Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Wat mankeert hem?

Het is mij opgevallen (al een hele poos zit het me dwars) dat mijn kleinkind van 6 zich niet normaal gedraagt. Voorheen zeiden wat een verwent kind is dat, maar naargelang hij ouder wordt zie ik geen verandering daar in.
Ik zal beschrijven hoe hij zich gedraagt en dan hoop ik dat iemand mij kan zeggen of hij iets mankeert.

4 kinderen spelen binnen en een ligt een beetje met zijn gezicht op de vloer er wordt tegen de 6 jarige gezegd dat hij het autootje niet moet laten rijden omdat hij dan de ander zeer doet. Prompte reactie hij laat het autootje rijden en bezorgd de ander een bloedlip en als hij hierop aangesproken wordt zegt hij "heb ik niet gezien, of zoiets" hij neemt dus geen schuld op zich en staat een beetje te gniffelen wat irritatie opwekt bij de volwassenen.

Een andere keer spelen ze buiten en ik zeg dat de bal alleen mag rollen anders hebben we dit jaar weer geen lekkers uit eigen tuin. Prompt gaat de bal die richting uit en weet hij weer van niks. Een volwassene zegt "waarom doe je dit nou nadat we waarschuwde"hij zegt dat hij het niet gedaan heeft, ik zeg dat hij niet mag liegen zegt hij dat hij niet liegt, zijn gezicht blijft onbewogen alsof hij het echt niet begrijp. Zijn intelligentie is normaal hij leert goed op school.
Als het nu een enkele keer voor zou komen zou ik me geen zorgen maken maar het iets wat ik regelmatig zie, ook mag ik hem nooit aanhalen alleen zijn moeder mag dat.

Wat mankeert hem?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Wat mankeert hem?

Veel kinderen proberen hun eigen en andermens grenzen op te zoeken. Dit gaat alleen door ze zo nu en dan te overschrijden. Dit is niet ongebruikelijk, maar kan bij sommigen vrij extreme vormen aannemen. Het kan een fase zijn, maar het is goed om dit in de gaten te houden. Eventueel zou je eens wat meer informatie over dit soort gedragsproblemen bij kinderen kunnen inwinnen. Tegenwoordig wordt al snel aangenomen dat kinderen autistisch zijn of last hebben van ADHD. Daarbij wordt weinig rekening gehouden met de voortdurende stortvloed aan prikkels die door televisie, radio en bijvoorbeeld in het verkeer op ons wordt afgevuurd. Deze maatschappelijke situatie is voor kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn en hun rust nodig hebben niet erg bevorderlijk. De een kan hier beter mee omgaan dan de ander. Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Wat mankeert hem?

Radius bedankt voor je reactie maar dat wist ik allemaal al, daarom begin ik me juist zorgen te maken, het duurt al jaren zo en er zit geen verandering in die ik bij mijn andere kleinkinderen wel zie, ook bij zijn broer die inderdaad ADHD en nog iets met CO heeft en dus buitenshuis moet wonen en in de weekenden thuis is zie ik veranderingen goed of slecht het maakt niet uit. Maar dit kindje reageert gewoon neutraal en voelt geen schuld of vind niet dat het liegt terwijl je er met je neus bovenop sta en hij dit dan ook behoort waar te nemen. Dat doet hij schijnbaar niet en dat vind ik vreemd.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Wat mankeert hem?

Het gedrag wat je beschrijft, zul je niet als bezorgde oma kunnen oplossen.

Ik vind het wel erg goed dat het bijzondere gedrag je opvalt en er iets mee wil doen.
De ouders van hem zullen met (of uit naam van) hem naar de huisarts (of bij bureau
Jeugdzorg) moeten en vragen om een verwijzing voor onderzoek. Dit kan in de vorm van
een verwijsbief, dan kunnen ouders naar een instantie van hun keuze gaan, of de huisarts
kan zelf een instantie bellen, dat je net als met het ziekenhuis een afspraak toegestuurd
krijgt.

Mag ik vragen in welke provincie zij wonen?
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Wat mankeert hem?

zij wonen in Brabant, maar zijzelf zien dit gedrag niet en willen er dus niks mee doen. Tevens weten ze de weg wel ivm hun oudste kind dat al die weg is moeten gaan omdat het onhoudbaar werd thuis. Dit kindje gedraagt zich vreemd draait met ogen en hoofd van je af en het is gewoon vreemd dat dit niet over gaat,. Ik dacht misschien dat hier iemand mij in de juiste richting kon duwen om zo het haar (mijn dochter) ook duidelijk te maken dat ze bv aan dit of aan dat moet denken zodat dit kind geholpen gaat worden.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Wat mankeert hem?

Als jij vind, als bezorgde oma, dat er iets bijzonders is aan dit kind, (je hebt al een aantal bijzondere gedragingen beschreven) dan zou dit bespreekbaar moeten zijn.

Van de andere kant, ze hebben al een kind uit huis moeten laten plaatsen, dus ik begrijp dat ze daar
bij de 2e (nu nog) niet aan willen.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de moeder (jouw schoondochter?) de enige is die het kind mag aanhalen.
Hoe zit het met vader? Staat hij er wel open voor dat jij het kind aanhaalt? Zou hij ook open staan voor een gesprek waarin jij jouw zorgen kunt uiten?
Misschien zou hij dan daarna een gesprek aan kunnen gaan met zijn vrouw.

De reden dat ik vroeg naar de provincie, is dat ik een link had kunnen posten naar een instantie waar
ze over het gedrag van hun kind konden praten en evt. een diagnose konden krijgen. Maar ik begrijp dat ze de weg wel weten, maar ervoor kiezen deze niet te bewandelen ;)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Wat mankeert hem?

Het is een kind van mijn dochter en haar man heeft ook ADHD valt mee te praten als het zijn interesse trekt, dus niet. Mijn dochter moet alles zelf doen en is hierop niet aanspreekbaar tenzij je met goede argumenten kan aantonen dat er iets is. Maar ik begrijp dus dat er niemand is die mij in een richting kan zetten zodat ik het er met mijn dochter over kan hebben zonder dat ze boos wordt dat ik me ergens mee bemoei waar ik me niet mee mag bemoeien [zucht]
Jammer maar bedankt voor de reacties.
tommy9119

Re: Wat mankeert hem?

Ik zal je er maar niet teveel zorgen om maken hoor, dit is precies het gedrag dat mijn kleine neefje vroeger ook heeft vertoond en ook weer precies hetzelfde dat mijn nichtje nu doet. Het is simpelweg een fase en zodra ze erdoorheen zijn leren ze dat vanzelf weer af.. ;)
kloek8

Re: Wat mankeert hem?

Dit klinkt niet als autisme, meer inderdaad als een soort fase.

zou een andere stoornis eventueel kunnen zijn maar het enige wat dan in mij opkomt is iets in de richting van ODD.
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Wat mankeert hem?

bedankt @kloek8: dit lijkt er inderdaad op \o/ , ik zal er voorzichtig proberen mijn dochter erop te wijzen als hij weer eens liegt of iets anders doet om hem hiervoor te laten testen. Maar zoals ik lees duurt dit best een tijdje voordat ze het ook met zekerheid weten. Ik ben er al voorzichtig met de familie over begonnen ze waren blij dat ik dit zei want zelf hadden ze ook veel vreemde dingen met hem meegemaakt.
kloek8

Re: Wat mankeert hem?

@Bep

Er zijn psychologen onder andere bij het AMC die bepaalde testen zouden kunnen doen.

Ik ben daar zelf getest om jonge leeftijd(6) waar onder andere ODD is uitgekomen.
Aangezien uw kleinkind ook rond die leeftijd is zou ze daar getest kunnen worden, zijn bij mij meerdere diagnoses uit gekomen.

Indien u dit laat doen zou ik ook graag op de hoogte blijven van de uitslag.
MVG,
kloek8
Gebruikersavatar
Bep
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 okt 2007 20:43

Re: Wat mankeert hem?

kloek8, zal ik zeker doen, maar het zal een hele poos duren vrees ik. Mijn dochter heeft al zoveel aan haar hoofd en het is haar jongste dus ze neemt niet zomaar aan dat deze iets kan mankeren. Toch heb ik het besproken met de familie en deze zijn het ook eens met deze omschrijving en zullen mee proberen haar te overtuigen.
Ze weet de weg vanwege haar eerste kind die dus ADHD en nog iets heeft.
Dit kind kon echt niet in het reguliere onderwijs dus ze heeft al veel voor haar kiezen gekregen, zodoende willen we haar niet onder druk zetten, we hopen allemaal dat de juf van zijn groep dit waarneemt zodat de school het oplost. Maar dat is nog niet gebeurd.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”