Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´ ?

Een nieuwe vraag van de week! :)


Wat is volgens jullie de éérste stap op weg naar `vrede´ ?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Ik citeer Arteha Franklin, de onbetwiste 'Queen of Soul':

R-E-S-P-E-C-T
Find out what it means to me
* Liebe Macht Frei *
Marco

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Volgens mij zelf een vredestichter zijn, en dit ook onder moeilijke omstandigheden te bewijzen (als er heel veel onruststokers om je heen zijn).

Marco
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Marco schreef:Volgens mij zelf een vredestichter zijn, en dit ook onder moeilijke omstandigheden te bewijzen (als er heel veel onruststokers om je heen zijn).

Marco
Dat vind ik wel een mooie. Mag ik vragen hoe jij jezelf ziet en hoe zich dat dan uit?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Of ik zelf altijd een vredestichter ben, weet ik niet. Ik ga normaal gesproken conflicten uit de weg. Als ik soms wel stevig mijn mening over een zaak naar voren brengt, valt dit niet altijd in goede aarde. In sommige situaties waarin het verstandig is te zwijgen, zwijg ik. In situaties waarin er gehandeld of gepraat moet worden, doe ik dit. Ben ik dan een vredestichter? Een voorbeeld:

zelf leef ik graag regels na. Bij mij in het appartementencomplex bevindt zich een carport. De algemene regel is: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er zijn duidelijke regels m.b.t. de carport. Er mag geen trailer of boot ingezet worden, een auto of scooter mag wel. Als ik merk dat mensen een boot neer willen zetten of een trailer, hang ik vaak een brief op op het prikbord dat dat niet de bedoeling is. Wordt er geen actie ondernomen, ben ik genoodzaakt de huurvereniging te bellen dat regels overtreden worden.

Ik maak er geen groot probleem van, ik probeer anderen ook in te laten zien wat de regels zijn en hoop dat ze er naar gaan handelen. In die zin ben ik een vredestichter, door mee te werken aan orde als er chaos door ongehoorzaamheid aan regels ontstaat. Maar ook zelf het voorbeeld er in te zijn. Ik zet dus ook geen zaken in de carport die er niet horen. Om mensen niet nodeloos te irriteren, leg ik niet op alle slakken zout, maar laat kleine ergernissen passeren.

Ander voorbeeld: ik heb mijn bovenburen aangesproken op geluidsoverlast. Structureel blafte hun hond als zij weg waren. Ik merkte dat ze geïrriteerd raakten dat ik net zo lang voet bij stuk bleef houden totdat ze daadwerkelijk wat aan het probleem gingen doen. Dit wil niet zeggen dat ik ze als mens afgekeurd heb en ze mijdt. Waar de kans bestaat heb ik een vriendelijk praatje met ze en complimenteer ik hen met hun aanpak m.b.t. de hond.

Ik zeg ook altijd: als er iets is wat jullie irriteert aan mij, in mijn doen of nalaten, hoor ik dat wel graag. Waar ik me niet van bewust ben, kan ik niet veranderen. Op deze manier een (actieve) vredestichter zijn die wel zijn zegje durft te doen en op durft te treden, draagt volgens mij bij tot wederzijds respect en een goede sociale binding. Dat is dan vrede in het klein. Wereldvrede, daar ben ik niet van overtuigd dat mensen dat op eigen kracht kunnen bereiken (vind ik ook een onderwerp op een veel grotere schaal). Wel moet je bij jezelf beginnen. Als iedereen dat tenslotte doet, ziet de wereld er gelijk een stuk vrediger uit.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Ik vind het een heel eerlijk en open stuk van je, Marco. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Even inhakend op de vraag en niet op de discussie: vrede en oorlog zijn twee kanten van dezelfde medaille. Er is geen schaduw wanneer er geen zon schijnt. Het moeilijkste voor ons gewone stervelingen is in te zien dat we behalve hele fijne eigenschappen ook bepaald nare kanten bezitten. We moffelen die liever weg en denken graag dat we dat niet echt zijn, maar dat de omstandigheden ons zo maken.Maar ook Jezus en Bhoedda en de Dalai Lama hebben hun schaduwkanten gehad.

Er is een oefening die me veel gebracht heeft en die bestaat uit het onder ogen zien van mijn nare kanten, gewoon zien en in mezelf integreren. En denken: ja, dat is zo, zo ben ik -ook-. Niet zozeer afkeuren of veroordelen, alleen maar zien dat ik zo ben en accepteren dat het bij me hoort. Je hoeft helemaal nergens in te geloven, alsjeblieft niet doen. Maar als je dit consequent doet zul je zien dat goed en kwaad zich naar elkaar toe bewegen. Je waarneming wordt anders, mensen om je heen worden vrediger.
Of het helpt tegen oorlog weet ik niet, maar via de weg van het collectieve onderbewustzijn, heeft het meer invloed op de wereld dan je denkt.

Ga verder gewoon door met wat je concreet kunt doen. Voor mij betekent het ook: niet meedoen met de tendens van alledaags narcisme, het mag dan in deze mij.van ons gevraagd worden om je te handhaven, het is ook een vorm van agressie en destructiever dan je denkt.
Wazig, ja, maar wel iets wat ik wel kan doen. En de impact die het op mijn omgeving heeft zal niet aan mij worden toegeschreven, dus krijg ik er geen applaus voor, shit he, en niemand gaat me geloven... Maar als ik dit doen kan voor de vrede, dan doe ik het.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Iedereen moet voor zich zelf bepalen op welke manier hij of zij wenst bij te dragen aan vrede op deze wereld, parsie. Maar wellicht kan zelfacceptatie een bijdrage vormen.

Ik plaats wat vraagtekens bij sommige begrippen die je blindelings hanteert, zoals het 'collectieve onderbewustzijn' en 'de tendens van het alledaags narcisme'. Waarbij ik er gevoegelijk van uit ga dat het 'collectieve onderbewustzijn' heel iets anders is als het 'Collectief Onderbewuste' zoals we dat uit het werk van Carl Gustav Jung kennen. Ook de observatie dat de vraag om je te handhaven in de maatschappij een vorm van agressie zou inhouden en daardoor een destructief karakter kan hebben vind ik twijfelachtig.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is of je uit moet gaan van het punt dat wij momenteel leven in een narcistische maatschappij. Mijn mening is dat als je dat op dit moment als richtpunt gaat gebruiken dat je uit gaat van een minder positieve sfeer. Dat kan, maar ik denk dat je meer bereikt als je uitgaat van een positief richtpunt. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Ja, dat zogenaamde positief denken is een groot pijnpunt wat mij betreft. Het gaat uit van het jezelf iets wijsmaken en onderdrukken van veronderstelde negativiteit. Maar alles wat je onder het tapijt veegt gaat rotten, ondergronds blijft het actief en daar heb je niet veel over te zeggen. Dus liever ernaar kijken, niks negatiefs aan en maak jezelf niet belangrijker dan je bent, want je bent al belangrijk.
Dus dit gaat over eerlijkheid naar jezelf en dat is uitermate positief.
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Oh ja, we hadden het over het veronderstelde narcisme in onze wereld. Ik geef slechts aan dat dat heel dichtbij een van de oorzaken van niet-vrede is naar mijn mening. Dus dat zou ik willen en kunnen bijdragen. Ben ik dan negatief?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

parsie schreef:Ja, dat zogenaamde positief denken is een groot pijnpunt wat mij betreft. Het gaat uit van het jezelf iets wijsmaken en onderdrukken van veronderstelde negativiteit. Maar alles wat je onder het tapijt veegt gaat rotten, ondergronds blijft het actief en daar heb je niet veel over te zeggen. Dus liever ernaar kijken, niks negatiefs aan en maak jezelf niet belangrijker dan je bent, want je bent al belangrijk.
Dus dit gaat over eerlijkheid naar jezelf en dat is uitermate positief.
Het is absoluut goed om naar de negatieve punten te kijken van jezelf en wereldwijd. Ik ben het niet met je eens dat positief denken jezelf iets wijsmaken is. Want ik ga niet uit van het zogenaamde positief denken maar van het echte positieve denken.
Als je negatieviteit met negatieviteit gaat beantwoorden, voedt je enkel het negatieve. Volgens mij heeft de wereld heel iets anders nodig dan mensen die negatieve aspecten vanuit het negatieve gaan beantwoorden. In plaats van dat ze met positieve handelingen komen om de kans te vergroten om het negatieve te verkleinen. Met positieve handelingen komen om het negatieve te verkleinen is naar mijn idee beter.

Over je tweede bericht:
Wellicht ben jij dan niet negatief als je daarvanuit gaat, maar ik ben zelf van mening dat de wereld niet narcistisch is. Wel ben ik van mening dat de wereld momenteel kenmerken bevat van (negatief) egoisme en hardheid. Naar mijn mening is dat wat anders dan narcisme.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

En uitgaan van hardheid en egoisme is minder negatief dan van narcisme?

Wanneer je bedoelt om de zaken positief te benaderen krijg je me helemaal mee. Daar kunnen we allemaal ons best voor doen. De vraag is hoe je dat voor elkaar krijgt.
Het narcisme wat ik bedoel zie jij niet. Is helemaal ok. Ik zie het wel en wil daar niet langer aan meedoen. Het feit dat ik het zie, wil vooral zeggen dat het een stukje in mezelf is, zo gaat dat met projecties. Dus wanneer ik daar iets mee doe ben ik constructief bezig, voor het heil van de mensheid. Maar denken dat ik het niet meer moet hebben levert niks op, dan houd ik mezelf voor de gek.
Het ligt in de aard van de mens om zichzelf voor de gek te houden, ook in mijn aard. Je daarvan bewust zijn geeft veel inzicht. Ook alweer niks negatiefs aan.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

En uitgaan van hardheid en egoisme is minder negatief dan van narcisme?
Nee, maar het zijn wel andere begrippen. Persoonlijk zou ik nooit het woord narcisme gebruiken. Maar dat is een persoonlijke keuze. Ik voel mij daar niet oke bij en zie en ervaar het inderdaad niet zo. Dat kan voor ieder anders zijn, dat keur ik ook niet af. Ik zet het alleen in ander licht. Ik geef een andere koers aan. Dat is niet de koers richting het narcisme.
Wanneer je bedoelt om de zaken positief te benaderen krijg je me helemaal mee. Daar kunnen we allemaal ons best voor doen. De vraag is hoe je dat voor elkaar krijgt.
Wat ik probeer te doen is een tegengeluid te geven. Als ik in een gesprek of in een discussie terechtkom die naar mijn idee een veel te negatieve lading krijgt met kwetsende bewoordingen, het afvallen van je medemens die niets met een bepaald conflict te maken heeft, het naar een standaard neigt te gaan van veel te veel over één kam scheren en hele bevolkingsgroepen omlaag halen, dan probeer ik altijd een tegengeluid te geven. Ik probeer op een vreedzame manier het gesprek gaande te houden en het wellicht een andere kant op te draaien of in ieder geval een geluid van tegenwicht te laten horen, waardoor er wellicht over nagedacht word. Wat wellicht een inzicht brengt wat minder kwetsend zou kunnen zijn.
Vooral nu is het van belang waakzaam te blijven. Tegengas te geven als dat nodig is. Een ander beeld terug te geven als dat nodig is. Op een vredelievende maar directe manier. Op een manier wat niet vloekend en scheldend hoeft te zijn. Maar met argumenten en daadkracht.
Soms helpt het, soms niet. Maar ook al krijg je eerst maar één of twee mensen zover om over een kwestie even anders proberen na te denken en anders naar te kijken, dan is dat al winst.
Dat is één van de dingen die je kan doen. Met dialoog. Met in gesprek blijven. Met op die manieren wellicht verandering aan kunnen brengen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Maar je kunt een ander nou eenmaal niet veranderen, doorgaans ook niet met argumenten of overreding. De enige die je kunt veranderen ben je zelf, en ook dat maar zeer beperkt.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

parsie schreef:Maar je kunt een ander nou eenmaal niet veranderen, doorgaans ook niet met argumenten of overreding. De enige die je kunt veranderen ben je zelf, en ook dat maar zeer beperkt.
Door met elkaar in dialoog te gaan en argumenten aan te dragen, laat je vanuit jezelf zien dat je bepaalde zaken ook anders zou kunnen zien. Uiteraard is het aan de ander om er iets mee te doen of niet. Het is aan de ander om verandering aan te brengen in een denkpatroon of handelen, of niet. Maar het is nooit verkeerd om zaken tegen het licht te houden. Een dialoog en bepaalde andere argumenten kunnen helpend zijn tot verandering. Maar verandering aanbrengen, doet iemand uiteindelijk zelf. Wellicht door iets of wellicht door iemand, maar altijd vanuit zichzelf. Uiteindelijk is iemand daar altijd zelf bij.
Of jij jezelf alleen maar beperkt kan veranderen, sommigen kunnen dat beperkt, sommigen doorlopen een enorme verandering. Dus dat is per persoon anders en ook per omstandigheden.

Overigens fijn dat we met elkaar in gesprek kunnen gaan over dit soort onderwerpen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Overigens heb ik bij mensen door onder andere dialoog en gesprekken weldegelijk verandering waargenomen in hun doen en denken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

En bij mij zijn er werelden verschoven sinds ik me bezighoudt met strikte eerlijkheid naar mezelf en over mezelf, zo goed en zo kwaad als het gaat. Ik ervaar meer liefde en belangstelling van anderen, meer zachtheid in mezelf, meer geduld met anderen. Het is alsof de uiterlijke wereld compleet veranderd is.
Werkt naar mijn opinie veel lekkerder dan positief denken. Er komt een stroom op gang die zichzelf op gang houdt, door te stoppen met het verzet tegen jezelf.
Nou, dit wil ik graag tot op nog grotere hoogt brengen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

En bij mij zijn er werelden verschoven sinds ik me bezighoudt met strikte eerlijkheid naar mezelf en over mezelf, zo goed en zo kwaad als het gaat. Ik ervaar meer liefde en belangstelling van anderen, meer zachtheid in mezelf, meer geduld met anderen. Het is alsof de uiterlijke wereld compleet veranderd is.
Werkt naar mijn opinie veel lekkerder dan positief denken. Er komt een stroom op gang die zichzelf op gang houdt, door te stoppen met het verzet tegen jezelf.
Nou, dit wil ik graag tot op nog grotere hoogt brengen.
Zoals geschreven is het het goed om ook naar de mindere kanten van jezelf te kijken. En ook eerlijkheid naar jezelf toe is ontzettend belangrijk. Dat heb ik in dit hele gesprek ook niet ontkent. Dat hoort er gewoon bij.
Eerlijkheid en positief denken bijten elkaar niet en gaan juist hand in hand met elkaar als je de juiste balans vind en op tijd kunt overschakelen. Positief denken heeft overigens niets te maken met ontkenning van minder goede kanten van jezelf. Het is een weg die je uiteindelijk altijd weer op kunt gaan. Positief denken heeft ook niets te maken met verzet tegen jezelf. Geforceerd positief denken is niet goed. Maar dat is ook alles behalve waar ik het over had en heb. Het zijn twee dingen die je niet volhoudt. Geforceerd positief denken en te lang negatief denken. Daar kan je beide aan onderdoor gaan. Dat is ook niet wat ik opmerk bij mezelf. Ik merk niet bij mezelf op dat ik geforceerd positief denk. Ik merk ook niet bij mezelf op dat ik momenteel (misschien wel in het verleden door omstandigheden) heel en te lang negatief denk. Ik zoek altijd naar balans. Naar richtingen waar ik mij goed en oke bij voel. Uiteindelijk kom ik altijd bij het positief denken uit wat mij het allermeest brengt. Zelfs als ik mij niet goed voel, helpt positiviteit mij erbovenop. (Soms duurt dat even, soms niet en kan ik snel lachen.)

Doe waar jij je goed bij voelt. Haal eruit wat erin zit en vind daarin balans.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

De eerste stap op weg naar vrede... Ik denk persoonlijk dat de mensheid in zijn geheel niet in staat is om compleet vreedzaam met elkaar, de natuur of de wereld zelf te leven. Weg met de mensheid dan maar? 023
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

Lost Soul schreef:De eerste stap op weg naar vrede... Ik denk persoonlijk dat de mensheid in zijn geheel niet in staat is om compleet vreedzaam met elkaar, de natuur of de wereld zelf te leven. Weg met de mensheid dan maar? 023
Goed idee, ik begin alvast. Ik blaas mijzelf wel op :badgrin:
(wrang grapje, kan er eigenlijk nauwelijks om lachen.. [zucht] )
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

koen0069 schreef:(wrang grapje, kan er eigenlijk nauwelijks om lachen.. [zucht] )
Ik heb totaal geen bezwaar tegen wrange grapjes, hoor Koen. :D
"Let ons live in peace, nou, dat liekt mie wel wat vies" zongen de Dutch Boys ooit.
Dus tja, hoe zet je de eerste stap op weg naar vrede? Niet getreurd,
"A little later, dan giet 't al wat beter." 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Wat is volgens jullie de eerste stap op weg naar `vrede´

koen0069 schreef:Goed idee, ik begin alvast. Ik blaas mijzelf wel op :badgrin:
Je eindigt het jaar dus met een knal! 011
If we don't get lost, we'll never find a new route.

Terug naar “Vraag van de week”