Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Welke ervaring gaf je zingeving?

Zingeving
Zingeving is de behoefte dat wat we doen in het leven een waarde heeft.


Wat gaf je nou net dat beetje zingeving? Net dat beetje meer waarde aan het leven?

Welke ervaring heeft ervoor gezorgd dat er wat zingeving terug kwam? Wat heb je meegemaakt waardoor je nu net een beetje anders denkt over dingen? :)

(Ervaringen het liefst van zo recent mogelijk. Mag ook vaker antwoorden hierop in de loop van de tijd).


Kort geleden kwam ik iemand tegen die ik al lange tijd niet had gezien. Iemand die ik al jaren ken. We hebben bijgekletst. Even een moment gehad dat we elkaar vroegen hoe het ging. We hebben kleine dingen gedeeld en informatie uitgewisseld. Het deed me erg goed en het compliment wat volgde dat ik het toch wel ver heb geschopt, deed me nog meer beseffen dat het leven ook leuk en waardevol kan zijn en dat je deze kleine dingen moet koesteren en in je hart sluiten. Het gaf me als het ware zingeving. Het gevoel te hebben dat je het toch wel goed doet en even een lach en een complimentje.
Het laat toch zien dat interesse aan iemand tonen, wat ik dus opnieuw deed, waarde en een goed gevoel kan geven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Black_unicorn

Re: Welke ervaring gaf je zingeving?

Vandaag kreeg ik telefoontje van collega.
"Hey Nish, de gasten missen je. We kunnen niet zonder je maar neem maar je tijd.
We weten dat je terug komt."

Ik kreeg spontaan de tranen in mijn ogen en hoopte dat hij het niet aan mijn stem zou horen. Het maakte echt mijn dag goed. Het gewaardeerd worden door cliënten en collega's, het gevoel dat ik er echt mag zijn. De passie voor mijn job, het 'iets nuttig doen in de maatschappij', dat ik dat bereikt heb ondanks alles, dat is voor mij zingeving!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Welke ervaring gaf je zingeving?

Zingeving, poeh poen, wat klinkt dat woord zwaar. [027]

Wat ik daar eens op antwoorden … de dood van mijn demente moeder, twee maanden geleden, was natuurlijk een intense en verrijkende ervaring, ik zal het altijd blijven noemen als een moment waarop het leven een andere waarde krijgt. Dat blijft, komende maandag zou ze 85 geworden zijn.

Maar goed, een ervaring van gisteren:
Een vriend van mij was jarig en op zo’n feestje waar hoofdzakelijk muzikanten komen wordt er natuurlijk veel muziek gemaakt. Ik schijt gewoon zeven kleuren stront om punliekelijk muziek te maken, dus ik vind het altijd een martelgang die ik wil vermijden.
Mafkees, speelt wel twee liedjes op de uitvaart van zijn moeder. 011 Nou ja, iedere gek zijn gebrek, zal ik maar zeggen.

Een muzikanten feestje dus. Iemand vraagt me om een nummer van Nilson (Everybody’s talking) te spelen, zoals ik dat vroeger een keer gedaan heb. Wanneer, waar? Ik kan het me nauwelijks meer herinneren. Het gevoel bekruipt me weer dat ik iets moet geven dat ik iets moet geven, terwijl ik uit niet meer wil en al tijden uit angst afstand genomen heb van de muziek en mijn gitaar.
Het spook van de muziek blijft me achtervolgen en je geeft aan het verzoek gehoor en ook aan andere verzoekjes. Toch doe ik het nooit met plezier in mijn lijf en blijf ik muzikaliteit vervloeken, hoewel het waarschijnlijk een van mijn kernkwaliteiten is.

Toch weer een grens over gaan, leuk maar toch ook niet. De schaduw van mijn gitaar blijft me kennelijk altijd achtervolgen,
ik kom er nooit meer van los.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Vraag van de week”