Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Hallo

Ik weet niet of mijn verhaal hier het beste thuis hoort, maar misschien dat mensen hier bekend zijn met een psychose en hoe dat begint. Ik heb wel een psychose van dichtbij meegemaakt, maar dit was in een ver stadium waarin diegene in onsamenhangende wartaal sprak.


Maar goed, ik heb een vriendin die ik al 8 jaar ken maar begin steeds meer moeite te krijgen om met haar om te gaan.
Het is voor mij moeilijk om onder worden te brengen wat het nou precies is, het zijn eigenlijk veel dingen.
Maar ik denk dat het vooral komt omdat zij alles lijkt te baseren op aannames, ze denk over alles heel diep na en overtuigt zichzelf ervan dat haar ideeën kloppen en het ergste daarvan is, dat ze ook iemand is met ontzettende goede overtuigingskracht.
Al ik haar erop wijs dat sommige dingen niet kloppen dan volgt daarop minimaal een halfuur waarin zij aan het woord is en benaderd zij de situatie van meerdere kanten terwijl ze gebruik van meerdere voorbeelden, op een gegeven moment ben je dan helemaal kwijt waar het eigenlijk overging en kun jij jezelf schikken in haar verhaal en pas achteraf zie je in dat ze de issue heeft verbuigt in iets totaal anders.
Ik had bijvoorbeeld tegen haar gezegd dat ze haar mening teveel baseert op aannames, het gesprek leiden ertoe dat ik mij schuldig voelde en mijn excuses aanbood, omdat ik niet van haar mag verwachten dat ze haar mening niet mag uitspreken.

Toen het uitging met haar eerste vriendje leek zij compleet te ontsporen, ze verwachten van mij dat ik iedere dag voor haar klaar stond om haar verhaal aan te horen die ze in de kleinste details vertelde. Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik moest zeggen, alles was al gezegd ze viel constant in herhaling en kon werkelijk uren erover door praten.
Toen ik aangaf dat ik op sommige dingen geen antwoord kon geven was haar antwoord: dat ik helemaal niet op hoefde te antwoorden, ze wilde gewoon dat ik luisterde en daar had ze naar eigen zeggen zon 6 uur voor nodig want als ik niet alles tot in de detail zou weten dan zou ik het niet begrijpen.

Achteraf heeft ze aan mij toegegeven dat ze was doorgedraaid in die tijd en dat ze serieuze hulp nodig had van psychologen omdat ze met zelfmoord gedachten rondliep. Ze heeft dit aan mij toegeven nadat ik haar ermee confronteerde dat ik in die tijd zat met een zusje in een zware psychose en terminaal zieke moeder en ik het eigenlijk niet vond kunnen dat zij mij toen opzadelde met haar problemen.

Maar nu even het heden, waarom ik bang ben dat ze misschien psychotisch aan het worden is.
Wij allebei geloven in het spirituele, alleen ben ik er niet meer zoveel mee bezig omdat ik zelf geloof dat je er niet zoveel aan hebt in deze maatschappij en ook geen garantie hebt dat alles klopt wat spirituele bronnen voorspellen.
Ze legt sinds kort tarot voor geld en ik moet haar nageven, ze doet het best goed.
Hierover maak ik mij ook geen zorgen, maar waar ik mij wel zorgen om maak is dat ze beweerd contact te hebben met haar gids en spirituele dromen heeft die haar antwoorden geven. Ze is er helemaal van overtuigt dat de antwoorden die zij krijgt waarheidsgetrouw zijn en dit vind ik ergens beangstigend, ik weet namelijk uit ervaring hoe makkelijk het is om jezelf wijs te maken dat iets van buitenaf komt, terwijl het eigenlijk simpelweg je eigen gedachtes zijn.

Nu is het zo dat ze sinds anderhalf jaar een vriend heeft, alleen is dit allemaal heel erg wazig.
Hij komt er nog steeds niet vooruit dat ze een relatie hebben en ze ziet hem weinig. Soms eens in de 3 weken, wat van zijn kant komt zonder duidelijke reden.
Ze verteld mij altijd hele verhalen over hem, dat hij een drugsdealer is en dat hij pas met haar een relatie kan aangaan als hij uit dat wereldje is.
Dat hij het wereldje wil verlaten, maar het niet kon omdat hij bedreigt werd, in elkaar geslagen is en gedwongen om bolletjes te slikken.
Ze verteld de verhalen zo overtuigt en in geur en kleur dat ze het beeld schept dat ze er zelf bij stond, maar als je dan vragen stelt over hoe ze daar allemaal is achtergekomen zijn het hele magere aanknopingspunten:
Ze heeft weleens een zakje poeder zien liggen in zijn huis (dat maakt hem een drugsdealer en verklaart waarom hij haar zo weinig kan zien), hij ging op vakantie in Europa met een vriend en wijzigde de aankomst bestemming omdat hun "kennis" er niet was op dat moment (dat ding volgens haar over een drugssmokkel naar het buitenland), hij had een dikke bult op zijn wang/kaak en zei dat het kwam omdat hij een lymfeklier ontsteking heeft (volgens haar kun je bij een lymfeklier ontsteking geen bult op die plaatst hebben, dus hij is in elkaar geslagen), ze wilde hem zoenen maar ze vond hem naar rubber ruiken (volgend haar heeft hij dan bolletjes geslikt).
Naast die aanknopingspunten zegt ze dat het allemaal bevestigd is door paragnosten die ze heeft gesproken en dat haar "voorspellende" dromen het ook nog eens vast leggen.
Nu heeft ze hem een opdracht gegeven: hij moet gaan nadenken of hij eerlijk voor hun relatie wil uitkomen, zo niet dan stopt ze ermee. Hier heeft hij de tijd voor die hij nodig heeft en als hij het weet mag hij haar terug bellen, tot die tijd blijft ze afstand van hem houden. Nu is het zo dat hij haar al weken niet heeft gebeld, maar ze is er van overtuigt dat het goed komt, omdat paragnosten haar hebben verteld dat hij nu echt bezig is om afstand te doen van de drugswereld.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik dacht dat het goed was om een stukje mee te geven van haar karakter en verleden ontremd haar exvriend. Ik ben namelijk bang dat ze in haar zelfverzonnen verhalen is gaan geloven en dat het een enorme schok zal zijn als ze ermee geconfronteerd wordt dat de waarheid anders is en ik vraag mij af, als het misgaat met deze vriend is ze dan wel stabiel genoeg om ermee om te gaan?

Bedankt voor het lezen en lees graag jullie mening over dit verhaal. :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Ze gaat helemaal op in die tarot kaarten en beweert en spirituele dromen te hebben waarin ze waarheidsgetrouwe antwoorden door krijgt?
Dat hoeft geen indicatie voor een psychose te zijn.
Ook het dat ze volgens jou, in de verhalen over haar nieuwe vriendje feit en fictie lijkt te verwisselen hoeft niet op een psychose te wijzen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Toen het uitging met haar eerste vriendje leek zij compleet te ontsporen, ze verwachten van mij dat ik iedere dag voor haar klaar stond om haar verhaal aan te horen die ze in de kleinste details vertelde. Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik moest zeggen, alles was al gezegd ze viel constant in herhaling en kon werkelijk uren erover door praten.
Toen ik aangaf dat ik op sommige dingen geen antwoord kon geven was haar antwoord: dat ik helemaal niet op hoefde te antwoorden, ze wilde gewoon dat ik luisterde en daar had ze naar eigen zeggen zon 6 uur voor nodig want als ik niet alles tot in de detail zou weten dan zou ik het niet begrijpen.

Achteraf heeft ze aan mij toegegeven dat ze was doorgedraaid in die tijd en dat ze serieuze hulp nodig had van psychologen omdat ze met zelfmoord gedachten rondliep. Ze heeft dit aan mij toegeven nadat ik haar ermee confronteerde dat ik in die tijd zat met een zusje in een zware psychose en terminaal zieke moeder en ik het eigenlijk niet vond kunnen dat zij mij toen opzadelde met haar problemen.
Je vriendin is nogal een dwingeland, zeer veeleisend en je hebt veel met haar te stellen gehad
En je bent bang dat straks wanneer haar nieuwe tot mislukken gedoemde uiterst vage relatie ontspoort je opnieuw en misschien nog meer voor haar klaar moet staan

Als dat goed samengevat zou zijn: waar zou je dat voor doen YutaYuneYunesson? Waarom zou je zoveel in deze 'vriendschap' waarbij eigenlijk alles van jouw kant moet komen investeren? Voel je je verantwoordelijk?
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Bedankt voor de reacties =)

Volhoudertje: Je hebt gelijk dat het niet op een psychose hoeft te wijzen, aangezien haar ideeën enigszins wel ergens op zijn gebaseerd, ik ben alleen bang dat het misschien op langer termijn wel kan uitlopen op een psychose. Ze heeft naar eigen zeggen veel stress en denk heel veel na over alles en blijft overtuigt van ideeën die misschien helemaal niet zo zijn.

Max: Ze is wel een goede vriendin, ze verwacht veel omdat ze het andersom ook voor haar vrienden zou doen. Wat wel oneerlijk is omdat ik die dingen nooit van haar zou vragen. Maar heel eerlijk gezegd stelt ik mijzelf weleens de vraag of ik nog bevriend met haar wil zijn. Omdat het vaak zo ongemakkelijk wordt met haar, ze denk zo anders over de wereld en de omgang met mensen, dat ik en mijn vrienden haar vaak gewoon niet kunnen volgen, maar ze verwacht wel van ons dat we het allemaal maar moeten begrijpen. Maar het is niet een vriendschap die je makkelijk kunt beëindigen, de enige manier waarop dat kan is er voor zorgen dat ze "jou" niet meer wil zien :P, anders zal ze op je blijven inhameren met de vraag waarom je geen contact meer wil totdat je een duidelijke reden hebt, die je dan eigenlijk nooit hebt omdat ze alles vanuit haar oogpunt bekijkt. Het wordt dus jaren benaderd worden via elke mogelijke weg.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Volhoudertje: Je hebt gelijk dat het niet op een psychose hoeft te wijzen, aangezien haar ideeën enigszins wel ergens op zijn gebaseerd, ik ben alleen bang dat het misschien op langer termijn wel kan uitlopen op een psychose.
In dat geval kun je het gedrag van je vriendin het beste blijven observeren en kijken of het zich in een bepaalde richting ontwikkeld.
Verder is het ook zinnig om je af te vragen wat deze vriendschap voor je betekent en op deze manier wilt verder gaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Je bent best een eye-opener volhoudertje, ik heb mezelf eigenlijk nooit de vraag gesteld wat de relatie voor mij betekend.
De vriendschap begon heel goed, we leken ontzettend veel op elkaar en hadden veel gemeenschappelijke interesses.
Maar op ten duur zijn we erg verschillend geworden van elkaar, vooral als het gaat om levensbeschouwing. Ik denk dat ik de vriendschap niet kan verbreken omdat ik haar niet wil kwetsen en ik zal haar enorm kwetsen en eigenlijk vind ik ook dat zij dat niet verdient. Want ze is geen slecht mens, ze is juist iemand die voor mensen klaar staat, het allemaal goed bedoeld en je nooit zou verraden. Soms denk ik ook dat het aan mijzelf ligt, ze is overdonderend en ik juist iemand die vaak worstelt met woordvindingsproblemen en goed moet nadenken over hoe ik iets moet verwoorden, ook ben ik iemand die liever spanningen vermeid, waardoor ik soms liever zeg dat ik haar begrijp dan eerlijk toe geef dat ik het er niet mee eens ben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Ook ben ik iemand die liever spanningen vermeid,
waardoor ik soms liever zeg dat ik haar begrijp dan eerlijk toe geef dat ik het er niet mee eens ben.
Hoewel je dat eigenlijk liever wilt vermijden benadeel je met deze houding uiteindelijk twee personen: je vriendin, met wie je de vriendschap niet wilt verbreken omdat je haar niet wilt kwetsen, maar vooral natuurlijk jezelf.

Wie van jullie twee heeft er eigenlijk baat bij zo’n opstelling?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Niemand uiteraard, misschien moet ik het gewoon loslaten, me angsten opzij zetten en eerlijk zijn al moet ik daar een discussie voor aangaan =) er valt voor mij niets te verliezen en zij heeft er ook niets aan als ik schijnheilig blijf.
Dat zeg ik nu wel mooi, maar het gaat wel moeilijk woorden, ik ben bang dat ik gaande weg mijn standpunten ga vergeten, dat klinkt best dom, maar ze is echt goed in gesprekken manipuleren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:… ze is echt goed in gesprekken manipuleren.
Als jij het moeilijk vindt om je standpunten rechtstreeks tegenover haar te verduidelijken, zou ik niet voor de gespreksvorm kiezen. Er zijn ook andere manieren om te communiceren en een boodschap over te brengen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Het liefst zou ik het ook schrijvende uitleggen, maar dat is weer iets waar ze erg moeilijk over doet.
Ze vind het onprettig om virtueel te communiceren, omdat ze niet aan je stem kan horen hoe je het bedoeld. Ook hierin is ze erg forcerend, het is vaker gebeurd dat ik haar verzocht om mij niet te bellen, waarop zij mij toch werkelijk iedere 5 minuten probeerde te bellen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Het liefst zou ik het ook schrijvende uitleggen, maar dat is weer iets waar ze erg moeilijk over doet.
Ze vind het onprettig om virtueel te communiceren, omdat ze niet aan je stem kan horen hoe je het bedoeld. Ook hierin is ze erg forcerend, het is vaker gebeurd dat ik haar verzocht om mij niet te bellen, waarop zij mij toch werkelijk iedere 5 minuten probeerde te bellen.
Misschien is het hierin belangrijk dat jij nóg duidelijker wordt naar haar toe. Dat je duidelijker bnet in wat jij vind en waar je grenzen liggen. Ik heb het idee dat je er al overheen zit.
Lieve YutaYuneYunesson, jij bent een vriendin van haar, jij bent geen hulpverlener.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Bedankt voor jullie reacties :)
Het heeft mij best geholpen, ik durf nu meer voor mezelf te kiezen. Ik had haar gister aan de telefoon en voor het eerst heb ik kunnen ophangen zonder haar gelijk te geven. Het ging om iets anders dan ik hier op het forum beschreef: ik wees haar erop dat ik er niet veel respect voor kon hebben, als zij telkens als ik haar iets kwalijk neem komt met hele zielige verhalen.
Het ging om iets heel kleins, we hadden een surprise party geplant voor een vriend, maar zij had dat blijkbaar verkeerd begrepen en had die vriend laten weten dat we iets voor hem gingen organiseren. Ik maakte er geen verder punt van, ik zij alleen dat ik het jammer vond en maakten al vervolg plannen. Toen verschenen er hele lappen tekst over haar thuis situatie, als onderbouwing dat ze daarom is vergeten dat het om een surprise party ging.

Ze ging daarop vervolgens bellen, ik nam bewust de telefoon niet op omdat ik weet dat ze op me in wil gaan praten net zolang tot ik haar gelijk geef. Maar het was niet te vermeiden want ze belde toen mijn vriend en daar heeft ze wel 40 minuten lang tegen gesproken terwijl hij vanaf het begin aangaf dat zij dat met mij moet bespreken.
Na een lang gesprek kwamen we er niet uit, ze begrijpt mijn standpunten niet, ze bleef vragen om uitleg, terwijl ik geen verder uitleg kan geven dan ik al had gedaan. Volgens haar legt ze gewoon de situatie uit en vinden de meeste mensen dat juist fijn. Mijn punt was: dat het wel erg opmerkelijk is dat haar uitleg pas komt zodra je haar kritiek geeft op iets, het is een chronisch patroon.

Het is niet dat ik niet geloof dat ze problemen heeft, ik weet dat ze problemen heeft met haar moeder en de rest van haar familie. Alleen vind ik zelf dat ze niet erg oplossing gericht denkt en vrij raar omgaat met de situatie.
Ze behandeld haar moeder als een hond, ze scheld haar regelmatig uit en commandeert haar om te gaan koken of de was te gaan doen en als haar moeder iets doet wat haar niet bevalt dan slaat zij haar.
Zelf doet ze helemaal niets in het huishouden en leert zichzelf ook geen vaardigheden aan, waardoor ze afhankelijk is van haar moeder (ze kan bijvoorbeeld niet koken).
Dat ze een wrok tegen haar moeder heeft begrijp ik aangezien het verleden, ik begrijp alleen niet waarom ze geen stappen onderneemt om zelfstandig te gaan wonen. (ze is 23 jaar)
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Knappe beschrijving, aan psychologisch inzicht ontbreekt het je niet bepaald, maar het is natuurlijk best lastig iemand die zo drammen kan en zo manipulatief is van je af te schudden wanneer het je eventjes teveel wordt allemaal; en dat heb je gister dus ook weten te presteren, zonder kwaad te worden, zonder gemene dingen vanuit je ergernis te hebben gezegd. Petje af!
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Even de update.

Maandags was zij weer bij mij, omdat we die avond met vrienden gingen bespreken hoe we het feestje gaan organiseren.
We hadden het nog even over het gesprek van gisteren, ik zij haar dat wat voor haar normaal is voor mij niet normaal is, dus dat het gewoon een meningsverschil is en dat we daar wel over kunnen blijven discussiëren, maar een mening blijft een mening.
Ik heb mijn punt niet echt kunnen maken, zij vond dat ook al verschillen we in mening, je kan wel iets afspreken hoe we daar mee om kunnen gaan. Daar zit natuurlijk wel wat in, maar wat de situatie betreft blijf ik het vreemd vinden dat ze gewoon echt niet begrijpt wat ik bedoel. Dat het gewoon raar is als je telkens een heel verhaal ophangt over een dramatische gebeurtenis, dat tot in de details uitgelegd en dat alleen om te onderbouwen waarom je iets bent vergeten, of om iets anders kleins.
De meeste mensen zul je dan toch het idee geven dat je elke aanleiding gebruikt om medelijden te wekken en bovenal totaal niet kan omgaan met kritiek.

Maar omdat ze zich totaal van geen kwaad bewust lijkt, betwijfel ik het ook weer of ze het daadwerkelijk daar om doet.
Dan probeer ik me in haar te verplaatsen en dan denk ik: misschien als je altijd problemen hebt wordt dat misschien ook wel normaal voor je en praat je daar veel gemakkelijker over. Maar ik denk niet dat het alleen daar aan ligt, ik denk ook wel dat ze iets mankeert alleen weet ik niet wat het is.
Sommige vrienden hebben mij weleens gezegd dat haar gedrag lijkt op borderline, maar dat is net zon stoornis waar ik het fijne niet van weet, ik ken wel meerdere borderliners maar ik zou daar geen rode lijn door kunnen trekken, ze zijn totaal verschillend.
Ik vraag mij weleens af of zij misschien een vorm van autisme heeft, wat best hypocriet klinkt misschien omdat ik zelf pdd-nos heb. Maar ik denk het te herkennen in de manier van haar denken, dat het zo anders is dan gewoonlijk.
In haar geval lijkt het gevoelsmatige te missen, hoe ze moet omgaan met mensen is ingestudeerd.
Ze vraagt vaak aan mensen (ook aan mij) uitleg over hoe we dingen zien, hoe je met elkaar omgaat en wat daarbij verwacht wordt en daarna herhaalt ze het om na te gaan of ze het goed heeft begrepen.

Het is natuurlijk met de goede bedoeling, maar zo kan het niet werken, omdat simpelweg iedereen anders denkt.
Na mijn uitleg zei ze: oke, de meeste mensen vinden het fijn als ik uitleg geef, maar jij hebt niet meer uitleg nodig.
Ik wist niet zo goed wat ik daarop moest zeggen, want ze heeft gelijk, ik heb inderdaad niet meer uitleg nodig.
Ik had het verder kunnen hebben over dat het mij ging om de intentie waarom ze het doet, maar dan weet ik dat ze zou beginnen over dat ik aannames heb en negatief over haar denk. Ze gebruikt trouwens het woord "aannames" sinds ik dat woord tegen haar gebruikte, ze vertoond echt een beetje kopieer gedrag.

Ik vind het echt een beetje moeilijk, is zij gewoon heel erg manipulatief of is er echt iets met haar aan de hand waardoor ze vreemd denkt en alles anders is dan het over komt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Sommige vrienden hebben mij weleens gezegd dat haar gedrag lijkt op borderline, maar dat is net zo’n stoornis waar ik het fijne niet van weet, ik ken wel meerdere borderliners maar ik zou daar geen rode lijn door kunnen trekken, ze zijn totaal verschillend.
Ik vraag mij weleens af of zij misschien een vorm van autisme heeft, wat best hypocriet klinkt misschien omdat ik zelf pdd-nos heb. Maar ik denk het te herkennen in de manier van haar denken, dat het zo anders is dan gewoonlijk.
Er bestaat ook geen rode lijn, er bestaat niet zoiets als de spreekwoordelijke borderliner. Net zo min als er een spreekwoordelijke autist bestaat. ‘Borderline’ is een verzamelnaam.

Het is uiteraard mogelijk dat je vriendin een vorm van autisme heeft. Wat is er hypocriet aan dat je dat bij haar meent te herkennen? “De pot verwijt de ketel” geldt alleen als het herkennen van autistische trekjes bij een ander in de verwijtende sfeer zou liggen. Dat is bij jou toch niet het geval?

Je vriendin is iemand met een handleiding. Het is beslist niet makkelijk om met zo iemand om te gaan. Het is aan jou om te bepalen hoeveel je in deze relatie wilt investeren en of je op deze basis wilt verder gaan. En ook dat is geen makkelijke beslissing.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Ik heb de beslissing genomen om de vriendschap te verbreken.
Ik zit er best wel tegenop omdat ik weet dat ze het niet zal begrijpen en niet zal accepteren. Mijn plan is om te wachten tot haar examens voorbij zijn en het telefonisch te laten weten. Ik besef dat een gesprek face to face netter is, maar ik vind dat eerlijk gezegd te moeilijk, heel erg confronterend.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Ik heb de beslissing genomen om de vriendschap te verbreken.
Ik zit er best wel tegenop omdat ik weet dat ze het niet zal begrijpen en niet zal accepteren. Mijn plan is om te wachten tot haar examens voorbij zijn en het telefonisch te laten weten. Ik besef dat een gesprek face to face netter is, maar ik vind dat eerlijk gezegd te moeilijk, heel erg confronterend.
Als jij daar zelf helemaal achter staat is dat de beste optie. Hoe lastig het ook mag zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Ik heb de beslissing genomen om de vriendschap te verbreken.
Ik zit er best wel tegenop omdat ik weet dat ze het niet zal begrijpen en niet zal accepteren. Mijn plan is om te wachten tot haar examens voorbij zijn en het telefonisch te laten weten. Ik besef dat een gesprek face to face netter is, maar ik vind dat eerlijk gezegd te moeilijk, heel erg confronterend.
Of je doet het per brief of email. Wanneer je je problemen in je contact met haar net zo helder uiteenzet als hier, zou je vriendin daar heel veel aan kunnen hebben bij het opbouwen van nieuwe contacten
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Ik dacht wel aan de oplossing om een email te verzenden, waarin ik alles uitleg.
Maar bij nader inzien vind ik toch dat ik dat niet kan maken, ik denk dat dit de compromis is =)
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Dat snap ik, is ook erg sympathiek. Maar laat ze je uitspreken en zal ze echt luisteren naar wat je te zeggen hebt

Sterkte
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Doe wat voor jou het beste voelt, lieve Yuta.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

YutaYuneYunesson schreef:Ik heb de beslissing genomen om de vriendschap te verbreken.
Het is moeilijk, maar ik ben er van overtuigd dat je de goede beslissing genomen hebt.
Sterkte.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Maar even de update, al is die niet zo spannend.
Ik had er heel goed over na gedacht hoe ik het haar zou vertellen, ik zou het oppervlakkig houden en het erop houden dat we uit elkaar zijn gegroeid.
Omdat ik het niet wilde zeggen tijdens haar examenperiode, heb ik haar in die periode genegeerd.
Ik kon het simpelweg zelf niet, doen alsof we nog vrienden zijn terwijl ik al besloten heb de vriendschap te beëindigen.
Sindsdien heeft ze geen contact meer met mij gezocht.
Ik vind het wel geruststellend, niet dat ik denk dat er nooit een gesprek gaat komen, maar het zal wel makkelijker zijn nu we toch al een tijd elkaar negeren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Is mijn vriendin psychotisch aan het worden?

Ik denk dat je de juiste weg gekozen hebt door het op deze manier aan te pakken.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”