Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Andere therapievormen?

Hallo,

Weet iemand nog andere therapievormen waarbij de therapie niet of minder op praten gericht is, anders dan PMT (psychomotorische therapie), creatieve therapie en neurofeedback?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Andere therapievormen?

Eh, even denken:
hypnose, gestalt, emdr, bioenergetica, inpp werk, focussen (al is dat vooral het gewaarzijn van gestalt) "emotioneel lichaamswerk" familieopstelling, postural integration, en waarschijnlijk nog veel meer.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Andere therapievormen?

Volgens mij vallen de meeste daarvan in de alternatieve sector. Ik bedoelde eigenlijk meer iets dat niet in de alternatieve sector valt, iets binnen de GGZ.
Mickey~

Re: Andere therapievormen?

Je hebt sociale vaardigheidstraining niet genoemd, dat is een therapie waarbij je vaardigheden actief uit gaat proberen in rollenspellen. Misschien is dat iets voor je?
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Andere therapievormen?

Ik ben op zoek naar iets waarbij het niet op praten gericht is, dat werkt niet goed. Ik wil graag een stapje verder gaan, want cognitieve therapie haalt niet zoveel uit en neuro is ook bijna afgelopen. Sociale vaardigheidstraining is niet heel erg op praten gericht daar heb je gelijk in, maar denk niet dat dat iets is voor mij. Heb zoiets al een keer geprobeerd en dat ging helemaal fout. Maar bedankt voor de tip! Denk dat ik dan al snel in de alternatieve sector terecht kom.
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: Andere therapievormen?

Drama therapie valt eigenlijk ook onder creatieve therapie, maar weet niet of je daar ook aan hebt gedacht?
Daarin is het niet veel met praten, maar kun je wel gericht bezig zijn met je problemen op verschillende manieren.
Every passing minute is a chance to turn it all around
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Andere therapievormen?

bedankt. Ik weet eigenlijk niet of ik wel met een nieuwe therapie moet starten. Ik worstel nu met de vraag wel een nieuwe therapie starten of niet of wachten omdat ik ook in september met een nieuwe opleiding ga beginnen. Ben bang dat het teveel gaat worden. Nieuwe studie, nieuwe mensen, nieuw gebouw en nieuwe docenten vind ik al heel moeilijk en door nare ervaringen uit het verleden heb ik een muur gebouwd tussen mijzelf en creatieve therapie (wat het meest voor de hand ligt). Gaat moeilijk worden om die muur af te breken. Wat is wijs....
Sander1986

Re: Andere therapievormen?

Even een paar weken of maanden het nieuwe studiejaar aankijken en dan alsnog een beslissing nemen?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Andere therapievormen?

mereltje333 schreef:Volgens mij vallen de meeste daarvan in de alternatieve sector. Ik bedoelde eigenlijk meer iets dat niet in de alternatieve sector valt, iets binnen de GGZ.
Met een klein beetje mazzel kun je hypnose, gestalt, emdr, focussen (al is dat vooral het gewaarzijn van gestalt) en "emotioneel lichaamswerk" krijgen in de reguliere sector. Ik ben het stuk voor stuk tegengekomen op het riagg - en vrijgevestigde therapeuten met huppeldepup zorgcontracten kunnen wellicht nog -tig andere werkvormen "leveren".
Mickey~

Re: Andere therapievormen?

En hapto-therapie?
Misschien dat dat ook nog iets is.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Andere therapievormen?

Ja, daar had ik zelf ook al aan gedacht. Denk dat ik dan weer met de vergoeding zit. Voorlopig ga ik denk ik nog maar even niet met een nieuwe therapie beginnen. Weet geen eens of het wel mogelijk is naast school. Grote kans van niet. Het eerste jaar is altijd veel les.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Andere therapievormen?

...en, helemaal vergeten: Pesso therapie.
("Individuele therapie in een groep, het echtpaar Pesso was/waren beide dansers: 'met je lichaam ervaar je je emoties pas "echt".)
Compleet opgenomen in het reguliere circuit, met enige mazzel ook op een riagg.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Andere therapievormen?

Bedankt voor alle reacties!
Het plan is nu om te orienteren op creatieve en drama therapie en voorlopig nog met niets te starten. Ik ga eerst wennen aan mn nieuwe opleiding en kijken of het wel te combineren valt.

Terug naar “Map 'Psychologie'”