullen doorgaans geen PTSS of andere angststoornissen hebben. Angststoornissen zie je alleen bij mensen die geweld of verwaarlozing hebben meegemaakt. Dan praat je over huiselijk geweld, emotionele verwaarlozing, mishandelingen of zaken als ernstige ziekten, verkrachting etc.
Geweld en/of verwaarlozing is toch geen voorwaarde voor het ontwikkelen van een angststoornis? Tegenwoordig schijnt 1 op de 10 mensen ooit in zijn/haar leven last te krijgen van een angststoornis. Geweld en/of verwaarlozing leidt niet per definitie tot een (angst)stoornis, wat in dat geval betekent dat het aantal mensen die hiermee te maken heeft gehad nog groter is dan die 1 op de 10. Ik kan me haast niet voorstellen dat zoveel mensen zo'n achtergrond hebben (maar dat kan ik natuurlijk mis hebben).
Daarnaast heb ik zelf ook onder andere een angststoornis, terwijl ik mij niet echt herken in deze beschrijving. Mijn jeugd verliep dan misschien niet helemaal zorgeloos en ik heb lang liefde en aandacht gemist, maar ik vind de term verwaarlozing te zwaar klinken in mijn situatie. Want er werd wel altijd gezorgd voor mijn eten, schone kleren, dat ik naar school kon en kon sporten etc. Verder heb ik met geweld helemaal geen ervaring.
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn... Dit komt omdat ik ergens anders ben opgegroeid... Misschien kan dit ook komen omdat ik zo nuchter nadenk over angsten... Dat mensen bang zijn om gedomineerd te worden door islam, dan zou ik die bange mensen verwijzen naar onze Grondwet... Voor de duidelijkheid: de Grondwet is heeeeeeel lastig om te wijzigen en art. 1 Gw en art. 7 Gw zeggen respectievelijk dat discriminatie niet is toegestaan en dat we een vrijheid van godsdienst hebben.

Ik begrijp echter ook wel dat de meeste Nederlanders niet hebben meegemaakt wat ik heb meegemaakt, dus dan ga je automatisch angst anders zien.

Zou het misschien helpen om mensen erge angst te laten voelen, opdat ze dan in Nederland nooit meer angsten kennen? Ik ben geen psycholoog dus ik weet zulke dingen niet, maar is een suggestie...
koen0069 schreef:Ik vind van wel dat er angsten bestaan in Nederland. Ik reken belasting er niet eronder, want dat is gewoon een voorrecht om Nederlander te zijn. Er worden grootste dingen gedaan van onze centen, dus het is een voorrecht, maar daar mag je het oneens mee zijn.
Mijn vader bedoelde dat motiverend en hij was niet serieus over belastingen. Hij bedoelde met andere woorden dat ik nergens bang voor moet zijn in Nederland, en dan voegde hij dat over belastingen eraan toe als grapje (omdat ik klein was).
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn
Die denkwijze vind ik onzinnig zelfs ook al heb ik alle respect voor je verleden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Dat mensen bang zijn om gedomineerd te worden door islam, dan zou ik die bange mensen verwijzen naar onze Grondwet...
Dat is nou juist de reden waarom die idioten van de PVV er voor pleiten om het gelijkheidbeginsel uit de
Grondwet te schrappen.
Gabriel16 schreef:Zou het misschien helpen om mensen erge angst te laten voelen, opdat ze dan in Nederland nooit meer angsten kennen?
Dat lijkt me een totaal onzinnig idee dat geen enkel praktisch nut heeft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Memories schreef:
Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn
Die denkwijze vind ik onzinnig zelfs ook al heb ik alle respect voor je verleden.
Gabriel hamert er wel vaker op dat mensen nergens bang voor hoeven zijn als ze maar voldoende
zelfvertrouwen hebben en 'sterk' zijn. Het lijkt me duidelijk waar deze fixatie vandaan komt:
Gabriel wil niet zo zijn als zijn moeder, die gebukt ging onder angsten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Dat mensen bang zijn om gedomineerd te worden door islam, dan zou ik die bange mensen verwijzen naar onze Grondwet...
Dat is nou juist de reden waarom die idioten van de PVV er voor pleiten om het gelijkheidbeginsel uit de
Grondwet te schrappen.
Dat mogen ze dromen, want dat gaat ze in het echt nooit lukken. Ik ga ervan uit dat je weet hoe dit werkt, maar voor de mensen die niet begrijpen hoe een Grondwetswijziging werkt: de Tweede Kamer moet ontbonden worden en er volgen nieuwe verkiezingen. Zo moeilijk is het dus.
volhoudertje schreef:
Memories schreef:
Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn
Die denkwijze vind ik onzinnig zelfs ook al heb ik alle respect voor je verleden.
Gabriel hamert er wel vaker op dat mensen nergens bang voor hoeven zijn als ze maar voldoende
zelfvertrouwen hebben en 'sterk' zijn. Het lijkt me duidelijk waar deze fixatie vandaan komt:
Gabriel wil niet zo zijn als zijn moeder, die gebukt ging onder angsten.
Ik vind het lastig om me in te leven in anderen op sommige gebieden.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Het is goed dat je dit topic hebt geopend, Gabriël.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Ik vind het lastig om me in te leven in anderen op sommige gebieden.
Het is belangrijk dat je dit onvermogen bij jezelf onderkent.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel hamert er wel vaker op dat mensen nergens bang voor hoeven zijn als ze maar voldoende
zelfvertrouwen hebben en 'sterk' zijn. Het lijkt me duidelijk waar deze fixatie vandaan komt:
Gabriel wil niet zo zijn als zijn moeder, die gebukt ging onder angsten.
Ik vind het lastig om me in te leven in anderen op sommige gebieden.
Ik kan mij dat goed voorstellen (het inleven op sommige gebieden), je kan niet altijd empathisch zijn. Maar ik denk wel dat je af moet van het beeld dat je in Nederland niet bang mag zijn. Er zijn mensen die weinig zelfvertrouwen hebben, er zijn mensen die niet sterk zijn en dat is jammer maar dat mogen ze zijn.

Ik vind helemaal niet dat je er "nuchter" er naar kijkt, maar vanuit een bepaald gekleurd kader kijkt.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

elgebak schreef:
Minerva schreef:In Nederland leven we relatief veilig en mensen die gezond en in relatieve rust groot gebracht worden hier, zullen doorgaans geen PTSS of andere angststoornissen hebben. Angststoornissen zie je alleen bij mensen die geweld of verwaarlozing hebben meegemaakt. Dan praat je over huiselijk geweld, emotionele verwaarlozing, mishandelingen of zaken als ernstige ziekten, verkrachting etc.
Geweld en/of verwaarlozing is toch geen voorwaarde voor het ontwikkelen van een angststoornis? Tegenwoordig schijnt 1 op de 10 mensen ooit in zijn/haar leven last te krijgen van een angststoornis. Geweld en/of verwaarlozing leidt niet per definitie tot een (angst)stoornis, wat in dat geval betekent dat het aantal mensen die hiermee te maken heeft gehad nog groter is dan die 1 op de 10. Ik kan me haast niet voorstellen dat zoveel mensen zo'n achtergrond hebben (maar dat kan ik natuurlijk mis hebben).
Daarnaast heb ik zelf ook onder andere een angststoornis, terwijl ik mij niet echt herken in deze beschrijving. Mijn jeugd verliep dan misschien niet helemaal zorgeloos en ik heb lang liefde en aandacht gemist, maar ik vind de term verwaarlozing te zwaar klinken in mijn situatie. Want er werd wel altijd gezorgd voor mijn eten, schone kleren, dat ik naar school kon en kon sporten etc. Verder heb ik met geweld helemaal geen ervaring.
Ik zie bij cliënten dat degenen die onder een angststoornis lijden, vaak te maken hebben gehad met een problematisch verleden. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar ik baseer mijn mening op wat ik zie en hoor uit de verhalen van mijn cliënten. Allemaal (zonder uitzondering) hebben ze te maken gehad met huiselijk geweld en/of (emotionele) verwaarlozing en/of seksueel misbruik en/of kindermishandeling.

Wat jij beschrijft als in "liefde en aandacht lang gemist hebben waarbij wel gezorgd werd voor eten, schone kleren etc... valt onder de noemer "emotionele verwaarlozing". Ik zie dit regelmatig in mijn praktijk terugkomen bij de angstcliënten en ik heb zelf ook zo'n verleden gehad en weet heel goed als therapeut nu waar de verbanden zitten tussen emotioneel verwaarloosd worden en angststoornis/paniekgevoelens ontwikkelen. Juist omdat je die troost, geborgenheid en veiligheid in je jeugd zo vaak hebt moeten missen is het best moeilijk om altijd maar "sterk" te blijven vooral als er dan dingen in je leven gebeuren die je stress bezorgen en er in hakken. Je krijgt dan te maken met een stapeleffect van stressvolle dingen die op den duur je sterk zijn doorbreken en dan ontwikkel je angst/paniek problemen. Vaak triggeren ze oude onverwerkte zaken en verlies je steeds meer het gevoel van controle en vertrouwen hebben.

Angst is geen keuze.. het is een uitkomst van een reeks gebeurtenissen in je leven die je op enig moment psychisch overstromen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Minerva schreef:
elgebak schreef:
Minerva schreef:In Nederland leven we relatief veilig en mensen die gezond en in relatieve rust groot gebracht worden hier, zullen doorgaans geen PTSS of andere angststoornissen hebben. Angststoornissen zie je alleen bij mensen die geweld of verwaarlozing hebben meegemaakt. Dan praat je over huiselijk geweld, emotionele verwaarlozing, mishandelingen of zaken als ernstige ziekten, verkrachting etc.
Geweld en/of verwaarlozing is toch geen voorwaarde voor het ontwikkelen van een angststoornis? Tegenwoordig schijnt 1 op de 10 mensen ooit in zijn/haar leven last te krijgen van een angststoornis. Geweld en/of verwaarlozing leidt niet per definitie tot een (angst)stoornis, wat in dat geval betekent dat het aantal mensen die hiermee te maken heeft gehad nog groter is dan die 1 op de 10. Ik kan me haast niet voorstellen dat zoveel mensen zo'n achtergrond hebben (maar dat kan ik natuurlijk mis hebben).
Daarnaast heb ik zelf ook onder andere een angststoornis, terwijl ik mij niet echt herken in deze beschrijving. Mijn jeugd verliep dan misschien niet helemaal zorgeloos en ik heb lang liefde en aandacht gemist, maar ik vind de term verwaarlozing te zwaar klinken in mijn situatie. Want er werd wel altijd gezorgd voor mijn eten, schone kleren, dat ik naar school kon en kon sporten etc. Verder heb ik met geweld helemaal geen ervaring.
Ik zie bij cliënten dat degenen die onder een angststoornis lijden, vaak te maken hebben gehad met een problematisch verleden. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar ik baseer mijn mening op wat ik zie en hoor uit de verhalen van mijn cliënten. Allemaal (zonder uitzondering) hebben ze te maken gehad met huiselijk geweld en/of (emotionele) verwaarlozing en/of seksueel misbruik en/of kindermishandeling.

Wat jij beschrijft als in "liefde en aandacht lang gemist hebben waarbij wel gezorgd werd voor eten, schone kleren etc... valt onder de noemer "emotionele verwaarlozing". Ik zie dit regelmatig in mijn praktijk terugkomen bij de angstcliënten en ik heb zelf ook zo'n verleden gehad en weet heel goed als therapeut nu waar de verbanden zitten tussen emotioneel verwaarloosd worden en angststoornis/paniekgevoelens ontwikkelen. Juist omdat je die troost, geborgenheid en veiligheid in je jeugd zo vaak hebt moeten missen is het best moeilijk om altijd maar "sterk" te blijven vooral als er dan dingen in je leven gebeuren die je stress bezorgen en er in hakken. Je krijgt dan te maken met een stapeleffect van stressvolle dingen die op den duur je sterk zijn doorbreken en dan ontwikkel je angst/paniek problemen. Vaak triggeren ze oude onverwerkte zaken en verlies je steeds meer het gevoel van controle en vertrouwen hebben.

Angst is geen keuze.. het is een uitkomst van een reeks gebeurtenissen in je leven die je op enig moment psychisch overstromen.
Ik ben benieuwd wat haar eigen hulpverleners daarover te zeggen hebben. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn... Dit komt omdat ik ergens anders ben opgegroeid... Misschien kan dit ook komen omdat ik zo nuchter nadenk over angsten... Dat mensen bang zijn om gedomineerd te worden door islam, dan zou ik die bange mensen verwijzen naar onze Grondwet... Voor de duidelijkheid: de Grondwet is heeeeeeel lastig om te wijzigen en art. 1 Gw en art. 7 Gw zeggen respectievelijk dat discriminatie niet is toegestaan en dat we een vrijheid van godsdienst hebben.

Ik begrijp echter ook wel dat de meeste Nederlanders niet hebben meegemaakt wat ik heb meegemaakt, dus dan ga je automatisch angst anders zien.

Zou het misschien helpen om mensen erge angst te laten voelen, opdat ze dan in Nederland nooit meer angsten kennen? Ik ben geen psycholoog dus ik weet zulke dingen niet, maar is een suggestie...
Je klinkt heel rationaliserend en het lijkt er een beetje op dat je veel dingen wegredeneerd alsof er geen gevoelslaag onder zit. Er geen emoties zijn die kunnen meespelen. Het klinkt erg verstandelijk allemaal en ik vraag me af waar je zit met je empathie en gevoelsbeleving naar anderen toe? Ben je in staat om je in een ander te verplaatsen op gevoelsniveau? Of heb je je er van gedistantieerd?

Mensen erge angst laten voelen is alleen helpen als je het hebt over de methodiek van "flooding" vanuit de CGT. Dan zou je mensen die bijv. bang zijn voor spinnen, bloot stellen aan spinnen door ze in een kamer vol spinnen te zetten. Na verloop van tijd zakt de angst omdat men gaat ervaren dat er niets gebeurd ook al zit je in de kamer met spinnen.

Flooding helpt echter niet door mensen die onbenoemde angsten hebben bloot te stellen aan erge angst. Ik weet niet precies wat je er mee bedoelde? Wat voor voorbeeld had je in gedachte in deze context? Ze in een asielzoekerscentrum laten werken? Dat zou op zich wel helpend zijn om van hun angst voor vreemdelingen en vluchtelingen af te komen omdat ze zouden ervaren dat het anders is als ze denken of waar ze bang voor zijn. Nog steeds is dit echter geen blootstellen aan erge angst.

Mensen zomaar blootstellen aan erge angst is doorgaans traumatisch en levert meer problemen op dan dat het helpend is om van je angst af te komen met de uitzondering van flooding bij fobieën. Maar misschien bedoelde je het anders?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Minerva schreef:
Gabriel16 schreef:Tja, ik vind zelf de angsten die mensen hebben in Nederland onzinnig zijn... Dit komt omdat ik ergens anders ben opgegroeid... Misschien kan dit ook komen omdat ik zo nuchter nadenk over angsten... Dat mensen bang zijn om gedomineerd te worden door islam, dan zou ik die bange mensen verwijzen naar onze Grondwet... Voor de duidelijkheid: de Grondwet is heeeeeeel lastig om te wijzigen en art. 1 Gw en art. 7 Gw zeggen respectievelijk dat discriminatie niet is toegestaan en dat we een vrijheid van godsdienst hebben.

Ik begrijp echter ook wel dat de meeste Nederlanders niet hebben meegemaakt wat ik heb meegemaakt, dus dan ga je automatisch angst anders zien.

Zou het misschien helpen om mensen erge angst te laten voelen, opdat ze dan in Nederland nooit meer angsten kennen? Ik ben geen psycholoog dus ik weet zulke dingen niet, maar is een suggestie...
Je klinkt heel rationaliserend en het lijkt er een beetje op dat je veel dingen wegredeneerd alsof er geen gevoelslaag onder zit. Er geen emoties zijn die kunnen meespelen. Het klinkt erg verstandelijk allemaal en ik vraag me af waar je zit met je empathie en gevoelsbeleving naar anderen toe? Ben je in staat om je in een ander te verplaatsen op gevoelsniveau? Of heb je je er van gedistantieerd?

Mensen erge angst laten voelen is alleen helpen als je het hebt over de methodiek van "flooding" vanuit de CGT. Dan zou je mensen die bijv. bang zijn voor spinnen, bloot stellen aan spinnen door ze in een kamer vol spinnen te zetten. Na verloop van tijd zakt de angst omdat men gaat ervaren dat er niets gebeurd ook al zit je in de kamer met spinnen.

Flooding helpt echter niet door mensen die onbenoemde angsten hebben bloot te stellen aan erge angst. Ik weet niet precies wat je er mee bedoelde? Wat voor voorbeeld had je in gedachte in deze context? Ze in een asielzoekerscentrum laten werken? Dat zou op zich wel helpend zijn om van hun angst voor vreemdelingen en vluchtelingen af te komen omdat ze zouden ervaren dat het anders is als ze denken of waar ze bang voor zijn. Nog steeds is dit echter geen blootstellen aan erge angst.

Mensen zomaar blootstellen aan erge angst is doorgaans traumatisch en levert meer problemen op dan dat het helpend is om van je angst af te komen met de uitzondering van flooding bij fobieën. Maar misschien bedoelde je het anders?
Rationaliserend omdat ik geen andere keus had. Als je elke dag bedreigingen om je oren krijgt, via de media die zo goed zijn in overdrijven en indoctrineren, dan moet er een moment komen om heel pragmatisch tegenover het leven te staan en heel gevoelloos. Ik hou heel veel van Israël en ik zou mijn land voor altijd willen zien blijven, maar het wordt dus zwaar door alle bedreigingen; je kan stress ontwikkelen. Ik werd ook doorverwezen naar een psycholoog toen ik 15 jaar was. Pas sinds ik 17 jaar was realiseerde ik me dit en begon ik heel rationeel na te denken. Ik dacht in mezelf: ''We hebben een heel sterk leger'', en ''we bestaan al 63 (op dat moment) jaar en niemand kan ons wat maken.''

Ik ben van nature een persoon met weinig emoties. Wat me het meest pijn heeft gedaan is de geschiedenis leren kennen toen ik 11-12 was in Nederland, over Hitler. Nu ik over hem schrijf voel ik de woede in me opkomen. Voor de meesten is Hitler gewoon een slechte man die slechte dingen heeft gedaan. Voor mij en vele Israëliërs is Hitler de meest gehate man ooit. Dat gevoel van pure haat en woede komt terug wanneer ik mensen hoor, in het echt of op internet, die de daden van Hitler goed praten. Ik heb de Tweede Oorlog niet meegemaakt, maar zelfs ik heb het nog lang niet verwerkt. En dan druk ik het nog lichtjes uit. Ik heb dus weinig gevoel, behalve als het over gevoelige onderwerpen gaat...

Het lijkt alsof mijn gevoelens in Israël zijn achtergebleven. Ik mis mijn jeugdvrienden daar, maar mijn vrienden in Nederland mis ik nooit (op een paar uitzonderingen na). Ik krijg soms nostalgie naar, op dat moment mijn beste vriend, een jeugdvriendin. Ik weet haar naam niet meer en ik kan haar gezicht niet meer herinneren, en dat doet me pijn. Het enige wat ik nog weet is dat ik haar naam heel mooi vond en dat het met een bloem heeft te maken. Ik zou er alles voor over hebben om me haar naam weer te herinneren en me haar gezicht te herinneren. Niet om haar op Facebook op te zoeken (ik gebruik namelijk geen Facebook), maar het zou me gelukkig laten voelen. Dit zijn momenten wanneer ik gevoelens voel.

Kortom, ik zag het als de beste optie om gevoelloos te worden.

Als gevolg van hetgeen hierboven genoemd, vind ik het moeilijk om me in te leven in anderen. Ik verwacht (onterecht) dat anderen even gevoelloos zijn als ik, en derhalve ''iets'' niet erg zullen vinden, omdat ik datgene ook niet erg zou vinden. Ik heb mezelf inderdaad gevoelloos gemaakt en dat heeft ook nadelen.
Qua blootstellen aan angsten bedoel ik niet dat we mensen die bang voor vluchtelingen zijn, moeten sturen naar asielzoekerscentra. Er zijn mensen die zeuren dat ze zich onveilig op straat voelen (in Nederland), en die mensen zouden eens naar Syrië of Nigeria moeten. Dan zouden ze zich nooit meer onveilig voelen in Nederland.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Kortom, ik zag het als de beste optie om gevoelloos te worden.
Dat kun je wel denken, maar het is natuurlijk een illusie dat je daar ook daadwerkelijk in slaagt. Je bent gewoon een heel emotionele jongen. Verdringen, want daar komt het op neer, is op de lange duur geen goede keuze.
Gabriel16 schreef:Er zijn mensen die zeuren dat ze zich onveilig op straat voelen (in Nederland), en die mensen zouden eens naar Syrië of Nigeria moeten. Dan zouden ze zich nooit meer onveilig voelen in Nederland.


Nou, mooie jongen ben jij, jij zou mensen die watervrees hebben gewoon in het diepe gooien of mensen met Arachnofobie gewoon een vogelspin in de hand duwen. Daar help je ze niet mee, daar maak je het alleen maar erger mee.
Ik vind het niet best dat jij je zo denigrerend uitlaat over de angsten van anderen, alsof jij zo’n stabiele superman bent die alles aan kan. Dat ben je namelijk niet.
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Memories schreef:
Minerva schreef:
Ik zie bij cliënten dat degenen die onder een angststoornis lijden, vaak te maken hebben gehad met een problematisch verleden. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar ik baseer mijn mening op wat ik zie en hoor uit de verhalen van mijn cliënten. Allemaal (zonder uitzondering) hebben ze te maken gehad met huiselijk geweld en/of (emotionele) verwaarlozing en/of seksueel misbruik en/of kindermishandeling.

Wat jij beschrijft als in "liefde en aandacht lang gemist hebben waarbij wel gezorgd werd voor eten, schone kleren etc... valt onder de noemer "emotionele verwaarlozing". Ik zie dit regelmatig in mijn praktijk terugkomen bij de angstcliënten en ik heb zelf ook zo'n verleden gehad en weet heel goed als therapeut nu waar de verbanden zitten tussen emotioneel verwaarloosd worden en angststoornis/paniekgevoelens ontwikkelen. Juist omdat je die troost, geborgenheid en veiligheid in je jeugd zo vaak hebt moeten missen is het best moeilijk om altijd maar "sterk" te blijven vooral als er dan dingen in je leven gebeuren die je stress bezorgen en er in hakken. Je krijgt dan te maken met een stapeleffect van stressvolle dingen die op den duur je sterk zijn doorbreken en dan ontwikkel je angst/paniek problemen. Vaak triggeren ze oude onverwerkte zaken en verlies je steeds meer het gevoel van controle en vertrouwen hebben.

Angst is geen keuze.. het is een uitkomst van een reeks gebeurtenissen in je leven die je op enig moment psychisch overstromen.
Ik ben benieuwd wat haar eigen hulpverleners daarover te zeggen hebben. :)
Bedankt voor de heldere uitleg, Minerva.

Memories: Mijn eigen hulpverleners hebben wel eens gezegd dat ik emotioneel tekort ben gekomen, maar de term emotionele verwaarlozing is door hen volgens mij nooit gebruikt. Wel eens door anderen.
Gabriel16 schreef:Er zijn mensen die zeuren dat ze zich onveilig op straat voelen (in Nederland), en die mensen zouden eens naar Syrië of Nigeria moeten. Dan zouden ze zich nooit meer onveilig voelen in Nederland
Dat vind ik ook wel erg ver gaan en ik geloof ook niet dat je mensen daarmee helpt. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het juist veel meer angsten veroorzaakt. Ik vind niet dat angst alleen serieus genomen moet worden in oorlogsgebieden. Elke angst is serieus, ook hier in Nederland of waar dan ook ter wereld. Een angststoornis is geen aanstellerij. Niemand kiest er uit vrije wil voor om zich te laten belemmeren door angsten. Angst is dan misschien niet in alle gevallen realistisch, maar het gevoel is er wel echt en dat is serieus.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Ik kom tot de conclusie dat ik heel veel kan gaan zeggen nu, maar dat het meeste al gezegd is over je stukje Gabriël. Ik vind bepaalde passages best wel pijnlijk wat je beschrijft en wat je vind.

Wat allen nog niet gezegd is, is dat Hitler lang niet alleen door de Israëliërs als de meest verschrikkelijke, gruwelijke man word gezien. Een voorbeeld (van veel voorbeelden): Weet je hoeveel Nederlandse Joden er zijn vermoord in verschillende kampen? Weet je hoeveel Nederlandse Joden zijn weggevoerd naar verschillende kampen? (Overleefd of niet.) Dat zijn er ontzettend veel. En weet je hoeveel mensen zijn ondergedoken voor de verschrikkingen en de angst om naar kampen te moeten?
En zelfs als je een andere achtergrond hebt, vinden heel veel mensen het een gruwelijke man en heel vaak ook de gruwelijkste. (Náást al die mensen bij het Nazi-regime, want die waren ook gruwelijk. Ik kan er wel een aantal bekenden van noemen, maar dat ga ik niet doen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Rationaliserend omdat ik geen andere keus had. Als je elke dag bedreigingen om je oren krijgt, via de media die zo goed zijn in overdrijven en indoctrineren, dan moet er een moment komen om heel pragmatisch tegenover het leven te staan en heel gevoelloos. Ik hou heel veel van Israël en ik zou mijn land voor altijd willen zien blijven, maar het wordt dus zwaar door alle bedreigingen; je kan stress ontwikkelen. Ik werd ook doorverwezen naar een psycholoog toen ik 15 jaar was. Pas sinds ik 17 jaar was realiseerde ik me dit en begon ik heel rationeel na te denken. Ik dacht in mezelf: ''We hebben een heel sterk leger'', en ''we bestaan al 63 (op dat moment) jaar en niemand kan ons wat maken.''
Rationaliseren werd jouw manier.. jouw copingstrategie om die angst te beteugelen die de dagelijkse bedreigingen bij jou opriepen. Het geeft een gevoel van "valse macht". Vals in de zin van illusionair maar wel effectief om het angstcentrum in je hersenen het zwijgen telkens op te leggen. Mooi hoe je hier vertelt over hoe je op die manier psychisch in overlevingsstand bent gaan zitten.
Ik ben van nature een persoon met weinig emoties. Wat me het meest pijn heeft gedaan is de geschiedenis leren kennen toen ik 11-12 was in Nederland, over Hitler. Nu ik over hem schrijf voel ik de woede in me opkomen. Voor de meesten is Hitler gewoon een slechte man die slechte dingen heeft gedaan. Voor mij en vele Israëliërs is Hitler de meest gehate man ooit. Dat gevoel van pure haat en woede komt terug wanneer ik mensen hoor, in het echt of op internet, die de daden van Hitler goed praten. Ik heb de Tweede Oorlog niet meegemaakt, maar zelfs ik heb het nog lang niet verwerkt. En dan druk ik het nog lichtjes uit. Ik heb dus weinig gevoel, behalve als het over gevoelige onderwerpen gaat...
Aangezien je WO II niet hebt meegemaakt maar je wel heel erg identificeert met de slachtoffers vanuit je eigen wortels, voel je nu wel haat en woede naar mensen zoals Hitler die jouw bevolkingsgroep bedreigen of doden? Wat maakt dat jij je zo identificeert met hen? Als je zegt dat je iemand bent met weinig emoties dan is haat en woede zo'n beetje de andere kant van het gevoelsspectrum, nl. heel erg veel emotie. Het lijkt er op dat je dit continu onderdrukt, misschien wel omdat de echte gevoelens over wat er in jouw leven is gebeurd, zo heftig zijn?
Het lijkt alsof mijn gevoelens in Israël zijn achtergebleven. Ik mis mijn jeugdvrienden daar, maar mijn vrienden in Nederland mis ik nooit (op een paar uitzonderingen na). Ik krijg soms nostalgie naar, op dat moment mijn beste vriend, een jeugdvriendin. Ik weet haar naam niet meer en ik kan haar gezicht niet meer herinneren, en dat doet me pijn. Het enige wat ik nog weet is dat ik haar naam heel mooi vond en dat het met een bloem heeft te maken. Ik zou er alles voor over hebben om me haar naam weer te herinneren en me haar gezicht te herinneren. Niet om haar op Facebook op te zoeken (ik gebruik namelijk geen Facebook), maar het zou me gelukkig laten voelen. Dit zijn momenten wanneer ik gevoelens voel.

Kortom, ik zag het als de beste optie om gevoelloos te worden.
Mooi hoe je hier op jezelf reflecteert. Dit laat zien dat je psychisch wel de connectie kan maken tussen gevoel en verstand. Je gemis is groot, je verdriet hierover zo te lezen ook. Laat je dat verdriet toe? Mag jij hierover van jezelf verdrietig zijn? Het is jammer dat je gemis zo groot en stressvol is dat je de naam, het gezicht en de herinnering van je jeugdvriendin niet meer terug kan halen. Alles zit heel diep weggestopt, waarschijnlijk onder een dikke laag redenaties en angst voor al die pijnlijke gevoelens. Ik snap heel goed dat jij gevoelloos worden als de beste optie zag. Het is bijzonder pijnlijk allemaal om zo je vertrouwde omgeving waar je bent opgegroeid, je vrienden, vriendin en alles te moeten missen. Je hebt daar al heel vroeg je kwetsbare "ik" achter moeten laten, je jeugd eigenlijk verloren...
Als gevolg van hetgeen hierboven genoemd, vind ik het moeilijk om me in te leven in anderen. Ik verwacht (onterecht) dat anderen even gevoelloos zijn als ik, en derhalve ''iets'' niet erg zullen vinden, omdat ik datgene ook niet erg zou vinden. Ik heb mezelf inderdaad gevoelloos gemaakt en dat heeft ook nadelen.
Qua blootstellen aan angsten bedoel ik niet dat we mensen die bang voor vluchtelingen zijn, moeten sturen naar asielzoekerscentra. Er zijn mensen die zeuren dat ze zich onveilig op straat voelen (in Nederland), en die mensen zouden eens naar Syrië of Nigeria moeten. Dan zouden ze zich nooit meer onveilig voelen in Nederland.
Dit zie je wel vaker bij mensen die emotioneel pijn lijden, verlies ervaringen hebben. Ze worden gevoelloos voor het leed en de kwetsbaarheid van anderen. Ze kunnen de gevoelsconnectie niet meer maken want dat zou betekenen dat al die andere kwetsbare gevoelens ook weer naar boven komen. Op die manier ontstaat er een soort van psychische bewapening, een afweer reactie op alles wat pijnlijk of kwetsbaar is.

Mensen die angst hebben worden afgedaan als "zeur" want je kan niet meer meevoelen, compassie hebben met een ander die angst heeft ook al heeft hij/zij niet zoveel of zo heftige dingen meegemaakt als jou (denk je...). Reken dat mensen met onveiligheidsgevoelens zo niet geboren worden. Die hebben ook dingen meegemaakt waardoor ze onzeker, angstig of onveilig voelen in bepaalde omstandigheden. Dat het anders is als bij jou doet verder niets af aan hun angst.. net zo min als het niet af doet aan jouw angsten die je diep hebt weggestopt.

Compassie voelen voor anderen is een kenmerk van degenen die hun eigen leed verwerkt hebben en niet meer getriggerd worden door het leed van anderen. Ze hoeven ook niets meer te vergelijken maar kunnen met een open hart en empathie naast een ander gaan staan en zeggen: goh dat moet moeilijk voor je zijn.. wat rot voor je... is er iets waarmee ik je kan helpen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Compassie voelen voor anderen is een kenmerk van degenen die hun eigen leed verwerkt hebben en niet meer getriggerd worden door het leed van anderen. Ze hoeven ook niets meer te vergelijken maar kunnen met een open hart en empathie naast een ander gaan staan en zeggen: goh dat moet moeilijk voor je zijn.. wat rot voor je... is er iets waarmee ik je kan helpen.
En dat kunnen mensen die nog iets moeten "verwerken" niet? Mensen die af en toe nog getriggert worden kunnen dat niet? Zij voelen geen compassie naar de ander? Mensen die af en toe wat vergelijken hebben geen open hart en kunnen ergens niet met open hart in staan om bij te staan? Ik ben het in deze absoluut niet met je eens. Met het stukje gooi je iedereen over één hoop dat vind ik niet terecht en niet slim...
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Begrijp mij niet verkeerd ik weet dat dit stukje naar Gabriël is gericht en hopelijk niet algemeen, maar toch wilde ik duidelijk maken dat ik vind dat het echt lang niet altijd zo werkt. Ik hoop verder dat Gabriël iets met je tekst naar hem toe kan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Memories schreef:
Compassie voelen voor anderen is een kenmerk van degenen die hun eigen leed verwerkt hebben en niet meer getriggerd worden door het leed van anderen. Ze hoeven ook niets meer te vergelijken maar kunnen met een open hart en empathie naast een ander gaan staan en zeggen: goh dat moet moeilijk voor je zijn.. wat rot voor je... is er iets waarmee ik je kan helpen.
En dat kunnen mensen die nog iets moeten "verwerken" niet? Mensen die af en toe nog getriggert worden kunnen dat niet? Zij voelen geen compassie naar de ander? Mensen die af en toe wat vergelijken hebben geen open hart en kunnen ergens niet met open hart in staan om bij te staan? Ik ben het in deze absoluut niet met je eens. Met het stukje gooi je iedereen over één hoop dat vind ik niet terecht en niet slim...
Ik zeg nergens dat anderen het niet kunnen... ik zeg alleen dat het een kenmerk is van... ik weet niet waarom je nu zo fel reageert... Prima als je het er niet mee eens bent. Het is geen discussiepunt ofzo.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Minerva schreef:
Memories schreef:
Compassie voelen voor anderen is een kenmerk van degenen die hun eigen leed verwerkt hebben en niet meer getriggerd worden door het leed van anderen. Ze hoeven ook niets meer te vergelijken maar kunnen met een open hart en empathie naast een ander gaan staan en zeggen: goh dat moet moeilijk voor je zijn.. wat rot voor je... is er iets waarmee ik je kan helpen.
En dat kunnen mensen die nog iets moeten "verwerken" niet? Mensen die af en toe nog getriggert worden kunnen dat niet? Zij voelen geen compassie naar de ander? Mensen die af en toe wat vergelijken hebben geen open hart en kunnen ergens niet met open hart in staan om bij te staan? Ik ben het in deze absoluut niet met je eens. Met het stukje gooi je iedereen over één hoop dat vind ik niet terecht en niet slim...
Ik zeg nergens dat anderen het niet kunnen... ik zeg alleen dat het een kenmerk is van... ik weet niet waarom je nu zo fel reageert... Prima als je het er niet mee eens bent. Het is geen discussiepunt ofzo.
Ik reageer niet fel... jammer dat je dat gelijk zo ervaart... als ik fel zou reageren, reageer ik heel anders. Laten we het verder bij Gabriël houden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”