Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

hallo allemaal,

ik ben 18 jaar en ik ben een jongen.

ik zal beginnen met het probleem dat ik niet weet wie ik ben en hoe ik mezlef moet gedragen(identiteitscrisis)..
Ik ben nogal iemand die over het leven na denkt en op dit moment zit ik erg in de put maar ik weet wel dat als ik er uit kom ik er sterker uitkom dan ooit, want in mijn jeugd deed ik me altijd groot en stoer voor wat nu wel een beetje is weggevallen waardoor ik dus erg onzeker ben en in een id crisis zit.

ik heb ook een vrije opvoeding gehad waarbij ik niet weet hoe ik met mensen moet omgaan want ik ken geen normen en waarden en hierdoor heb ik beetje een sociale angst opgebouwd inclusief natuurlijk onzekerheid frustatie etc..

sinds jongs afaan hield ik me ook al bezig met waarom ik zo weining geliefd werd en ik zo weining aandacht kreeg van andere vaders en moeders van mijn vrienden, want mijn vrienden kregen altijd heel veel aandacht van mijn ouders maar omgekeerd was dit bijna nooit het geval en dit vond ik echt erg.
ik ben op 11 jaar begonnen met blowen en roken en ben op me 13e gestopt ermee maar toen was ik weer
begonnen met drinken tot en met mijn 16 en

ik ben zoals ik al zei erg onzeker maar gedraag me wel groter dan ik ben om het klein beetje ego te beschermen.
ik kan me vinden in allerlei stoornissen zoals bij een narcist en borderline maar zoals een narcist veel (zogenaamde)zelfvertrouwen heeft heb ik niet, wel kan ik me vinden in dat ik me niet kwetsbaar op kan stellen(ik probeer het echt wel en soms lukt het ook)en inleven in de ander gaat moeilijk maar ik pobeer het sowieso wel!!!..ook heb ik best wel wat stemmingswisselingen, ik ben impulsief..ik kan neit zeggen dat ik een zacht karakter heb want dat zeker niet want ik kom eerder bot en arrogant over maar ben wel erg onzeker en wil zeker wat aan dat gedrag veranderen want dat is neit wie ik ben..verder heb ik een beperkte arsenaal aan manieren zoals bij een borderliner..ook heb ik last van me maag..

op dit moment zit ik thuis, afentoe ga ik naar buiten maar het is wel beperkt en mag niett ver van huis zijn.. ik krijg te horen dat als ik me doorzet ik wel hier uit kom maar daar geloof ik niet in want ik wil geen geforceerde schijnoplossing geven aan mijn probleem ik wil mijn valkuilen weten en zeker mijn leven verandern en hier sterk uit komen..
en ojaa..ik heb al 8 jaar proberen om aan te komen en eetlust te wekken maar dit lukt maar niet!!

ik heb wel de moed om te blijven volhouden enso maar ik wil er nu tog wat aan doen, ik ben al naar de huisarts geweest en ik mag dinsdag een afspraak maken bij een psychiater..

ps: ik wilde dit gewoon even kwijt en ik hoop dat ik iets heb wat goed te behandelen is, want ik ben niet iemand die ze leven afhankelijk wil maken van medicijnen(tijdelijk zou ik het best willen slikken inclusief gedragstherapie) en ook niet iemand die blij is als die weer tussen mensen komt..ik wilmeer..ik wil iets bereiken, mezelf zijn, liefde bezitten en geven, aardig kunnen zijn en vooral me valkuilen weten..

alvast bedankt allemaal!!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

Wat je beschrijft lijkt een probleem waar veel jongeren mee kampen, namelijk het ontwikkelen van een persoonlijkheid die voldoet aan alle eisen die in de hedendaagse maatschappij aan adolescenten en volwassenen gesteld worden. Wees gerust, je bent hierin dus niet alleen. Ik denk ook niet dat je jezelf kwijt bent, maar dat je jezelf nog moet vinden en de juiste draai nog aan je leven moet geven.

Maak je niet al te druk over allerlei stoornissen. De natuur is verre van perfect en tegelijkertijd toch volmaakt. Elk individu heeft van alle typen persoonlijkheden die je kan bedenken wel iets in zich. Bij de een komen kenmerken van de ene persoonlijkheid sterker naar voren, bij de ander zijn dat weer andere kenmerken. Iedereen heeft wel kenmerken van autisme, borderline of een angststoornis in zich. Daarom vinden we als we er zelf naar op zoek gaan vaak vaak herkenning in allerlei psychiatrische ziektebeelden. Dat betekent niet meteen dat er iets mis met je is.

Als we een vergelijking maken met kanker: iedereen heeft gemuteerde cellen in zich die zich potentieel tot een tumor kunnen ontwikkelen. Meestal worden deze snel door ons afweersysteem opgespoord en vernietigd, zodat we er zelf niets van merken. Als ze echter gelegenheid krijgen zich te ver door te ontwikkelen kan ons afweersysteem ze niet meer voldoende bestrijden en ontstaat een tumor. Waar de grens ligt tussen ziek en gezond is niet exact te bepalen. Vaak beschouwen we ons pas als ziek als we ergens last van hebben, maar kanker kan zich ver daarvoor al ontwikkeld hebben. Het punt waarop ons afweersysteem de 'zieke' cellen nèt wel of nèt niet meer kan opruimen is niet te bepalen.

Probeer je dus niet teveel te richten op 'ziekte', want dat is nu eenmaal een gegeven dat bij het leven hoort. Het is goed dat je probeert te achterhalen wat je zwakke kanten zijn, want zo kan je jezelf op die gebieden wat extra aandacht geven en (als je wil met hulp) op een positieve manier ontwikkelen.

Veel sterkte en succes! En weet dat je niet de enige bent.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Poolster

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

Hey Mattie,
..ik wilmeer..ik wil iets bereiken, mezelf zijn, liefde bezitten en geven, aardig kunnen zijn en vooral me valkuilen weten..
Dit vind ik erg mooi geformuleerd!
Probeer deze boodschap als positieve mantra te gebruiken terwijl je werkt aan jezelf als persoon.
Hang het desnoods boven je bed; het zal je kracht geven in moeilijke momenten.

In je bericht, erken je ook al bepaalde dingen over jezelf die minder lopen.
Het feit dat je je daar bewust van bent, wijst op zelfkennis, dit is van positieve betekenis als basis voor je verdere ontwikkeling als individu.

Veel succes met het gesprek bij de psychiater trouwens.


Fijne groet,

P.
angel12

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

Het is positief dat je op zoek gaat naar een oplossing.

Ik hoop dat het gesprek met de psychiater je wat richting kan geven.
Stel dat het nu toch zou tegenvallen, geef dan niet op maar zoek verder. Gedragstherapie is zeker interessant. Ik weet niet of je boeken leest maar er zijn veel boeken die je inzichten kunnen verschaffen.

Geef vooral niet op, je bent al goed bezig door een oplossing te zoeken en jezelf in vraag te willen stellen.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

dankjullie wel voor jullie reacties allemaal..

Ik kan wel blijven schrijven wat het probleem is en dan naar jullie reacties lezen en dan niks doen maar ik ben de gene die het kan veranderen. En het grappige er aan is dat ik bijv 3kwart jaar geleden nog wel best sterk in m'n schoenen stond, het probleem is dat ik het toen heb opgegeven en ik nu weer opnieuw moet beginnen.

Ik heb mezelf teveel dingen aangepraat zoals ik bijv deze en vorige week steeds dacht of ik nu nps heb of bps..maar het is gewoon dat ik heb opgegeven en de angst zich heeft kunnen ontwikkelen..

dankjuliewel voor jullie reacties nogmaals occasion14
Laatst gewijzigd door Memories op 26 jun 2012 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst aangepast voor leesbaarheid.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

ps: ik ben aan de ene kant ook blij dat ik nu zo ben want nu kan uiteindelijk me hele leven weer een nieuwe fijnere draag geven.. waarschijnlijk heb ik een sociale fobie en dat is goed te behandelen:
www.socialefobieoverwinnen.nl(voor de gene die interesse hebben)
Bowie22

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

Veel van de klachten die jij heb komen overeen met die van mij. Hoe is je gesprek gegaan bij psycholoog ?? heb je al meerdere gesprekken gehad ? vraag dan eens of hun al een beeld hebben wat je zou kunnen hebben. Heb ik ook gedaan en ik vond het alleen al fijn dat ik het een naam kon geven. Veel succes verder met de behandeling!
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: een mix van stoornissen of gewoon jezelf kwijt?

Heb ik ook gedaan en ik vond het alleen al fijn dat ik het een naam kon geven.

hoe heette jou probleem dan?

Terug naar “Map 'Psychologie'”