Thundersheep*

Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Het kwam ter toeval in de chat ter sprake;
Iedereen heeft een manier om te ontspannen of een ontspanningsoefening te doen.

Zo doe ik het volgende:
Ik stel mezelf voor, liggend, als een animatiepoppetje.
Ik begin bij mijn tenen en kleur mezelf langzaam in.
Elke dag in een andere kleur, om het enigszins grappig te houden.
Ik word me bewust van elk lichaamsdeel en concentreer me dus op mijn lichaam.
Met als gevolg: Negen van de tien keer val ik daarna in slaap.

Nu was onze vraag; Wat is jullie manier en/of remedie? Heb je tips en/of trucs?

Liefs.
spook

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Als ik me even moet afreageren stel ik me vaak voor dat ik door de straten loop en auto's door de huizen gooi, dorpen plet en schepen naar de maan gooi (een beetje dragonball Z) Op de achtergrond heb ik ook ambient of dark ambient ter ontspanning
Leeuwtjuh

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Ik gebruik vele ontspanningsoefeningen, waarop concentreren op lichaamsdelen, aanspannen en los laten, vooral handig als je teveel last van spanning hebt. Ook dingen visualiseren helpt daar wel bij. Een psycholoog gaf me ooit een casettebandje (ja toen waren er nog casettebandjes) met rustgevende plekken, kabbelende beekjes en weetikveelwat voor bergpaadjes, liggen in het gras en dergelijke zogenaamde oases van rust. Verder hoor ik altijd mensen iets opperen over een boom die zn wortels in de grond zet en door de wind alle kanten op buigt, maar altijd op dezelfde plek blijft staan en vooral de mooiste dromen proberen te dromen. Ook ademhalingsoefeningen zijn wel soms van toepassing. Suffige spelletjes spelen waarbij je niet hoeft na te denken. Ik kan gewoon eeuwen patience of spider solitaire spelen en enkel voor me uit staren terwijl ik al niet eens meer zie wát ik doe, en toch win. Suffige films/programma's/documentaires kijken of gewoon simpel voor me uit te gaan zitten staren en denken overdenken terwijl de muziek op de achtergrond de rest doet.

Maar dan houdt het voor mij verder ook een beetje op ;)

Wat Spook zegt; herken ik wel en gebruik ik zelf ook. Hetzij op een andere manier dan hij hierboven beschreven heeft. Maar dat zijn dat voor mij eerder manieren om mijn agressie kwijt te kunnen zonder te exploderen, en valt niet echt onder ontspanning voor mij persoonlijk. Dat is eerder een kwestie van noodzaak om de woede te kanaliseren.
Leeuwtjuh

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!



En van bovenstaande meneer val ik binnen nu en 3 seconde in slaap. :nod:

(saai en rustgevend)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Rustgevende muziek luisteren, boek lezen (word ik altijd heel slaperig van), mediteren, eenvoudige computerspelletjes doen, een gezellige chat of een wandeling buiten.
Inzicht als Uitweg..
Matta87

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Leeuwtjuh schreef:

En van bovenstaande meneer val ik binnen nu en 3 seconde in slaap. :nod:

(saai en rustgevend)
zooo dit is dus echt mooi he!! ik heb nooit iets om kunst gegeven maar dit vond ik echt vet 8)
waar ik bij in slaap kan vallen: vaak in aanwezigheid van anderen, dan voel ik mij rustig, dan kan in de bios zijn, tijdens 'n toneelstuk of gewoon wielrennen/snooker(!) kijken al liggend op de bank. (maar dit zijn natuurlijk momenten dat je wakker moet blijven omdat je anders 's avonds niet meer kunt slapen).

in bed lees ik voornamelijk een boek, soms lees ik 2 pagina's en val ik in slaap. maar dan wordt ik vaak vroeg wakker. als ik een goede slaap heb dan pakt de slaap mij pas na 10 pagina's ofzo.
Verder doe ik ook ontspanningsoefeningen maar alleen 's ochtends, tevens plak ik daar gelijk wat push ups bij om mezelf fit te houden cheerqd5
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Ik heb altijd iets actiefs nodig om tot rust te komen.
Bij zonnig weer is dat een 30 à 40-tal kms fietsen in de natuur, in openlucht gaan zwemmen aan de Blaarmeersen. Tijdens de winter is dat wat moeilijker ; ik heb thuis wel een hometrainer (benen en armen) en met m'n mp3-speler op begin ik heel traag te bewegen op de muziek. Na ongeveer 10 à 15 minuten raak ik in een soort "roes" en dan is het moeilijk stoppen 8)
Ik ben tevreden als ik het 30 à 40 minuten uithoud, maar vorige week zat ik aan 1u20 cheerqd5
Raar, maar pas wanneer ik m'n lichaam het meeste voel komen m'n gedachten wat tot rust.
Hou ook wel van stevig wandelen (dat kan ook in de winter, als het maar droog is), enkel spijtig dat ik in stad woon zou het anders wel vaker doen.
Liezel

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Handig topic!

Ik ben in therapie veel bezig met oefeningen om lastige situaties door te komen. Niet echt ontspanningsoefeningen maar wel afleiding zodat ik geen destructief gedrag nodig heb om me wat beter te voelen.
Ik krijg veel verschillende dingen zoals:

Puzzels maken (zoek de verschillen, woordzoeker etc. Hier zit dan wel bij dat het op volgorde moet of dat je ook de antwoorden krijgt maar die niet mag gebruiken etc. Om te trainen om je aandacht er echt bij te houden).

Ademhalingsoefeningen

Concentreren op 1 ding.

Werken met je zintuigen: kijken naar een kaars, bloemetjes ruiken, iets proeven, de kat aaien en voelen hoe dat voelt etc.


Ben ook bezig met een lijstje maken met welke activiteiten ik op welke momenten kan gebruiken. Als de spanning heel hoog is, dan heeft een puzzel weinig zin. Is de spanning laag dan voegt het kijken naar een kaars weinig toe.
Karin63

Re: Ontspanningsoefeningen en de manieren ervan!

Thundersheep* schreef: Nu was onze vraag; Wat is jullie manier en/of remedie? Heb je tips en/of trucs?
Leuk topic Thundersheep! Mijn manier om te ontspannen is de meditatiemethode Falun Dafa! Het zijn vier staande oefeningen en een zittende meditatie. Ik merk dat Falun Dafa een heel positief effect heeft op mijn gezondheid en het vermindert stress. Ik beoefen het sinds december 2006. De praktijk is eenvoudig, krachtig en geheel gratis en je kan het gemakkelijk leren op een oefenplaats in jouw buurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Minerva op 19 aug 2011 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sluikreclame link weggehaald

Terug naar “Medicatie”