Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen







Richard Dawkins onderzoekt hoe ons leven (politiek, maatschappelijk, sociaal, spiritueel) zou zijn of zal zijn wanneer de godsdiensten volledig uitsterven.

Wordt de mens bijgevolg een beest dat volstrekt niet in staat zal zijn zijn destructieve, seksuele, of andere Es-driften te beheersen, zoals religies dat altijd voor hebben gespiegeld, of is moraal volstrekt niet afhankelijk van een metafysisch denkkader (straf-beloningsstelsel) zoals religies die bieden?
En meer van dat soort vragen, bv ook: kunnen we ons met onze sterfelijkheid verzoenen bij de gedachte dat het echt helemaal afgelopen uit is na de laatste ademtocht...

Op de een of andere manier zie ik deze video als een noodzakelijke aanvulling



Christopher Hitchens ingaand op de vraag: waarom heeft u zich uw leven lang druk gemaakt over de impact van religies wanneer u zelf helemaal niet gelooft (een heel domme vraag -de logica ervan is ver te zoeken- waarop een buitengewoon indringend antwoord volgt)
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 14 mei 2015 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: links naar video's ingesloten
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Dan zou het wel wat vrediger op aarde worden als we geen strijd meer hebben over wiens god het beste is. Maar nog niet geheel. Ik denk dat landsgrenzen, onderlinge rivaliteit van volkeren, de strijd om waardevolle bronnen (goud, zilver, olie etc.) nog flink wat roet in het eten gooien.

Wat betreft fatsoen, vind ik een moeilijke vraag.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de tijd en het geduld heb om al die lange video’s te bekijken. Desondanks, leuk dat je de moeite hebt genomen de links naar video’s op YouTube op te zoeken, hoor.

Zal de mens door het wegvallen van religie veranderen in een beest dat niet in staat zal zijn al zijn destructieve- en andere driften te beheersen? Nou nee, dat lijkt me wat overdreven. [027] Over het algemeen vel ik geen negatief waardeoordeel over religie, of over religieuze gevoelens in het algemeen.
De rol van de drie grote monotheïstische godsdiensten in de wereldgeschiedenis is zeker niet boven enige twijfel verheven, maar dat wil niet zeggen dat geloof op zich een slechte zaak is.
Mensen kunnen overigens op persoonlijke basis geloven, een tendens die je tegenwoordig steeds vaker ziet.

Of iemand zich wel of niet kan verzoenen met de gedachte sterfelijk te zijn moet die persoon zelf maar uit zoeken. Dat moeten we immers allemaal. Als mensen het prettiger vinden te geloven dat er een leven na de dood is lijkt me dat geen enkel bezwaar.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik denk dat het niet veel verschil zal maken. Zolang er regelmatig te weinig tolerantie naar elkaar toe is, maakt het niet uit of er wel of geen religie bijkomt.
Ik vind het altijd heel gemakkelijk om religie overal de schuld van te geven. Terwijl er juist misbruik gemaakt word van religies als het gaat over macht. Over oorlog. Over geweld.
Religie is niet schuldig aan dat geweld. De mens die religie(s) gebruikt op de verkeerde manier is schuldig aan het geweld. Niet een geloof of levenswijze.
Het is misschien gemakkelijk om geloof erbij te halen om iets duidelijk te maken als je uit bent op strijd. Maar dan is de mens die ermee begint schuldig.

Als er geen religie meer zou zijn, gaan mensen iets anders zoeken om te gebruiken en te misbruiken. Dan heb je dus hetzelfde probleem. Geen tolerantie, respect of dialoog.
De kern ligt naar mijn mening niet bij alles wat erbuiten ligt, zoals religie of andere middelen, maar het begint bij diegene die (om wat voor reden dan ook) iets zoekt om zich op te storten.
(En daarmee van alles te weeg kan brengen.)


Wat is je eigen mening hierover, Max?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Dat is net zoiets als een religie op de verkeerde manier op de voorgrond zetten. Of het nu om het Christendom, Jodendom, Islam, of om welke van tal religies dan ook gaat, er zijn mensen die het misbruiken en het geheel verkeerd nerzetten. Helemaal kunnen ombuigen naar de verkeerde kant, zodat er een verkeerd beeld ontstaat. (En daar worden andere mensen de dupe van.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik wil even de bal terug kaatsen aan Max. Met welke insteek ben je dit topic eigenlijk begonnen? In de loop der jaren zijn er op dit forum talloze topics voorbij gekomen waarin religie, God en godsbesef centraal stonden. De vraagstelling “stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen,” doet vermoeden dat de topic-starter er niet onwelwillend tegenover zou staan als dit ook daadwerkelijk zou gebeuren. Mijn standpunt daarin is duidelijk, ik ben er geen voorstander van dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen. Maar hoe denkt Max daar over? Ik zou zeggen, verklaar u nader.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Daar is erg veel over te zeggen Volhoudertje. Te veel eigenlijk. Daarom heb ik ook deze video's hier geplaatst. Ze zijn lang, maar iedere minuut van het kijken/beluisteren waard vind ik zelf. Het is niet van belang eigenlijk hoe ik over dit onderwerp denk. Richard Dawkins en Christopher Hitchens zetten de feiten weergaloos goed op een rij en ik huiver een beetje voor een 'samenvatting' daarvan (al die nuances die Richard Dawkins aanbrengt in gesprek gaand met gelovigen, zo'n samenvatting werkt al gauw erg vergrovend).
Toch probeer ik even iets: ik zie het einde van de wereldgodsdiensten als een grote stap op weg naar een grotere volwassenheid van de mens, een hogere mate van authenticiteit en zelfverantwoording/-woordelijkheid. De indoctrinatie met godsdienstige inhouden ligt bij kinderen in een godsdienstig milieu aan de basis(!) van hun opvoeding, wereldbeeld en wereldbeschouwing. De 'zin' van het leven wordt niet zelden gecorreleerd met iets dat voorbij het leven ligt (...), morele inhouden worden immoreel omdat kinderen hen aangeleerd krijgen om niet gestraft dan wel om beloond te worden door iemand die niet bestaat in een hiernamaals dat niet bestaat terwijl moraliteit een zaak van het geweten hoort te zijn en niet van nut of eigenbelang, en tenslotte (er is nog heel veel meer maar hiermee eindig ik maar even) worden kinderen tot asociale wezens opgevoed door toedoen van godsdienstige indoctrinatie. Een Jood mag niet met een niet Jood trouwen en treedt dikwijls uberhaupt heel moeilijk buiten de eigen Joodse kringen, moslims kunnen ongelovigen, anders gelovigen of afvalligen niet als gewone medemensen beschouwen, ook streng-christenen staan doorgaans afwijzend tegenover niet-gelovigen of anders gelovigen wanneer men bijvoorbeeld daarmee een relatie zou willen aangaan, op grond van, opnieuw, volstrekt irrationele noties die het met de paplepel krijgt ingegoten.

Groeten, Max
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Een Jood mag niet met een niet Jood trouwen
Om hier even op in te gaan Max, ik begrijp even niet hoe je hierbij komt. Een Jood (Jodin) mag heus wel met een niet-Jood trouwen. Dat is ook wat er al gebeurde voor de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk mogen Joden wel met niet-Joden trouwen. Het is echt niet zo dat iedere Jood of Jodin dat word verboden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

moslims kunnen ongelovigen, anders gelovigen of afvalligen niet als gewone medemensen beschouwen
Hoe verklaar jij dan dat veel Moslims dat wel gewoon doen? Dat geldt echt niet overal. Het is belangrijk dat je niet alles over één kam gaat scheren.

Net zoals bij deze:
ook streng-christenen staan doorgaans afwijzend tegenover niet-gelovigen of anders gelovigen wanneer men bijvoorbeeld daarmee een relatie zou willen aangaan
Dat klopt, dat komt inderdaad voor, maar ook lang niet bij iedere Christen, hoor. Veel Christenen maken eigen keuzes. Zo ook om niet te trouwen met iemand die ook Christen is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik vind het altijd merkwaardig dat in topics die over het geloof gaan er alleen maar ruimte lijkt te zijn voor de negatieve aspecten er van. Dat vind ik altijd zo kortzichtig. Nu zal ik niet tegenspreken dat kritiek op geïnstitutionaliseerd geloof en de drie grote monotheïstische godsdiensten altijd onterecht zou zijn, maar ik zie altijd dezelfde waardeoordelen voorbij komen, er is nooit iets nieuws onder de zon.

Je stelt bijvoorbeeld al dat indoctrinatie de basis vormt bij de opvoeding van kinderen die in een godsdienstig milieu worden grootgebracht. Alles wel beschouwd vindt er in elk milieu een zekere mate van indoctrinatie plaats. Ouders die hun kinderen bijvoorbeeld in de pacifistische leer hebben opgevoed zullen er doorgaans niet blij mee zijn als hun zoon of dochter besluit tot een carrière in het leger. Je gaat er bij deze denkwijze bij voorbaat al vanuit dat het een slechte zaak is om kinderen met godsdienstige normen en waarden op te voeden. Waarom eigenlijk? Kinderen worden volgens jou tot asociale wezens opgevoed door toedoen van godsdienstige indoctrinatie. Nou nou, het is me toch wat hè Max? [027]

Ik vind er absoluut niks verkeerds aan als mensen de zin van het leven koppelen aan ‘iets dat voorbij het leven ligt’. Wat zou dat? Heb je er een probleem mee dat mensen in een niet bestaande god of een hiernamaals geloven? Ik niet, hoor. [027] Dat moeten mensen helemaal zelf weten. Bepaal jij voor een ander dat God niet bestaat? Verder gooi en smijt je nogal met veronderstellingen die je voor het gemakt tot waarheid verheft. Een voorbeeld: "moraliteit hoort een zaak van het geweten te zijn." Is dat zo, of vindt Max dat het zo zou moeten zijn?

Maar goed, laten we er van uit gaan dat moraliteit een zaak van het geweten zou zijn. Waarom zou die moraliteit dan niet gevoed kunnen worden met normen en waarden die van oorsprong een godsdienstige basis hebben? De mensheid heeft volgens jou nog een behoorlijke weg af te leggen om tot volwassenheid en verantwoordelijk gedrag te kunnen komen. Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, maar ik betwijfel of het afschaffen van de wereldgodsdiensten daar in positieve zin aan zou kunnen bijdragen.

Leven en laten leven. Ik heb er geen last van als iemand anders een geloof aan hangt. En ook al zou de basis van iemands geloof gevormd worden door 'volstrekt irrationele noties' dan is mij dat echt om het even.

P.S: Hoe kom je er trouwens bij dat een Jood niet met een goy of een shikse zou mogen trouwen? Dat geldt alleen in orthodoxe kringen, hoor. Waar komen anders al die halfbloedjes vandaan? 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik denk dat je ook wel zult weten Memories dat een Jood die met een goi een relatie onderhoudt door de wettische Joden die zich werkelijk aan de Talmoed of Torah willen houden zwaar verfoeid wordt.
De Talmoed definieert specifiek allen die niet Joods zijn als onmenselijke dieren, .... erkennen dat Joods bloed en het bloed van een goy niet hetzelfde zijn.
Hetzelfde geldt voor moslim fundamentalisten ( lees bv eens op: http://forums.marokko.nl/archive/index. ... riend.html )
en strenge (zoals ik ook hierboven schreef:) strenge christenen. Waarbij katholieken bovendien vaak weinig met protestanten en vice versa te maken zullen willen hebben.

Het heeft erg weinig zin deze praktijk te ontkennen of af te willen zwakken met: ja maar ze zijn niet allemaal zo. Het ergste is dus dat de rekkelijken ook nog eens binnen hun eigen geloofsgemeenschap vaak gediscrimineerd of zelfs uitgestoten worden.

Het is een beetje als met roken. De verstokte roker zal altijd wel mensen uit zijn familie of omgeving kennen die ondanks die rookgewoonte 91 is geworden. 'Het hoeft allemaal niet zo'n vaart te lopen'. Maar iedereen zal altijd wel enige schade ondervinden van het roken.

Verder nogmaals zijn mijn woorden hier van weinig belang, ik wilde deze video's onder de aandacht brengen. Er is zoveel wat aan bod komt dat hier niet in een kort bestek besproken kan worden...Iedereen die ze bekijken/beluisteren wil zal er heel veel van opsteken. Daar ging het mij alleen maar om.
Wel bedankt alsnog overigens Volhoudertje voor het inbedden van de video's!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Volhoudertje schreef:
Ik vind het altijd merkwaardig dat in topics die over het geloof gaan er alleen maar ruimte lijkt te zijn voor de negatieve aspecten er van. Dat vind ik altijd zo kortzichtig. Nu zal ik niet tegenspreken dat kritiek op geïnstitutionaliseerd geloof en de drie grote monotheïstische godsdiensten onterecht zou zijn, maar ik zie altijd dezelfde waardeoordelen voorbij komen, er is nooit iets nieuws onder de zon.
Je schrijft precies wat ik in mijn gedachten heb, maar ik kon het niet zo goed verwoorden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Het heeft erg weinig zin deze praktijk te ontkennen of af te willen zwakken met: ja maar ze zijn niet allemaal zo. Het ergste is dus dat de rekkelijken ook nog eens binnen hun eigen geloofsgemeenschap vaak gediscrimineerd of zelfs uitgestoten worden.
Ik zwak helemaal niets af, Max. Ook ontkennen doe ik niet. Lees mijn bovenste berichtje op Volhoudertje.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Max schreef:Verder nogmaals zijn mijn woorden hier van weinig belang, ik wilde deze video's onder de aandacht brengen.
Ik betwijfel of de gemiddelde forumbezoeker anderhalf uur vrij zal willen maken
om naar die video's van Richard Dawkins te kijken, maar dit terzijde.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ze zijn bedoeld voor mensen die geinteresseerd zijn in het onderwerp -de psychologie van godsdienst- en die bv 's avonds ruimschoots de tijd zullen hebben bovenstaande video's af te spelen. Ik bekijk zelf heel graag allerhande documentaires die op youtube te vinden zijn. Dat is zoveel leuker en nuttiger dan wat bv de tv doorgaans te bieden heeft ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Max schreef:ik zie het einde van de wereldgodsdiensten als een grote stap op weg naar een grotere volwassenheid van de mens, een hogere mate van authenticiteit en zelfverantwoording/-woordelijkheid.
Nou jammer dan, maar als ik denk aan alle mooie muziek, beeldhouwkunst, architectuur, schilderijen etc. die je zou moeten missen zonder de grote wereldgodsdiensten dan geef ik de voorkeur aan een mensheid die nog tot in lengten van dagen onvolwassen mag blijven. [045]



Lekker asociaal van mij, hè Max om zo te denken? [027] En wat spreid ik daarbij toch een dubieuze moraliteit mee ten toneel, en dat terwijl die niet eens tot stand gekomen is door indoctrinatie met volstrekt irrationale noties. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Zeker hebben godsdiensten ook geinspireerd tot allerlei prachtige zaken in de architectuur en inderdaad de toonkunst, ik denk dat bv zelf aan Bach.
Nee, je hebt verkeerd begrepen van mij dat alles dat uit godsdiensten voortkomt alleen maar negatief zou kunnen zijn. Dan moet je mijn woorden echt nog maar eens teruglezen; ook daar waar ik wijs op de vele nuances die Richard Dawkins in die prachtige documentaire aanbrengt, welke ik niet in 1 korte samenvatting kon verdisconteren.
Probeer je niet zo boos te maken beste Volhoudertje.

Groeten van Max
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Max schreef:Nee, je hebt verkeerd begrepen van mij dat alles dat uit godsdiensten voortkomt alleen maar negatief zou kunnen zijn.
Oh? Ik lees anders alleen maar een opsommingen van negatieve aspecten, hoor. Jij hebt het over indoctrinatie, immoraliteit en geloof in irrationele noties. Niet dat het echt moet, maar je hebt geen enkel positief punt naar voren gebracht. Je gaat er kennelijk van uit dat de mensheid er op vooruit zou gaan als de grote wereldgodsdiensten geheel zouden verdwijnen en dat vind ik een behoorlijk kortzichtige stellingname.

En maak je maar geen zorgen, hoor Max. Ik maak me heus niet boos. Ik vermaak me prima met dit soort onderwerpen en discussies, vooral omdat ze zinloos zijn en nergens toe leiden. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

God only knows vind ik één van de mooiste nummers die er ooit gemaakt is. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Een van de mooiste beginregels uit een popsong zijn geschreven door John Lennon.
De beginregels van het nummer God, waarin hij o.a.afrekent met zijn verleden als Beatle, gaan als volgt:

"God is a concept by which we measure our pain."

Stel je eens voor dat de mensheid niet meer de mogelijkheid zou hebben om op deze manier met pijn om te gaan. Dan zou de mensheid er bepaald slechter aan toe zijn, want wat is dan het alternatief?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Het is een prachtige zondag. :-)

* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Toch heb ik liever dit:



011
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Max
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 apr 2015 09:35

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

extase kan boeiend zijn, bedwelmen, en extase kunnen mensen in vele ficties vinden,
Ajax, Oranje,'vaderland', 'het eigen volk', concepten als 'Jezus', 'Allah', 'vorige levens',
Dat delen met mekaar van een vlag, een vaandel, een ideologie, kan tot allerlei verrukkingen leiden
Tot fantastische, werkelijk geniale kunstzinnige uitingen, Wagner is een mooi voorbeeld daarvan, Celine, enfin, you name it

Maar ik geloof niet dat dat het onderwerp was hier
Gebruikersavatar
manus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2014 15:25

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

Ik denk dat mensen godsdienst misbruiken; ook de atheïsten die zeggen dat alle oorlogen komen door godsdienst; ook seculiere regimes voeren oorlog.
Religie heeft kennelijk een belangrijke functie anders was het allang opgehouden te bestaan. Ikzelf heb er niks mee; ik lees wel de bijbel maar onze cultuur is nu eenmaal gevormd door het christendom en ik vind de bijbel literair interessant; mensen die de bijbel letterlijk nemen begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Stel dat de grote godsdiensten geheel zouden verdwijnen

manus schreef:Ik denk dat mensen godsdienst misbruiken; ook de atheïsten die zeggen dat alle oorlogen komen door godsdienst; ook seculiere regimes voeren oorlog.
Religie heeft kennelijk een belangrijke functie anders was het allang opgehouden te bestaan. Ikzelf heb er niks mee; ik lees wel de bijbel maar onze cultuur is nu eenmaal gevormd door het christendom en ik vind de bijbel literair interessant; mensen die de bijbel letterlijk nemen begrijp ik niet.
Ik denk inderdaad dat religie een belangrijke functie kan hebben. Maar ik ga niet uit van een negatieve functie. Dat vind ik te gemakkelijk en daarnaast "denk je dan de verkeerde kant op" in mijn beleving. Veel mensen vergeten de positieve kanten van religie. Van geloven in. Veel hulporganisaties hebben een Christelijke overtuiging als ondergrond. Ze hebben een Christelijke ondergrond als basis. Maar over het algemeen zie je een religiebasis terug in veel hulporganisaties. Ook naast het Christendom. Natuurlijk heb je ook veel organisaties zonder achtergrond van een religie, maar daar gaat het nu niet om. Daarnaast vinden veel mensen troost en steun via een religie. Er zijn ook mensen die werken vanuit een religieuze visie. Daarnaast heb je ook mensen die naast steun en troost ook een houvast hebben eraan. Mensen die traditioneel gericht zijn. Mensen die vanuit hun overtuiging mensen bij kunnen staan. En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan. Je hebt altijd mensen die iets misbruiken. Die handelen vanuit een zeer ernstig verkeerd beeld. Dat is nooit goed te keuren.
Onze cultuur is "gebouwd" vanuit het Joods-Christelijke. Dat vind je ook veel terug. Toch zie je ook dat andere visies, zie je ook dat andere zienswijzen en overtuigingen hun weg vinden in het Westen. Zoals bijvoorbeeld het Boeddhisme. Waar je in ieder geval steeds vaker iets van hoort. Alleen de basis ligt hier niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”