Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Er is een meisje met wie ik al aantal maanden praat en het lijkt er steeds meer op dat we elkaar leuk vinden, maar zij heeft een laag zelfbeeld. Hoe help ik haar hiervan af? Op school zie ik haar vaak droevig kijken en soms huilt ze ook... Ik wil dan naar haar toe gaan, maar ik weet dat dat het soms verergert... Ik wacht dan een uur en stuur haar een berichtje of het goed gaat. Ik probeer degene te zijn die haar gelukkig maakt

Hoe kan ik me het best gedragen tegenover haar? Misschien dat ik er wat aan heb
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisjevan haar laagzelfbeeld af te he

Gabriel16 schreef:Hoe kan ik me het best gedragen tegenover haar? Misschien dat ik er wat aan heb
Je doet er het beste aan om je normaal te gedragen, net zoals je dat tegenover andere mensen ook doet.
Hoe weet je trouwens zo zeker dat het meisje een laag zelfbeeld heeft? En waarom denk jij dat jij
in staat bent haar te helpen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: wat kan ik doen om meisjevan haar laagzelfbeeld af te he

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Hoe kan ik me het best gedragen tegenover haar? Misschien dat ik er wat aan heb
Je doet er het beste aan om je normaal te gedragen, net zoals je dat tegenover andere mensen ook doet.
Hoe weet je trouwens zo zeker dat het meisje een laag zelfbeeld heeft? En waarom denk jij dat jij
in staat bent haar te helpen?
Ik weet dat, omdat ze het zelf echt tegen me heeft gezegd dat ze een laag zelfbeeld heeft. Ik denk dat ik haar kan helpen, omdat ik veel zelfvertrouwen heb en een sterke persoonlijkheid heb. Ik zeg gewoon over mezelf dat ik mezelf knap vind. Ik hoop dat zij het dan kan overnemen!

Ik wilde dat ik haar kon geven wat ze verdiende
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisjevan haar laagzelfbeeld af te he

Gabriel16 schreef:Ik denk dat ik haar kan helpen, omdat ik veel zelfvertrouwen heb en een sterke persoonlijkheid heb. Ik zeg gewoon over mezelf dat ik mezelf knap vind. Ik hoop dat zij het dan kan overnemen!
Dat is de aller slechtste reden om iemand te willen helpen, Gabriel. Je moet nog heel wat leren
in het leven. Goede relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect. Je hebt wel een heel hoge
dunk van jezelf, dat is geen gezonde basis.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: wat kan ik doen om meisjevan haar laagzelfbeeld af te he

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik denk dat ik haar kan helpen, omdat ik veel zelfvertrouwen heb en een sterke persoonlijkheid heb. Ik zeg gewoon over mezelf dat ik mezelf knap vind. Ik hoop dat zij het dan kan overnemen!
Dat is de aller slechtste reden om iemand te willen helpen, Gabriel. Je moet nog heel wat leren
in het leven. Goede relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect. Je hebt wel een heel hoge
dunk van jezelf, dat is geen gezonde basis.
Dat is niet de reden dat ik haar wil helpen! Dat is meer waarom ik haar kan helpen met succes. De reden is dat ik haar leuk vind en om haar geef. Wat bedoelt u met wederzijds respect? Ik weet wat het in woordenboek definitie betekent, maar wat wordt ermee bedoelt in een relatie?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisjevan haar laagzelfbeeld af te he

Gabriel16 schreef:Dat is niet de reden dat ik haar wil helpen! Dat is meer waarom ik haar kan helpen met succes.
Kun je haar werkelijk helpen? Volgens mij overschat jij je mogelijkheden schromelijk.
Lees de definitie over 'wederzijds respect' die je in het woordenboek hebt gevonden nog
maar eens goed door. Slaap er een nachtje over, misschien begrijp je het morgen dan.
Of anders vraag je het maar aan je docent.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Gabriel16 schreef:Dat is niet de reden dat ik haar wil helpen! Dat is meer waarom ik haar kan helpen met succes. De reden is dat ik haar leuk vind en om haar geef. Wat bedoelt u met wederzijds respect? Ik weet wat het in woordenboek definitie betekent, maar wat wordt ermee bedoelt in een relatie?


Heb je al een beetje nagedacht over de betekenis van ‘wederzijds respect in een relatie’?
Vooruit, ik zal een tipje van de sluier oplichten, Gabriel.

Je moet niet proberen om mensen te veranderen omdat jij vindt dat zoiets beter voor ze is. Zeker als je om iemand geeft laat je iemand in zijn waarde. Het lijkt heet nobel om iemand te willen veranderen, maar het betekent in feite dat je ontevreden over de ander bent en dat je dat meisje niet accepteert zoals ze is. Als je werkelijk om haar geeft accepteer je haar ook met al haar onzekerheden.
Probeer vooral niet om haar te vertellen dat jij jezelf zo knap vindt en dat jij denkt een voorbeeld voor haar te zijn. Wat denk jij eigenlijk van je zelf, dat jij ‘Mister Perfect’ bent? Dat is niet alleen een belediging, maar dat is een echte afknapper.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Dat is niet de reden dat ik haar wil helpen! Dat is meer waarom ik haar kan helpen met succes. De reden is dat ik haar leuk vind en om haar geef. Wat bedoelt u met wederzijds respect? Ik weet wat het in woordenboek definitie betekent, maar wat wordt ermee bedoelt in een relatie?


Heb je al een beetje nagedacht over de betekenis van ‘wederzijds respect in een relatie’?
Vooruit, ik zal een tipje van de sluier oplichten, Gabriel.

Je moet niet proberen om mensen te veranderen omdat jij vindt dat zoiets beter voor ze is. Zeker als je om iemand geeft laat je iemand in zijn waarde. Het lijkt heet nobel om iemand te willen veranderen, maar het betekent in feite dat je ontevreden over de ander bent en dat je dat meisje niet accepteert zoals ze is. Als je werkelijk om haar geeft accepteer je haar ook met al haar onzekerheden.
Probeer vooral niet om haar te vertellen dat jij jezelf zo knap vindt en dat jij denkt een voorbeeld voor haar te zijn. Wat denk jij eigenlijk van je zelf, dat jij ‘Mister Perfect’ bent? Dat is niet alleen een belediging, maar dat is een echte afknapper.
Ik wist al wat wederzijds respect was, maar om eerlijk te zijn kon ik me niet bedenken wat ik eraan in een relatie heb. Ik zei niet dat ik haar hele persoonlijkheid en gedachtegoed wil veranderen, maar haar wil helpen met haar problemen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Gabriel16 schreef:Ik zei niet dat ik haar hele persoonlijkheid en gedachtegoed wil veranderen, maar haar wil helpen met haar problemen.
Heeft ze jou daarom gevraagd of vindt jij dat jij haar moet helpen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik zei niet dat ik haar hele persoonlijkheid en gedachtegoed wil veranderen, maar haar wil helpen met haar problemen.
Heeft ze jou daarom gevraagd of vindt jij dat jij haar moet helpen?
Ze heeft me niet gevraagd. Ze zegt dat ze zich schuldig voelt als ze mij betrekt bij haar problemen, als ze droevig is. Ik zei dat ze zich niet schuldig moet voelen
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Gabriel16 schreef:Ze zegt dat ze zich schuldig voelt als ze mij betrekt bij haar problemen, als ze droevig is. Ik zei dat ze zich niet schuldig moet voelen
Ze hoeft zich daar inderdaad niet schuldig over te voelen. Maar ik raad je om het aan haar over te laten om aan te geven wanneer ze je steun nodig heeft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Maar ik raad je om het aan haar over te laten om aan te geven wanneer ze je steun nodig heeft.
Daar ben ik het mee eens. Als je laag zelfbeeld hebt en je wilt dat verbeteren dan bestaat daar genoeg lectuur voor dat te vinden is in een bibliotheek of een psycholoog wil ook wel helpen.

Maar een persoon met een laag zelfbeeld moet dat zelf willen veranderen. Jij kan dat niet veranderen. Hoe graag je ook wilt het is een zaak van der persoon zelf. Je kan wel tips geven, maar aan het eind bepaald de persoon zelf wat hij/zij er mee doet.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Ik begrijp het, bedankt. Ik ga haar niet proberen te veranderen, maar haar waarderen hoe ze is
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: wat kan ik doen om meisje van laagzelfbeeld af te helpen

Hey Gabriël,
Ik heb zelf al vaak mensen van hun laag zelfbeeld afgeholpen, en de beste methode is nog altijd: "Luisteren!!!".
Ik kan me voorstellen dat dat voor jou heel moeilijk is: je hoort iemand die je graag ziet dingen vertellen waar jij onmiddellijk raad mee weet, en je wil haar die raad geven om haar er bovenop te helpen, maar denk hier eens over na: hoe heerlijk moet het niet zijn voor haar om op zekere dag, zonder dat iemand haar iets heeft ingefluisterd, een manier te vinden om haar problemen zélf op te lossen.

Veel geluk ermee

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”