Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

alcoholverslaving gehad...

Hallo mensen,

Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Momenteel drink ik dus niet meer. Ik heb in die tijd medicatie gekregen waardoor ik ziek werd als ik alcohol dronk. Dit gaf mij het extra steuntje om niet te drinken. Ik wilde er toen ook echt zelf van af, want het beheerste mijn hele leven. Ik wil dan ook echt niet meer terug naar die tijd, dat ik elke dag dronk. Het bleef toen ook echt niet bij 1 wijntje per dag, maar veel meer..

Alleen momenteel vraag ik mij heel erg af, zou ik ooit gewoon voor de gezelligheid kunnen drinken? Veel mensen zeggen dat als je eenmaal een alcoholverslaving hebt gehad, dat je dan nooit meer moet drinken. Aangezien je dan weer snel verslaafd kan raken en weer terug bij af bent.
Aangezien ik nog best jong ben en veel vrienden van mij wel van een drankje houden, vind ik het moeilijk om wat met hun af te spreken. Dit omdat hun niet weten dat ik dit probleem heb gehad en er raar van zullen opkijken als ik niet eentje mee drink. Ik vraag me alleen af wat er zal gebeuren als ik wel eens af en toe wat drink. Het zal natuurlijk ook een beetje van mijn bui af hangen en ik weet ook dat ik het absoluut niet moet doen als ik mij echt niet goed voel, maar zou het op andere momenten wel kunnen?

Misschien is dit voor iedereen anders, maar ik vroeg me eigenlijk af als je ooit een alcoholverslaving hebt gehad, moet je dan echt nooit meer alcohol drinken of zou je best af en toe eens wat kunnen drinken?
Misschien hebben mensen hier zelf ervaring mee of kennen ze mensen die dit ook hebben gehad...
Every passing minute is a chance to turn it all around
cannedfood

Re: alcoholverslaving gehad...

Ik drink de laatste tijd ook steeds meer zonder de gezelligheid. Gewoon omdat je van je gevoelens kan wegrennen.
Ik denk dat als je een drankverslafing hebt gehad je jezelf in de hand moet kunnen houden om weer wat te drinken. Vertel in ieder geval een van je beste maten/vriendinnen van je probleem en laat haar/hem op je letten als je uit gaat ;).

Succes,
CannedFood
Lou

Re: alcoholverslaving gehad...

Je hebt het medicijn om je hersenen te leren, alcohol is slecht als ik het drink.

Ga je nou weer beginnen en je weet dat je dit zwak hebt, helemaal gewoon niet doen. Waarvoor heb je bier nodig voor een gezellige avond dat kan toch ook zonder?Je begint nu al weer te overwegen om het af en toe te gaan doen, en van het 1 komt het ander en je bent weer bij af.

Als je niet gelukkig bent moet je hulp zoeken, en toch niet de overweging maken...ah 1tje kan geen kwaad. Ja ik weet het is makkelijk als gedaan natuurlijk. :confused:
Zoeza

Re: alcoholverslaving gehad...

Je hoeft toch niet aan je vrienden uit te leggen waarom je fris drinkt? Ik drink bijna nooit, niemand vraagt aan mij of ik een alchoholverslaving heb gehad......
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: alcoholverslaving gehad...

Zoeza schreef:Je hoeft toch niet aan je vrienden uit te leggen waarom je fris drinkt? Ik drink bijna nooit, niemand vraagt aan mij of ik een alchoholverslaving heb gehad......
De vrienden die mij die tijd kenden toen ik het al had, vragen nou dus wel waarom ik niet drink. Toen dronk ik op elk feest mij helemaal lam. Nou zorg ik dat ik met de auto kom dan heb ik een goede reden om niet te drinken.

Ik heb inderdaad al gemerkt dat als ik eenmaal er weer aan begin dat het dan te verleidelijk is om meer te drinken. Momenteel gaat het ook niet bepaald goed met het drinken, maar dat is weer een ander verhaal ;)
Every passing minute is a chance to turn it all around
Zoeza

Re: alcoholverslaving gehad...

Tipje, kleintje maar hoor...niet drinken :confused:

:knuffel:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: alcoholverslaving gehad...

Je hebt verschillende soorten drinkers. Mijn dagelijkse alcoholgebruik ligt op één fles wijn per dag.
De laatste tijd doe ik het wat rustiger aan en drink soms een paar dagen niet. Mij kost dat weinig moeite, maar ik ken ook mensen die van zich zelf weten dat ze volledig met drinken moesten stoppen omdat ze hun alcohol gebruik anders niet onder controle konden houden.
Als je zo’n type drinker bent, dan kun je beter de fles laten staan.
* Liebe Macht Frei *
Florien

Re: alcoholverslaving gehad...

Waarom zou je het risico nemen om terug te vallen in je oude gedrag??? Dat is het toch niet waard? Gewoon niet doen! Gezelligheid zonder alcohol schijnt ook te bestaan.
Maar misschien bestaan er mensen die na een alcoholverslaving nog en en toe kunnen drinken, ik weet het niet. Hangt er ook vanaf hoelang je hebt gedronken. Wat was de reden van je verslaving? Problemen wegdrinken? Als dit het geval is kan je jezelf afvragen hoe je nu met problemen omgaat. Wat is nu je uitlaatklep i.p.v. alcohol? Want dat zijn wel dingen die een terugval kunnen vergroten.

Maar toch zeg ik: niet proberen!
natalie8791

Re: alcoholverslaving gehad...

je kunt ook altijd hier is een kijke gaan nemen als je vragen hebt over verslavingen van elke soort http://onlinehulpverlening.intropagina.nl
Eva-luna

Re: alcoholverslaving gehad...

Hoi Wen,

Ten eerste , knap van je dat je deze rotverslaving onder controle hebt . cheerqd5

Ik zelf heb ook een lange tijd heel veel gedronken , en heb dit nu gelukkig onder controle .
Ik raad je af om weer te gaan drinken . ook al ben je nog jong en wilt je natuurlijk met je vrienden lol hebben . Ik heb dit ook een paar keer geprobeerd , maar het blijft niet bij die ene glas alcohol . Het wordt al vlug weer meer , en voordat je het weet ben je weer terug bij af ... Ben je weer beland in de alcoholhel .

Ik zelf drink nu niet meer , geen glas meer ! Ik heb er zelfs nu geen problemen meer mee . Dit gif heeft bijna mijn leven kapot gemaakt , waarom zal ik dan nog een glas van deze zooi drinken ?

Succes , en ik hoop dat je de juiste keuze maakt .
P.S een verslaving heb je niet gehad , maar die blijf je altijd houden . (staat op een laag pitje )

Eva luna
Claudia De Schuyter

Re: alcoholverslaving gehad...

hallo met :) claudia
Mijn partner is heeft ook een alcoholverslaving gehad. Wekelijks gaat hij naar de AA. Wij waren samen jou vraag aan het bekijken. Please, neem het eerste glas NIET. Van eentje komen er gegarandeerd twee en meer, in een week tijd kan je even ver of nog veel verder zitten dan tijdens je verslaving geweest. Hou in gedachten dat wat je nu reeds volhoudt, NIET drinken, te spijtig is om terug naar af te gaan. Neem het aan van iemand die ervaring heeft, elke keer neen zeggen tegen het eerste glas is een OVERWINNING die je te danken hebt aan jezelf! Ga verder en wees TROTS op jezelf! [027]
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: alcoholverslaving gehad...

Nog bedankt voor de reacties :)

Jammer genoeg is het de laatste tijd niet goed gegaan met mijn verslaving. Het ging weer helemaal de verkeerde kant op en dit in combinatie met school/stage was niet zo heel goed. Ik besefte zelf wel dat dit niet de oplossing is, maar had er behoefte aan want ik had het gevoel dat ik het anders niet vol kon houden.
Een tijd lang heb ik mijn verslaving onder controle gehad, maar vanwege veel stress en spanning heb ik er weer naar gegrepen. Nou heb ik dan 2 weken niet gedronken, maar de drang is er wel heel erg. Van de psychiater heb ik ook een bloedonderzoek moeten laten doen om te kijken hoe het stond met mijn lever. Het blijkt dus dat het hier niet goed mee gaat. Aan de ene kant was dat wel klap, maar aan de andere kant had ik het ook wel verwacht. Ergens is dit dan ook weer een motivatie om niet meer naar de drank te grijpen, maar aan de andere kant denk ik ook weer: mijn lever is toch al naar de knoppe, dan maakt het ook niet meer uit. Natuurlijk is het dat niet realistisch, maar dan spreekt de verslaving ook weer.

Het is gewoon eigenlijk zo stom dat ik mij er weer aan vergrepen heb, want hierdoor is het nou alleen nog lastiger geworden.
Maar goed ik moet voor mijzelf weer even alles op een rijtje gaan zetten en misschien ga ik het forum daar ook wel weer voor gebruiken, maar dat moet ik even kijken.
Was toevallig even op het forum om rond te kijken en zag deze reacties, dus vandaar dat ik daar even op reageer ;)
Every passing minute is a chance to turn it all around
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: alcoholverslaving gehad...

Hee Wen,

Natuurlijk- mag je het forum weer wat vaker gaan gebruiken als jij daar de behoefte aan hebt...! Je bent welkom. Je bent altijd welkom geweest.

Wat rot dat je toch weer er naar gegrepen hebt, omdat je zoveel stress en spanning had of nog steeds hebt. (Dan grijp je vaker naar iets wat voor jou als 'vertrouwd' aanvoelt. Ook als dat een gehele verkeerde methode is om dingen onder controle te krijgen.) 'Liever dit, dan de ellende die ik moet voelen'. En dan krijg je een uitslag te verwerken, die niet mals is, natuurlijk. Het is ook schrikken als je zo'n uitslag om de oren krijgt. 'Met je lever gaat het niet goed'. Dat is nogal wat. Ondanks dat je het toch al wel een beetje verwacht had.

Een klein positief lichtpuntje is dan wel: dat je al een tijdje niet meer gedronken hebt. En dan kan ik mij ondanks dat...de drang ernaar wel weer voorstellen. Maar het feit dat je er dan toch niet (opnieuw) naar grijpt is een goed teken. Een goed begin. Nu- nog een balans terug vinden om het ook niet meer te doen. Je noemt het stom dat jij ernaar hebt gegrepen...nou, dat is wel een inzicht, het is goed dat je dat inziet. Maar ik moet er dan wel even bij zeggen: Nogmaals, het is op zich, wel te snappen.

Je zoekt punten om tegen jezelf te kunnen zeggen: 'Het is genoeg, ik doe dat, en dat en dat en daar ben IKZELF voor nodig. Daar kunnen ze me NIET bij missen. En mij toekomst staat op het spel en ik zou toch graag dingen uitvoeren in de toekomst waar ik wat aan heb en wat ik erg leuk vind. (Je bent immers bezig met school en stage).

Ik vind je een kanjer, alleen al omdat je zo eerlijk bent over hoe het gaat met je. ;)

3some love3 :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: alcoholverslaving gehad...

tanx memories :) je hebt weer even voor wat nadenk werk gezorgd ;)

Het is gewoon zo makkelijk om naar het vertrouwde toe te grijpen en vooral de veiligheid niet los te laten. Ik maak het mij dan ook nog moeilijker doordat ik mijn familie er niet eens van op de hoogte breng. Hierdoor ga ik minder vaak naar hun toe en als ik daar ben dan doe ik als of alles oke is. Tsja ook niet echt slim, maar wil ook niet dat zij zich ongerust gaan maken.

Het balans vinden. Ik vraag mij af of je die wel ooit kan vinden. Tot nu toe heb ik het nog nooit echt zo ervaren en ging ik gewoon door tot ik er bij neer viel of ik zit een beetje depri te wezen. Ik probeer al een tijdje de balans te vinden door onderander naar school te gaan en proberen mijn sociaal leven te onderhouden. Maar af en toe lijkt het alsof ik het allemaal gewoon niet goed kan combineren.

Dan heb je ook nog dat mijn therapeut denkt dat ik ADHD heb en dan vooral het aandachts en concentratie gedeelte daarvan. Hiervoor heb ik dan ook onderzoek laten doen, maar daar zijn we nog niet veel wijzer uitgeworden.

Maar goed de komende tijd moet ik echt keuzes voor mijzelf gaan maken, want nou doe ik alles half/half en dat werkt ook niet echt bepaald.
Every passing minute is a chance to turn it all around
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: alcoholverslaving gehad...

Hee meis,

Nadenkwerk is op zich...enkel en alleen maar goed nu, denk ik. :nod:

Je schrijft nu iets waar je eigenlijk opnieuw over zou moeten nadenken. Je schrijft dat het voor jou als veiligheid is. (Wat wel enigszins is te begrijpen omdat het oud en vertrouwd is), maar het vertrouwde, is lang net altijd het beste wat je kan doen en het vertrouwde, kan je in bepaalde gevallen nog dieper in de nesten werken. En dat is nou juist...(en ik geef toe, dat IS moeilijk) wat je wilt voorkomen.

En je ouders, die jij niet graag ongerust wilt maken, zijn als het goed is ondanks dat er ook wel eens grote of kleine strubbelingen zijn, wel de mensen die echt willen dat je je goed voelt en daarin als het even kan eerlijk bent. - Als je er problemen mee hebt, is dat natuurlijk eng, maar in sommige situaties wél noodzakelijk.

Dat jij al hard bezig bent om een balans te vinden al een tijd lang, is positief. Ondanks ellendige moeilijkheden geef jij niet op. En dan mág je echt wel eens balen, boos zijn, je verdrietig of eenzaam voelen. Daar is niets mis mee. Dat is juist goed, je bent je er dan bewust van dat het even niet gaat. En...dat jij op zich in kan zien dat te lang door gaan tot je erbij neerviel niet het juiste is maar enkel voor meer ellende zorgt, is ook weer een pluspunt.
Je doet het wel allemaal even, ondanks dat ik me kan voorstellen dat het soms lastig is om het te combineren. En dat lastig vinden, dat is je goed recht..!

Onderzoeken...dat kan er ook nog wel bij. Maar daar is ook weer iets positiefs aan. (Het is soms niet voor te stellen, maar je kan het toch in positieve richting draaien) Ze gaan je op dingen testen, op dingen onderzoeken en daarmee waarschijnlijk ook dingen uitsluiten. En aan het 'einde' van al die onderzoeken, krijg je uitsluitsel en weet je 'wat je hebt' . Vervolgens komen daar weer plannen uit voort en zo kom je weer stapjes verder.

En over de laatste zinnen; That's the spirit !! [applaus] Keuzes maken. Hoe moeilijk dat soms ook is.

3some :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Map 'Psychologie'”