Gebruikersavatar
Anouk87
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:46

Hoe help ik mijn depressieve partner?

Hallo,

Al geruime tijd (aantal jaren) heeft mijn vriend regelmatig last van depressies wisselend van licht tot zwaar maar altijd aanwezig. Hij werkt voor defensie en als ik dit met hem bespreek komt altijd naar voren dat hij last heeft van deze depressie sinds zijn eerste uitzending. Hij heeft verschillende gesprekken met psychologen gehad en is meerdere malen getest op PTSS maar iedere keer blijkt hij hier geen last van te hebben omdat hij het trauma niet herleefd in zn hoofd.

Hij is nu echt op zo'n punt belandt dat hij denkt dat hij ermee moet leren leven dat hij ongelukkig is en niemand hem kan helpen. Als ik het over hulpverlening heb, reageert hij tegenwoordig steeds negatiever. Als we over zijn gevoelens praten (zover hij nog iets voelt) kom ik er zelf ook niet doorheen. Hij zegt dat ik de enige ben die hij vertrouwt en dat hij met niemand anders kan praten. Maar ik kan hem niet helpen en ik vind het ook erg zwaar om deze verantwoordelijkheid te dragen. Soms geef ik weleens het verkeerde antwoord of begrijp ik zijn gedachtegang niet en dan reageert hij zo fel en emotioneel.
Hij is erg prikkelbaar, bij het minste of geringste slaat hij helemaal om. Dan is het van zie je nou dat alles gewoon klote en lelijk is. Anderzijds doet hij echt z'n best om zijn emoties onder controle te houden en voelt hij zich vaak erg schuldig over zijn gedrag. Maar op sommige momenten reageert hij weer compleet ongevoelig als hij mij kwetst. Al sta ik met tranen in mijn ogen dan haalt ie z'n schouders op en zegt ie dat ik wat harder moet worden om te overleven in deze shit wereld.

Ik weet soms niet wat ik moet doen. Als ik met z'n moeder hierover praat zegt ze dat ze het ook allemaal niet weet en dat ik zo'n goede invloed op hem heb en hoop dat ik hem kan steunen en helpen. Ik ben geen psycholoog en heb geen kennis op het gebied van therapieen of wat dan ook.
Ik ben heel erg benieuwd hoe anderen die in de zelfde situatie zitten hiermee omgaan. Hoe kan ik het zijn gedachte over hulpverlening veranderen als hij zulke slechte ervaringen hiermee heeft en hier niet aan wilt denken? Hoe help ik hem inzicht te geven in hoe hij zelf invloed heeft op zijn denken/voelen/handelen? Wat moet ik doen om hem van z'n depressie te helpen?

Alvast bedankt voor alle feedback!
Gebruikersavatar
stormclouds
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2015 02:08

Re: Hoe help ik mijn depressieve partner?

Hey Anouk,

Depressie ontstaat meestal uit een ervaring of nare situatie. Met andere woorden, wil je je partner helpen om van zijn depressie af te komen dan zullen jullie eerst uit moeten zoeken waarnaar hij zich zo somber voelt.

Volgende keer als hij weer depri is vraag hem gewoon wat hem op dat moment dwars zit en waar hij aan denkt.

-L
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe help ik mijn depressieve partner?

Naar mijn ervaring is het veelal de partner die de laatst aangewezen persoon is iemand die zich in een diepe depressie bevindt te kunnen 'helpen' (WEL steunen uiteraard, bij hem of haar blijven, er ZIJN, en niet te veranderen daarin: weggaan is het allerergste). Helpen moet je aan de vakman of -vrouw overlaten, de psycholoog of psychiater, en dan maar hopen dat je een goeie hierin treft. Dat kun je zoveel mogelijk stimuleren. Ook wanneer een eerdere therapie niet geholpen heeft. DAAR zou ik voor gaan

Heel veel sterkte gewenst beiden
Gebruikersavatar
Anouk87
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:46

Re: Hoe help ik mijn depressieve partner?

Bedankt voor jullie reacties.
Weet ik in ieder geval wat ik vooral niet moet doen. ;)
Ik probeer iedere keer wanneer hij weer instort het onderwerp psycholoog aan te halen, maar helaas is hij hier erg negatief over. Ik doe mn best uit te leggen dat niet alle psychologen 'slecht' zijn, maar hij wilt het er niet over hebben. Laatst vroeg hij zelfs of ik niet gewoon kan accepteren dat hij doodongelukkig is?! Ik vind dit zo'n struisvogel tactiek.. Ik wou dat er een manier was dat ik via defensie een psycholoog voor hem kon regelen maar vind dat het ook vanuit hemzelf moet komen..
Het is gecompliceerd allemaal...
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Hoe help ik mijn depressieve partner?

Het feit dat je vriend zo depressief is maakt het vast ook zo moeilijk naar een psycholoog toe te stappen; immers daar moet je de positieve, optimistische gedachte en prikkel bij kennen: dat zou me wel eens kunnen helpen. Zo'n gedachte zal bij iemand die echt zwaar depressief is niet ontstaan (ik kan me dat van mezelf in een vroegere situatie en ernstig depressieve toestand herinneren).
Wat opvalt is dat hij zegt 'alleen jou te vertrouwen'. Waarschijnlijk heeft hij behalve weinig geloof in een gunstige uitwerking van psychologisch consult ook een sterk wantrouwen ten aanzien van contact met een psycholoog. Misschien is hij bang via zo'n traject voor zijn werk afgekeurd te worden? Of mogelijk erger (in zijn hoofd, zijn gedachten): opgenomen te moeten worden?
Laatst vroeg hij zelfs of ik niet gewoon kan accepteren dat hij doodongelukkig is?! Ik vind dit zo'n struisvogel tactiek..
Ja dat is struisvogelpolitiek, maar wat heb je hem geantwoord? Je zou misschien eens kunnen overdenken om hem tot die stap naar de psycholoog te bwegen door dat simpelweg van hem te verlangen, omdat je het dus HELEMAAL NIET kan accepteren dat hij zo diep ongelukkig is. Dat het aan je knaagt, dat het ten koste gaat van jullie relatie, dat de gedachte zo door te gaan je behoorlijk deprimeert. Komt dus neer op: al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor mij. Zou dat een optie zijn misschien?
Gebruikersavatar
Einzelganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 aug 2014 20:00

Re: Hoe help ik mijn depressieve partner?

Dit is heel delicaat.

"Accepteer je van me dat ik gewoon doodongelukkig ben?"

Jij bent de enige die daar op kan antwoorden, het leven kan bij tijden heel diep gaan en de man zal nooit een psycholoog bezoeken als hij niet zichzelf daartoe beweegt.

Waar ik in jouw plaats zou op focussen is (als je wil gaan voor deze relatie,) is dat het helemaal geen schande is om zoiets te doen (ik gebruik nu het woord schande, welk woord gebruikt hijzelf? zwakte? niet mannelijk? of nog iets anders?) en daar op inspelen. Ik zou zelfs de kaart trekken wat deze situatie doet voor jullie leven samen en ja ook, jouw leven. Als hij echt van je houdt, wil hij toch ook dat jij gelukkig bent met hem in jouw leven (nu ja, dat is de meest romantische situatie, je moet maar aanvoelen welke snaren te raken.)

Misschien kan een objectieve luisteraar (die psycholoog dus) hem wel dingen in een ander perspectief doen zien.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”