Jessy

Iemand ervaring met ECT?

Hey,

Ik krijg binnenkort ECT om te proberen de therapieresistente depressie te behandelen. Heeft iemand hier ervaringen met ECT? Het zou me echt enorm helpen!
Alvast bedankt!

Xx
Ka-yicka

Re: Iemand ervaring met ECT?

Heb verleden jaar ECT gehad voor het verwerken van mijn complex trauma,na 2 behandelingen hebben ze die stop gezet vanwege de enorme triggers die de ECT teweeg bracht.Of het werkzaam is voor het verminderen van een depressie weet ik niet.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ondertussen gestopt met ECT (begin september) Niet door mezelf, de arts stopte ermee. Ik deed blijkbaar teveel crisissen? Ik denk persoonlijk dat ik hem zo teveel last bezorgde maar ja... volgens de assistenten was dat zeker niet zo! Daarom dat hij 't niet in men gezicht komt zeggen denk ik dan. Tja...
Ben ik dan echt onbehandelbaar? Een alternatief stelden ze ook niet echt voor. Ga naar een ambulante therapeut... Ik heb er al eentje, moet er toch geen 3 hebben, of wel ?!

Heb dan maar zelf men AD verhoogd...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Iemand ervaring met ECT?

Jessy schreef:Heb dan maar zelf men AD verhoogd...
Het lijkt me zeer onverstandig om zelf je AD te verhogen.
* Liebe Macht Frei *
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Weet wel ergens dat het zo niet hoort, maar kan ik dan voor 't minst telkens men psychiater lastigvallen? Die heeft ook nog wel wat anders te doen als naar mijn geklaag te luisteren en als ik had moeten wachten tot men consult vandaag dan had ik gegarandeerd weer erger in crisis gegaan. Het is een beetje afwegen weet je. Maar heb het vandaag wel gezegd en hij vond het niet erg. En dit keer heb ik ook gevraagd of ik nog mocht verhogen als men lithiumspiegel goed stond mocht dat zolang ik maar niet over de 1.2 mmol/l ga is het voor hem goed.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ik heb dit jaar ECT gehad zo iets van 15 behandelingen voor mij depressie. Na 2 maanden kwam de depressie terug. Sindsdien heb ik problemen met mijn geheugen. Zowel slechte korte als slechte lange termijn geheugen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Iemand ervaring met ECT?

Goed dat je dit hier meldt. ECT is een controversiele behandelmethode zonder goede wetenschappelijke fundering. Niet zelden heeft de therapie schadelijke effecten. Mensen zouden behoed moeten worden voor dit soort praktijken. Wanhoop en gebrekkige informatie leiden tot slecht overwogen keuzes gevolgd door verdriet.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ik begin er nooit meer aan. Ook kreeg ik regelmatig schokken door mijn lichaam en viel af en toe op de grond. Vanaf het moment dat ik aan de ECT begon. Ik heb het nu een paar maanden gelukkig niet meer.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Wat Tineke zegt herken ik wel. Dat geheugen en concentratie veel moeilijker verloper. Waar ik vroeger een echt studiehoofd was, daar kan ik me nu amper nog de weg ergens naartoe herinneren als zich dat dateert van voor de ECT. Wel heb ik er 43 behandelingen gehad, volgens iedereen die ik dit vertel is dat veel
Zelf wil ik niet slecht praten over de ECT, heb het in weloverwogen beslissing gedaan met men psychiater, uitleg gekregen en ik wist dat dit kon gebeuren. Misschien had ik 't gevolg lichter ingeschat? Maar de arts heeft gedaan wat hij kon vind ik.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Dat is zeker heel veel. Ik heb 16 behandelingen gehad. Ik ben benieuwd of mijn geheugen weer wat beter zal worden.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ik hoop het voor jou en mezelf. Want zo is toch echt niet fijn. Mensen rakelen voortdurend herinneringen op die ik 'kwijt' lijk te zijn.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ja, bij mij ook. Vervelend is dat.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Waar heb je de ECT gevolgd? Koos je er zelf voor? Hier kwamen de bijwerkingen eigenlijk pas na de behandeling.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Bij het umcg. Ik wou het eerst in Sneek laten doen, maar mijn problematiek is te ingewikkeld en zze hadden nog te weinig ervaring. Toen heeft mijn psychiater mij door gestuurd naar het umcg. Daar ben ik eerst 2 weken ter observatie geweest voordat ze aan ECT begonnen.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Verklaar me gek he... maar ik voel me zo vast zitten in men depressie en geraak er met pillen niet uit. Ik zou terug na maar liefst 43 shocks in 't verleden, terug opnieuw willen voorstellen van er weer mee te starten (puur om mij uit dat depressieve te halen) En men geheugen en concentratie is toch al om zeep.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Ik heb geen depressie meer maar wel sterke stemmingswisselingen door mijn ziekte vanaf mijn volwassenheid al. Medicatie helpt bij mij ook niet. Ik heb er 11 soorten gehad per dag en nu nog maar 3. Die ook waarschijnlijk niet helpen. Mijn geheugen en concentratie is ook zeer slecht. Ik heb mijn hele leven al concentratie problemen, maar het is erger geworden. Ze zeggen dat geheugenproblemen een tijd na de ECT weer goed komt. Ik heb mijn twijfels erbij of dat wel echt zo is. Ik wou dat ik nooit aan de ECT begonnen was.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Voel een dubbelheid in wat je zegt. Enerzijds voel ik een geruststelling dat die geheugen en concentratieproblemen wellicht niet meer van de ECT zijn en anderzijds ben je nog zo anti-ECT (waar niks mis mee is he!) Maar zoals ze het mij hebben aangeboden de eerste keer was een soort 'laatste mogelijkheid' en ik was en ben eigenlijk opgelucht dat ik die gegrepen heb. Wellicht voor jou helemaal anders?
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Bijkomend denken ze nu nog over rTMS (repitieve transcraniele magnetische stimulatie) en zelfs DBS (deep brain stimulian) uitgesproken. Dat vind ik precies tien keer meer horror als ECT. Wat als je nu nergens van beter word (langer als eens een beter dagje)?
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

De geheugen problemen komen nog wel door de ECT. We hadden gehoopt dat de stemmingswisselingen minder zou zijn, maar blijkt sindskort dat het door borderline komt en niet alleen door een depressie. Net als een gebrek aan motivatie komt ook niet alleen door een depressie. Ik heb alleen af en toe wat vrolijke momenten en dat ik me soms ietsjes beter voel. Vaak nog wel erg somber etc. De geheugen problemen vind ik erg vervellend en het is Dus het is niet zo dat ik me veel beter ben gaan voelen.
Jessy

Re: Iemand ervaring met ECT?

Maar ook geen 'blij dat ik de kans genomen heb... het heeft nu helaas niet mogen zijn dat ECT niets deed bij mij'? Garanties geven ze immers niet.
Ik voelde me triest toen ik lees van je 'borderline', omdat ze mij jarenlang dat etiket hebben gegeven en het was ASS. Maar ondertussen ben je toch maar zolang voor iets 'fouts' behandeld en heb je ergens het recht op de correcte hulp misschien mislopen of pas veel later gekregen terwijl je misschien niet meer op een niveau zit om er nog iets aan te doen.... (Sorry voelde me beetje verweven)
Lithium wellicht domme vraag of je dat al hebt geprobeerd? Soms neem ik nog wel Maniprex omdat het mij een vals gevoel van beter voelen geeft. Een maskerlach, daarom ben ik er nu na een halfjaar weer mee gestopt. Ik wil dat intern en extern overeenstemt en niet zitten lachen als ik eigenlijk wil huilen.
Tineke

Re: Iemand ervaring met ECT?

Jessie het geeft niet. Je hebt het misschien hier op het forum nog niet gelezen dat ik borderline heb of wel.
Ik heb nog nooit de goede therapie gehad bij de GGZ, Paaz, ovdb, umcg, zweden niet. Ik krijg sinds mei 2011 een begeleidster thuis. Echt praten doe ik pas sinds oktober 2013 en het meeste via mail. De behandeling begint nu pas wat te werken.

Het komt enorm vaak voor dat men de diagnose borderline krijgen zelfs dat later blijkt ass te zijn.
Ik heb 2x binnen een paar jaar geprobeerd. De laatste keer tijdens en na de ECT heb ik een paar maanden schokken gehad in me lichaam en dat ik regelmatig op de grond viel zowel thuis als buitenhuis. Moest er op een gegeven moment stoppen met de Lithium. Ik heb in maart 2012 de diagnose autistische stoornis gekregen en eind van vorig jaar dus borderline. Dus komt heb bij mij samen voor.

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”