lotte100

Ter overdenking

Ik wil graag iets ventileren. Wat me opvalt op het forum is dat mensen best wel geneigd zijn om vaak ongenuanceerd, hard, kort door de bocht en bot kunnen reageren op mensen die kwetsbaar een probleem over zichzelf aankaarten. En ik zie dat antwoorden echt wel goed en met de beste intenties bedoelt zijn. Ik bedoel dat er nogal eens vlug en gemakkelijk geroepen wordt: dumpen die hap, zie je het zelf niet, wegwezen bij die gek of klootzak! Begrijp me goed: ik ben het vaak helemaal met jullie eens. En een bepaalde dosis nuchterheid en realisme is vaak zeker nuttig! Maar soms gaat het me ook iets te ver en wordt er mijn inziens soms te kort door de bocht of zwart/wit gereageerd in plaats van misschien eens door te vragen? Of eens de tijd nemen om je werkelijk in die mens en in die situatie nou eens te verplaatsen. Ik denk dat de vraagstellers vaak wel weten wat het antwoord is of moet zijn. Ook weten ze hoe zwart wit en veroordelend er gereageerd kan worden. Maar volgens mij is dat niet wat mensen hier echt zoeken en zijn ze meer op zoek naar een andere oplossing of andere inzichten dan maar gewoon dumpen en opstappen. Begrijp me goed; soms is het echt wel nodig mensen hun ogen te openen, maar stel dat je nou reageert op een vrouw van 60 uit Turkije? Of een Islamitisch of Katholiek opgevoede Nederlands persoon met hele andere normen en waarden? Ik noem maar wat, het kan heel goed dat zo iemand ook zijn verhaal doet en eigenlijk goed in de knoop zit. Het is dan wel kort door de bocht om op z'n oer-Hollands op alles te reageren. Anderzijds valt me ook op dat de beantwoorders er ook vaak niets aan kunnen doen, omdat de vraagstellers vaak ook niet duidelijk of volledig zijn. Daar ben ik me ook bewust van. Conclusie van het betoog als we nou eens eerst wat zouden doorvragen en dan verplaatsen kunnen de gesprekken nog interessanter worden? Dit wilde ik even kwijt ter overdenking...Noelle
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ter overdenking

Vind je het zelf niet wat kort door de bocht om op een forum te komen en gelijk bij je eerste posting een hoop kritiek te uiten ?
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Ter overdenking

Mystica schreef:Vind je het zelf niet wat kort door de bocht om op een forum te komen en gelijk bij je eerste posting een hoop kritiek te uiten ?

[045] Dit dus!
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Ter overdenking

Ik sluit me bij bovenstaande aan.

Wat je misschien niet weet/ziet, is dat er ook veel via PB (Persoonlijke Berichten) wordt besproken. Sommige mensen zijn hier al maanden en mensen die hun verhaal volgen weten dan snel of ze vooruitgang boeken of achteruitgang, dan is een trap onder het achterwerk naar mijn idee de beste manier om ze daarvan bewust te maken.

Sommigen weten zeker wat ze moeten doen om hun situatie te veranderen maar ze doen/durven/kunnen het niet om wat voor reden dan ook. Je kunt wel 24/7 ergens over blijven klagen, maar dat wekt irritaties op, dat werkt ook niet. Ik zelf ben maar van de directe aanpak. Uit ervaring heb ik geleerd dat de directe aanpak toch de beste methode blijft.

Vergeet ook niet dat dit forum bevolkt wordt door ervaringsdeskundigen en mensen die anderen een hart onder de riem willen steken. Iedereen heeft zijn eigen verhaal hier en soms botst het wel eens, kan gebeuren, maar het wordt vrijwel altijd goed opgelost.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Ter overdenking

Welkom hier en hopelijk kunnen al je posts bijdragen aan een beter forum voor iedereen cheerqd5
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ter overdenking

Geheel met bovenstaande reacties eens.

Fijn, zo´n persoontje die hier volledig onbekend binnen komt walsen en zich niet eens eerst fatsoenlijk voorstelt en over zichzelf spreekt. Over normen en waarden gesproken. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Isaia

Re: Ter overdenking

Ik vind eigenlijk dat ze het wel voorzichtig brengt :)

Terug naar “Feedback en algemene informatie”