Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Lou schreef:


Trouwens ik vind 1,5 jaar voor dit medicijn wel lang eigenlijk, tis een hulpmiddel tegen je angsten en negatieve gedachtes
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met behulp van dit medicijn aan jezelf gaat werken heb ik inmiddels begrepen.

moet jij het anderhalf jaar slikken dan? De standaardperiode schijnt een half jaar tot een jaar te zijn, heb ik mij door de huisarts laten vertellen.
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

ik heb echt vieze paroxetine tabletten nu!
Sinds dit jaar heeft de apotheek kennelijk met een andere leverancier een contract.
Hiervoor had ik filmomhulde tabletten, deze nieuwe zijn dat kennelijk niet, die vallen meteen een beetje uit elkaar als je ze in je mond stopt, hoe snel je er ook een slok water achteraan gooit. En dat is echt smerig, want er zit een onwijs bittere smaak aan!
blegh!
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Heeft iemand er ervaring mee dit medicijn plots slechter of niet meer te kunnen verdragen? Ik heb paroxetine bijna een jaar probleemloos geslikt, kon ook autorijden, alles. Tot ongeveer drie weken terug. Ik kreeg een ander merk van de apotheek, die teruggebracht vanwege de bijwerkingen, weer een andere gekregen, maar het lijkt maar niet goed te komen. Nu ben ik continu suf, vaak misselijk, zweet s nachts heel veel, voel me regelmatig zwakjes en heb een veel drogere mond dan dat ik eerder had.
Vrijdag weer een afspraak bij de huisarts gemaakt. maar ik snap het niet zo goed, iemand met dezelfde ervaring?
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

een huisgenoot merkte gisteren trouwens ook nog eens op dat het leek of ik was afgevallen, ik maar eens wegen, en ja hoor! moet haast ook wel van die paroxetine komen aangezien ik ondanks mijn misselijkheid en geen eetlust toch net zoveel naar binnen prop als dat normaal is. Let daar juist extra goed op omdát ik geen trek heb, en wel gewoon wil eten. Ben zelfs vollere producten gaan eten, volle yoghurt enzo, maar toch..

echt niemand ervaring hiermee?

zelf heb ik in ieder geval morgenochtend een afspraak met de huisarts, maar was gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen... ik ben ineens niet meer zo positief over dit medicijn..
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

nou ik zal maar even vertellen wat er bij mij gezegd is:

Door een ander merk kan het zijn dat, door allerlei andere hulpstofjes enzo, de beschikbaarheid van de werkzame stof in je lichaam enigzins veranderd (langzamere, snellere opname noem maar op) hoeft maar een klein verschil te zijn, maar daardoor kun je dan dus weer een paar weken last hebben van bijwerkingen.

héél fijn dus, dat de apotheken steeds van andere producenten inkopen en dan niet meer aan die oude kunnen komen... zit je weer een paar weken met allerlei ellende.

Dus afwachten. wel bloed geprikt om andere oorzaken voor de klachten uit te sluiten, en als het over een paar weken nog niet over is, dan moet ik weer terugkomen.
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

ik ben nu aan het afbouwen, en ik krijg weer zulke heftige gevoelens als bij het opbouwen. Was er ook weer voor gewaarschuwd door de huisarts. Maar dus nogmaals, voor anderen, neem die waarschuwing serieus, en licht je omgeving in, want als je dit krijgt, is het echt best wel heftig.
Mickey~

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Ik heb paroxetine helemaal afgebouwd in de afgelopen tijd en ben nu eindelijk een week zonder.

Het afbouwen was echt ronduit vreselijk. Ik was grieperig, heel agressief en depressief en voelde me echt heel heel naar.
Waarschijnlijk was de afbouw van dit spul de grootste aanzet (in combinatie met andere ongelukkige omstandigheden) tot het slikken van overdosis van een ander medicijn waarmee ik tegelijkertijd aan het opbouwen was.

mijn psych zei dat hij zelf nooit paroxetine voorschrijft en er niet zo blij mee is dat huisartsen dat meestal wel doen, omdat het afbouwen bijna altijd behoorlijke problemen geeft, griepverschijnselen en dus ook die agressie en depressie...

vooral bij jong volwassenen...

hoe goed het dus ook kan werken voor een tijdje, ik zou het toch niet meer aanraden op basis van deze ervaringen.
Frederika

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Ik gebruik paroxetina sinds november, in het begin werden mijn klachten erger,ik wou er uit stappen,onderweg in de auto uitzoeken waar ik het beste tegen aan kon knallen, kon het niet meer aan. Gelukkig goed opgevangen door familie.
Na een maand of twee zakte dat af en gingen die gedachtes weg.
Daarna een poos gehad dat ik me beter voelde, maar nu het idee hebben dat ik weer somberder word.
Ik vind alles wel erg afvlakken, geen tranen, maar ook geen spontane lach meer, maar de angst voor de zelfmoordgedachtes houdt me tegen om er mee te stoppen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Hoi Frederika,
dat je klachten in het begin door de pillen erger worden is normaal. Anti depressiva van de SSRI groep geven een "prikkeltherapie". De werking is, dat je (door wat dan heet selectieve heropname in de synapsen van serotonine) in eerste instantie bij dezelfde hoeveelheid serotonine minder baat hebt van deze stof. Gevolg: de eerste 6 weken voelen mensen zich belabberder. Het doel is, dat je in die eerste 6 weken extra serotonine aan gaat maken.
Heel rot, dat je het leven (dankzij de pillen) nauwelijks meer aankon (die dingen zijn bedoeld, om je te helpen, niet om het zwaarder te maken).
Gelukkig zakte het.
Doe j ebehalve pillen slikken ook andere dingen tegen de depessie...?
Depressies heb j ein soorten en maten: het enige wat de SSRI's doen, is dat je na die 6 weken ietsje meer serotonine hebt. Dat is gunstig - maar niet meer dan dat.
Soms worden mensen bijv derpessief, omdat ze een periode met heftige stress gehad hebben (of er nog middenin zitten). Dan heeft het vooral heel veel zin, om allerlei manieren te zoeken, om de stress 'af te bouwen.' Zolang er nog bakken en bakken stress zijn, word je in dit geval niet beter.
Soms worden mensen depressief, in reactie op ene ingrijpende gebertenis of als reactie op een trauma. Dan helpen pillen wel, om de zaken ietsje te verzachten, maar is de genezing het trauma verwerken (dus naar en psychotherapeut).
Etc.

En wat goed kan helpen, mocht je besluiten om af te gaan bouwen: slik er vitamine B complex bij, dat helpt tegen nare bijwerkingen. En sommige pillen zijn ook in vloeibare vorm verkrijgbaar: ook dat kan helpen, om geleidelijk aan af te bouwen.
Frederika

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Hoi Janneke

Er was wel duidelijk door de huisarts uitgelegd dat er ( vooral in het begin) nog wel wat bijverschijnselen bij waren.
Ik was al een poos onder behandeling van de psycholoog, welke mij ook aan geraden heeft om deze medicijnen te gaan gebruiken.
Ik ben ziek geworden van mijn werk, mocht niet meer in de zorg werken i.v.m. versleten schouders en werd over geplaatst( binnen de GGZ) naar een woonvorm als woonbegeleider.
Deze groep bewoners kan ik niet zo goed handelen, ik ben een doener en om maar wat op kantoor te wachten tot er iemand om medicijnen komt of een praatje te maken, is iets wat niet bij me past.
Ik heb er bijna 3 jaar gewerkt en ook regelmatig overleg gehad met leidinggevende.
Daarnaast is er ontdekt dat twee van onze kleinzonen (4 en 6 jaar) erg slecht zien( 10% en 12%). Een brl zal geen verbetering geven en het kan niet anders verholpen worden.
En mijn man twee keer in het ziekenhuis gelegen met hartklachten. Hij is ondertussen gedotterd en is druk met zijn herstel.
Simds november vorig jaar ben ik niet meer op die woonvorm geweest, werk nu twee keer twee uur therapeutisch.
Ben nu gestopt met de psycholoog, mag maar 5 keer dit jaar.
Er is me toegezegd dat ik niet meer terug hoef naar mijn vorige werkplek, maar wat dan weet ik nog niet. Misschien moet ik iets heel anders gaan doen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Hoi Frederika,
nou - je hebt je porti wel gehad, zeg! Behalve je werk ook nog zorgen om je man en het gezichtsvermogen van je kleinzoons, daar word je ook niet blij van....!
Als gezegd: wie door een fikse portie stress depressief wordt, heeft vooral baat bij allerlei middelen (niet noodzakelijkerwijs pillen) die de stress afbouwen.
Dat kunnen allerlei 'huis- tuin en keuken'dingen zijn. Een mooi boek lezen, luisteren naar rustige muziek (of als je zin hebt, juist iets ruigs!) lekker wandelen - dat soort dingen.

Sporten is wat ingewikkeld: soms is het zo, dat je bijnieren na alle stress een en ander nog niet goed kunnen bijsloffen. Dat is via bijv. een orthomoleculaire arts wel te verhelpen - als je bijv merkt, dat je van een fikse fietstocht niet energiek word, maar moe blijft, heeft het zin, om specifiek hulp te vragen voor je bijnieren.
(In principe is 'bewegen' goed tegen depressiviteit. Ik leerde ooit de norm, van 3x per week 30 minuten "stevig" wandelen, maar je moest er nog wel mooi ;) bij kunnen blijven zingen - niet buiten adem raken dus. En na afloop hoor je je dan energiek te voelen, zo nee: lief zijn voor je bijnieren.)

En ook zijn er een aantal zaken, die je net buiten het meisch circuit kunt doen. Les van een goede yogadocent in meditatie; een CD met het effect, dat je hersene naar "alfagolven" of "thetagolven" wordne gestuurd; een cursus touch for health (gevolgd door de cursus stress release) - dat kan allemaal heel veel zoden aan een dijk zetten.
Frederika

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Hoi Janneke

Dankje, het doet me goed te horen er begrepen word dat ik nogal wat te verwerken heb gekregen. (zonder zielig te doen)Vertel ik nog niet eens dat de kleinzoon van 4 eerste kerstdag uit het raam gevallen is en drie scheurtjes in zijn schedel had en een het paar dagen kritiek was, gelukkig is het weer goed gekomen.
Wat je schrijft over sporten en bewegen, ik herken er wel in dat ik er alleen maar vermoeider van word, ik dacht dat ik moest doorzetten. We hebben na een aantal jaren weer een hondje en moet er drie maal daags met haar uit.
Dus beweging krijg ik wel, ik heb er alleen weing lol in.
DE arbo arts zei ook dat ik leuke dingen moest doen, maar ik kan niet zo veel leuks bedenken. Het liefst zit ik in mijn eentje.
Joga is wel iets om te proberen,dankje.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Hoi Frederika,
...alsof je een emmerleeggooit: ook nog die dagen die onzekerheid van een kind dat 'kritiek ligt' - huuuu!!!

En: neem jezlef serieus: als je alleen maar vermoeid raakt van sporten, zijn mogelijk je bijnieren momenteel niet opgewassen tegen hun taak. Dat is relatief makkelijk te verhelpen (veel vrouwen in de overgang slikken bijv. carnitine om vermoeidheid en depressiviteit te voorkomen) maar dan moet je wel weten, dat dit speelt. (En niet de schuld bij jezelf zoeken "ik ben niet flink genoeg" oid.)

En yoga is gelukkig geen aanslag op je bijnieren - mogelijk leer je er nog iets zinnigs ook. (Mijn juf komt regelmatig met allerlei "trucjes" of 'grapjes' die je handig kunt gebruikenin het dagelijks leven.)
TheEmperor85

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Weet iemand of hooikoortsmiddelen en Paroxetine een combinatie kan zijn?
..Kreeg tijdens de eerste keer van dit jaar grasmaaien namelijk weer het grote nadeel van lente in mn ogen gestrooid..
TheEmperor85

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

TheEmperor85 schreef:Weet iemand of hooikoortsmiddelen en Paroxetine een combinatie kan zijn?
..Kreeg tijdens de eerste keer van dit jaar grasmaaien namelijk weer het grote nadeel van lente in mn ogen gestrooid..
Opgelost. Mevrouw van de apotheker zei dat sufheid wat meer kan worden,maar dat het niet gevaarlijk is o.i.d.
Da's mooi :) Opgelost.
TheEmperor85

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

Oh..dat was twee keer. Nouja..
Gebruikersavatar
dame29
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2011 11:44

Re: Ervaringen met Seroxat / Paroxetine / Aropax

het schijnt normaal te zijn xx

Terug naar “Medicatie”