jongerenbegeleiding: hoe aanpakken?
Ik ben tewerkgesteld als vrijwilliger in een voorziening voor meisjes van 11 tot 15 jaar. ik werk hier nog niet zo lang. voorheen was ik tewerkgesteld bij jonge kinderen. vaak krijg ik te maken met afwijzend gedrag van de jongeren of afkeurend gedrag wanneer ik hen iet voorstel. Zelf heeft een meisje mij al 'loser' genoemd. soms ben ik mij ten einde raad en weet ik niet hoe ik nog moet gaan reageren. kunnen jullie mij wat tips geven?
-

kirsty - Berichten: 1
Ze zelf dingen laten voorstellen. Pubers zijn bij voorbaat vaak al ergens tegen. Alleen al omdat een volwassene het zegt of voorstelt. Daarbij is het ook belangrijk om je grenzen duidelijk aan te geven. Dat ze er niet over heen gaan en wel respectvol met je om blijven gaan. Pubers zijn gevoelig voor imago. Probeer hen bij wangedrag niet in een groep aan te spreken maar altijd face to face en behandel ze niet als een kind.
Your life is your own.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
No apologies or excuses, no one to lean on, to rely on or to blame.
The gift is yours, it's a amazing journey and you alone are responsible for the quality of it.
-

Minerva - Berichten: 17750
Geef ze verantwoordelijkheid, laat ze inderdaad zelf dingen beslissen en heb ook respect voor ze. Dat zijn op de lange termijn de belangrijkste zaken denk ik, wees geduldig, geef ze wat vrijheid (zoveel als ze aankunnen) en heb gewoon lol met ze. Wind je niet op, ga niet als een idioot je stem verheffen of helemaal woedend worden. Maar blijf zo goed mogelijk kalm. Assertiviteit is goed, zolang je het maar niet verward met aggressieviteit.
En grenzen.. Het zijn ook maar kinderen, je moet natuurlijk zorgen dat ze weten wat je van ze verwacht, maar geloof me, hoe meer concrete regels je maakt, hoe meer ze zich ertegen gaan verzetten. Maakt het in ieder geval niet te strikt, zal ik maar zeggen
.
Succes.![045 [045]](./images/smilies/045.gif)
En grenzen.. Het zijn ook maar kinderen, je moet natuurlijk zorgen dat ze weten wat je van ze verwacht, maar geloof me, hoe meer concrete regels je maakt, hoe meer ze zich ertegen gaan verzetten. Maakt het in ieder geval niet te strikt, zal ik maar zeggen
.Succes.
![045 [045]](./images/smilies/045.gif)
Scars remind us where we've been. They don't have to dictate where we're going. - Rossi (Criminal Minds)
-

tommy9119 - Berichten: 736
Hallo Kirsty, welkom op het forum.
Dat je hier de stap zet om over je gevoelens en de gebeurtenissen te schrijven, zegt ook wel veel over jezelf. Zoals je schreef zou je graag wat tips willen, wat advies in willen winnen en bekijken wat je daarmee zou kunnen doen is een logische, volgende stap. Heel goed dat je dit op deze manier aankaart.
Ik ga in ieder geval wel mee met wat er boven mij is geschreven.
Alhoewel elke puber anders is, de één veel stiller, drukker, levendiger, spontaner, terughoudender, brutaler, dan de ander, is het inderdaad wel zo dat je pubers zelf zou kunnen laten kiezen. Laat ze zelf maar eens figuurlijk door het stof gaan en laat ze inderdaad zelf maar eens dingen voorstellen. Hoe zien zij de dingen voor zich? Hoe zouden zij dan bepaalde dingen aanpakken? Wat zien hen als een goed idee en waarom is dat? Laat ze eens zelf met bepaalde initiatieven komen gaan uitwerken. Zo help je op zich hun 'creatieve geest' ook op gang. Ze krijgen zelf de kans om iets te bedenken en krijgen daardoor inderdaad wat meer verantwoordelijkheid. Over het algemeen willen pubers dat ook wel graag. Zo zien ze ook bepaalde oorzaken en gevolgen en wat kan en wat niet kan. Spiegelen als het ware.
Je schrijft ook dat er pubers zijn die je al loser hebben genoemd. Daar zou ik mij op zich niets van aantrekken Persoonlijk valt dat bij onder een soort van grootspraak terwijl ze misshien wel een heel klein hartje hebben. Ik denk dat je je daar niet zo druk over moet maken. En mocht het je wel eens te ver gaan of in het verkeerde keelgat schieten, dan kan jij ze terechtwijzen. Dat mag je doen en daar heb je recht op.
Veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Dat je hier de stap zet om over je gevoelens en de gebeurtenissen te schrijven, zegt ook wel veel over jezelf. Zoals je schreef zou je graag wat tips willen, wat advies in willen winnen en bekijken wat je daarmee zou kunnen doen is een logische, volgende stap. Heel goed dat je dit op deze manier aankaart.
Ik ga in ieder geval wel mee met wat er boven mij is geschreven.
Alhoewel elke puber anders is, de één veel stiller, drukker, levendiger, spontaner, terughoudender, brutaler, dan de ander, is het inderdaad wel zo dat je pubers zelf zou kunnen laten kiezen. Laat ze zelf maar eens figuurlijk door het stof gaan en laat ze inderdaad zelf maar eens dingen voorstellen. Hoe zien zij de dingen voor zich? Hoe zouden zij dan bepaalde dingen aanpakken? Wat zien hen als een goed idee en waarom is dat? Laat ze eens zelf met bepaalde initiatieven komen gaan uitwerken. Zo help je op zich hun 'creatieve geest' ook op gang. Ze krijgen zelf de kans om iets te bedenken en krijgen daardoor inderdaad wat meer verantwoordelijkheid. Over het algemeen willen pubers dat ook wel graag. Zo zien ze ook bepaalde oorzaken en gevolgen en wat kan en wat niet kan. Spiegelen als het ware.
Je schrijft ook dat er pubers zijn die je al loser hebben genoemd. Daar zou ik mij op zich niets van aantrekken Persoonlijk valt dat bij onder een soort van grootspraak terwijl ze misshien wel een heel klein hartje hebben. Ik denk dat je je daar niet zo druk over moet maken. En mocht het je wel eens te ver gaan of in het verkeerde keelgat schieten, dan kan jij ze terechtwijzen. Dat mag je doen en daar heb je recht op.
Veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wie niet kan luisteren, kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
-Uit het Jodendom.-
Wie niet kan luisteren, kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
-Uit het Jodendom.-
-

Memories - Berichten: 10539
4 berichten
• Pagina 1 van 1
Keer terug naar Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening