sannedebruin

Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Hallo,

ik ben Sanne de Bruin, studente aan de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Voor mijn afstudeerportfolio schrijf ik een artikel over de werking van tegenslagen in het leven. Word je daar werkelijk sterker door? Ik ben daarom op zoek naar een psycholoog die mij daar meer over kan vertellen.

Ik hoor het graag.

Sanne de Bruin
s-debruin@live.nl
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Kan je dan niet beter mensen interviewen die tegenslagen hebben meegemaakt ? Wil je je verhaal echt onderbouwen dan zal je met mensen in gesprek dienen te gaan. Wat hebben ze meegemaakt en hoe zijn ze daardoor veranderd ?
Inzicht als Uitweg..
sannedebruin

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

@ Mystica

Dat klopt inderdaad, maar dat heb ik al gedaan. Ik wil nu graag deskundigen spreken die meer over de 'theoretische' kant van het verhaal kunnen vertellen. Ik wil graag weten hoe je het kunt aanpakken zodat lezers weten hoe ze in de praktijk moeten handelen. Mochten ze een tegenslag krijgen..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Hebben die mensen dat niet verteld dan ? Hoe ze het hebben aangepakt ?

Ik snap dat je graag de theoretische kant wilt hebben maar uiteindelijk zou je die moeten kunnen halen uit de verhalen van de mensen.

Er zijn management en psychologie boeken vol geschreven over de theoretische kant van succes, omgaan met moeilijkheden, een beter leven creëren.
Inzicht als Uitweg..
jandorie

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Er zijn geen psychologen hier waarschijnlijk Sanne

Mijn leken-antwoord op je vraag:
de éen zal er sterker door worden doordat hij/zij die tegenslag 'overwonnen' heeft; een ander zal er veel potentie en levensvreugde door kunnen verliezen doordat hij/zij die tegenslag slechts overleefd heeft, en immer bang blijft voor een herhaling of erger
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Volgens mij kan je uit bepaalde tegenslagen die je overwonnen hebt sterker worden. Soms kan je er ook iets van bijgeleerd hebben.
Maar anderzijds brengen tegenslagen zowiezo altijd stress met zich mee, en stress vreet aan je gezondheid (fysiek en mentaal).
Het hangt ook af van welke soort tegenslag : je kan de impact van kleine tegenslagen toch niet vergelijken met tegenslagen zoals verlies van een geliefde persoon of andere vergelijken...
Hawk L.

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik er sterker van werd, maar helaas... Hoe meer tegenslagen ik tegenwoordig krijg, hoe kwader ik word in mezelf, alsof het nooit ophoudt.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Word je van tegenslagen sterker? Deskundige gezocht!

Tja. Hoe definieer je een tegenslag? Wat valt binnen dit kader? Hoe definieer je 'sterker'. Sterker waarin? Wat is sterk? Dat is heel erg contextgebonden. Je zou eerder kunnen stellen dat men na het verwerken van een tegenslag gewoon de volgende keer adequater met een soortgelijke situatie om zullen gaan omdat ze ervaring hebben opgedaan in de situatie. Of deze ontwikkeling daadwerkelijk 'beter/goed/' is of 'sterker' maakt is dan een aparte deelvraag.

Het meeste zul je halen uit boeken of gesprekken met mensen. Psychologen zul je hier over het algemeen niet vinden, de meesten hier zijn ervaringsdeskundigen of mensen met problemen of affiniteit met psychologie.

Succes ermee.

Terug naar “Overige problemen”