adner1990

Faalangst?

Goedendag,

Als kind heb ik faalangst gehad, misschien nu nog wel. Er is toen niets aan gedaan, nuchtere ouders: "gaat wel over". Er is nog wel wat blijven hangen: ik heb moeite om mezelf te presenteren.

Vooral als ik moet officieel moet spreken/presenteren bij relatief-bekenden(klasgenoten, vrienden, bekenden). Eigenlijk is het alleen als ik midden in de aandacht sta en alleen moet spreken. Met één op één gesprekken of informele groepsgesprekken heb ik totaal geen moeite.

Ik word omschreven als een sociale man, zeer welbespraakt en met een goede uitstraling.

In bepaalde situaties blijft daar echter niets meer van over.

Voorbeeld: Als ik moet presenteren:
- Vooraf zenuwachtig
- Tijdens het presenteren erg last van ongecontroleerde nek-trekkingen (kent iemand dit? is echt heel iritant)
- Ongecontroleerde trilstem.
- Geen rustpunt kunnen vinden voor mijn ogen.
- gebruikelijke dingen als zweethanden, droge mond etc...

Voorbeeld: Als in een relatief formeel groepsgesprek in één keer alle aandacht op mij word gericht:
- ongecontroleerde nek-trekkingen
- Geen rustpunt kunnen vinden voor mijn ogen.
Feit is wel dat ik me graag wil mengen in een groepsgesprek, ik vermijd het niet, heel bewust overwin ik mijn angst en meng ik me, met de bovengenoemde gevolgen van dien.

Enig idee wat dit kan zijn? Google heeft me niet erg geholpen ;) Hebben jullie tips? Zijn er medicijnen voor?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Faalangst?

Een herkenbaar probleem is het zeker. Opmerkelijk dat je meteen vraagt of er een medicijn tegen is. De middelen waar ik van weet zijn zeer verslavend en schadelijk. Wat ik je wel kan aanraden is oefenen. Met elke succesvolle presentatie groeit namelijk je zelfvertrouwen, en wordt het iets gemakkelijker om publiekelijk te spreken. Je hebt niets te verliezen als het minder goed gaat, want moeilijker wordt het niet. Wat je nog kan proberen is een cursus spreken in het openbaar. Het schijnt dat veel mensen daar zeer gebaat bij zijn. Onzekerheid is een veelvoorkomend probleem, en met alle rolmodellen en ideaalbeelden die de media ons voorschotelen zal het eerder toe dan afnemen. Gevolg is dat de vraag naar verslavende middelen, plastische chirurgie, therapie en cursussen groeit. Verstandig dat je hier om advies komt vragen. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
adner1990

Re: Faalangst?

Bedankt voor je reactie! Ik ga er mee aan de slag, om het zelf te overwinnen.

Paar maand geleden hadden we een individuele presentatie. Ik heb er veel voorbereiding in gestoken. Het ging uitsteken, ik had het hoogste cijfer v/d klas. Maar het was blijkbaar geen garantie voor de toekomst, want een poosje later had ik terugval.

Je hebt gelijk dat de tijd (met rolmodellen) ook niet meezit. Ik denk dat heel veel mensen er last van hebben inderdaad. Het lastige is alleen dat het bij mij zo zichtbaar is...

Weet iemand misschien iets van dat nek-trekken af? Ervaring mee?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Faalangst?

Graag gedaan. Wat dat 'nek-trekken' betreft, als je het mij vraagt is het een zenuwtrek. Waarschijnlijk is het niets om je zorgen over te maken. Spanning kan zich op vele lichamelijke manieren uiten, waaronder stotteren, ongecontroleerde bewegingen (zenuwtrekken, rillingen, bedplassen), hoofdpijn en zelfs hevige spierpijn. Als de spanning verdwijnt, verdwijnt meestal ook de klacht. Een nekmassage voor de presentatie kan een goed idee zijn. Het helpt je ontspannen, en voorkomt misschien de irritatie tijdens het presenteren. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
marcel75

Re: Faalangst?

Ik denk dat veel mensen die wel herkennen. Ik heb het zelf niet met presenteren. Ik zou het zeker niet in medicijnen zoeken. Ik zou eens kijken naar de RET methode. Je gaat je zelf gerichte vragen stellen wat er mis kan gaan en wat gevolgen kunnen zijn als je bijv. niet uit je woorden komt als je presenteert. Of dat je een vraag niet kan beantwoorden in zo'n presentatie. Het is de zogenaamde RET methode.
Whimsicott

Re: Faalangst?

Ik had vroeger ook faalangst, gelukkig nu een stuk minder.

Wat bij mij de situatie veranderd heeft, is het presenteren voor docenten, toen in kleine groepjes en daarna pas in een grotere klas. Dit ging in geleidelijke stappen en ik ben nu 3 jaar verder en heb geen moeite meer met presenteren. Ik praat alleen nog een beetje snel, maar daar heeft niemand last van.

Misschien kan je dat eens voorstellen?

Kijk anders eens in de spiegel als je je presentatie verteld, ik weet het.. Het is erg vreemd, maar het helpt verschrikkelijk goed!

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”