slednahb

ass en ritalin

hallo,

ik ben een vader van twee jongetjes van bijna 5 en bijna 7 waarbij bij beide jongens een autistische stoornis is vastgesteld. Beide jongens gebruiken ritalin. De oudste al een jaar of twee (5mg) en de jongste nu pas enkele weken. Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen omdat ik die op het net vrij weinig kan vinden. Althans, niet in de vorm die ik zoek.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die zelf al langere tijd ritalin nemen. Wat merken jullie met en zonder ritalin? Zijn er specifieke bijverschijnselen die je echt aan ritalin toeschrijft na langdurig gebruik?

Zijn er mensen met jonge kinderen die ritalin gebruiken of dit gebruikt hebben? Wat zien jullie na verloop van tijd? Kan je kind naarmate het ouder wordt beter functioneren met of zonder ritalin? Wat geven je kinderen zelf aan? Zien jullie bijwerkingen die je toeschrijft aan ritalingebruik?

Wat ik bij de oudste met name in het begin zag, was een soort psychotisch verschijnsel, overgevoelig reageren op alle zintuiglijke prikkels. Dat was gelukkig maar voor een dag, daarna leek hij goed ingesteld. De jongste is gestart met 2x 2,5mg en daarna over op 5mg maar die laatste verhoging naar 5mg was niet goed. Hij werd heel star en ontzettend lichtgeraakt. Nu zijn we dus terug naar die 2x2,5 mg. De werking hiervan laat vaak te wensen over maar de allerscherpste kantjes van het gedrag zijn ervanaf. eerlijk gezegd maak ik me wel eens zorgen om de toekomst; en leven lang ritalin zou ik erg naar voor mijn kinderen vinden. Nu zijn ze nog jong maar er komt ooit een andere tijd.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: ass en ritalin

Hoi slednahb,

Welkom op het forum. :)

Dit is de plek waar je waarschijnlijk wel ervaringen kan delen met elkaar en waar je informatie kan vinden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
slednahb

Re: ass en ritalin

Memories schreef:Hoi slednahb,

Welkom op het forum. :)
Dankjewel.
iris2012

Re: ass en ritalin

Dag,

Wat heftig allemaal. Ik kan me voorstellen dat je je een heleboel zorgen maakt om je kinderen.

Ik heb geen ervaring met Ritalin en ASS, dus helaas kan ik je daarbij niet helpen. Ik zou echter net als jij niet willen dat mijn kinderen hun levenlang Ritalin moesten slikken om te kunnen functioneren.

Ik wilde je daarom wijzen op een onderzoek dat is gedaan, waaruit bleek dat kinderen met ASS/ADHD vaak erg gevoelig zijn voor bepaalde voedingsmiddelen. Zie http://www.psy.nl/meer-nieuws/dossier/A ... -kinderen/. Je moet op basis daarvan zelf even verder zoeken, want ik heb me er niet heel erg in verdiept.

Mijn ex heeft Asperger's en ik heb bij mijn kinderen gemerkt, dat ze erg gevoelig zijn voor kleur- en smaakstoffen, smaakversterkers e.d. En suiker.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hopelijk helpen alle beetjes.

Ik wens je heel veel succes met je kinderen!
rareRuudje

Re: ass en ritalin

Ik heb geen eigen ervaring met Ritalin. Bij mij is klassiek autisme vastgesteld en ik denk ook niet dat Ritalin voor mij zal helpen. Wel heb ik een hoop vrienden en ook een partner gehad die er ervaring mee hebben. Waarschijnlijk doordat ik gemakkelijker contact leg met andere autisten.
Het meest negatieve wat ik er van weet, is dat de werking van Ritalin het meest te vergelijken is met de straatdrug Speed (amfetamine), maar ik mag aannemen dat de bijwerkingen minder heftig en schadelijk zijn. Wel ken ik een aantal voorbeelden van drugsgebruikers, die bij gebrek aan speed of cocaïne de Ritalin van hun kinderen gebruiken. Hoop niet dat je hier teveel van geschrokken bent.
De meeste mensen die ik ken die in hun jeugd Ritalin hebben gebruikt kunnen zich nu perfect handhaven zonder en zijn hier uit eigen beweging mee opgehouden. Slechts 1 maat van me, is nu 38 en die gebruikt nog enkel bij momenten Ritalin. Wanneer hij niet lekker in zijn vel zit, krijgt hij last van hyperactiviteit en soms prikkelbaar en zelfs onredelijk gedrag, wat hij dan tijdelijk onderdrukt met Ritalin.
Een ex van me heeft ADHD en heeft als kind ook Ritalin gebruikt. Omdat zij meer last had van de bijwerkingen, is ze hier na een tijdje mee gestopt. Zonder medicatie ging het met haar ook niet goed, dus is ze op zoek gegaan naar wat anders. Ze gebruikt vanaf haar 16e Concerta en zegt hier tevreden mee te zijn. Heeft tevens strattera geprobeerd, maar daarmee veranderde ze in een soort van zombie. Ik weet niet of deze middelen ook voorgeschreven worden aan jonge kinderen, maar het zou anders op latere leeftijd een optie kunnen zijn.
Ik denk dat begrip uit de omgeving het beste relaas is. Wat ik als laatste wil toevoegen is dat ik ADHD niet als ziekte beschouw. Ik vind het vaak geweldige mensen. Eerlijk, oprecht, creatief, enorm gemotiveerd en vol passie die wanneer ze de juiste plaats vinden ook juist hun sterke kanten kunnen laten zien.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn misschien wat warrige verhaal. Ik wens je i.i.g. alle sterkte
crypt0read

Re: ass en ritalin

Tja, ik werd alleen nog maar autistischer van: nog meer in mijzelf gekeerd, moeilijk in slaap komen, niks bij kunnen houden...Vooral die slaapproblemen maakte een hoop kapot.
inge

Re: ass en ritalin

Hoi,

ik zag je vraag over ass en ritalin, en las de reacties.
Bij mijn zoontje van zes is adhd en as vastgesteld. Hij heeft nu sinds 1,5 week medicatie voor as en adhd. Dit is geen ritalin, ik heb wat moeite met het feit dat dit medicijn maar zo kort werkt, en de hyperactiviteit die daarop schijnt te volgen, voordat ze weer een pil krijgen.

Mijn zoon krijgt langwerkende medikinet, daarin zit dezelfde stof als in concerta. De werking is ongeveer 8 uur. Het waargenomen resultaat nu na 1,5 week, is voornamelijk dat het hem nu lukt om zijn schoolwerk af te ronden, dat hij een beetje rustiger is, en dat hij dingen als je schoenen aan doen, nu na 2 x zeggen voor elkaar krijgt inplaats van na 10 keer zeggen.
De bijwerkingen van het medicijn zijn angstaanjagend, maar tot nu toe heeft hij er nog geen last van. Van andere ouders die een soortgelijk kind hebben, en ook van volwassen kennissen heb ik begrepen dat het resultaat heel goed kan zijn. Mijn zoon is zelf erg blij, met het feit dat al die autootjes in zijn hoofd nu slapen!.
Het zal niet zo zijn dat hij dit medicijn zijn hele leven gaat slikken, in de vakanties gaan we het b.v. niet geven. Ik neem ook aan dat hij op een gegeven moment zonder kan.

succes met je zoektocht, als je om je heen gaat kijken, blijken er heel veel ouders te zijn, met kinderen die net even anders zijn.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”