Arme andere wezens, worden allemaal buitengesloten omdat de mens denkt dat alles om hun draait. :crybaby:
Een enorm sterke zin die de essentie van geloof in een god in mijn ogen blootlegt.
De mens is snel geneigd (hoe kan het ook anders) om te denken vanuit menselijke maatstaven en emoties. Iets is 'goed', iets is 'slecht'. Iets is 'positief' of 'negatief'. Het zijn wij mensen die deze definities en waardeoordelen aan woorden en gevoelens geven. Alles wordt beredeneerd vanuit dit menselijk perspectief, waar ik mij zo nu en dan aan kan ergeren. Ik denk niet dat een oppermachtig wezen rekening zou houden met onze definities van goed en/of slecht.
De stelling God = Wij zou ik opvatten (met bovengenoemde in het achterhoofd) als: Wij hebben god geschapen, niet andersom. In die zin vind ik de stelling juist.
Iets geloven in de trant van 'God is alles om ons heen, en god is alle mensen' vind ik eerder klinken als 'We zijn in een hoek gedreven door wetenschap, we moeten een nieuwe definitie van god vinden die past in het huidige wetenschappelijk beeld en nagenoeg niet te bewijzen of te ontkrachten is.'
Natuurlijk, alles dat bestaat om ons heen is prachtig. Ik noem dat niet god, ik noem dat realiteit. Maar daarin is iedereen natuurlijk vrij.
God is absoluut niet WIJ. Wij zijn niet volmaakt God daar intege wel. Je kan er pas achter komen wie God is als je de bijbel leest. Of kijk in de natuurlijk. Dat is zeker puur toevallig ontstaan.
Ik denk niet dat je per se de bijbel zou moeten lezen of te weten wie/wat iets is, of erin te geloven. (Nu wil ik trouwens niet beweren dat ik de bijbel niet gelezen heb.) Bij sommige onderwerpen gaat automatisch mijn 'fictie'-alarm af.
Ik hoef ook niet per se over kabouters te lezen om erachter te komen of ze wel of niet bestaan. En ja, wat betreft de natuur zijn er enorm veel verklaring die het ontstaan van het universum, en daarmee de natuur kunnen verklaren zonder daar een hogere macht in te betrekken. Het zou zelfs inderdaad gewoon toeval kunnen zijn.
(Een typisch tegenargument is *met oog op menselijk denken en de beperking daarin*; God heeft ons gemaakt, want het is allemaal té geweldig om toeval te zijn. Als god nog geweldiger is en dit heeft kunnen maken, wie heeft god dan gemaakt, en waarom is dat wel logisch?)
Ik vind het sowieso een denkfout om te beweren dat wanneer iets niet meteen logisch te verklaren is het meteen maar toe te schrijven aan een hogere macht in de trant van 'het kan dan toch niet anders?'. Er zijn nog duizenden verklaringen, het is enkel menselijk om voor de meest mysterieuze en onverklaarbare te kiezen. We houden nu eenmaal van spanning en sensatie.