ReZa

Angst om een relatie aan te gaan

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb de voorbije jaren behoorlijke wat zelfbeeld- en zelfvertrouwenproblemen gehad (en precies een late puberteit, emotioneel dan toch). Inmiddels gaat het hiermee beter en beter en groeit mijn zelfvertrouwen beetje bij beetje. Door al mijn puberale problemen vroeger was ik een beetje stil. Van nature ben ik ook niet de grootste prater, maar de laatste tijd ben ik enorm vooruit gegaan hierin (mede door veel sociaal contact). Alleen durf ik geen relatie met een meisje aan te gaan. Ik zie een populair, supersociaal meisje zitten. Maar dan komt het probleem. Ik heb angst dat ik sociaal niet sterk genoeg ben voor zo een meisje. Koppeltjes doen vaak dingen samen en dan ben je alleen bij elkaar. Ik vrees dan dat ik een niet vlot genoege prater ben en het te stil zal zijn. En dat houdt me een beetje tegen om momenteel een relatie aan te gaan.

Hebben jullie tips hiervoor?

Alvast bedankt!
JohnnyMcH

Re: Angst om een relatie aan te gaan

Beste ReZa,

Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik denk tussen de regels door te lezen dat je nog niet heel veel ervaring hebt met relaties, klopt dat? Mag ik vragen hoe oud je nu bent, aangezien je praat over een late puberteit?

Je zegt zelf moeite te hebben gehad met sociaal contact en omschrijft het meisje als een populair type, heb ik het dan goed begrepen? Mijn eerste en grootste vraag die uit jouw verhaal rijst is: waarom val je op dat type meisje. Wellicht dat je dat voor jezelf eens kunt onderzoeken.

Het lijkt mij erg lastig om je persoonlijkheid aan te passen voor een ander persoon. Sterker nog, ik denk dat dit averechts werkt. Je zult je vaak anders gaan voordoen, wat geforceerd voelt en uiteindelijk zal zij dat ook gaan merken. Het aloude cliché gaat eigenlijk altijd op: blijf jezelf en als jullie voor elkaar bestemd zijn, komt dat helemaal goed. Dat betekent niet dat je niet moet investeren, maar zeker niet jezelf anders voor gaan doen.

Als tip kan ik je nog meegeven dat je wellicht je sociale vaardigheden nog wat verder kunt ontplooien, door die specifieke sociale activiteiten te ondernemen. Misschien iets waarvan je bij een andere denkt "wow, ik wou dat ik dat ook kon". Wat ik in de praktijk heb gezien, is dat mensen die activiteiten ondernemen waarbij ze voor groepen mensen moeten spreken stappen vooruit maken op dat sociale aspect. Dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Hopelijk kun je iets met het bovenstaande, wellicht zegt het je niks. In ieder geval wens ik je heel erg veel succes!
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: Angst om een relatie aan te gaan

'k Zal héél kort zijn: Opposites attract!
Gebruikersavatar
Glorious
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 mar 2013 23:45
Locatie: Aalsmeer

Re: Angst om een relatie aan te gaan

Als je moeite hebt om zomaar conversaties aan te gaan met meiden kan je misschien eens een datingssite proberen? Het is vaak veel makkelijker met iemand te praten als je diegene al een beetje kent.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”