TomE

Tom E's verhaal.

Ik zit met iets, geen drama misschien , waar misschien iemand of een deskundige raad op weet. Je mag natuurlijk altijd reageren met tip of anders als je denkt dat dat helpt of vragen stellen. Ik ga proberen uit te leggen in 1 groot verhaal dat ik terplekke hier neerzet hieronder met paar voorbeelden (let even niet op als ik eventueel kort door de bocht of eventueel kromme zinnen maak als het maar duidelijk is);

Ik ben dus vrij normale vent en van buitenkant zou je niet gauw vreemde dingen zien denk ik helemaal niet zelfs! Het punt is dat ik op straat behoorlijk agressief kan worden naar andere mensen of passanten dus vreemden voor mij. In eerste instantie verbaal maar de laatste tijd ook steeds fysieker lijkt het. Daar ligt dus ook mijn angst probleem dat het keer echt misgaat of ik eimand tegenkom die mij erg provoceert in mijn idee dan en ik er dus op inga in verkeerde zin. Niet dat ik dan ook letterlijk fysiek mensen aanval maar mij bekruipen soms echt agressieve gedachten of neigingen zoals iemand slaan of aandrukken. Klinkt misschien beetje vaag maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Meestal gaat het 'wel goed en weet ik mij in te houden maar de laatste tijd word ik toch soms wat fysieker zoals iemand een druk geven niet altijd zacht. Ik wil dus wel graag blijven uitgaan en voorkomen dat het uit de hand loopt.

Om duidelijker te maken over mijzelf ik ben een vrij intelligente leukuitziende vent sociaal capabel niet op mijn mondje gevallen en weet een en ander van psychologie af waarbij is mijzelf ook behoorlijk ken (geleerd heb). Ik ga graag uit en ben geregeld in de stad te vinden en hou van sociale chit chat.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat is het dat mij continu triggert, wat kan ik eraan doen en hoe kan ik dingen vermijden.

Bedankt bij voorbaat!!
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Wat misschien wel belangrijk is om te zeggen dat ik in een grotere drukke stad woon temperamentvol ben denk en het vooral afspeelt ind e drukte van de stad. Toch ben ik erachter gekomen dat het niet direct met mijn stress te maken heeft want ook in vakantie periodes heb ik het. Het lijkt een soort keuze en ik neig steeds meer af te zakken naar asociaal agressief gedrag.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Ter aanvulling dit speelt dus allanger niet dat het af en toe vorokomt vrijwel dagelijks en het is neit zo dat ik er agressief uitzie of niet sociaal bent verder integendeel maar ik weet ook niet 123 wat ik er aan zou kunnen doen. Ik kan het wel onderdrukken maar op zulke momenten heb ik daar gewoon geen zin in lijk het wel.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Ikzelf zit zelf soms te denken aan een soort big city syndrom korte asociale reacties verder normaal voor wie het begrijpt
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: Agressiviteit op straat

Hey Tom,
Ik weet niet of ik je hiermee help, maar constant omsingeld worden door mensen die je niet kent, ik kan me voorstellen dat je daar ambetant van wordt (ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het oké is om onbekenden zomaar op hun gezicht te kloppen, net het tegendeel).
Ik stel je het volgende voor (maar doe het alsjeblieft rustig aan): als je in de stad rondloopt en je ziet mensen rond je, knik dan even vriendelijk. Misschien knikken ze terug, misschien niet, en kijk eens of dat een rustgevend effect op je heeft.
Indien niet, stop er dan onmiddellijk mee en zoek een andere manier om met je agressie om te gaan.

Veel geluk
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

TomE schreef:Ikzelf zit zelf soms te denken aan een soort big city syndrom korte asociale reacties verder normaal voor wie het begrijpt
Nou eh, ik herken dat en heb hetzelfde! Ik ram/beuk gewoon tegen schouders aan en snauw ook mensen af. Dat komt omdat Amsterdam gewoon teveel mensen zijn, te kleine straten, teveel verkeer, teveel prikkels en dan erger je je sneller. Ik vind het eerder een logisch geval van oorzaak en gevolg! Wanneer ik in andere plaatsen ben waar het wat minder irritant druk is - dus buiten de grote steden - dan werkt het al een stuk minder op mijn zenuwen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Agressiviteit op straat

Je bent niet de enige. Er zijn veel mensen die prikkelbaar zijn, en als stress niet de oorzaak is, dan wel onvrede of gewoon gevoeligheid. Soms ervaar ik mensen als irritant terwijl ze niet eens iets aanwijsbaars doen wat ik irritant vind. Hun aanwezigheid, het feit dat ze bewegen, ademen en leven lijkt soms een soort jeuk. Daar kan ik kortaf of zelfs chagrijnig van worden.

De vergelijking met jeuk maak ik mede omdat zintuiglijke prikkels naarmate ze veel herhaald worden afnemen in intensiteit. Dat kan verklaren waarom vreemden je sterk irriteren terwijl bekenden je niet storen en je het zelfs gezellig met ze hebt. Wat mij soms helpt is anderen te zien als mijzelf, het zijn individuen die ervaren en voelen zoals ik, maar dan vanuit een ander perspectief. We hebben allemaal onze gebreken en lessen te leren en door tolerant met mensen om te gaan gun je jezelf en de ander meer vrede.

Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:
TomE schreef:Ikzelf zit zelf soms te denken aan een soort big city syndrom korte asociale reacties verder normaal voor wie het begrijpt
Nou eh, ik herken dat en heb hetzelfde! Ik ram/beuk gewoon tegen schouders aan en snauw ook mensen af. Dat komt omdat Amsterdam gewoon teveel mensen zijn, te kleine straten, teveel verkeer, teveel prikkels en dan erger je je sneller. Ik vind het eerder een logisch geval van oorzaak en gevolg! Wanneer ik in andere plaatsen ben waar het wat minder irritant druk is - dus buiten de grote steden - dan werkt het al een stuk minder op mijn zenuwen.
:lol: dat bedoel ik. Alleen ben ik bang dat ik doorflip (al doe ik dat da bijna continu maar op een of andere manier lijkt het niet echt op te vallen) ik scheld ook veel soms knetterhard (ben ik absoluut nie ttrots op) en echt op de vuistga als ik een sukkel tegen komen die uitdaagd snap je. Ik ben grote sterke vent en laat natuurlijk niet op mijn kop zitten. (wat ook niet hoeft). Verder ben ik een hele vriendelijke persoon hoor. Ik ben ook beetje gewoontedier als ik vandaag iemand uitscheld heb je kans dat ik het morgen weerdoe als je begrijpt wat ik bedoel.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

scampsd schreef:Hey Tom,
Ik weet niet of ik je hiermee help, maar constant omsingeld worden door mensen die je niet kent, ik kan me voorstellen dat je daar ambetant van wordt (ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het oké is om onbekenden zomaar op hun gezicht te kloppen, net het tegendeel).
Ik stel je het volgende voor (maar doe het alsjeblieft rustig aan): als je in de stad rondloopt en je ziet mensen rond je, knik dan even vriendelijk. Misschien knikken ze terug, misschien niet, en kijk eens of dat een rustgevend effect op je heeft.
Indien niet, stop er dan onmiddellijk mee en zoek een andere manier om met je agressie om te gaan.

Veel geluk
Is vast goedbedoeld maar als ik dat doe heb ik of binnen drie dagen een hernia, of word ik opgenomen oof krijg ik alsnog een knal voor mijn hassus want dat is niet zo gebruikelijk in een grotere stad (in kleine stad is anders misschien)
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Radius schreef:Je bent niet de enige. Er zijn veel mensen die prikkelbaar zijn, en als stress niet de oorzaak is, dan wel onvrede of gewoon gevoeligheid. Soms ervaar ik mensen als irritant terwijl ze niet eens iets aanwijsbaars doen wat ik irritant vind. Hun aanwezigheid, het feit dat ze bewegen, ademen en leven lijkt soms een soort jeuk. Daar kan ik kortaf of zelfs chagrijnig van worden.

De vergelijking met jeuk maak ik mede omdat zintuiglijke prikkels naarmate ze veel herhaald worden afnemen in intensiteit. Dat kan verklaren waarom vreemden je sterk irriteren terwijl bekenden je niet storen en je het zelfs gezellig met ze hebt. Wat mij soms helpt is anderen te zien als mijzelf, het zijn individuen die ervaren en voelen zoals ik, maar dan vanuit een ander perspectief. We hebben allemaal onze gebreken en lessen te leren en door tolerant met mensen om te gaan gun je jezelf en de ander meer vrede.

Sterkte en succes.
Bedankt voor je verhaal is er wat aan te doen denk je?
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Radius schreef:Wat mij soms helpt is anderen te zien als mijzelf, het zijn individuen die ervaren en voelen zoals ik, maar dan vanuit een ander perspectief.

Sterkte en succes.
Dit kan ik weleens proberen
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

TomE schreef: Ik ben grote sterke vent en laat natuurlijk niet op mijn kop zitten.
Dus jij was die etter in de supermarkt hier vandaag die zich zo overduidelijk liep druk te maken over het feit dat ik voor 40 seconden in de weg stond met mijn winkelwagentje om een artikel te pakken en er een pallet voorstond zodat je er niet langs kon?

NOU KOM MAAR OP MANNETJE, DURF NOG EENS TE ZUCHTEN EN ZO'N STOM GEZICHT TE TREKKEN! :evil: :badgrin:
En dan ook nog sarcastisch dank je wel zeggen alsof ik je zojuist van je nutteloze 40 seconden tijd heb beroofd en een halsmisdaad heb begaan :tongue:
Nou, kom maar hoor, ik ben een grote sterke dame en ik kan je makkelijk aan :D !
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:
TomE schreef: Ik ben grote sterke vent en laat natuurlijk niet op mijn kop zitten.
Dus jij was die etter in de supermarkt hier vandaag die zich zo overduidelijk liep druk te maken over het feit dat ik voor 40 seconden in de weg stond met mijn winkelwagentje om een artikel te pakken en er een pallet voorstond zodat je er niet langs kon?

NOU KOM MAAR OP MANNETJE, DURF NOG EENS TE ZUCHTEN EN ZO'N STOM GEZICHT TE TREKKEN! :evil: :badgrin:
En dan ook nog sarcastisch dank je wel zeggen alsof ik je zojuist van je nutteloze 40 seconden tijd heb beroofd en een halsmisdaad heb begaan :tongue:
Nou, kom maar hoor, ik ben een grote sterke dame en ik kan je makkelijk aan :D !
Ik vind jouw best grappig weet je dat :lol: je komt me bekend voor kom je hier vaker;)

Maar zoiets zou mij ook kunnen gebeuren heb je goed je kent me wel iets; al niet helemaal denk. Ik be geen type bedweter geloof ik wel bedzweter soms :tongue:
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

TomE schreef: Maar zoiets zou mij ook kunnen gebeuren
Zoiets overkomt mij ook altijd... Althans, toen ik nog een leven had 8)

Toen ik nog een leven had en meedraaide in de maatschappelijke drukte van werk/studie/huishouden/sociale contacten ging iedereen in de weg staan, zat mij 'bewust' te irriteren, stoorde ik mij overal aan, moest natuurlijk ELK willekeurig oud vrouwtje in de supermarkt een gesprek met mij aanknopen op het moment dat ik natuurlijk haast had en weg moest, miste ik altijd de trein/bus/metro, viel er altijd koffie over mijn net-aangetrokken-shirt heen, stond iedereen in de weg, was er nooit een parkeerplaats te vinden en was iedereen in het verkeer gewoon een domme sukkel, irritant en had het rijbewijs/fietsbewijs/certificaat bij een pakje boter gratis gekregen. Erg deprimerend en frustrerend. :-P Maar toen....

Toen kwam mijn wraak dft003 Ik raakte zwanger en kreeg het wonderbaarlijke geschenk van zwangerschapsverlof waarbij je vrijwel alles wordt afgenomen van 'je wereldje' en je niks meer kunt/mag doen van de rest v/d wereld, terwijl je naar eigen mening nog wel genoeg kunt. Je zit thuis. En dan ga je je eens bedenken wat je moet doen in je leven wanneer voor de rest alles wegvalt.

Je gaat naar de supermarkt en oude vrouwtjes stalken voor een goed gesprek - en je valt ze net zolang lastig totdat zij van JOU geïrriteerd raken, je gaat expres in de weg staan en elk product in het schap bekijken en onderzoeken alsof je uit de zestiende eeuw komt en 'dat' nog nooit gezien hebt - want ja, het supermarktbezoek is jouw enige uitje wegens hoogzwanger zijn en niemand duwt je met je dikke buik aan de kant en anders mag je ze verrot schelden, je parkeert op de invalideplaats of op de zwangere-vrouwen-plek (ja die bestaan), het maakt werkelijk niet uit wat je aan hebt - want je cupmaat is drie maten gegroeid - welke vlekken????, en je gaat expres tergend traag worden in het verkeer omdat je graag je omgeving wilt zien alsof elke specifieke boom de eerste (en de laatste) is die je ziet en je graag ieder grassprietje van dichtbij wilt bekijken. Tevens ga je bezwaarschrift indienen tegen elke rekening die je krijgt, waarbij je jezelf en anderen veel geld bespaard terwijl je er eigenlijk niet eens van overtuigd was dat het zou lukken; ga je andere mensen helpen met solliciteren, ga je flink tekeer tegen iedereen die ook maar enigszins 'vervelend' doet onder het mum van: zwangerschapshormonen (terwijl je eigenlijk gewoon een bitch van nature bent, en het daar niks mee te maken heeft) etc.

Ik ben er erg van opgeknapt! Nu snap ik dat jij als grote stoere vent geen zwangerschapsverlof op kunt nemen, maarre, hoeveel vakantiedagen heb jij nog? Wellicht zou je het eens wat rustiger aan moeten doen, zodat je flink kunt trollen :badgrin: Het is niet zinloos; eventjes lanterfanten is een heerlijke manier van tijdbesteding en ik vind het echt aan te raden! Volgende maand heeft mijn partner 3 weken vakantie en gaat hij exact hetzelfde doen. Op een gegeven moment heb je zoveel frustratie verwerkt met het irriteren van anderen; dat je he-le-maal opgeladen bent en er met een frisse positieve houding vol tegenaan kunt gaan :D 8) cheerqd5
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:
TomE schreef: Je gaat naar de supermarkt en oude vrouwtjes stalken
Hahh jij bent wel iets te extreem;). :) Je lijkt wel iets op een ex van mij je bent vast ook wel flexibel en snugger;). Ik ga geen mensen bewust lastig vallen heb ik ook geen behoefte aan krijg indruk dat jij moeite heb je te uiten en na de tijd wrok koestert. Beetje de passief agressieve houding niet om je te veroordelen hoor is iets vrouwlijks volgens mij. Wat ik weleens kan hebben als ik bijvoorbeeld geirriteerd ben geraakt door iets ik honderd meter verderop iemand uitscheld dus meer geemotineerds (boosheid is ook emotie toch?) Het is bij mij vaak gewoon even korstondig heeft vaak niks met een bepaalde persoon te maken. Ik reageer op dat momenten impulsief en verder denk ik er ook niet zo over na of heb geen wrok. Wel kan ik me irriteren aan ouwe wijven die uitgerekend naar de kapper moeten tussen vijf en zes uur terwijl ze hele dag tijd hebben en jij nog snel even de kapper moet pakken snap je. Ik kan mij ook soms enorm ergeren aan slechte service, daar zeg ik weleens wat van, daar staat Nederlad bekend om ok, maar kijk eens wat een lompe onbeschofte obers er soms rondlopen. Niet dat ik overal iets van zeg of de verhalenman ben.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Met hierboven moeite te uiten bedoel ik beetje moeite te uiten soms;). Daar heb ik zelf niet zoveel moeite mee (helaas soms). Ik ben ook wel beetje perfectionist, daarom zie en merk ik dingen soms eerder dan anderen of zie ik al dingen aankome waardoor ik echt geirriteerd kan raken zeker als zedan ook nog geenbegrip tonen. Als iemand excusus aanbied ook al is het ooprecht ben ik het ook direct vergeten en ga er niet over door.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

ps ouwe wijven = ouwe lieve vrouwtjes
Leeuwtjuh

Re: Agressiviteit op straat

Extreem? Ik? :D No way, ik ben juist relaxed :lol:

Ik betaal echter wel op gelijke voet terug :D Wanneer ik geen tijd heb, word ik regelmatig aangesproken door het bejaardentuig in de supermarkt en nu heb ik alle tijd van de wereld, dus ga ik lekker vanuit mijzelf kletsen met ze en hebben ze moeite om weg te komen! 8) Ik ben juist niet passief agressief, ik richt het exact op dezelfde hoek als waar de ergernis vandaan kwam. Het is hun probleem en dat moeten ze niet het mijne maken.

Nu ben ik al jaren niet naar de kapper geweest, maar ik zal v/d week eens een kapper gaan zoeken :D Thanks!
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Leeuwtjuh schreef:Extreem? Ik? :D No way, ik ben juist relaxed :lol:
Ok dat is mooi. Ik kom net terug uit stad twee voorbeelden: eerst bij de AH een meisje dat haar hoofd niet kan draaien (niet lollig bedoelt) praat heel zacht en vraag wilt u bonnetje ik zeg vrij snel nee waarop ze og eens vraagt. Maar omdat het mij al irriteerde en vrij langzaam ging spat ik uit en vraag of ze doof is. Gevolg zij drukt min boodschappen met een verdeelplank weg, waarop ik nog eens reageer of dat niet voorzihtiger kan koeiekop en ik komede tijd maar even niet meer bij die AH komt. Tweede punt kijkt ee vent mij vrij lang aan bij een muursnackbar. Ik reageer er op 'heb ik wat van je aan ofso' en zwiep bij het passeren met mijn elleboog tegen de vrouw die bij hem staat en fiets weg. Volkomen gestoord misschien maar gewoon paar dingen waarvan ik later denk sja. :doubt:
Superwoman

Re: Agressiviteit op straat

Lijkt me niet verkeerd om hier snel hulp bij te zoeken zodat je leert je agressie in toom te houden en op een andere manier te uiten.
Vroeg of laat kom je de verkeerde tegen en dan heb je klappen te pakken die je niet wilt.
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Superwoman schreef:Lijkt me niet verkeerd om hier snel hulp bij te zoeken zodat je leert je agressie in toom te houden en op een andere manier te uiten.
Vroeg of laat kom je de verkeerde tegen en dan heb je klappen te pakken die je niet wilt.
Ik ben niet bang voor klappen daarbij zullen eerder zij degene zijn die dan klappen zouden krijgen als ik echt doorflip. Ik heb wel moeite met die agressie dat klopt en wie gaat eruit dat ik al geen hulp heb gezocht maar niet gekregen omdat buitenlanders voorrang krijgen?
Superwoman

Re: Agressiviteit op straat

Je zult een paar keer geluk hebben dat jij degene bent die de rake klappen uitdeelt. Toch zijn er voldoende mensen die prima in staat zijn om jou vrij snel uit te schakelen.
Waar heb je om hulp gevraagd?
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Ik ben niett altijd zo ik heb het vooral zoals ik zeg oop straat, meestal als ik zelf druk ben en het druk is. Het is een soort tweede natuur geworden en ik weet niet 123 hoe je dat stopt voordat het escaleert. Ik kan mezelf wel bedwingen maar zie het nut er niet van op zulke momenten of de stress is te groot ik weet het niet.
Superwoman

Re: Agressiviteit op straat

Waarheb je om hulp gevraagd?
TomE

Re: Agressiviteit op straat

Weet ik niet meer. Ik wil gewoon graag blijven uitgaan zonder steeds die uitspattingen van agressie verbaal en soms zijdelings fysiek (elleboog/aandrukken)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”