Gebruikersavatar
maneblusser
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:15

Omgaan met mensen

Hallo,

Ik heb nooit veel sociaal contact gehad (weinig/geen vrienden, geen relatie, solitaire hobbies, ...). Vroeger miste ik dat ook niet echt (of toch in ieder geval niet bewust), maar de laatste tijd ben ik meer en meer gaan voelen/denken dat er daar echt iets fundamenteel ontbreekt in mijn leven.

Momenteel voel ik me echt niet in staat om op een normale manier om te gaan met mensen, op een manier dat het voor de andere persoon een ietwat aangename ervaring is.
Ik ben heel verlegen, kan mij moeilijk inleven in andere mensen, weet vaak niet wat zeggen, omgaan met mensen is heel vaak vermoeiend en stresserend, vind het lastig om mensen aan te kijken, ...
Ik ga daardoor eigenlijk nooit met mensen om zonder dat het moet. Dat is bijna enkel op het werk, hoewel het ook daar redelijk beperkt is.

Ik denk dat ik in theorie wel potentieel heb om op termijn min of meer adequaat gezelschap te zijn voor sommige mensen.
Maar enkel als ik een aantal van mijn problemen kan overwinnen, wat meer gewoon geraken aan omgaan met mensen, me er wat comfortabeler bij kan voelen, ...
Maar dat kan wellicht enkel door veel te "oefenen", maar daar zit dus een kip-en-ei probleem, want tot dat gebeurd is, durf ik niet, en vind ik dat ik ook niet het recht heb om andere mensen daar zomaar mee lastig te vallen.

Zijn er nog mensen die dit soort problemen hebben? Of die het (gedeeltelijk) overwonnen hebben, en kunnen vertellen hoe ze dat gedaan hebben?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Omgaan met mensen

Oefening baart kunst, maar als je niet veel ervaring hebt met sociale contacten en sociale situaties is het evident dat jij je daar onzeker in voelt.
Het is wellicht een idee om een cursus Sociale Vaardigheden te volgen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
maneblusser
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:15

Re: Omgaan met mensen

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb al eventjes rondgekeken naar zo'n soort cursus, en heb nog niet direct iets gevonden dat past, maar nu weet ik tenminste al dat zulke dingen bestaan :)
Het zal natuurlijk nog altijd wel moeilijk zijn om zo'n stap te zetten, maar het aspect "schuldig voelen omdat ik mensen lastig val", verdwijnt ten minste al grotendeels, omdat het gaat over mensen die er professioneel mee bezig zijn en mensen die hetzelfde doel hebben.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Omgaan met mensen

Ik had vroeger ook wel moeite om met mensen om te gaan, was vreselijk introvert en kon ook vrij moeilijk mensen inschatten.
Na jaren van tijd ben ik nu vrij extravert en praat makkelijk met mensen.
De stappen die ik daarvoor heb genomen is als volgt:
Leer eerst jezelf goed kennen, vraag je af wat jou boeit in het leven, waar je voor staat, waar je van houdt etc.
Dit is belangrijk voor het volgende: om je gemakkelijk te voelen bij mensen en mensen bij jou, moet je vooral jezelf zijn =)
De volgende stap is, dat jij andere behandeld zoals jijzelf graag behandeld wordt =)
Om een tip te geven, ik zou beginnen met contact online te zoeken, misschien dat het makkelijker is te beginnen met virtueel contact en ik zou dat contact zoeken binnen persoonlijke interesse bv via een forum of website voor een bepaalde doelgroep (gamers, dieren liefhebbers, knutselaars etc).

Hoop dat je er iets aan hebt, liefs YYY
Gebruikersavatar
maneblusser
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:15

Re: Omgaan met mensen

Dankjewel, het is leuk om te horen van iemand die van een (min of meer) vergelijkbare situatie vertrok, en waarmee het achteraf nog goed is gekomen :)
Jezelf zijn klinkt inderdaad logisch, al is het in de praktijk natuurlijk niet echt zo eenvoudig te realiseren. Zeker in deze context, omdat de opzet net is om (een bepaald aspect van) "wie ik ben" een beetje te veranderen, van "iemand die vlucht van sociale interactie" naar "iemand die niet meer zo bang is van sociale interactie, en zich min of meer kan redden". Waardoor je dus eigenlijk op veel vlakken wel jezelf moet zijn (bvb interesses, waarden, ... etc zoals je aanhaalt), terwijl je op dit ene vlak net een beetje tegen je instincten in moet gaan :)
Maar wat je zegt klopt natuurlijk wel, eerst een goede stabiele balans vinden, en dan vanuit die basis met kleine stapjes zien waar je geraakt klinkt als een goed plan!
Gebruikersavatar
Francois
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jan 2015 17:36

Re: Omgaan met mensen

Ik heb het nu eigenlijk moeilijker om met mensen om te gaan en laat ons zelfs zeggen vrienden.
Het is eigenlijk niet zozeer het omgaan, maar eerder het vertrouwen.
Vroeger had ik vrienden en wij gingen voor elkaar door het vuur, we gunden elkaar het beste zoals een liefje of zo. De laatste jaren merk ik dat het ieder voor zich is en ben daar al dikwijls mee geconfronteerd geweest. Een voorbeeld: een vriend van mij wist dat ik een oogje had op een meisje.
Na een tijd kwam ik te weten dat hij al wat hij van mij maar kon bovenhalen als negatief, tegen dat meisje had verteld. Waarschijnlijk om te beletten dat wij een relatie zouden beginnen.
Spijtige is dat dat de eerste keer niet is dat ik zoiets meemaak. Het is nu meer een "ik en alleen ik" maatschappij. Ik ben op gebied van vertrouwen dus dikwijls teleurgesteld geweest.
Resultaat is dat ik steeds op mijn hoede ben, maar ook vrij achterdochtig geworden ben en overal iets achter zoek Soms wel vervelend als je dan toch verkeerd gedacht hebt gehad.
Momenteel probeer ik er wel aan te werken en het lijkt te lukken.
Gebruikersavatar
maneblusser
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:15

Re: Omgaan met mensen

Het klinkt misschien redelijk naief (wat ik wellicht ook wel ben, gezien mijn gebrek aan ervaring), maar ik denk dat er eigenlijk maar 1 realistische optie is : enerzijds wel iedereen het voordeel van de twijfel gunnen (tot je effectief merkt dat ze je vertrouwen niet waard zijn), maar anderzijds je ook niet onnodig te snel te kwetsbaar opstellen.
Te achterdochtig zijn kan wellicht een goed contact in de weg staan, aangezien de andere persoon dat wellicht wel zal merken na verloop van tijd, waardoor de kans dan groot wordt dat hij of zij jou ook niet gaat vertrouwen. En dan zal hij of zij wellicht minder geneigd zijn om zich tegenover jou op een betrouwbare manier te gedragen, waardoor de achterdochtigheid net de situatie creëert waartegen ze eigenlijk had moeten beschermen...
Of om iemand aan het woord te laten die beter met taal overweg kan dan ik : “The best way to find out if you can trust somebody is to trust them.”
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Omgaan met mensen

maneblusser schreef:"The best way to find out if you can trust somebody is to trust them."
Quoted for truth.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Re: Omgaan met mensen

Hallo Maneblusser,

Op een deel van de vragen onderaan je openingsbericht kan ik bevestigend antwoord geven.
Er zijn inderdaad meer mensen dir dit soort problemen hebben; ik ben daar één van en ik ken er nog meer.
En gedeeltelijk overwonnen heb ik ze ook.

In de loop van de tijd heb ik verschillende dingen geprobeerd om er wat aan te doen; o.a. boeken lezen, trainingen volgen.
Het blijft iets waar ik mee bezig moet blijven; het is een langzaam groeiproces.
Maar ik heb wel wat vaardigheden geleerd en inzichten opgedaan waar ik wat aan heb.

Eén belangrijk inzicht dat ik gekregen heb, is dat ik me niet hoef te laten tegenhouden door angst. Angst is "maar" en gevoel; je krijgt een signaal dat er iets bedreigends is en daar reageert je lichaam dan op.
Maar er is lang niet altijd echt iets bedreigends. Door een andere manier van denken toe te passen, kun je leren om je niet altijd wat van angstgevoelens ana te trekken.
Verder heb ik verschillende spreekvaardigheden geleerd; "trucjes" om een gesprek wat beter te laten lopen.

Deze dingen heb ik voornamelijk geleerd door de laatste 2 cursussen die ik heb gedaan op dit gebied; via de "vereniging van verlegen mensen" (ja, dat bestaat echt en er zijn echt mensen lid van).
Je zou eens op de website kunnen kijken; misschien kun je er iets mee: http://www.verlegenmensen.nl

Succes in elk geval met het zoeken naar oplossingen.
Je bericht op dit forum met de vraag naar tips en ervaringen van anderen, is in elk geval een heel goed begin!
Gebruikersavatar
maneblusser
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2015 22:15

Re: Omgaan met mensen

Dankjewel, die website moet ik zeker eens grondig gaan bekijken! De cursussen volgen wordt misschien iets minder voor de hand liggend als Belg zonder rijbewijs, maar op het eerste zicht bestaat er ook een gelijkaardige vereniging hier (met een veel beperktere website, maar wel cursussen die dichter in de buurt zijn :)
Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Re: Omgaan met mensen

Ik weet dat er in België inderdaad ook zo'n vereniging is; ik heb daar wel eens iets over gelezen.
Of ze daar precies hetzelfde doen, weet ik niet; ik ben er verder niet bekend mee.
Maar als ze daar ook cursussen geven die dichter in de buurt zijn en als je denkt dat dat wat voor je is, is dat heel mooi.
Succes ermee!

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”