tkijlstra

studenten staan onder te grote druk, gevolg; burn-out

Studenten be like; DRUK DRUK DRUK

Hee jij daar! Ja jij ja die daar tussen de studieboeken zit om twee uur ‘s nachts, met je laptop scherm brandend, een bak koffie en een dikke portie stress. Bang dat je het tentamen niet gaat halen of je verslag niet op tijd af krijgt. Geloof me, je bent niet de enige. Steeds meer studenten lijden onder onze prestatiemaatschappij. Leg dus eerst je boeken even aan de kant en lees dit, voor het te laat is..

Als je dacht dat het studenten leven alleen bestaat uit dronken worden, feesten, met een kater in de collegezaal zitten en af en toe wat huiswerk maken dan heb je het mis. De andere kant van het student zijn is niet altijd even rooskleurig maar wel te onderbelicht naar onze mening. Er is namelijk sprake van een grote druk op studenten die vaak onderschat wordt. Daar waar een burn-out of een depressie iets was van volwassen mensen is het nu ook een ziekte beeld onder de studenten, en het is uit kijken dat je niet besmet wordt.

Door het veranderende studieklimaat is het voor veel studenten moeilijker om met deze studiedruk om te gaan. Er wordt veel van ze verwacht en een collegejaar is ook nog ontzettend duur, waardoor de druk zo hoger en hoger wordt. Ook het concurreren met andere studenten is niet niets. Bij sommige studies is er sprake van een overschot aan studenten dus het is vechten voor je stageplek en je werk later. Maar naast dit moet je natuurlijk je centjes verdienen, om je kamer of studie te betalen of gewoon om rond te komen. Doordat er van studenten veel wordt verwacht rondom prestatie is de tijd die je aan school kwijt bent veel. Als je daarnaast ook nog werkt wordt het vaak al te veel gevraagd. En dan heb je niet te vergeten nog een sociaal leven! Ga bij jezelf eens na hoeveel tijd een sociaal leven kost. En? Een sociaal leven kost mega veel tijd. Er wordt van je vrienden verwacht dat je mee gaat stappen, een terrasje pakken of winkelen. Heb je zelf ook nog een relatie? Dan moet je je vriend of vriendin ook nog af en toe wat aandacht geven. Ik weet het, dat doe je met liefde, maar dat is als student soms zo moeilijk te combineren. Maar hé, relatieproblemen kun je er als student al helemáál niet bij gebruiken.

En vergeet niet het minimum punten dat je moet halen? Misschien zit je zelf wel momenteel te piekeren of het gaat lukken of niet. Steeds meer opleidingen leggen de minimaal behaalde punten lat hoger om door te mogen studeren. En wat als je deze niet haalt? Ja dan heb je een schuld of een negatief studieadvies en misschien wel beide. Vertragingen en boetes liggen altijd op de loer in het studenten leven. Het studeren doen we ook ergens voor, iedereen heeft zo zijn eigen statusideaal. Geld en rijkdom is wat we voorgeschoteld krijgen via alle media, er ligt dus een mega druk op studenten om dit waar te maken.

Maar natuurlijk weten wij ook wel dat het studentenleven ook niet makkelijk is en ook nooit zal kunnen zijn, want het is toch bikkelen of niet? Maar het feit dat er onder de groep studenten steeds meer burn-outs komen wijst toch wel naar iets teveel van het goede. Wanneer je googled op; studenten burn-out komen er zo al een paar zorgverzekeraars te voorschijn met dergelijke titels als; studenten met burn-out, niets nieuws dus voor de zorgverzekeraars. Achttien procent van de mensen met een burn-out is ook jonger dan 33 jaar.
En toch proberen ze studeren zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar is het nog wel zo aantrekkelijk?

Bernice Koning
Tjarda Kijlstra
Iris de Groote
TheEmperor85

Re: studenten staan onder te grote druk, gevolg; burn-out

Hallo tkijlstra, welkom op het forum.

Jou/jullie betoog lezend, kan ik het niet helpen om af te vragen wat het doel hier precies van is. Is het een vraag? Is het een constatering met een mogelijke oplossing? Waartoe dient deze tekst precies?

Zonder het betoog als onzin af te willen doen (want er zit zeker een kern van waarheid in) toch even een paar puntjes:

1. Montesqieu wist ook niet waar hij de tijd vandaan moest halen tijdens het studeren/schrijven. Erasmus had het ook enorm druk. Hugo Grotius sliep ook wel eens weken achtereen nauwelijks. Natuurlijk; de huidige maatschappij vraagt 26 uur werk van ons in een 24 urige dag, maar zoals je/jullie zelf ook al opmerkte: studenten hóren het druk te hebben. En dat is van alle tijden.

2. Wait, just wait until you have a job. En een huis, gezin, kinderen?..
Dan droom je dagelijks van die oase van rust die studententijd heette.
Je studentenperiode is slechts een opstapje naar 'het echte werk', om maar even in die terminologie te blijven. Dacht je dat je minimum punten belangrijk waren? Probeer eens 1 keer de door je chef gestelde target niet te halen.. :nod:

3. Je sociale leven regel je zelf. Je hóeft niet elke dag te feesten, je mag bést wel eens nee zeggen tegen een terrasje als je een stapel aan werk heb.. ("zo gaat het in het echte leven ook" 008 )

Aan de andere kant, en daar komt de waarheid die in je betoog zat, is het te zot voor woorden dat de overheid boetes gaat opleggen aan studenten die gewoon wat langer tijd nodig hebben. De overheid zien de hogescholen/uni's tegenwoordig blijkbaar als fabrieken..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: studenten staan onder te grote druk, gevolg; burn-out

tkijlstra schreef:En toch proberen ze studeren zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar is het nog wel zo aantrekkelijk?
Iedere generatie studenten heeft zo zijn eigen leed. Ik heb een oudere broer die maar liefst twaalf jaar over zijn studie heeft gedaan. Hij studeerde pas af nadat hij getrouwd was en er een kindje op komst was.
Toen ik ging studeren werd de twee fasen structuur ingevoerd en mocht je nog maar vier jaar over je studie doen. Daar was ik niet heel blij mee, niet omdat het een onmogelijke eis was, maar omdat het zo oneerlijk was dat mijn broer het zo makkelijk heeft gehad, er gewoon met de pet naar gooide, en pas na tien jaar studentenleven een beetje zijn best deed om af te studeren.

Zou ik in deze tijd nog willen studeren? Redenerend van uit het perspectief van de midden vijftiger die ik nu ben, ben ik geneigd ‘nee’ te zeggen.
Maar misschien zou ik daar heel anders over denken als ik dertig jaar jonger zou zijn en zou ik de uitdaging toch aan willen gaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: studenten staan onder te grote druk, gevolg; burn-out

Ik snap het punt van het betoog ook niet zo goed, wat willen jullie hier nu mee zeggen?

Daarnaast: Toen ik studeerde zorgde ik er simpelweg voor dat ik niet in de laatste week voor het tentamen het boek pas opensloeg. Dat scheelt een hoop stress kan ik je vertellen. ;)
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “School & werk”