dynamite

medicatie en auto rijden

Hee hallo allemaal!!

heeft iemand eigenlijk een idee hoe dat nou allemaal zit ?
Op de medicatie potjes zitten van die mooie gele stikkertjes met de bekende tekst.

"dit geneesmiddel kan het reaktie vermogen verminderen"

Heb zelf eigenlijk niet het idee dat ik daardoor slechter werk , autorijd etc etc ..

maar stel dat er wat gebeurd op het werk ,je krijgt een ongeluk met de auto of je veroorzaakt een ongeluk.

ik denk dat je dan eigenlijk heel groot probleem er bij hebt?
zou geen enkelle ADHD er of wie dan ook auto mogen rijden.

kan er eigenlijk niet achter komen hoe dat nou zit???

wie weet het..

gr dynamite 8)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: medicatie en auto rijden

Hoi Dynamite,
hetzij je voorschrijver, hetzij de apotheker horen dit te weten.

Voor een x aantal pillen geldt, dat als je eenmaal goed bent afgeregeld, je (ondanks het stickertje) gewoon mag autorijden.

Maar zoek het wel goed uit: zou je ooit een ongeluk krijgen/ veroorzaken en er zijn vraagtekens, dan doet je verzekering helemaal niets.
(Want tja, toen je je rijbewijs kreeg, heb je ervoor getekend, dat je alleen achter dat stuur zou gaan zitten, als je naar eer en geweten, naar lichaam en geest goed in staat bent, om die auto te besturen. Buiten die belofte ben je niet verzekerd.)
Mickey~

Re: medicatie en auto rijden

met medicijnen met een gele sticker mag je wel autorijden als je weet welk effect het op je heeft, en dat geen nadelige effecten voor het autorijden zijn.

ik moest voor mijn rijlessen me laten keuren op dat gebied en heb gewoon toestemming gekregen om te rijden omdat ik niet suf wordt van mijn huidige medicatie. wordt je dat wel dan mag je waarschijnlijk niet rijden.
zal dus bij iedereen anders zijn of je met gele sticker medicatie wel of niet mag rijden.
Isaia

Re: medicatie en auto rijden

Bij mijn AD en oxazepam heb ik te horen gekregen dat ik iig de eerste week niet mag autorijden. Ook als ik zelf geen nadelig effect zou merken !Daarbij kan 1 tablet Oxazepam 10 mg 24 uur effect hebben op de rijvaardigheid.
Na de eerste week is het afhankelijk van de nadelige effecten die je ondervindt van het voorgeschreven medicijn. Je kan hiervoor altijd overleggen met je arts of apotheker.
Isaia

Re: medicatie en auto rijden

Zelf neem ik het zekere voor het onzekere en rijd geen auto.
Mn coordinatie is niet optimaal door de medicijnen die ik slik.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: medicatie en auto rijden

Medicatie en autorijden vind ik een slechte combi. Ik vind sowieso dat mensen beter niet achter het stuur van een auto zouden moeten kruipen als ze in een bepaalde geestesgesteldheid of gemoedstoestand verkeren.
* Liebe Macht Frei *
Stamper

Re: medicatie en auto rijden

Lijkt me dat het voor iedereen anders werkt...de anti-depressiva die ik slik staat ook vol met gele stickers...maar ik wordt absoluut niet moe of suf.....echter bij benzo's moet je wel uitkijken....daar kun je echte merken dat het wat met je reactiesnelheid doet......
Remmie

Re: medicatie en auto rijden

Ik heb in de tijd dat ik medicatie slikte (ook met gele sticker) het autorijden vermeden, omdat ik ook het idee had me op sommige momenten heel suf te voelen. De huisarts vertelde (in overleg met de apotheker) dat ik er gewoon mee kon autorijden.

Momenteel heeft mijn zusje dezelfde medicatie die ik destijds had, alleen zij heeft het suffe gevoel niet. Dus het is maar net hoe het voor jezelf aanvoelt. Maar ik zou bij een geringe twijfel over sufheid de auto niet gebruiken.
Mickey~

Re: medicatie en auto rijden

@ vh: ik vind niet dat je met medicatie met een gele sticker helemaal niet mag rijden, het ligt er maar net aan wat het met je doet. ik heb zelfs nooit zonder gereden, want ik ben met rijlessen begonnen toen ik al ad slikte. Als het dan straks lukt om mijn examen te halen dan lijkt me dat bewijs genoeg voor het feit dat het wel kan. maar ik zou idd als ik heel moe zou zijn of heel paniekerig, niet gaan rijden. nu bijvoorbeeld met de ophoging van medicijnen, dan is het beter tijdelijk even niet te rijden denk ik. maar na een aanpassingsperiode kan het altijd wel.
jcvp311052

Re: medicatie en auto rijden

Mijn ervaring/weten is dat als je medicijnen slikt met een geel stickertje dat je dan onder invloed rijdt
en als je dan bij een ongeval betrokken raakt, strafbaar bent, wat weer b.v.gevolgen kan hebben voor
de verzekering.
Sander1986

Re: medicatie en auto rijden

Moet je psychiater daar niet duidelijk over zijn? Als je met medicijnen officieel onder invloed rijdt, zal je psychiater dat toch wel heel duidelijk maken?
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: medicatie en auto rijden

Ik heb 1 keer toen ik net een nieuw medicijn gebruikte auto gereden. Mijn tip echt niet doen als je pas een medicijn gebruikt en nog niet weet wat voor effect het op je heeft. Het ging toen niet zo goed, hij sloeg de hele tijd of en ik maakte allemaal fouten die ik anders nooit maak.
Timothy Lee

Re: medicatie en auto rijden

Hey Dynamite,

het is zelf een beetje aanvoelen hoe en wat. Als je merkt dat je geen concentratie hebt of er problemen mee hebt moet je zeker geen autorijden.
Zelf heb neem ik Ritalin en ook mijn doosjes plakt de gele sticker.
Voor mij geld eigenlijk, als ik mij goed voel en ik vertrouw mijzelf(stabiele dag) dan kan ik opzich wel auto rijden. Maar ja omdat het bij mij nogal schommelt is het gewoon niet verstandig om te rijden.

Als jij voor jezelf het duidelijk kunt maken wat je aankunt dan kun je zeker langzaam aan weer proberen auto te rijden. Maar wel goed in de gaten houden, hoe het gaat en op tijd een pauze in lassen ;)

Greetz Tim
Mickey~

Re: medicatie en auto rijden

Het verschilt ook per medicijn met een gele sticker, ze zijn niet allemaal hetzelfde.
ik mag rijden als ik alleen mijn citalopram heb geslikt (nu dan even niet met die ophoging, maar normaal gesproken als het goed werkt etc, de dosering stabiel is) maar als ik oxazepam heb geslikt dan mag ik niet rijden. Zo hebben ze dat tegen mij gezegd. Ik wil trouwens ook helemaal niet rijden als ik oxazepam heb geslikt omdat ik zelf ook wel door heb dat ik dan het reactievermogen van een aangeschoten konijn heb.... Je merkt idd zelf wel of een medicijn je zodanig beinvloed dat je niet kunt rijden of niet.
dynamite

Re: medicatie en auto rijden

Ik heb er inderdaad wat verder onderzoek naar gedaan!!

Het is gewoon een feit dat welke dokter of wie dan ook zegt dat je mag auto rijden volgens hem of haar iets heel gevaarlijks zegt.
Zolang het niet zwart op wit op papier staat zal deze het zeker ontkennen het gezegt te hebben in de recht bank.

en wie is er de pineut !!
De verzekeringen gaan bij de geringste twijfel over onder invloed zijn van ... niet betalen en een recht zaak win je niet van hun...


het rare is dat hier verder niet veel duidelijk over is.
De stickers zijn een waarschuwing voor de gebruiker en voor hun zelf een manier om niet aansprakelijk te kunnen worden gesteld..


Half nederland mag / kan dus igenlijk niet auto rijden en of werken ,,,

file probleem opgelost toch..

en nu ????

Gr dynamite :(
Wilhelmina

Re: medicatie en auto rijden

Ik slik Seroquel 200 mg, en Paroxetine 30mg. Hiervan word ik niet suf. Ik slikte deze pillen al meer dan een jaar, voordat ik het autorijden weer op heb gepakt. Het autorijden gaat heel goed.
Ik heb het er toevallig vandaag nog met mijn psychiater over gehad en zij zei dat het ook een kwestie is van zelf aanvoelen.
Grt. Wilhelmina

Terug naar “Medicatie”