Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:
volhoudertje schreef:
Memories schreef:Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn, zeg ik dan altijd maar. :) (En het is de mens, die daar dan weer over na gaat denken. :tongue:)
Nou nee, in het geval van Jodekoeken en fietsen gaat dat in ieder geval niet op, omdat beide door mensen bedachte producten zijn.
Ja, dat klopt. Maar dan blijft de herkomst nog wel gissen. :)
Er zijn verschillende verhalen over te vinden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

God schiep hemel en aarde, de mens schiep jodekoeken en fietsen. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:God schiep hemel en aarde, de mens schiep jodekoeken en fietsen. 001_tongue
Dat zo'n vraag voor een overdenking kan zorgen, he? Ze zijn in ieder geval wel lekker, wat het echte verhaal ook is. Dat is het belangrijkste. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Memories schreef:Ze zijn in ieder geval wel lekker, wat het echte verhaal ook is.
Jodekoeken zijn lekker, maar of fietsen lekker zijn, dat vraag ik me af. [027]
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:
Memories schreef:Ze zijn in ieder geval wel lekker, wat het echte verhaal ook is.
Jodekoeken zijn lekker, maar of fietsen lekker zijn, dat vraag ik me af. [027]
Sommige fietsen fietsen in elk geval wel lekker :tongue:
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:God schiep hemel en aarde, de mens schiep jodekoeken en fietsen. 001_tongue
Ben ik mee eens. Maar vervang jodekoeken door roze koeken. [taart]
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Leuk dat mn vraag zoveel reacties geeft. Was ook wel de bedoeling, beetje stoken. :)

@Memo: bedoel je dat je roze koeken lekkerder vind of dat de naam niet goed/verantwoord is ? :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Teckna schreef:Leuk dat mn vraag zoveel reacties geeft. Was ook wel de bedoeling, beetje stoken. :)

@Memo: bedoel je dat je roze koeken lekkerder vind of dat de naam niet goed/verantwoord is ? :)
Dat was een reactie van Koen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

oh, ik zie het nu, oops :lol:

Dan is de vraag aan Koen :D
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Teckna schreef:oh, ik zie het nu, oops :lol:

Dan is de vraag aan Koen :D
Jodenkoeken, negerzoen dat maakt niet uit. Noem het beste bij de naam. Ik heb liever roze koeken omdat ik die lekkerder vind.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Lieve God, want vindt U van de “Bijbel in Gewone Taal” die net verschenen is?
Ik zal het U eerlijk opbiechten, ik vind het om te huilen zo triest. 001_rolleyes
U bent toch de Almachtige, had U dit niet kunnen verbieden?
U weet dat ik niet gelovig ben, maar ….

De ‘Bijbel in Gewone Taal’ zal lijden tot ontzettende taalverarming.
En zelfs het Onze Vader is niet meer heilig …
Dit is de nieuwe versie,
Lieve Heer, doet u alstublieft uw oren dicht, want dit is bidden op VMBO niveau. 001_tongue

Onze Vader in de hemel,
laat iedereen u eren.
Geef ons vandaag het eten dat we nodig hebben.
Laat op aarde uw wil gedaan worden, net zoals dat in de hemel gebeurt.
En vergeef ons wat we fout gedaan hebben, want wij hebben ook andere mensen hun fouten vergeven.
Help ons om nooit tegen u te kiezen.
Help ons om nooit tegen u te kiezen.
En bescherm ons tegen de macht van het kwaad.
Want u bent de koning, u regeert met grote macht,
voor altijd. Amen.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Eens in de zoveel tijd verschijnt een nieuwe vertaling, de één inderdaad wat beter geslaagd dan de ander :lol:

Toch begrijp ik het idee er achter wel;
11 Toen zij nu optogen naar Baäl-perazim, zo sloeg hen David daar; en David zeide: God heeft mijn vijanden door mijn hand gescheurd, als een scheur der wateren; daarom noemden zij den naam derzelver plaats Baäl-perazim.

Leg dat maar eens uit aan een Whatsappend petje van 14 :tongue:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

TheEmperor85 schreef:Leg dat maar eens uit aan een Whatsappend petje van 14 :tongue:
Ja maar alsjeblieft zeg, als ik lees dat Vmbo-leerlingen het ijkpunt zijn voor de Bijbel in Gewone Taal,
dan ligt de woordspeling ‘Christen-dom’ al op het puntje van mijn tong. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

gelukkig ben ik Mo...slim :lol:

als iedereen offtopic lol gaat doen,kon ik het niet laten :-P
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

volhoudertje schreef:
TheEmperor85 schreef:Leg dat maar eens uit aan een Whatsappend petje van 14 :tongue:
Ja maar alsjeblieft zeg, als ik lees dat Vmbo-leerlingen het ijkpunt zijn voor de Bijbel in Gewone Taal,
dan ligt de woordspeling ‘Christen-dom’ al op het puntje van mijn tong. 001_tongue
Wat is er mis met het VMBO? Als er al een Jezus of een profeet heeft bestaan (ik trek dat soort dingen ernstig in twijfel) dan had die het ook wel gewild dat de bijbel voor iedereen te lezen is. En die vertalingen worden juist gemaakt om het leesbaarder te maken, dat is de bedoeling. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! En als je mooie taal wilt lees dan de statenbijbel, zou ik zeggen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

koen0069 schreef:
volhoudertje schreef:
TheEmperor85 schreef:Leg dat maar eens uit aan een Whatsappend petje van 14 :tongue:
Ja maar alsjeblieft zeg, als ik lees dat Vmbo-leerlingen het ijkpunt zijn voor de Bijbel in Gewone Taal,
dan ligt de woordspeling ‘Christen-dom’ al op het puntje van mijn tong. 001_tongue
Wat is er mis met het VMBO? Als er al een Jezus of een profeet heeft bestaan (ik trek dat soort dingen ernstig in twijfel) dan had die het ook wel gewild dat de bijbel voor iedereen te lezen is. En die vertalingen worden juist gemaakt om het leesbaarder te maken, dat is de bedoeling. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! En als je mooie taal wilt lees dan de statenbijbel, zou ik zeggen.
Koen hij maakt een geintje. :tongue:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

koen0069 schreef:Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan! En als je mooie taal wilt lees dan de statenbijbel, zou ik zeggen.
Om terug te komen op dat Whatsappend petje van 14, deze nieuwe vertaling is natuurlijk huilen met de pet op. Deze vertaling is geschreven voor mensen met een beperkt vocabulaire. Het aantal verschillende woorden is met opzet terug gebracht tot vierduizend.
Het woord kribbe is geschrapt en ook het woord ark. Noah bouwt nu een boot en geen Ark. [027] Hoe zielig en armoedig is dat? Je moet wel een zeer beperkt niveau hebben als je de woorden kribbe of ark niet eens kunt duiden. De Bijbel in Jip en Janneke taal. 001_rolleyes Ik ben niet gelovig, maar ik vind het zeer triest.

Een Onze Vader waaruit de zin ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’ is vervangen door 'Geef ons vandaag het eten dat we nodig hebben.' is te erg voor woorden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Teckna schreef:God, waarom zijn er wel Jodenkoeken maar geen Palestijnenspritsen?
Leuke vraag voor een one man show, dat me in zoverre beïnvloed heeft dat ik hier in de winkel op zoek ging naar die fameuze “Jodenkoeken”, waar blijkbaar iedereen hier zot van is.

Hier in de Colruyt (vrij grote supermarkt in België) geen kruimel joodse koek gezien. Wel verschillende merken ”spritsen”. Maar als die uit van de Palestijnen komen, dat mag God weten. :) Ik heb altijd gedacht dat ze een Duitse origine hebben.

Maar om even terug te komen op de vraag. Het is wel leuk om te filosoferen waarom zover dat ik weet hier geen Joodse koeken zijn en in Nederland wel. Mogelijk heeft het te maken dat Nederland een calvinistische land is. En ik dacht dat het iets is van het protestantisme om aan te pappen met het Jodendom, (heeft te maken meet hun bijbel-interpretatie) met het gevolg dat daar een product uit voortgekomen is, namelijk de “jodenkoek”.

Nu, België (meer beïnvloed door het katholicisme), kent dat aanpappen met het jodendom veel minder. (Ondanks de herkenning dat Jezus ook Jood was, en eigenlijk dus ook Joods-Christelijke wortels hebben.)

Wat mezelf betreft. Ik heb de luxe gehad een aantal Joodse intellectuelen te leren kennen. Ik werd aangetrokken door de sierlijkheid van hun culturele superioriteit: ze spreken met de grootste gemak meerdere talen, en hadden een grandioze kennis van wetenschap en cultuur die ze met vanzelfsprekende ontvankelijkheid assimileren en deze intellectuele tsunami gecombineerd met humoristische driftkikkerij maakt dit alles als een smakelijk en sappig geheel, vuurwerk van eruditie van zeldzame aard wat zo’n genot geeft om naar te luisteren, waar geen Joodse koek tegenop kan. :)
TheEmperor85

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Kyron schreef:
Maar om even terug te komen op de vraag. Het is wel leuk om te filosoferen waarom zover dat ik weet hier geen Joodse koeken zijn en in Nederland wel. Mogelijk heeft het te maken dat Nederland een calvinistische land is. En ik dacht dat het iets is van het protestantisme om aan te pappen met het Jodendom, (heeft te maken meet hun bijbel-interpretatie) met het gevolg dat daar een product uit voortgekomen is, namelijk de “jodenkoek”.
Niemand weet natuurlijk precies waar het vandaan komt, maar dat het uit de protestante hoek zou komen en dan nog een positieve betekenis zou hebben ook, is wel het minst waarschijnlijke scenario.
Als het woord 'Jodekoek' (zonder n, oude spelling) inderdaad te maken heeft met het jodendom, dan is die lading hoogstwaarschijnlijk negatief bedoeld.
Overigens is 25% van de Nederlanders (al dan niet praktiserend) katholiek, slechts 16% is (al dan niet praktiserend) protestant.
Protestanten hebben traditioneel misschien de grootste mond, maar de katholieken zijn ook in dit land in de meerderheid.
Kyron schreef:Ik werd aangetrokken door de sierlijkheid van hun culturele superioriteit: ze spreken met de grootste gemak meerdere talen, en hadden een grandioze kennis van wetenschap en cultuur die ze met vanzelfsprekende ontvankelijkheid assimileren en deze intellectuele tsunami gecombineerd met humoristische driftkikkerij maakt dit alles als een smakelijk en sappig geheel, vuurwerk van eruditie van zeldzame aard wat zo’n genot geeft om naar te luisteren, waar geen Joodse koek tegenop kan. :)
Dat is zeer aan interpretatie onderhevig :) Er zijn een hoop mensen te vinden die een Jodekoek een stuk 'sappiger geheel' zouden vinden dan (authentiek of quasi) wetenschappelijke joden.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Ik wist wel dat op dit stukje zou gereageerd worden. :) Ik heb het meer in speelse stijl geschreven. Dus hoef je het maar met een korrel zout te nemen, wat ik allemaal beweer over de oorsprong van het koekie. :D (Ik neem voor het gemak aan dat de meeste dat ook wel doen)

Hoe dat verder de protestantse gelovigen t.o.v het jodendom stonden/staan, kun je ook wel gelijk in hebben. Ik weet dat er in het protestantisme anti-joodse tendensen geweest zijn (denk maar aan de geschriften van Luther (toch de eerste protestant) en er zijn groeperingen die met het jodendom koketteren vind ik. Dan denk ik aan de evangelische club binnen het protestantisme.
Een beweging als het ware van extreem pro-jodendom naar anti-jodendom en weer terug.
… Ikzelf heb bij de protestanten die ik gekend heb vooral de “pro-jodendom” interpretatie leren kennen. Dat heeft ongetwijfeld mijn vorige reactie beïnvloed.

Voorts weet ik ook wel dat er ook in Nederland meer katholieken zijn dan protestanten. Wel heeft Nederland een calvinistisch verleden. Vlaams België niet.

Het verwaarloosbaar aantal protestanten (1-3%) die hier nog in Vlaanderen te vinden zijn, zijn buitenlanders: Nederlanders, of uit Afrika, Latijns-Amerika. Belgische protestanten zijn hier zo zeldzaam dat ze als het ware een bezienswaardigheid zijn. :)De tweede belangrijkste godsdienst buiten het katholicisme is in België de islam. (officieel, gepraktiseerd wordt er nog weinig)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Waarom zei U 'ga en vermenigvuldig U' :roll:


Het loopt uit de hand...

Bad call Big G Forum58
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Dag schone Tinkerbell, als U niet van “vermenigvuldigen” houdt, dan hou je misschien wel van “delen”. Zoals mensen dat ook op fora doen. (Helen door delen. :) ) Maar wel op gepaste afstand blijven dan, tenminste als je het risico wilt vermijden, dat er weer wordt vermenigvuldigt. :D
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

mijn vraag is oneindig veel vragen te kunnen stellen. :D
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Komt alles goed? [crying]
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Als je God één vraag mocht stellen ?

Laothe schreef:Komt alles goed? [crying]
We zijn er voor je, ook als je het moeilijk hebt op je nieuwe woonplek of heimwee hebt of wat dan ook. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”