iebe

vliegen in dromen

Hey beste leden van deze site. Ik wil graag een droom met jullie delen dat ik vorige nacht heb gehad.

Nu zoals de meeste dromen is het grootste deel al vervaagd, maar de belangrijkst feiten kan ik nog wel uitgebreid op een rijtje zetten. =)

Ik was aan het werk in een supermarkt (het kan ook zijn dat ik daar niet aan het werken was, maar daarnaast leek het ook sterk op de supermarkt waar ik altijd mijn boodschappen ga doen). Ik was daar geregeld aan het rondzweven. Om te kunnen zweven moest ik wel een aanloop doen, en dat was geen garantie voor succes, want ik denk dat het ook enige mentale voorbereiding vroeg. En dan om te kunnen blijven vliegen moest ik af en toe eens met mijn armen flappen wanneer ik naar beneden dook.

Nu dat zweven ging niet onopgemerkt door de mensen die daar rondliepen. En voor ik het wist was ik de ene boef na de andere aan het afwenden, vliegend van rayon naar rayon. Maar niet zonder enige stoten uit te delen en toch de meeste weten uit te schakelen.

Dan op een gegeven moment ontstond er paniek in de winkel, iedereen verzamelde zich vanvoor, ik ging naar buiten en keek naar de lucht. Er was niets, maar toch bleef ik kijken, want ik had het gevoel dat er wel iets was.

En ik had gelijk, opeens zag ik iets aan de hemel, dat erg snel naar beneden dook. Het bleek één of ander vliegtuig te zijn, en het crashte net naast de supermarkt, een paar mensen gingen het onderzoeken, en ik besloot iets later om ook eens een kijkje te nemen. Het zat onder de grond, en ik vond één of ander luik, en toen ik het opendeed kwam er echt een onaangename geur uit, dus sloot ik het terug. Toen kwam er ineens een immens groot monster uit het niets op ons af van achter ons. en ik maakte me klaar om aan te vallen met mijn vliegkracht... en toen werd ik wakker.

Ik vind persoonlijk vliegdromen heel leuk. Maar ik weet ook ondertussen dat de dromen die je je zo levendig herinnert, dat ze iets te betekenen hebben. dus enige hulp daarbij is welkom, of je kan altijd je eigen dromen neerpennen.
Woof

Re: vliegen in dromen

Een wat ouder bericht maar ik vind het leuk om m'n ervaring met vliegdromen te delen:
áltijd als ik in gevaar ben in mijn droom kan ik vliegen. Ik vlieg door middel van zwembewegingen. Ik kan dan vliegen tot een hoogte van ongeveer 10 meter. Soms kan ik heel hard vliegen, soms moet ik veel moeite doen om vooruit te komen.
Wel fijn hoor, als ik een nachtmerrie heb en ik word achterna gezeten dan vlieg ik gewoon weg [045]
Ik heb vroeger veel verschillende zwemdiploma's behaald en ik heb aan wedstrijdzwemmen gedaan waar ik vrij goed in was. Misschien is er een linkje tussen de zwembewegingen en het vliegen :)
TessDragon

Re: vliegen in dromen

Dit is een ouder bericht, maar maakt me niet uit ik moet hier even op reageren, haha :)
Heldere dromen zijn écht geweldig. Helemaal als je kunt vliegen en je eigen verhalen een beetje kunt verzinnen. Heb je wel eens gehoord van lucide dromen? Dat is dat je weet in je dromen dat je aan het dromen bent. En dan kun je bijvoorbeeld heel bewust vliegen en je eigen verhalen gaan verzinnen en de heel droom naar je eigen hand zetten. Allerlei avonturen beleven en droompersonen ontmoeten. Je dromen blijven je verrassen en er is telkens iets nieuws. Een paar jaar geleden hoorde ik ervan en ik kon me herinneren dat ik dat als kind ook had. Toen ben ik me er in gaan trainen en ik had de meest geweldige bewuste dromen. Vliegen bleef altijd wel een beetje onhandig, haha. Je hebt sites waar je er van alles over kunt leren, ook forums. Ik hield ook een droomdagboek bij waar ik al mn avonturen in opschreef en er staan de meest geweldige dingen in.
Ik ben er toen mee gestopt omdat mijn ouders er heel afkerend naar deden en het heel negatief maakte. Toen vond ik het niet meer leuk maar eigenlijk wil ik het weer wat proberen op te pakken, al een tijdje weer..
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: vliegen in dromen

Kennelijk is dit een slow-topic waarin elke jaar iemand reageert. :) Nu dat ik er toch ben wil ik ook wel een gooi doen.
Het is een Freudiaanse interpretatie maar ik geef het maar even voor wat het waard is…
Een vlieg, vliegt en vliegen associeerde Freud met erotische handelingen zoals masturbatie of geslachtelijke gemeenschap.
Geen flauw idee dat het resoneert bij de persoon die de topic startte. Maar dat zou best eens kunnen daar de topic starter aangaf: Ik vind persoonlijk vliegdromen heel leuk.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: vliegen in dromen

Kennelijk is dit een slow-topic waarin elke jaar iemand reageert. :)
Een jaartje verder en ik vind dat ik ook eens mag reageren.
Een vlieg, vliegt en vliegen associeerde Freud met erotische handelingen zoals masturbatie of geslachtelijke gemeenschap.
Freud wordt bedankt met zijn associaties. :)

In het verleden heb ik ook wel eens rond gevlogen op de raarste plekken. Bijvoorbeeld bij het gymnastieklokaal van mijn 1e basisschool, bij de dijk van Schermerhorn grenzend aan Westbeemster, boven het asfalt van noordbeemster richting Avenhoorn en boven de sloot van mijn oude huis. Ik zweefde wat af in mijn dromen! ;)
Door er aan te denken kon ik het onthouden. Ik weet nog dat ik in mijn droom de eigenschap had zo licht te zijn als een veertje en dat ik kon zweven door te gaan zwemmen in de lucht. En iedereen stond altijd raar te kijken (vind je het gek! )

Ik weet al lang dat ik niet de enige ben die zoiets heeft gedroomd. Ooit heb ik eens gegoogled naar dit onderwerp. Er kwam uit - naar mijn interpretatie - dat ik toe was aan iets nieuws of dat er nieuwe punten in mijn leven zouden komen. Ik weet niet meer hoe oud ik was.

Ik weet ook dat ik een tijdje ook niet meer heb gedroomd. Nou ja wel gedroomd maar niets heb onthouden. En dat ik sinds ik op mijzelf woon droom ik weer. Soms hervat droom Y op een droom X die ik een paar dagen/weken/maanden eerder eb gehad . Dan denk ik in een droom: dit heb ik toch al eens eerder gedroomd? En soms droom ik over chaotische dingen, dingen die niet te snappen zijn, waar geen logica aan te pas komen. Waarvan ik wakker wordt en denk: gelukkig is het maar een droom.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: vliegen in dromen

koen0069 schreef:
Kennelijk is dit een slow-topic waarin elke jaar iemand reageert. :)
Een jaartje verder en ik vind dat ik ook eens mag reageren.
Hé, er is wat bijgeschreven in dit topic ziet mijn oog… Leuk dat er in dit droom-topic af en toe een nieuw reactie komt aangevlogen. ;)
Een vlieg, vliegt en vliegen associeerde Freud met erotische handelingen zoals masturbatie of geslachtelijke gemeenschap.

Freud wordt bedankt met zijn associaties.

In het verleden heb ik ook wel eens rond gevlogen op de raarste plekken. Bijvoorbeeld bij het gymnastieklokaal van mijn 1e basisschool, bij de dijk van Schermerhorn grenzend aan Westbeemster, boven het asfalt van noordbeemster richting Avenhoorn en boven de sloot van mijn oude huis. Ik zweefde wat af in mijn dromen!
Door er aan te denken kon ik het onthouden. Ik weet nog dat ik in mijn droom de eigenschap had zo licht te zijn als een veertje en dat ik kon zweven door te gaan zwemmen in de lucht. En iedereen stond altijd raar te kijken (vind je het gek! )
Het kan ook “heerlijk” zijn nietwaar en eveneens verwijzen naar “intens gelukkig zijn”… Zoals men desgelijks bij verliefdheid je het gevoel kunt hebben dat je erbij zweeft bedenk ik plots… Toch wel jammer als iemand dat gevoel nog nooit gekend heeft. :-)
Ik weet al lang dat ik niet de enige ben die zoiets heeft gedroomd. Ooit heb ik eens gegoogled naar dit onderwerp. Er kwam uit - naar mijn interpretatie - dat ik toe was aan iets nieuws of dat er nieuwe punten in mijn leven zouden komen. Ik weet niet meer hoe oud ik was.
In die zin brengt ook zonder interpretatie uw droom veel kracht voort. Je kunt er namelijk de overtuiging uit putten dat je moet beginnen aan de nieuwe uitdaging. Het kost misschien wel wat, tevens kan het ook zijn als je daarbij het gevoel kunt hebben ‘zwevend gedragen te worden’ als ik het zo eens mag uitdrukken. :)
Ik weet ook dat ik een tijdje ook niet meer heb gedroomd. Nou ja wel gedroomd maar niets heb onthouden. En dat ik sinds ik op mijzelf woon droom ik weer. Soms hervat droom Y op een droom X die ik een paar dagen/weken/maanden eerder eb gehad . Dan denk ik in een droom: dit heb ik toch al eens eerder gedroomd? En soms droom ik over chaotische dingen, dingen die niet te snappen zijn, waar geen logica aan te pas komen. Waarvan ik wakker wordt en denk: gelukkig is het maar een droom.
Dit wordt dienovereenkomstig wel eens een “droomserie” genoemd, het zijn dromen zinvol met elkaar verbonden. Het is alsof ze van steeds opnieuw verschillende kanten een centrale inhoud trachten uit te drukken. Wanneer je deze betekenisvolle kern te pakken hebt, dan heb je de sleutel voor de verklaring van de afzonderlijke dromen.

Terug naar “Spiritualiteit”