Het is nu 21 mei 2013 18:15

Text size
Inloggen

Ervaringen met Esomeprazole Teva

Dit forum is bestemd voor vragen die gaan over gebruik van medicijnen die invloed hebben op het psychisch welbevinden.

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 25 jan 2012 12:06

Wie heeft ervaringen met dit medicijn?

Het is te gebruiken bij maagzuur, maagzweren en reflux-ziekte. Bij maagzuur en pijn bij het slikken helpt het wel goed vind ik, maar sinds een tijd heb ik veel last van mijn spastische darm. Een dokter vertelde mij al eens dat ik dat heb, maar toen had ik er niet of nauwelijks last van. Nu dus wel.

Constant een gevoel van winderigheid (lucht in de onderrug en daaronder), beetje pijn ook in de onderrug, krampen in de darmen, eigenlijk bijna constant het gevoel naar het toilet te moeten en als ik dan ga het gevoel hebben dat het er niet allemaal uit is, hard moeten persen ook al is de stoelgang niet hard; integendeel, misselijk gevoel bij persen, veranderde stoelgang...

Andere: soms moeite met slikken, misselijkheid (maar niet braken) zelfs als m'n maag niet vol zit, minder honger, gevoel van blauwe plek op de maag als ik er zachtjes op druk.

Ik vind het vreemd dat dit medicijn deze klachten niet tegenhoudt. Ik probeerde minder vet te eten, maar dat hielp niet veel. Toen kon ik bijna helemaal niet meer naar het toilet!
Ik dacht dat mijn maagklachten ook te maken hadden met de darmen, althans, dat zei de dokter toch.

Wat denken jullie? Zou ik het best nog eens terug gaan?
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 25 jan 2012 13:31

Hoi Hawk,
ik heb een voorloper van dit middel 14 dagen geslikt toen ik een maagbloeding had. Zoals heel veel pillen van de reguliere arts is het een prachtig middel bij spoed en in nood.
...maar lang niet al die middelen zijn erg handig bij langurig gebruik.
(Ik betaalde destijds fl 120,-- voor die 14 dagen, nu kost het zelfde pilletje 0,25 eurocent. Er zijn dus nieuwe patentmiddelen, die andermaal peperduur zijn maar ongeveer precies hetzelfde doen....)
Wat de omeprazolen doen, is je (op zich nuttige) maagzuur 'binden' tot iets dat minder zuur is. Bij heftige maagpijn is dat een zegen - maar als je eet, heb je maagzuur nodig om te verteren, dat is een dilemma.
Voor het genezen van een maagzweer oid. doet het middel.... in feite niets. Net als een wondje: dat genees je zelf. (Al kan een pleister helpen, verzachtende zalf, een hechting - net hoe t uitkomt.)

Een paar jaar later (na mijn maagbloeding) kreeg ik waarschijnlijk een klein zweertje - en ogenblikkelijk een zwik omeprazol. Ik ben na 3 dagen gestopt: ik kreeg een soort kramperige steken in mijn onderbuik. Volstrekt logisch: een deel van het spijsverteren is platgelegd, want je hebt geen zure maag meer. Je darmen moeten dus harder werken - en een deel van dat werk is "kneden". Je darmen moeten harder knijpen en meer kracht zetten, omdat ze ''minder verteerd spul'' uit de maag krijgen dan anders - en dat levert idd de klachten op, die jij noemt...

Minder vet eten kan soms helpen tegen missselijkheid, maar de vetvertering vindt in de dunne darm plaats, nadat er galzuur wordt toegevoegd - daar doen de omeprazolen niets mee. Daar zal het probleem niet gezeten hebebn (en helaas, de oplossing was het dus niet).

En misschien ben je meer gebaat bij een bezoek aan een natuurarts. Ivm. een spastische darm doen die vaak ontlastingsonderzoek: heb je alle "goede" darmbacterieen aan boord, zijn er "foute" kolonieen bacterieen aanwezig, hoe hoog of laag is de pH van je maag en je darm...?
Er hij/zij kan een middel zoals glutamine geven, dat helpt je lichaam om de 'bekleding' van je maag en darmen optimaal te maken, dat voorkomt zogezegd maagzweren en pijn in je darmen.
(En bij reflux: naar een osteopaath!)
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 11:54

Mijn moeder wil nu weer dat ik eens stop (afbouw) met deze pillen, want "je mag dat zeker niet levenslang nemen, dat is ongezond!" *Zucht*... (De laatste tijd verwacht ze dan ook zo veel van haar dochter...) 025 Wat weet zij er ook van? :roll: Mijn vriend neemt nog zwaardere pillen dan ik omdat hij een maagbreuk heeft en dat is dan allemaal oké...

Terzake: moeder wil dat men de oorzaak onderzoekt en wel door een maagonderzoek... De gedachte alleen al maakt me kotsmisselijk, ook al duurt het waarschijnlijk niet lang.
Nu las ik wel dat je dat eventueel onder algemene/volledige verdoving kunt laten doen (moet je wel wat langer in het ziekenhuis blijven, maar dat neem ik er graag bij). Ik HOOP écht dat dit kan, want dat zou al een hele geruststelling zijn. Ik ken mezelf, nog voor ze eraan beginnen zou ik al zitten huilen als een klein kindje en héél onrustig zijn... :(
Ik las nu wel op fora dat het bij de ene persoon mag en de andere niet... Blijkbaar zou het voor een kort onderzoek niet mogen? 023 023
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Chopra » 24 feb 2012 12:26

Spastische darm is te behandelen door een shiatsu therapeut,meeste ziekenfondsen vergoeden de helft van de behandelingen trouwens ook.
Sadhana...
Chopra

Ongelezen berichtdoor Janneke » 24 feb 2012 12:34

Hawk L. schreef:Mijn moeder wil nu weer dat ik eens stop (afbouw) met deze pillen, want "je mag dat zeker niet levenslang nemen, dat is ongezond!" *Zucht*...

Ten dele heeft ze gelijk: je maagzuur platleggen is niet heel erg goed.
Maar het is wel een heel erg mager advies: het zegt niets, waar je wel iets aan hebt...! In die zin is het idd alleen maar een eis.

Hawk L. schreef:Terzake: moeder wil dat men de oorzaak onderzoekt en wel door een maagonderzoek... De gedachte alleen al maakt me kotsmisselijk, ook al duurt het waarschijnlijk niet lang.

Met een endoscoop in je maag kijken duurt plm. een kwartier.
Voor hen die makkelijk kunnen slikken is het niet erg belastend. (Al geef ik, als er keuze is, de voorkeur aan het onderzoek te ondergaan met het pepermuntdrankje, dat je keel 'verdooft')

Of je er veel aan hebt, is een andere vraag.
(Als je klachten zijn, dat je pijn hebt bij het slikken en dat er soms maagzuur omhoog komt, lijkt me dat geen keiharde reden om in je maag te kijken. Eerder, om een osteopaath naar je middenrif te laten kijken. Dat middenrif hoort (onder ander) je maagzuur beneden te houden. Via uiterst subtiele manipulaties kan een oseopaat maken, dat dat weer gaat gebeuren.)
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 12:57

Chopra schreef:Spastische darm is te behandelen door een shiatsu therapeut,meeste ziekenfondsen vergoeden de helft van de behandelingen trouwens ook.

Wat het ook moge wezen, in natuurlijke geneeskunde geloof ik niet echt en dan is de kans dat het werkt nog kleiner. ;)
Toch bedankt voor je advies! [045]
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 12:59

Schoot me net te binnen: misschien kan ik eerst eens naar de dokter zodat zij eens kan voelen en luisteren hoe het nu met mijn maag gesteld is. Als alles in orde is, kan ik ET afbouwen en moet er geen onderzoek meer gebeuren natuurlijk.
Tenzij de klachten terug komen natuurlijk... 023
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor tommy9119 » 24 feb 2012 13:59

Shiatsu is niet echt 'natuurlijk geneeskunde', alternatief is het zeker wel.

In feite is het gewoon een (ik geloof Japanse) vorm van massage, dat die voor spastische darmen gebruikt kon worden wist ik niet, maar meestal wordt het gebruikt voor rugklachten en migraine en dergelijke.

Of je er in gelooft maakt bij dit verder niet zoveel uit, maar het blijft je eigen keuze natuurlijk. Ik zou ook geen geld uitgeven aan iets wat misschien wel, misschien niet kan werken.

In ieder geval.. Veel succes en beterschap nog. :)
Scars remind us where we've been. They don't have to dictate where we're going. - Rossi (Criminal Minds)
tommy9119

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 14:16

tommy9119 schreef:In ieder geval.. Veel succes en beterschap nog. :)

Bedankt! :)
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 24 feb 2012 14:30

Hawk L. schreef:Schoot me net te binnen: misschien kan ik eerst eens naar de dokter zodat zij eens kan voelen en luisteren hoe het nu met mijn maag gesteld is. Als alles in orde is, kan ik ET afbouwen en moet er geen onderzoek meer gebeuren natuurlijk.
Tenzij de klachten terug komen natuurlijk... 023

Lijkt me uberhaupt een strak plan...!

Wat zijn je maagklachten eigenlijk precies...?
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 14:46

Janneke schreef:Wat zijn je maagklachten eigenlijk precies...?

Wel, zo'n halfjaar geleden kreeg ik op eens veel last van maagzuur. Daar voor kreeg ik wat lichtere pillen waarvan ik er twee per dag moest nemen (ik ben de naam vergeten). Dat hielp wel, tot ik opeens een slokdarm onsteking kreeg. Vanaf toen moest ik deze pillen nemen en uiteraard stoppen met de andere.
Ze hielpen heel goed en de slokdarm ontsteking was vrijwel meteen weg, maar ik wou ze toch maar blijven nemen, want anders zat ik misschien weer met dat maagzuur opgescheept.
Het zijn gewoon heel goede pillen daartegen en daarom heb ik niet veel zin om ermee te stoppen.
Van misselijkheid heb ik, ondanks die pillen, af en toe wel nog last (zelfs met een lege maag), maar minder dan een tijd geleden.

Het voornaamste is toch dat maagzuur, denk ik.
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 24 feb 2012 16:16

't Klinkt mij in de ore als een ''breukje'' in je middenrif en dat is vaak goed te verhelpen (dus daar hoef je niet per se jarenang dure pillen met nare bijverschinselen voor te slikken).
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 24 feb 2012 18:39

Janneke schreef:'t Klinkt mij in de ore als een ''breukje'' in je middenrif en dat is vaak goed te verhelpen (dus daar hoef je niet per se jarenang dure pillen met nare bijverschinselen voor te slikken).

Misschien, maar om dat zeker te weten is er een onderzoek nodig...
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Chopra » 24 feb 2012 20:08

tommy9119 schreef:Shiatsu is niet echt 'natuurlijk geneeskunde', alternatief is het zeker wel.

In feite is het gewoon een (ik geloof Japanse) vorm van massage, dat die voor spastische darmen gebruikt kon worden wist ik niet, maar meestal wordt het gebruikt voor rugklachten en migraine en dergelijke.

Het kan voor bijna elke lichamelijke klacht worden gebruikt want alle organen worden aangestuurd vanuit je ruggemergszenuwen,in je nek[c2-c4] en langs je hele rugwervel.

Die zones zijn wetenschappelijk vastgelegd door ene Hansen en Schliack,maar het dringt nog steeds niet door tot de westerse medici.

Het is hetzelfde met rugklachten,ik kom niet weer bij een fysiotherapeut[die aan symptoombestrijding doet] maar weet de weg wel te vinden naar een Shiatsutherapeut,die behandelt tenminste het hele lichaam en nog belangrijker...die neemt je als persoon wel serieus.

Maar goed ieder moet voor zich maar een keus maken...
Sadhana...
Chopra

Ongelezen berichtdoor Janneke » 25 feb 2012 11:29

Hawk L. schreef:Misschien, maar om dat zeker te weten is er een onderzoek nodig...

Klopt.
Met een endoscoop zie je dit niet, dus wees wat dat betreft gerust.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 25 feb 2012 12:24

Janneke schreef:Klopt.
Met een endoscoop zie je dit niet, dus wees wat dat betreft gerust.

Hoezo niet? Mijn vriend weet "dankzij" dat dat hij een maagbreuk heeft?
Hoe weten ze het dan wel?
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 26 feb 2012 23:41

Waarschijnlijk door af te strepen:
"het klinkt als een breuk in het middenrif,
maar het zou eventueel ook een wond kunnen zijn."

Als dan de endoscoop geen wond toont ("maagzweer)", zal het wel een breukje zijn. (Wat goed te verhelpen is door een osteopaath.)

De endoscoop 'toont' de binnenkant van je slokdarm, maag, dunne darm - hoe je slokdarm nou precies door je middenrif loopt, zie je er niet op.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 26 feb 2012 23:59

Dus komt het erop neer dat ik toch zo'n *** onderzoek moet doen...
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 28 feb 2012 14:45

Hm, nou, overleg met je huisarts - waarschijnlijk is het niet nodig.

Dwz.: bij een maagbloeding kan een endoscopie levensreddend zijn (...en dan moet het).
Als het een kwestie is van 'zoeken, of een en ander wellicht beter zou kunnen' is het een optie.

Complicerende factor: de meeste huisartsen hebben geen kennis van de osteopathie, dus weten ook niet, dat een osteopaath dit zou kunnen onderzoeken/ behandelen.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 28 feb 2012 19:13

Janneke schreef:Complicerende factor: de meeste huisartsen hebben geen kennis van de osteopathie, dus weten ook niet, dat een osteopaath dit zou kunnen onderzoeken/ behandelen.

Niet? Ze had het er de eerste keer toch al eens over. "Als het niet overgaat zul je toch eens een maagonderzoek moeten laten doen..."
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 29 feb 2012 12:42

Dat klinkt mij in de oren als een huisarts die het zekere voor het onzekere neemt en denkt aan een endoscopie. (Het reguliere, voortgezette maagonderzoek. De huisarts kan wat palperen enzo, maar daar blijft het bij.)

De ostepaath kan andere dingen voelen/ beinvloeden dan de huisarts, maar meestal weet de huisarts niet, wat bijv. een osteopaath kan.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 01 maart 2012 14:33

Janneke schreef:De ostepaath kan andere dingen voelen/ beinvloeden dan de huisarts, maar meestal weet de huisarts niet, wat bijv. een osteopaath kan.

Hoe kan die dan weten wat je hebt zonder maagonderzoek? Kost het veel? Betaalt de ziekenkas terug?
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 01 maart 2012 15:09

Hawk L. schreef:Hoe kan die dan weten wat je hebt zonder maagonderzoek?

Anamnese, ofwel een gesprek over jouw klachten, voorgeschiedenis, etc.
Plus de speciale vaardigheden, aangeleerd in de opleiding. (oa.: een haar onder een blad papier kunnen voelen. :) )
Hawk L. schreef:Kost het veel? Betaalt de ziekenkas terug?
Zoiets als 40 euro voor een half uur. Details kunnen per polis etc. wisselen.
Janneke

Ongelezen berichtdoor Hawk L. » 01 maart 2012 19:04

Janneke schreef:(oa.: een haar onder een blad papier kunnen voelen. :) )

001_huh Wat heeft dat ermee te maken dan?
Hawk L.

Ongelezen berichtdoor Janneke » 02 maart 2012 14:03

;) Niets - nou goed.... :lol:

Die lui worden getraind in ik zou zeggen bijna extreme gevoeligheid - en kunnen dus dingen voelen, waar een ander allerlei apparaten voor nodig heeft, etc.etc.etc.
Janneke

Volgende

Keer terug naar Medicatie & psychofarmaca