Forget it

Wie ben Ik?

Met deze vraag loop ik steeds vaker in mijn hoofd.
Ik ben op het moment 21 jaar oud en weet onderhand nog steeds niet wat ik wil, hoe ik het moet doen en op wat voor manier. Ik heb vaak het gevoel dat ik met steeds verschillend gedraag bij personen of zelfs op momenten.
Momenteel ben ik al 6 maanden alleen op reis. En in deze tijd dacht ik wel te ontdekken,hoe ik in mekar steek. Maar ik zit nog steeds op het zelfde niveau als voor mijn reis begon. Oke misschien heb ik een klein deel ontdekt.

Sorry ik verder even niks bedenken wat ik hier moet neer zetten. Als het wat duidelijker moet vraag maar raak, want ik kom er niet uit.

Groet
Hawk L.

Re: Wie ben Ik?

Een identiteitsstoornis is eigenlijk niet zo vreemd en zeker niet als je nog jong bent.
Je bent zeker niet alleen!

Op welk vlak weet je dan niet wat je wilt?
Werk?
Liefde?
Vrienschap?
Forget it

Re: Wie ben Ik?

Ik weet niet hoe ik me moet gedragen tegenover personen, en gedraag me vaak elke keer weer anders> Zie (Met reizen onmoet ik steeds weer andere mensen elke 2 weken, dus ik gedraag me dan ook hoe die persoon dat wil hebben) En niet alleen met personen maar ook met momenten, de ene keer kan ik totaal anders denken en gedragen.
Klinkt raar maar zo is het wel ongeveer.
Ik heb vaak het gevoel dat ik van persoonlijkheid verander. Maar dat klinkt wel heel dramatisch.
Ik wil graag me op elk moment het zelfde gedragen en denken en doen. Maar het voelt alsof het elke keer verandert.

Ik wil graag mezelf zijn.

Om even correct antwoord te geven op je vragen, Ik weet op alle 3 de vragen niet wat ik wil.

Pfff.... Ik hoop dat dit niet heel verwarrend overkomt, maar ik heb moeite om het zo goed mogelijk te verwoorden.
tommy9119

Re: Wie ben Ik?

Als je jezelf altijd hetzelfde zou gedragen kon je maar met een beperkt groepje mensen (effectief) omgaan. Als dat is hoe je wilt leven is er natuulijk niets mis mee, maar de flexibiliteit die jij blijkbaar van nature al hebt, daar is ook zeker niets mis mee. :)

Voor de rest, als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een leuke opleiding of misschien een baan. Probeer gewoon zoveel mogelijk uit dan vindt je vanzelf wel iets. :) Veel mensen ontmoeten is ook zeker een goed idee, je komt er wel. =)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Wie ben Ik?

Misschien is het een goed idee je eens wat te verdiepen in het boeddhisme. Van jongs af aan wordt ons al geleerd aan alle verschijnselen een bepaalde identiteit te koppelen. Ook worden we aangespoord zelf een eigen identiteit te ontwikkelen, en ons daarmee tegenover anderen te profileren. Daarmee wordt onze focus sterk gelegd op de individu, terwijl we in werkelijkheid allemaal deel uitmaken van hetzelfde. Als meer mensen zich bewust zouden worden van de verbondenheid tussen alles zou dat vele conflicten kunnen voorkomen en misschien zelfs oplossen. Succes, en je staat er zeker niet alleen voor!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Hawk L.

Re: Wie ben Ik?

Alsof één of andere godsdienst haar van d'r problemen gaat afhelpen... 001_rolleyes
Deze vrouw moet op therapie. Punt.
Leeuwtjuh

Re: Wie ben Ik?

Hawk L. schreef:Alsof één of andere godsdienst haar van d'r problemen gaat afhelpen... 001_rolleyes
Deze vrouw moet op therapie. Punt.
Zo, jij hebt de wijsheid in eens in pacht ;)

Een godsdienst kan ook een stimulans en een steun zijn als je een moeilijke tijd doormaakt en vooral wanneer je houvast vind in bepaalde normen en waarden. Er zijn verschillende manieren om een probleem op te lossen, en zowel therapie als een bepaalde levenswijze kunnen eventueel helpen. Dat ligt toch echt aan de persoon en diens mindset zelf.
Leeuwtjuh

Re: Wie ben Ik?

In welke landen ben je eigenlijk aan het reizen? En waarom doe je dat? Ik bedoel het niet als aanval of iets dergelijks, maar meer uit nieuwsgierigheid wat je ertoe brengt. Waar je op hoopte of wat je misschien wel verwachtte voordat je op reis ging?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Wie ben Ik?

Problemen zijn er niet ineens mee opgelost, maar door eens te kijken vanuit een ander perspectief kan je soms verhelderende inzichten in jezelf en de wereld krijgen. En dat je niet weet wat je wil betekent niet meteen dat je je maar met therapie een bepaalde kant op moet laten sturen.

Iedereen wil eigenlijk hetzelfde en dat is een bestaan van vrijheid. Vrijheid om te krijgen wat je nodig hebt zoals voedsel, liefde en onderdak, en vrijheid van lijden. Als een of meer van deze dingen zo ver weg lijken kunnen we als lamgeslagen langs de kantlijn van ons leven gaan staan, en dan kan het goed zijn in te zien waar we staan in het grotere geheel en wat ons kan helpen onze vrijheid te herwinnen.

Therapie kan je helpen sterker in je schoenen te staan, maar kan je ook van het kastje naar de muur sturen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Hawk L.

Re: Wie ben Ik?

Het is maar een simpele mening hoor. Niet iedereen staat achter godsdiensten. Ach ja, ik had weer eens beter m'n mond gehouden... Maar goed, dit is mijn topic niet dus ik ga niet weer offtopic, want dat is niet fijn voor de TS en ik respecteer dat.
Als ze kan geholpen worden met boeddhisme zou dat natuurlijk heel goed zijn.

TS: ben je om te beginnen al eens naar de huisarts geweest met je problemen? Hoe gaat het nu met je?
Hawk L.

Re: Wie ben Ik?

Radius, m'n excuses voor m'n reactie die weer eens kortzichtig overkwam. Ik zal ze in het vervolg wat tactischer moet brengen. :nod:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Wie ben Ik?

Radius schreef:Misschien is het een goed idee je eens wat te verdiepen in het boeddhisme.
Hoi Forget It,

wat ik leuk vind aan deze opmerking, is idd dat in het boeddhisme "ik weet niet zo goed wie ik nou eigenlijk ben" eerder gezien wordt als kracht dan als zwakheid of ziekte.
(Binnen bepaalde grenzen dan. Als jij in je eentje de aarde over reist zonder al te veel ongelukken, val je denk ik ruim binnen die grenzen.)
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Wie ben Ik?

Hawk L. schreef:Radius, m'n excuses voor m'n reactie die weer eens kortzichtig overkwam. Ik zal ze in het vervolg wat tactischer moet brengen. :nod:
Geeft niets. Je reactie gaf mij de gelegenheid me nader te verklaren, dus ik verwijt je niets. Je vergeet trouwens dat het boeddhisme geen godsdienst is, het is een levensweg.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Hawk L.

Re: Wie ben Ik?

Radius schreef:Geeft niets. Je reactie gaf mij de gelegenheid me nader te verklaren, dus ik verwijt je niets. Je vergeet trouwens dat het boeddhisme geen godsdienst is, het is een levensweg.
Misschien, maar naar mijn mening wordt Boeddha toch wel als een God gezien, vooral in het verre India. ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wie ben Ik?

Forget it schreef:Met deze vraag loop ik steeds vaker in mijn hoofd.
Ik ben op het moment 21 jaar oud en weet onderhand nog steeds niet wat ik wil, hoe ik het moet doen en op wat voor manier. Ik heb vaak het gevoel dat ik met steeds verschillend gedraag bij personen of zelfs op momenten.
Momenteel ben ik al 6 maanden alleen op reis. En in deze tijd dacht ik wel te ontdekken,hoe ik in mekar steek. Maar ik zit nog steeds op het zelfde niveau als voor mijn reis begon. Oke misschien heb ik een klein deel ontdekt.

Sorry ik verder even niks bedenken wat ik hier moet neer zetten. Als het wat duidelijker moet vraag maar raak, want ik kom er niet uit.

Groet
Kennelijk weet je wel een beetje wat wilt want je bent gaan reizen. Dat wilde je gaan doen. En dat doe je nu ook. Je wilt jezelf beter leren kennen en dat doe je door goed naar je gedrag te kijken in relatie tot de verschillende mensen die je ontmoet. Je kijkt naar hoe je verschillende gedragsstijlen hanteert in verschillende situatie en ik lees daaruit dat je aanpassingsvermogen best groot is, ook al interpreteer jij dat als negatief.

Je zegt ik heb misschien een klein deel ontdekt. Ik ben wel benieuwd naar je verhaal. Welk deel ? Wat heb je ontdekt ? Waar kwam dat door ?
Inzicht als Uitweg..
Girly

Re: Wie ben Ik?

Forget it schreef:Met deze vraag loop ik steeds vaker in mijn hoofd.
Ik ben op het moment 21 jaar oud en weet onderhand nog steeds niet wat ik wil, hoe ik het moet doen en op wat voor manier. Ik heb vaak het gevoel dat ik met steeds verschillend gedraag bij personen of zelfs op momenten.
Momenteel ben ik al 6 maanden alleen op reis. En in deze tijd dacht ik wel te ontdekken,hoe ik in mekar steek. Maar ik zit nog steeds op het zelfde niveau als voor mijn reis begon. Oke misschien heb ik een klein deel ontdekt.

Sorry ik verder even niks bedenken wat ik hier moet neer zetten. Als het wat duidelijker moet vraag maar raak, want ik kom er niet uit.

Groet
Hoi Forget it,

ik heb dat probleem ook vaak, ik heb dan altijd het gevoel dat ik niet mezelf ben. Maar ik heb door een onderzoek ontdekt dat je op je 25ste pas volgroeid ben qua gedrag, en misschien ben je zelf nu in de fase dat je veranderd en je gedrag ook veranderd. Iedereen heeft zo z'n ups en downs en misschien moet je ervan bewust worden. Door alles open te zetten en een keer er goed over na te denken denk ik dat je dan veel minder last zal krijgen.

Op deze manier accepteer je jezelf ook niet. Je gedraagt je vast en zeker anders omdat je niet wilt anders gevonden worden, veel mensen ontkennen dit maar het is toch de waarheid...

Suc6

Girly
crypt0read

Re: Wie ben Ik?

Ik ga mij toch maar eens wat meer verdiepen in het Boeddhisme :nod:

Terug naar “Map 'Psychologie'”