anoniempje124

Twijfel

Even een korte voorstelling: Ik ben een jongeman van 19 jaar oud. Heb altijd moeite gehad mij aan te passen aan situaties (al van kindsaf). Heb in 6 scholen gezeten vanaf mijn geboorte (voelde mij nergens 'goed'). Heb niet de reputatie te zijn van relschopper maar van rustige jongen, stil, in zijn eigen gekeerd. Hieronder zal ik zo goed mogelijk proberen te beschrijven wat mijn problemen zijn.


Ik voel al jaren dat er iets 'verkeerd' is met mijn lichaam. Alleen is het moeilijk uit te maken aan wat ik lijd aangezien ik vaak gemixte gevoelens heb bij alles. ik denk een vorm van narcisme te hebben. Kan nogal rap minnachtend naar anderen kijken ben niet geïnteresseerd in wat ze denken, ik voel (en acht) me beter. Ik ben erg bezig met mijn eigen en hou ervan om te zoeken wat er juist met mij scheelt (mezelf ontdekken). Maak soms plannen op om in contact te raken met anderen via een 'vriend'. Hecht geen belang aan het stopzetten van vriendschappen. Als de ander te dicht bij me komt te staan (emotioneel) maak ik er al rap een eind aan. Ik voel geen verdriet, blijheid meer en ben niet in staat emotioneel te worden door dingen die anderen overkomen. Moet mezelf wakker schudden als ik tegen anderen praat net alsof ik leef in een eigen wereld. Kan soms erg obsessief bezig zijn met iets die mij interesseert, agressief worden als iets niet lukt waar ik alles voor over zou hebben. Heb overdreven veel geloof in mijn talenten maar voel aan de andere kant enorme onzekerheid diep vanbinnen. Probeer mijzelf constant te 'bewijzen' tegenover mijzelf en tegen anderen. Hou ervan als mensen mij zo appreciëren (de onechte ik). Het raarste aan dit alles is dat niemand mij zo zou inschatten. Ik ben overal erg ingetoomd omdat ik geen zin heb om alleen over te blijven met mijn moeilijk, egoïstisch karakter. Heb veel innerlijke spanning die ik niet kwijt kan daardoor. Ik maak liefst contact via facebook omdat ik dan niet bekeken kan worden en mij beter kan uitdrukken. Eenmaal ik ze leer kennen in het 'echte' leven irriteren er mij vele zaken. Kom nogal rap geïrriteerd van menselijke reacties, gezichtsuitdrukken, lachen, lawaai.. Kan iemand mij verder helpen bij de zoektocht naar mijn ziekte? :)

Thx
anoniempje124

Re: Twijfel

Indien nodig kan ik nog meer informatie geven maar bij voorkeur via privéberichten.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Twijfel

Je gaat er dus al vanuit dat je een ziekte hebt ? Ik lees een mix van verschillende eigenschappen, oordelen over jezelf en tegenstrijdigheden in je beschrijving. Een narcist is doorgaans vol van zichzelf, ziet geen eigen tekortkomingen, vind dat iedereen minder is dan zichzelf, wilt graag juist naam/faam/publiek etc., heeft een gebrek aan inlevingsvermogen omdat hij geobsedeerd is met zichzelf en ook alleen maar bezig is met zichzelf. De narcist heeft een enorm hoog gevoel van eigenwaarde.

Ik lees bij jou ook dingen als dat je juist ziek zou zijn, er iets mis met je zou zijn (dat vindt een narcist niet, er is nooit iets mis met hem) en is niet onzeker, vindt zichzelf zeker niet moeilijk of welke andere negatieve eigenschap dan ook. Een narcist vindt van zichzelf dat hij alleen positieve eigenschappen heeft maar herkent zijn keerzijden daarvan niet. Een narcist is ook zelden iemand die stil is. Doorgaans willen ze enkel bevestigd en bewonderd worden door anderen en dulden geen tegenspraak.
Maak soms plannen op om in contact te raken met anderen via een 'vriend'. Hecht geen belang aan het stopzetten van vriendschappen. Als de ander te dicht bij me komt te staan (emotioneel) maak ik er al rap een eind aan
Deze zin snap ik niet.. ?
Ik maak liefst contact via facebook omdat ik dan niet bekeken kan worden en mij beter kan uitdrukken
Dat klinkt meer als angst voor echte sociale contacten. Ik krijg bij jouw verhaal meer de indruk dat er dingen spelen op het gebied van sociale angst of autistische trekjes. Wil je echt vaststellen of uitsluiten dat je iets mankeert dan kan je het beste via een psycholoog een diagnosticering laten maken op basis van een persoonlijkheidsonderzoek. Mocht daar iets van een stoornis uitkomen of gewoon een sociale angst of iets wat uit je jeugd je zo gevormd heeft, dan kan je daar een behandeling voor vragen om je beter te voelen in contact met anderen en handig daarin te manoevreren zodat je meer aansluiting en gelijkwaardigheid kan voelen. Als je dat graag wilt tenminste.. anders hoef je niets te doen natuurlijk.

Op een forum een diagnose vaststellen is lastig daarvoor moet je toch wat uitgebreider onderzoek doen.
Inzicht als Uitweg..
anoniempje124

Re: Twijfel

Het is inderdaad moeilijk diagnose te stellen op deze manier. Heb al contact met psycholoog. Zal in de toekomst hopelijk wel duidelijk worden wat er juist scheelt.

Bedankt voor het antwoord.

Terug naar “Map 'Psychologie'”