anoniem2012

Gevoelig voor psychose

Hallo,
Ik ben een jongen van 17 jaar oud, en heb laats te horen gekregen dat ik gevoelig ben voor een psychose. dat betekent dat ik alcohol gebruik eigenlijk zo veel mogelijk zien te voorkomen. alleen ben ik het liefst elke zaterdagavonden dronken. de psycholoog zei tegen mij dat ik maximaal een biertje mog drinken. ik vond het echt heel jammer om dit te horen natuurlijk en heb er nog veel moeite mee! maar zou het erg veel kwaad kunnen als ik bijvoorbeeld 1 keer in de 3 maanden dronken ben ofzo. of kan ik dat beter helemaal niet doen??
tommy9119

Re: Gevoelig voor psychose

Heb je eerder(/regelmatig) psychoses gehad wanneer je meer dan een biertje dronk?

Zoniet, drink zoveel je zelf aan denkt te kunnen. Met mate natuurlijk.

Zoja, denk eens na over of meer bier drinken het wel waard is. :)
anoniem2012

Re: Gevoelig voor psychose

beste tommy bedankt dat je mee wilt helpen.
maar ik heb nog geen psychose's gehad. ik denk dat ik wel redelijk wat bier kan drinken heb ik namelijk ook een tijdje veel gedronken(iets te veel) en voelde me altijd goed als ik wat had gedronken. maar inderdaad wat een dilemma voor mij is dus dat ik in een psychose kan raken dus.
tommy9119

Re: Gevoelig voor psychose

Hmm. Waarschijnlijk mis ik nu iets, maar, als je nooit een psychose gehad hebt, hoe kan de psycholoog er dan zo zeker van zijn dat je er gevoelig voor bent..?
anoniem2012

Re: Gevoelig voor psychose

@tommy
een paar jaar geleden was ik naar een psycoloog geweest en die dacht dat ik autistisch was maar dat bleek niet zo te zijn omdat te onderzoeken moest ik naar een andere psycoloog en die zei dat ik gevoelig was voor een psychose.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gevoelig voor psychose

Hoi Anoniem welkom op het forum. :)

Tja, men zegt wel eens... en dat is hier ook wel aan de orde dan...'drank maakt meer kapot dan je lief is'. Dus als je psycholoog zegt; jij mag maximaal één biertje nuttigen om die en die reden en dat is veel beter, en jij waagt het er om dan toch (veel) meer te drinken, dan vraag je eigenlijk buiten het advies van de psycholoog om, om problemen.

Het zal niet voor niets gezegd zijn en het zal je niet voor niets voor de voeten worden gelegd, om te zorgen, dat jij je aan de afspraak houdt.

En ja natuurlijk, begrijp enigszins wel, waarom je het zo jammer vind. Jij zit op een leeftijd, waarbij je vaak om je heen ziet dat anderen met uitgaan wat alcohol nemen. (Vaak veel meer dan nodig of de bedoeling is, maar je ziet het.) Dat zou je ook graag willen. Daar kan ik, als persoon die eigenlijk het maar meestal bij één glaasje houdt en het meeste plezier heeft met frisdranken, wel inkomen.

Maar de vraag is en blijft: is het verstandig? Nou als iemand je waarschuwt het niet te doen omdat jij, om wat voor reden dan ook, meer kans hebt op een psychose, dan zou ik daar niet aan beginnen. Dan zal ik het laten staan. Want in dit geval, gaat gezondheid toch voor. En...plezier maken kan ook zonder alcoholische dranken. (Misschien maak je nog wel meer plezier met frisdrank dan met alcohol, want dronkenschap is ook geen pretje.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
tommy9119

Re: Gevoelig voor psychose

Om mijn reputatie maar hoog te houden (van verwarring zaaien(/mensen laten twijfelen over iets wat ze zeker weten)):

Zelfs een psycholoog kan fouten maken. En hoewel ik er niet perse vanuit ga dat het nu het geval is, ben ik toch wel echt benieuwd wat voor redenen de psycholoog heeft om te geloven dat je gevoelig bent voor psychoses.

En waarom drinken (aangezien je al vaker en meer dan een glas gedronken hebt zeg je) perse ook bij jou een psychose op zou moeten roepen.

Er bestaan genoeg redenen om ervanuit te gaan dat iemand gevoelig is voor psychoses, ook als hij er nog nooit een heeft gehad. Dus ik zal alsnog maar naar je psycholoog luisteren, echter als je mij kunt vertellen wat de reden is dat hij vermoed dat je gevoelig bent voor psychoses, zou dat fantastisch zijn :).

Dus, weet je waarom meneer de psycholoog dat denkt? :)
Black_unicorn

Re: Gevoelig voor psychose

Gezien de schade dat een psychose kan aanrichten zou ik er zeker rekening mee houden.
Je psycholoog een goede uitleg vragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik ben zelf ook jong en gevoelig voor psychose. Ik vind het ook jammer dat ik het bij een cola moet houden als ik uitga maar het is mij het niet waard om een psychose te riskeren.
Werd een keertje uitgemaakt voor seut omdat ik niet wou mee smoren.
Niet leuk, iedereen wil erbij horen. Maar liever een seut dan psychotisch, dat is veel erger!
Eenmaal je weet dat je kwetsbaar bent moet je keuzes maken, het is aan jou om te beslissen welke keuzes je maakt. Voor concrete afspraken kan je best bij je psycholoog terecht.

Groetje,
Nish

Terug naar “Jongerenforum”